GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Omdat er met MDF platen wordt gewerkt overal elders op de baan werkt dat prima bovendien heb geen frees en kan dat ook niet.
Dus blijf bij wat ik wel kan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door BartenThomas »

janiegein schreef: 10 jul 2022 19:21 Barten Thomas;
Sorry dat gaat em zeker niet worden.
Geen exuses nidig hoor, was gewoon een vrijblijvend idee.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Wilde het volgende met jullie delen;
Gisteren het preoperative onderzoek ondergaan.
Opzich niet zo spannend want het hield in een gesprek met de uitvoerende chirurg en vervolgens met de anasisist om alle problemen rondom het risico ivm met mijn zware copd met daarnna nog een extra foto van mijn borstkas en vervolgens weeeer bloedprikkenn en daarna weer naar huis.

Gisteravond echter belde de chirurg dat hij zich zorgen maakte omtrent de gemaakte foto want volgens hem was daarop te zien dat mijn aorta op zich ook verstopt schijnt te zitten waardoor hij op voorhhand niet kan ziem waar hij tijdens het vervangen van de hartklep de klemmen moet plaatsen.
Gevolg is dat er wederom een ctscan moet worden gemaakt om dit nader te onderzoeken.

Vandaag blijkt dat dat toch exstra spanningen bij herft vetoorzaakt en daardoor van zodat ik hobbytechnisch niets heb gedaan.

Morgen, donderdag, moet ik ern halsslagader onderzoek ondergaan en daarna rust houden.

Dus het is misschien wat langer stil o mikn draadje.

Hopelijk toch binnenkort vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Neem vooral je rust Jan, want je gezondheid gaat voor. Ik wens je veel sterkte de komende tijd. Ik hoor t.z.t. wel weer welke geniale invallen en plannen je in je periode van rust en herstel weer hebt ontwikkeld.
Houd je taai!


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onmogelijkhier
Berichten: 379
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Doe het rustig aan de komende tijd dat is echt belangrijk voor jou. Laat het achter je ogen maar lekker werken en zet je ideeën op papier dan kan je na de operatie er lekker mee aan de gang.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

rust neem ik door niets te doen in de vorm van niet bezig zijn aan de baan maar wat er zich achter de oogbollen afspeeld moet ik wel op papier zetten wil het in een later stadium gebruiken.
zo heb ik op onderstaande krabbel linksboven uitgebeeld het zicht op de kopsekant van de twee kettingen.
ertussen heb ik symbolische een roerstaafje neergelegd als afstandhouder.
als ik op de kettingen twee magneten plaats gebeurt dat wat in krabbel twee te zien is.
krabbel drie is fout en krabbel 4 heb ik tussen de ketting eerst twee of drie spijkers geplaatst met op de kop van de spijkers het roerstaafje geplakt.

de twee ketting blijven keurig 7 mm uit elkaar en de magneten kunnen elkaar wel aantrekken maar trekken de ketting niet uit hun baan.

krabbel nummer 5 is het rondgebogen ijzerdraad die als kettinggeleider dienst gaat doen en om de zelfde reden het roerstaafje in gelijke stukjes geknipt op het ijzerdraad geplakt en in theorie zou de ketting dan ook in de bochten niet naar elkaar toegetrokken kunnen worden.

Afbeelding

met dit montage idee ga ik dus straks als de motoren en de kettingwielen op hun plaats liggen aan de gang.

als jullie hier nog aanvullende ideeen of kritiek hebben hoor ik dat graag.

overigens viel de scan vanmorgen voor 200 % mee dus had niet al te grote impact op mijn doen en laten voor vandaag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Hoi Jan ,
gelukkig voor jou dat je scan meeviel .
Je ben wel heel technisch bezig met je race auto circuit blijf het wel volgen hoor ;)
Mijn kleinzoon vond het vet (de jeugd hebben andere woorden dan wij als we iets mooi vinden).


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi mannen,
dacht dat ik op eenvoudige wijze een vulplaat onder kettingwiel kon leggen en ketting wiel op het oog aan vulplaat vast kon maken.

op foto hieronder is dat te zien de linker was klaar.

