GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hiep hiep hoera :P

Het solderen gaat nu zoals het hoort te gaan denk ik alles wil pakken nu alleen nog effe netjes leren solderen.

Dus we gaan met frisse moed verder.

En het eerste foutje ook al gemaakt de plus en min verkeerdom gesolderd en natuurlijk kortsluiting :oops:

Maar hou jullie op de hoogte

gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 17 dec 2012 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: GEINBAAN

Bericht door Hookies »

Draai je je rail toch om? O nee, dit is een analoog verhaal en daar weet ik niets van af.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

problemen!!!!

bij het opbouwen van de helix kom ik op het volgende probleem, proefrijden doe ik met mijn lichtste locje omdat de grotere locs meer klimvermogen heben en zwaarder zijn.

het lichte locje loopt alleen op zijn gemakkie de eerste lus naar boven goed, echter hang ik er wat ( 10 stuks ) twee wielige kolenwagentjes achter dan komt ie nog niet door de tweede draai heen en dat is de eerste draai van de echte klim en is de helix ongeveer anderhalve centimeter gestegen. De Hekix moet voor de volgende draai en uitkomend daarvan op zes centimeter hoogte komen, dat gaat dus niet werken. Moet denk daarom de helx een ander figuur voor bedenken die qua draai een grotere diameter heeft en daardoor meer ruimte voor een langzamere stijging. Ik denk dan aan een meer vierkant geval inplaats van een ovaal.


wat denken jullie als mijn gedachte is als de kleinere locs omhoog kunnen komen moeten de grotere dat met gemak doen of zie ik dat verkeerd voor ik vanalles afbreek en weer verkeerd opnieuw begin.

ik hoor graag


gr Jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: GEINBAAN

Bericht door Sweex »

Heeft je kleine locje anti-slip bandjes?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ik heb vijf van die kleintjes en nee die heben geen a.s.bandjes en kunnen er ook niet op zo te zien.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:idea: ?
zou het wat uitmaken als ik de helix die nu rechtsom draaid linksom maak ?

Dan wordt de stijgende lijn de buitenbaan wat nu de binnebaan is.

Heeft volgens mij niet echt met hoogte verschil te maken maar wel met minder scherpe bochten wat wel invloed zou kunnen hebben op trekkracht om door de bocht te komen.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: GEINBAAN

Bericht door D-Mon »

Lijkt me geen gekke gedachte,

een minder scherpe bocht lopen de wagonnetjes niet zo aan en bijkomend is de weg omhoog dan langer wat feitelijk de klim minder stijl maakt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

blijft natuurlijk wel dat ik in één draaironde toch zeven centimeter hoogteverschil max moet overbruggen.

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Dat klopt. Maar je hebt er nu wel meer rijlengte voor beschikbaar.

20 assen in 2-assertjes is relatief zwaar. Heb je als eens gekeken met hoeveel wagentjes het wél lukt?
En hoe lopen die 2-assers? Pluisjes en haren in de aspotten maakt een wereld van verschil, zeker voor een klein lokje. Trouwens, wat zijn die "kleine lokjes"? 't Is gewoon nieuwsgierigheid, maar heb je er een plaatje van?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

In een helix is het altijd verstandig de buitenbaan de stijgende te maken. Je hebt dan gewoon meer meters af te leggen om het hoogteverschil te overbruggen.
Jan, probeer om het stijgingspercentage onder de 3% te houden, liefst nog wat lager.
Hoe ziet je helix er uit? Hoeveel cm stijgt hij per rondje en hoe groot is een rondje?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

rob;
hieronder fotootje van een paar van mijn "kleine" lokjes.

Afbeelding


steven;

zoals je misschien terugziende op de foto,s op blad 3 van dit draadje ben ik vanuit schaduwstation welke nu langs de muur loopt linksom de helix ingegaan en vervolgens rechtsom klimmen..

Ga nu vanaf langs de muur al omhoog naar einde baan en linksom de helix in en blijf dan klimmen.
Voordeel wordt dat ik vanaf schaduwstation al een stijgende beweging kan gaan maken .

de maat van de helix is gebonden aan mijn tafelmaat daar en die is 60 x 90 cm


gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:52, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: GEINBAAN

Bericht door Marcel »

Leuke lokjes,de diesel werklok (midden) (Fleischmann nr.7218) is gevoelig voor kleine stroomonderbrekingen en is daarom ideaal voor het testen van baanstukken,maakt wel veel motorlawaai,het stomertje rechts (Fleischmann nr.7000) mist helaas wat drijfwerk aan de wielen aan de linkerkant.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi marcel,

dat locje rechts mist rechts ook alles maar ja 20 jaar oud he. is gewoon een nog werkend kneusje maar verdiend het om nog lekker mee te draaien.

volgens mij is dit Flm. 7000 Dr Black Anna 0-2-0 tank loco

gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 19 dec 2012 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: GEINBAAN

Bericht door Marcel »

Natuurlijk,waarom niet,zolang het motortje goed is moet je er gewoon gebruik van maken,en anders een keer opkanappen met een donor-lokje.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Grappige locjes Jan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim,

ja inderdaad grappige dingetjes, ze zijn dan wel oud en mankeren zo links en rechts wel wat maar ja wat wil je, ik ben er tevreden mee en zoals hierboven al besproken ze zijn lekker gevoelig voor storingen en oneffenheden dus als deze goed rond gaan volgt de rest vanzelf op de juiste manier.

Maar voorlopig druk met de helix want dat wil niet echt lukken, maar geduld en met een hoop vertrouwen in mezelf moet het toch wel gaan lukken.

Ik neem er iedergeval de tijd voor om zoveel mogelijk fouten te vermijden en elk gelegd stukje rail te testen.

gr jan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo dan effe update tot zover.

Veel puzzelen, rekenen en diverse keren achter de oren gekrabt.

Inderdaad de helix linksom wordt nu één hele draai feilloos door alle locs bereden.

oke die kleinere locjes heben dan niet de kracht om bijvoorbeeld 10 tweeassers naar boven te trekken maar 7 wordt gehaald.

hieronder een paar fotootjes van de gang van zaken tot zover.

Afbeelding

Afbeelding

url=https://postimg.cc/image/izchmqr1n/]Afbeelding[/url]


nog de bovenste laag afwerken en dan verder met nivau 0
gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:54, 10 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

Via deze weg wilde ik iedereen een hele fijne feestdagen toewensen en voor het nieuwe jaar een onwijs gaaf bouwjaar waarin we al onze ideën en frustraties kwijt kunnen en mega kunnen genieten van onze o zo mooie hobby met daarnaast natuurlijk voor een ieder heel veel geluk en gezondheid.

Dit alles wordt jullie met de hartelijk groeten toegewenst door

Janiegein, bouwer van de geinbaan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

teleurstelling;

bouwende aan de helix kwam ik er achter dat ik qua hoogte niet uitkwam met betrekking tot stijgingspercentage op een relatief klein ovaaltje.
De praktijk bleek anders dan uitgedacht. Betekend dat ik de helix ga afbreken en onderdelen hergebruik in een andere opstelling waarmee ik beter hoop uit te komen.

Heb op scram wat zitten vogelen en kwam met tot het plan om uit te werken wat er op neer komt dat je twee SSen neerlegt waarvan één tegendraads met als voordeel dat ik geen kruisende verdiepingen heb waar door stijglijn minder steil hoeft te zijn.
Ergens heb ik gelezen dat je in scram hoogte verschillen kan aangeven en dat het program dit zelf berekend maar kon dat niet vinden dus ga ik dat al bouwend proefondervindelijk uitvogelen.

In voorgaande adviezen gaven jullie aan dat de stijgende rail altijd ( het liefst ) in de buitenbaan behoort te liggen en in mijn nieuw idee gaat dit op op de laatste bocht na maar daar ligt het als het goed gaat al bijna vlak dus de remmende werking zal daar hopelijk meevallen.

graag jullie commentaar voor ik een hoop werk op mijn nek haal wat ook niet blijkt te werken.

[url=https://postimg.cc/image/4u6okxi0b/]Afbeelding[/url


ik hoor graag
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:55, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN

Bericht door Jelle »

janiegein schreef: Ergens heb ik gelezen dat je in scram hoogte verschillen kan aangeven en dat het program dit zelf berekend maar kon dat niet vinden dus ga ik dat al bouwend proefondervindelijk uitvogelen.

gr jan
Jan,

In SCRAM kan je de hoogte inderdaad aanpassen. het handigste is dan om in te zoomen op het stuk rail.
Je selecteert dan de rail die je wil verhogen en aan het uiteinde (waar het pijltje of de verbinding is) zie je een nummer in een hokje staan. Als je nu op dit hokje klikt wordt die rood en kunt je met het scrollwiel van je muis de hoogte instellen (in milimeters) Daarnaast zie je dan gelijk een getal oplichten die de stijging aangeeft.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ik kan dat ontwerpje in scram niet hier geplaatst krijgen omdat dit progr geen ext scram kent en ik kan dat in scram niet met andere ext oplaan.

maar jelle heb gedaan wat jij zegt en kom dan op 3% stijging.

das dus net te veel dus moet ik gaan verlengen om onder die drie procent te komen toch.

ik hoor wel weer

gr jan


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN

Bericht door Jelle »

Dat is een beetje afhankelijk met welke locs je gaat rijden en wat er achter komt te hangen.
Er zijn locs genoeg die 3% stijging aankunnen, maar 'helaas' ook genoeg die daar grote moeite mee hebben.

Zelf heb ik aangehouden om niet sterker te stijgen/dalen dan 2,5% en dan nog zijn er locs die er moeite mee hebben. :?

Maar ik vind SCRAM daarmee toch wel een mooi hulpmiddel.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Hoi Jan,

hoe groot is de afmeting van de dubbele S
ik bedoel de afmeting van het hout............

Ik kan goed uit de voeten met Scarm.
Laatst gewijzigd door Wim op 22 dec 2012 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Ik heb een basisplaat van 90 x 60 cm gebruikt.
Bochten 14922 voor de buitenbocht
en 14912 voor de binnenbocht
met hier en daar een stukje rechte rail.

Kan in Scarm dan 98mm stijgen met 3%

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Wim,

ik gebruik de bestaande bochtstukken en verleng die met ongeveer 70 cm dan krijg buitenbocht verlenging buitenbocht en dat wordt totaal 130 cm

hoop dat tekeningetje iets verduidelijkt

Afbeelding


gr jan
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 12:56, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie