GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de storing zit wonderlijk genoeg in relais 5 en 6.

die blijken het hele spul te blokkeren.

deze twee ga ik er nu tussenuit halen en vernieuwen.

moet alleen nog wachten wanneer mijn handen weer mee willen doen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door bpieters »

Wim Ros schreef: 22 sep 2021 17:56 Schema Schema Schema zonder dat kunnen wij hier niets mee.
De eenvoudigste oplossing heet digitaal.

Groetjes.
Wim,
Ten eerste komt jouw reactie op het probleem van Jan mij niet echt vriendelijk over.
Buiten dat wordt de analoge rijder denigrerend neergezet alsof digitaal het ei van columbus is.
Verder als digitaal de eenvoudigste oplossing is dan zou ik wel een verklaring willen waarom er in een apart forumdeel zoveel problemen zijn met digitaal.
De foto's van bedradingen van digitale banen laten zien dat het zeker niet altijd eenvoudiger is.
Sterker nog: een flink aantal bezetmelders,boosters etc. etc. maakt het voor een hoop mensen niet echt gemakkelijker.
Als Jan net als ik analoog rijdt dan is de kreet "digitaal" totaal uit zijn verband gerukt en zeker geen bijdrage aan de oplossing.
Als iemand jarenlang analoog bezig is dan is de stap naar digitaal als iets niet helemaal goed werkt natuurlijk niet logisch.
De vraag is dan ook waarom je op deze wijze reageert op dit puur analoge probleem.
Het zelf maken van analoge schakelingen is voor mij een belangrijk onderdeel van het plezier en voldoening in deze hobby.
Dus de reden om hier geringschattend over te doen ontgaat mij ten ene male.
Ik ben het daarom van harte met Fenna eens.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Bert,

+1

Rob


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door bpieters »

Jan,
Ik zal het schema nalopen als het probleem tenminste al niet is opgelost door de vervanging van de relais. Laat maar even weten als het zover is.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

beste mensen,

met als uitgangspunt om met niets en tegen zo min mogelijke kosten iets te maken ben ik zo,n twaalf jaar gelden met het opzetten van de Geinbaan begonnen en was ik toen een echte digibeet.
snapte van een computer weinig of niets.
begreep alleen de basis regels voor elektronica en met houtbewerking had ik twee linker handen. vanaf dag 1 ben ik gaan proberen om een treinbaan in elkaar te frunniken. kwam uiteraard allerhande problemen tegen die zowel met houtbewerking als met elektronica te maken hadden.
maar al doende kwam ik steeds een stapje verder en ja wonderlijk genoeg bleek ik dingen te kunnen maken die ik vooraleer niet voor mogelijk had gehouden.

als ik nu naar mijn baan kijk en zie wat ik allemaal in elkaar heb gezet en waar ik nu sta met mijn elektronica kennis ben ik daar best wel trots op.

maaaaar om nu nog op mijn 75 ste me te gaan verdiepen in de digitale wereld is het allerlaatste wat ik nog zou willen doen.

vandaag aan de dag de dag worstel ik met de nodige gezondheidsproblemen en echt waar het is elke dag een feestje om dan wanneer ik mijn baan opstart ik zie dat ik wel heb gecreëerd de mogelijkheid van een automatisch functionerende baan waar 17 treinen onafhankelijk van elkaar kunnen rijden, waar ik de nodige zaken zoals een automatisch terugkerende toer de France en de diverse automatisch spookbaantjes, mijn stadje waar een 25tig tal zelfrijdende auto,s hun rondjes rijden, mijn zelfgemaakte automatisch overweg over een viertal sporen met waarschuwingslichten en geluid , mijn automatisch functionerende trambaan waar drie tramstellen elkaar afwisselen, mijn opengebroken weg met een zevental automatisch bewegende werkvoertuigen en dan als laatste waar ik me op aan het uitleven ben mijn drietal bewegende luchtballonen boven een stukje natuurgebied wat ik echter niet af kan maken zolang het schakelgebeuren in het schaduwstation niet werkt zoals ik zou willen.

laat eerst al die mensen die dan zo nodig bij dat digitale gedoe zweren dit wat ik met mijn twee linkerhanden en mijn beperkte elektronica kennis dat maar eens nadoen en dan pas oordelen over het wel of niet toepassen van de digitale wereld aan een ander op te dringen.

opdringen noem ik dit omdat de vrije eigen keuze voor dat wat waar je mee bezig bent ter discussie wordt gesteld.

voor mij GEEN discussie mogelijk ik doe het op MIJN manier met al zijn voor en nadelen maar wel MIJN keuze.

verder heb ik wel degelijk respect voor hen die hier wel met het digitale gedoe bezig zijn

hoop dat hiermee voor eens en voor altijd de soort gezeur tegenover mij over zal zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door bpieters »

Helemaal met je eens,Jan.
Ik erger me ook af en toe groen en geel aan die analoog-digitaal discussie in diverse topics die te pas en onpas ontstaat.
Daarvandaan mijn reactie naar Wim toe.
Ik volg je bouwproject regelmatig en je mag met recht trots zijn op het resultaat.