Afbeelding

als ik dit op de motor plaats zit daar toch als hij draait meer dan een 2 mm uitslag.
wat betekend in de praktijk dat ik zou kunnen creeeren dat het is alsof hoe max door hammelton vorig jaar werd gelanceerd.

om in het kettingwiel het exacte midden kan vinden heb ik bedacht om eerst op de montage op de montage plaat een driehoek te tekenen dat uit te zagen daana in kettingwiel plaatsen en dan tesame op montage plaat. het centreergat om een geleider leggen dan moet het spul wel draaien zonder externe uitslag lijkt mij.

graag jullie mening.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

op de binnenring van het kettingwiel zijn drie nokjes te zien.

ipv een pasdriehoek gemaakt te hebben heb ik een plat stukje rond gezaagd met de gatenzaag en aan de buitenzijde van dat ronde passtuk met de dremel die nokjes uitgeslepen.

Afbeelding

dit passtuk in het kettingwiel gelegd en samen op de montage plaat.

Afbeelding

dit na alles vastgeschroeft te hebben op de motor geplaats en jawel geen uitslag meer.

nu de beide motoren onder de plaat monteren zodat de kettingwielen de ketting mee kunnen nemen en uiteraard de elctronica die de snelheid van de motoren kan regelen incl richtingverandering.

dus kan lekker spelen als het draaid.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Arjuna
Berichten: 147
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Arjuna »

Hi Jan

Zat net FF te kijken naar de race baan dat is staal op staal ,wel degelijk.
Zou het een optie kunnen zijn om de tandwielen in vloeibaar Rubber te dopen zodat het geluid wat afneemt
Volgens de foto interpretatie zijn de delen voldoende ingesloten zodat het vloeibare rubber dit op vult .
Ik praat over een dikte van 1 mm.

Arjuna


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Arjuna;
In mijn stadje nieuwestad rijden 25 stadsauto, s rond.
Boven station nieuwestad draaien 3 luchtballonnen hun rondjes.
Dit draait al langere tijd met hetzelfde type kettingaandrijving tot zeer grote tevredenheid praktisch geruisloos.
Dus een beproefd concept wat in mijn racebaan volgens hetzelfde idee wordt gemaakt.

Ga zeker niet met vloeibaar rubbet aan de gang maar leuk dat je probeert mee te denken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nou mannen ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar het is op hobbykamer niet te harden. 31 gr is het nu en dat wordt echt nog wel een stuk hoger als zon echt op kamer gaat staan.

logischer wijze wordt er dus niks niemendal gedaan.

met de koker voor de ventilator is de enige optie om het uit te houden.

jullie allemaal sterkte in deze bloedhitte.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,
we hebben de bloedhete dag van gisteren overleeft en dus met "frisse "moed weer de hobbykamer op waar ik me vandaag bezig ga houden met bedrading aan beide motoren solderen.
deze bedrading aan de snelheidsbediening ,waarvan ik er twee heb, monteren en deze twee bediningen weer in een montageplaatje maken.

op foto is te zien printplaat met draaiknop en een drieweg schakelaar die voorzien is van linksom /o stand /rechtsom.

Afbeelding

dus een klusje die ik rustig in deze temperaturen kan uitvoeren.

of ik dit met mijn beoperkte electronica kennis aan de praat krijg gaan we dan wel weer zien.

als ik dit op juiste manier werkend heb moeten de beide motoren op hun plaats komen waarna ik met de montage van beide kettingen een aanvang kan maken.

als ik het spul dus zonder ketting aan het draaien heb volgt hiervan filmpje.

dus geduld en dan meld ik mij vanzelf.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hey Jan, dat is een handige schakelaar bij de motor regelaar :)
Het gaat je vast wel lukken om die aangesloten te krijgen :)

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ondanks dat de temp nog steeds 28 gr is op de hobbykamer toch onderstaand paneeltje kunnen maken.

Afbeelding

hiermee kan ik dus toerental reguleren en links,of rechtom laten draaien.

dit paneel komt aan de zij/voorkant ( de lange kant ) van de baan te hangen.

nu bedrading aansluiten en motoren plaatsen en dan filmpje van draaiende/werkende motoren.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Vandaag bedacht dat ik dit paneeltje wil gaan uitbreiden met vooor iedere bediening een controle lampje zodat zicht baar is of stroom wel of niet ingeschakeld is.
Lijkt me handiger met afsluiten van de treinkamer ook al is er een centrale hoofdschakelaar.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vandaag binnen gekregen en te leuk om mee te wachten dit te laten zien.

als "straks "de scennery rondom het circuit klaar is en ook alle parkeerplaatsen zijn aangelegd moet er ook een faceliteit aanwezig zijn de minder ter been zijnde mede preisertjes richting en weer terug van het en naar het circuit zijn.

ik heb daarvoor een drietal golfkarren aangeschaft die daar mooi dienst voor kunnen doen.

heb nog in overweging om ook die beweegbaar te maken maar dat zal zeer lastig worden om dei nu al van een aandrijving te kunnen voorzien.

Afbeelding

geniet er ook maar vast van.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Dat zijn leuke karretjes Jan komen die van Ali soms ?


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Inderdaad.

Die kon ik voor €1,80 per stuk niet voorbij laten gaan
Denk dat ik er wel wat mee kan ter opfleuring van F1 gebeuren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vandaag kreeg ik de benodigde magneten binnen.

kon het niet nalaten om dat wat ik achter de oogbollen heb uit te proberen.

het uitproberen bestaat uit het minimaneetje op rijoppervlak plaatsen.
eenspijkertje op juiste lengte afgeknip.
mini gaatje in vloer auto geboord.
auto op magneet en spijkerpuntje plaatsen en magneet onder rijoppervlak doorhalen gelijk aan de hoogte zoals hij straaks ook op kettingbaan ligt.



en jawel het werkt :D

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Ronaldp »

En nu nog een nieuwe stoel.....haha

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Die stoel zit zo lekker :mrgreen:

Onderhand mijn vaste zitplaats in huis.
Breng hier meer tijd op door dan welke plek dan ook in huis.

Dus vernieuwen? Neee nog lange niet :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

mijn buren hebben de afgelopen week hun achtertuin van een complete nieuwe schutting rondom aangebracht.
hun oude schutting die al zo,n 30 jaar stond hebben ze op mijn verzoek bij mij in de achtertuin gezet.
dit omdat mijn eigen achterschutting compleet door de wildgroei van liguster volledig naar de filisteinen was.

naast de intensieve verzorging die ik mijn vrouw moet geven heb ik samen met mijn schoonzoon de achterschutting verwijderd en van de oude schttingen van de buurman de beste eruit gezocht en daarvan bij mezelf een andere achterschutting geplaats.

gezien mijn conditie een behoorlijk zware klus waarvoor ik alleen maar de complimenten voor mijn schoonzoon kan geven.

samengevat is dat de reden dat er niets aan het F1 circuit voortgang heeft plaats gehad.

zal vandaag een foto van dit bouwsel maken en daarop zal te zien zijn de hoop groen alszijnde hert restant van de ligusterhaag die kortgeknipt in de groene kliko zal verdwijnen en een berg afval hout van het restant van de oude schutting.

aan de rechterzijde zal zichtbaar zijn de overige schutting delen van de buurman welke compleet uitelkaar geschroeft gaan worden zodat er alleen maar losse planken overblijven ewelke ik aan derechterzijde plank naast plank strak tegen elkaar een schuttingwand mag plaatsen zodat ook de rechterzijde één geheel wordt.

daarna de de complete tuin egaliseren en van tegelpaden, borders en een stuk grasveld voorzien waarmee de achtertuin weer een achtertuin zal zijn ipv deze enorme puinhoop die mede is ontstaan door de verwijdering van de 20 kubs vijver.

al mert al heb ik voorlopig met of zonder hulp nog een aardige puist werk te doen en dat alles hopelijk nog voor mijn hartoperatie waarna ik dan van mijn welverdiende rust in de achtertuin kan genieten naast natuurlijk de nodige tijd nog in en aan onze prachtige hobby te steken.

zo zijn jullie weer een beetje bij met al mijn doen en laten.

nu ga ik voor de lunch voor vrouwlief en mezelf zorgen en dan is het voor de rest van de dag rust geblazen.

wordt vervolgt met dan foto van achtertuin.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Respect voor deze inspanningen (en plannen!) in jouw toestand Jan! :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Maarten;
dank je wel, het is simpel kiezen op elkaar en doooorgaan!!!

het beloofde plaayje;

Afbeelding

en nu maar zien hier weer iets fatsoenlijks van te maken :D

achtertuin is 10 meter diep en 5 meter breed.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie