GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

tijdens de herinrichting van het dorpje ga ik de huisjes een beetje moderniseren.

in deze moderne tijd zouden de huisjes deels kunnen worden voorzien van zonnepanelen en idem zonnepanelen langs de weg geplaatst kunnen worden.
hoe ik dat ga doen weet ik nog niet maar kwam op dit idee nadat mijn vrouw een pakje van onderstaand plaatje wat een soort glazen plaatjes zijn van een 1/2 mm dik en een 1/2 cm vierkant.

zij bracht dit weer mee van haar werk met het idee dat kan ie vast wel weer ergens voor gebruiken.

Afbeelding

dus wordt weer toegevoegd aan het doen pakket met de renovatie van het dorpje.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

als voorbeeld krijg je dan dit.

met en zonder zonnepanelen.

Afbeelding

is in ieder geval iets om op door te borduren :mrgreen:

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Jan,
janiegein schreef: 08 mar 2020 12:25 als voorbeeld krijg je dan dit.

met en zonder zonnepanelen.
In de werkelijkheid moeten (wat mij betreft) op dit soort panden zonnepanelen verboden worden. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door william »

Helemaal mee eens. En dus komen ze er bij ons (thuis) ook niet op.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het was wat prutsen om de TL aan het spooroverzicht te hangen maar geeft inderdaad een beetje beter licht op dit deel van de baan.

zo was het;

Afbeelding

zo is het geworden.

Afbeelding

Heren Henk en William, ik respecteer jullie persoonlijke smaak wat betreft de zonnepanelen maar ik ben wel klimaatbeheer voorstander.


dus ook op mijn baan zullen klimaatbeheerverschijnselen zich voordoen.
elders op de baan staan hoewel momenteel buiten beeld drie windmolens werkend opgesteld.

dus waar is het probleem.

ook in de oude en oudere antieke huizen wordt stroom gebruikt dus waarom niet met een zonnepaneel? omdat dat niet mooi staat?
denk dat jouw portemonnee het ook fijn zal vinden als er wat minder geld afgedragen moet worden aan jouw energieleverancier.

of jullie nu willen of niet de gemeente, regering en de div energiebedrijven bepalen de toekomst wat dat betreft.

als jullie dat willen weren op jullie baan nogmaals respect daarvoor maar ik zie en denk daar duidelijk anders over.

hoop dat dit geen eindeloze discussie gaat opwekken.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door william »

Hallo Jan,

wees niet bang. Is inderdaad een kwestie van smaak (ik/wij vinden het geen porum op onze jaren-dertig-woning).
De sponsoring van de overheid gaat er straks een keer af, geen olie meer en zijn we afhankelijk van de energieleveranciers (alsof dat beter is?).

Leuk overzicht zo trouwens.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Super dat je vrouw zo meedenkt met jou Jan ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Sjaak,

ja ik tref het wel dat ik een vrouw heb die tracht mee te denken met mijn hobby.

helaas heeft ze alleen geen kijk op schaalverhouding.

zo bracht ze laatst een bruidspaar mee wat volgens haar idee leuk zou staan bij het kerkgebouw in mijn dorpje.

Afbeelding

pas toen ik het bewuste kerkje ernaast had gezet begreep ze dat dat niet helemaal goed was.

Afbeelding

maar het idee was leuk en erg lief van haar dat ze probeerde mee te denken .

zo kwam ze gisteren weer thuis met onderstaande met idee dat kan je vast wel weer ergens voor gebruiken.

Afbeelding

ja zo kom je nog eens ergens aan wat je eigenlijk zelf zo één twee drie niet gekocht zou hebben maar mij wel weer aan het denken zet waar dat dan weer voor te gebruiken zou zijn.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

tussen alle opruimwerkzaamheden en herstelwerkzaamheden door heb ik via één van onze forumleden wat materiaal over kunnen nemen.

bij dit materiaal zaten onder meer Arnold seinpalen.

maar breng mezelf daarmee weer aardig in de technische problemen want mijn reeds aangebrachte aansluitbedrading voor al mijn nog te plaatsen seinpalen is gebaseerd op 3Volt. en die Arnold seinpalen zijn 12 Volt.

nu heb ik voorzichtig geprobeerd om deze Arnold palen met 3 volt te laten branden maar helaas krijg ik dat niet voor elkaar.

wat betekend dat ik voor deze in gebruik genomen kunnen worden ik voor deze palen een nieuwe aparte 12 volt aansluiting moet gaan maken.

nu komt het natuurlijk goed uit dat ik aan het opruimen en herstellen ben dus de zooi ligt toch open en kan daar relatief nog makkelijk bij.

maar betekend wel dat ik weeeer een les geleerd heb. koop niets voor je zeker bent dat het werkt op bestaande aansluitingen.

moet overigens nog even bekijken of ik ze synchroon kan aansluiten met de wissels dan scheelt dat weer relais en bedrading.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Alro »

janiegein schreef: 12 mar 2020 12:03helaas heeft ze alleen geen kijk op schaalverhouding...
Afbeelding
Je zou ze nog als een soort sarah- en abrahampop bij het huis van het bruidspaar kunnen neerzetten :D


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

janiegein schreef: 14 mar 2020 13:11 moet overigens nog even bekijken of ik ze synchroon kan aansluiten met de wissels dan scheelt dat weer relais en bedrading.
Jan,

Je kunt de seinen gewoon aansluiten op de wisselspanning van een van je treintrafo's. Je hoeft daar geen aparte voeding voor aan te schaffen. Er zitten ook geen LEDs in, maar gloeilampjes, dus ze flikkeren ook niet.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

dank voor jouw uitleg maar dat had ik reeds zo begrepen.

bedoel dat ik voor deze seinen aparte bistabiele relais met 16 volt werkdraden moet maken en 12 volt schakeldraden.

maar dat is weer even opgeschoven.

Gisteren via mijn supermarkt binnengekregen een zestal stroken plexiglas van 120 cm x 4 cm x 0,4 cm
welke aldaar gebruikt worden aan de voorzijde van de schappen om uitvallen producten tegen te gaan.

moet nu achter een paar lengtes U-profiel met binnendiameter van 4 mm aan om uiteindelijk hier stukjes van 5 cm van te zagen en dit op de rand van de treintafel te plakken waarmee ik plexiglasstroken langs de tafelrand kan zetten zonder dat de boel die net binnen de rand van de tafel staat kan beschadigen door mijn buik als ik ergens achterop de tafel reddende of reparatie handelingen moet verrichten.

Afbeelding

daarnaast heb ik jullie een stukje terug geschreven dat de problemen met de kettingbaan voor de auto,s in het dorp steeds veroorzaakt wordt doordat de magneten die geplaatst zijn op de ketting hier om wat voor reden dan ook naast schieten en daardoor de ketting klem loopt op de tandwielen waar ketting omheen loopt of dat de naast liggende/hangende magneet klemloopt tussen ketting en geleide stroken.

overleg met mijn magnetenleverancier over dit probleem raadde hij mij metaallijm aan om de magneet permanent op de ketting te lijmen zodat hij er niet meer naast kan schieten.

Afbeelding

betekend dus gehele kettingbaan toegankelijk maken.

magneet van de ketting halen.
betreffende schamel en magneet vetvrij maken middels wasbenzine.
daarna lijm op die schakel en magneet in de lijm plaatsen.

24 tot 48 uur laten uitharden en dat ding moet dan muurvast zitten.

deze handelingen mag ik dus nu eerst 25 keer uitvoeren alvorens ik weer verder kan met de rest van het opruimen en dan proberen alle treinen weer gangbaar te krijgen nadat ik alle rails eerst nog even lekker gepoetst heb.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Ik ben benieuwd Jan. Wel weer een heel karwei maar als het niet (goed) werkt geeft dat ook weer frustraties. Misschien een open deur, maar let even op de polarisatie van de magneetjes bij het terug lijmen. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Maarten,

nee de polarisatie van de magneet die op de ketting komt hoef ik niet perse in de gaten te houden.
als die dingen eenmaal op de ketting liggen en de bovenplaat eroverheen komt en ik dan de sleepmagneet erop plaats draait die gelijk met de trekkrachtzijde naar de onderliggende magneet. de dan aangenomen houding is voldoende om daarop dan weer een asfaltnagel te plaatsen waarna over de punt van die nagel het gaatje onderin het voertuig geplaatst wordt en voertuig meegenomen wordt.

zo is dat al die tijd dat dit zo gemaakt is geweest zo goed als storingvrij rond gegaan.

neemt niet weg dat dit een klote klus is en niet alleen het werk maar voor mijn longen is de stank van de wasbenzine niet fijn.

maar komt vanzelf goed dus,

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zo en deze klus is weer gedaan.

nu het spul laten drogen en dan??????

zien we morgen dat niet alleen de magneet vastzit maar de schamels ook en daardoor niet meer willen bewegen :lol: gaan ze alsnog vierkant de bocht door :D

dus ben benieuwd wat dat morgen zal zijn. :?:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

tot groot genoegen kan ik melden dat mijn magneten als een huis vast zitten op de ketting.

vanmiddag ga ik dan ook de rijplaat en alles wat erop geplaatst dient te worden weer terug op zijn plaats zetten.

tevens ga ik de herfst gekleurde boompjes opnieuw van strooisel voorzien maar nu met nog een extra afwerklaag spuitlijm waardoor het strooisel hopelijk er wel voor langere tijd op blijft zitten.

dus ik ben weer lekker bezig en vermaak me weer prima.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vanmiddag kwam ook het bestelde U-profiel 4mm binnen dus ik kan ook de bescherming van de tafelrand gaan maken.

dus met het herstellen van het dorp met zijn autobaan, het verder opruimen van de niet op de baan aanwezig hoeven zijnde spullen en alle rails oppoetsen en zien dat ALLE treinen weer willen rijden heb ik nog werk zat om handen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

onderstaand is het stadsplan weer bijna in de staat terug gebracht waar ik toendertijd mee begonnen ben.

Afbeelding

hiervandaan gaan we dit stadsplan weer langzaam opbouwen maar nu in een meer permanente uitvoering.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo zou de beschermrand er dan uit kunnen zien bij het stadsplan;

Afbeelding

moet nog wel de beschermfolie afgehaald worden natuurlijk en dan is ie glashelder.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

na een wat mindere dag waarin de benauwdheid en hoestbuien hoogtij vierden is er duidelijk weinig uit mijn handen gekomen vandaag.

ben uiteindelijk niet veel verder gekomen dan daadwerkelijk de autobaan weer netjes aan het rijden gekregen.

de hele dag draait eigenlijk één bus zijn rondjes over dit stratenplan.

het enige waar ik wel toe ben gekomen is de huisjes weer terug op hun originele plaats.

Afbeelding

morgen maar eens zien hoe ik er bij sta anders maar weer proberen het groen maar weer aan te vullen cq te vervangen.

weet wel dat ik vreselijk moe ben. heel intens aan het hoesten ben maaaaar GEEEN koorts heb en volgens dokter niets aan de hand.

voor vandaag in ieder geval genoeg gepruts alhier op de kamer.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

janiegein schreef: 18 mar 2020 16:29 de hele dag draait eigenlijk één bus zijn rondjes over dit stratenplan.
Hoi Jan,

Gewoon een verkleinde weergave van de werkelijkheid dus ;) ;)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja inderdaad Ben,

onder "normale"omstandigheden rijden er hier iedere tien minuten een viertal bussen langs wat nu gereduceerd is naar ééntje per uur.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nou de ouderwetse kettingproblemen zijn weer terug. :(

zo loopt het spul met één bus de gehele dag probleemloos en zo is het met meerdere voertuigen weer een bende. :evil:

steeds weer ligt die ketting ernaast en wel op één en het zelfde punt en wel het draaipunt aan einde buitenweg en onder het bovenblad en verdorie ik kan daar niet bij omdat dat onder het bovenblad ligt waarop station Hooggelegen is gebouwd.

ben niet van plan om dat bovenblad af te gaan breken dus de grijze massa moet weer in de nadenkstand om dit weer opgelost te krijgen.

getverderrie om het heeeeel netjes te zeggen. :mrgreen:

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Na nog een paar keer de boel geheel opengemaakt te hebben omdat de ketting er steeds naast liep in en onder de buitenweg heb ik besloten niet meer verder te klooien en heb de buitenweg afgekoppeld van het stadsbaantje.

onderstaande video begint met twee lengtes ketting die ik er dus onderuit gehaald heb en laat verder zien de stilstaande buitenweg overgaand in het rijdend gedeelte van stadsbaan.

moet hier nog wel het e.e.a. opnieuw begroenen maar dit blijft tenminste rondgaan zonder dat ik steeds alles af moet breken omdat de geleideketting weer naast de tandwielen ligt.

het resultaat;

https://youtu.be/x1fnlEFSjFg

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door TonN »

Gaaf


Plaats reactie