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Jan, Bert. Jullie hebben gelijk.
Je bouwt de baan op je eigen manier. En soms is daar hulp voor nodig. Een reactie dat alles dan maar digitaal moet is kort door de bocht. Beide systemen hebben hun eigen voors, maar zeker ook tegens.
Ik wilde dit toch ff kwijt.
Succes met bouwen iedereen.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

net opnieuw geplaatste reedcontacten kleven alweer HOE KAN DAT ???
maken uitsluitend verbinding met massa draden. inferieure contacten ??? heb hier nog een 50 stuks van liggen, weggeooien ?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Kleven van contacten komt vaak doordat het contact overbelast wordt. Met andere worden er gaat te veel stroom over je Reedcontact heen. Zeker wisselaandrijvingen en daar bovenop nog een relais zou daar prima de oorzaak voor kunnen zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Wellicht is er een inschakelpiek op het moment dat de 4 relais gelijk worden geschakeld. Als je van die 4 relais de schakelstroom bij elkaar optelt, zal het vast wel binnen de grens van het reedcontact zitten. Spoelen die inschakelen, hebben echter ook een inschakelpiek die aanzienlijk kan zijn.

Een paar voorbeeldjes:
- Ooit lang geleden had ik thuis mijn webserver staan en voor die opzet had ik 3 pc's met 200 tot 250 watt voedingen. Tijdens een stroomstoring had ik er niet aan gedacht om de hoofdschakelaar van die pc's uit te zetten (ze zaten alle 3 achter 1 hoofdschakelaar). Op het moment dat het electra bedrijf weer stroom begon te leveren en in de kamer het licht weer aanging, ging het met een plof onmiddelijk ook weer uit ... :( in mijn stoppenkast was de zekering er uit geklapt. Nieuwe zekering erin en gelijk weer plof. Nu eerst maar even de pc's uitgezet en de volgende zekering erin geschroefd. hoofdschakelaar naar de pc's weer aan en plof ... donker :( ;( grr. weer de hoofdschakerlaar uit en wat stekkers uit het stekkerblok getrokken. Mijn laatste zekering erin gezet en maar een voor een gecontroleerd de pc's weer opstarten en wat aanpassingen in de bios gedaan zodat de pc's niet meer automatisch aangingen na een stroom onderbreking. inschakelpiek met de voedingen!

- ander voorbeeld, niet zelf meegemaakt, maar wel de anecdotes gehoord. Ik werk op een ijsbaan en voordat er mooie inschakelsystemen met luxe frequentie regelaars waren voor zware electromotoren, werden bij het inschakelen van de compressoren (paar 100kw/stuk via eigen trafo huis op het 6000V net ) de motoren koud op het net geschakeld. Met als gevolg: in de wijde omgeving een spanningsdip tot soms onder de 200V. Als de compressor eenmaal draaide, was de stroom normaal en had de omgeving weer de (destijds normale) 220V uit de stopcontacten.
(Tegenwoordig hebben we mooie inschakelsystemen en draaien we op het 10000V net en heeft de omgeving geen last meer als bij ons een compressor opstart) Ook en voorbeeld van inschakelpiek.

@FidOo De reedcontacten schakelen alleen 4 relais en geen wisselaandrijvingen. Deze constructie is juist om te voorkomen dat de stroom voor een wisselaandrijving door het reedcontact wordt getrokken.

Fenna



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Fenna je hebt inderdaad gelijk. Ik gooide het er uit zonder te dubbel checken.

Inderdaad zijn inschakelpieken killing. Voor schakelende contacten maar ook voor zekeringen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dus zou een oplossing kunnen zijn dat voor elke set wissels steeds een nieuw reedcontact een nieuw relais moet schakelen.

dus als er zoals bij spoor twee vijf wissels moeten worden geschakeld dit verdelen over twee of drie reedcontacten met een eigen relais???

dat worden dan 18 relais met een berg bedrading ;)

of dat de oplossing zou zijn????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Jan,

Zo zou je het kunnen doen. Het komt op mij wat omslachtig en arbeids intensief over.
Mijn gedachten gingen een andere kant op. Aangezien ik voor mijn projecten met stuurstroompjes van maxmaal enkele mili amperes werk, heb ik de gewoonte om redelijk rap naar een relais en/of een transistor te grijpen waarmee ik vanaf de stuurstroom ga schakelen.

Waar ik aan denk is de reedcontacten laten zoals ze zijn. In plaats van met de reedcontacten een hele reeks relais te schakelen, de reedcontacten per stuk slechts 1 relais laten schakelen en dan met dat ene relais de rest schakelen. Een inschakelpiek van een hele reeks relais heb je dan nog steeds, maar die gaat dan niet meer door het reedcontact.

Ter overweging:
Geschikte relais heb ik hier nog liggen (omdat het 12 volt relais zijn, heb ik ze niet meer nodig, al mijn relais doen het op 5 volt tegenwoordig) en een printje in elkaar solderen om het betrekkelijk makkelijk en met minimale bedrading bij jou gemonteerd te krijgen is een half dagje werk voor me.Dat printje heeft dan de volgende aansluitingen:
1x +12v
1x massa (van de 12 volt)
en per reedcontact: 1x aansluiting op reedcontact (het contact dat nu naar je bestaande relais toe gaat) en 1x de niewe schakel lijn naar je bestaande relais.

Aangezien ik straks naar mijn werk ga, lukt het me niet om nu al een schemaatje te tekenen, daar kom ik vanavond laat na mijn werk wel aan toe.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Fenna,
Nu schakelt/verbind 1 reedcontact via de massa drie relais die in serie staan en die drie relais op hun beurt stuurstroom aan wissels voorzien en daarna verlichting en wissels schakelen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Kan een simpele blusdiode hier geen uitkomst bieden? Volgens mij volstaat een simpele diode anti paralel over de spoel van het relais.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Waar? Heb je nu dan toch weer over.
Waar haal ik dat dan weer vandaan?

Kan IK dat wel behappen?

Voor mij klinkt dit naar abacadabra :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Frank_N »

Beste Jan, ik denk dat je beter het advies van Fenna kunt volgen. Blijkbaar heeft zij goed door hoe met jouw treinen problemen om te gaan.
Joost bedoeld het goed, sterker nog die "blusdiode's"is een prima voorstel, maar hij vergeet jouw "roots"...
My 2 cents ;)


Groet van Frank

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door FidOo »

Nou das eigenlijk simpeler als wat fenna voorstelt. Niks eenvoudiger als een simpele diode die over de aansluitingen van je relais gesoldeerd dient te worden. Alleen dan zo dat hij achterstevoren of verkeerd om zit. Met andere worden in de sperrichting tenopzichte van de spanning.

https://images.app.goo.gl/6wbUxsE9Awi4JhCb9

Dit plaatje zegt eigenlijk alles.

Waarmee ik natuurlijk het voorstel van fenna niet onder wil doen en zeer toe juich.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,
Blus diodes kan en het hoeven niet eens exotische diodes te zijn. De angel zit erin dat je bij elke relaisspoel zo'n diode over de pennetjes van de spoel soldeert. Of je dat wilt is natuurlijk aan jou. Ik heb er zo mijn gedachtes over ;)

anyway, er zijn meerdere oplossingen beschikbaar om het werkend te krijgen :)

Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

in schema ziet mijn ideetje er zo uit:
Afbeelding

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dus als ik het goed begrijp praten we over het voorkomen van piekbelasting op het reedcontact.

als het goed begrijp zou ik dus na het reedcontact die een relais schakelt dit relais de rest laten schakelen waarmee direct contact door alle andere relais met reedcontact wordt voorkomen.

betekend dus dat ik voor elke schakeling door reedcontact dit moet laten lopen via 1 extra relais die op zijn beurt alleen de massa schakeling naar overige relais schakelt.

hoop dat ik het zo goed begrepen heb en onder woorden heb gebracht..


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Dat heb je helemaal goed begrepen! :Thumb

En de relais die ik daarbij in gedachten heb, zijn miniatuur relaitjes die normaal gesproken op printplaatjes worden gesoldeerd en ongeveer 60 mili ampere trekken. Deze relais kunnen vervolgens maximaal 5 ampere schakelen.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het domme is overigens nu wel dat nu ik weer nieuwe reedcontacten heb geplaatst alles wel werkt zoals het moet.

dus wat is wijsheid , wel of niet aanvullen met extra relais???

bijkomend probleem is dat ik dit niet op filmpje kan zetten waardoor jullie kunnen zien en horen dat alles werkt maar om dat te filmen en controlelampjes zichtbaar te krijgen gaat simpelweg niet omdat ik er zelf voor sta en dus niets zichtbaar maar wel hoorbaar zou zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Als het nu werkt, laten zoals het is ;)

Waar we het de afgelopen berichten over hadden, is als optie achter de hand voor het geval het toch nog mis gaat.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

denk toch dat het hele gedoe komt door de reedcontacten.
heb er via Ali een 100 tal laten komen voor €4,80.
maar als je er vuil naar kijkt dan zitten de contacten los in het glas met natuurlijk daardoor sluiting.
je zal ze toch moeten verbuigen om doorvoer door de montageplaat te krijgen.

hoe kun je zien of een reedcontact van goede kwaliteit is?


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie