GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de kabelbaan wil dus echt niet meewerken.

de laatst gemaakte draadgeleider blijkt dus ook rampzalig te zijn en laat de draad niet het spoor van het aandrijfwiel volgen.

Afbeelding

ik wordt er langzaamaan wel heel erg moe van.

moet denk ik maar opzoek naar tweedehands aandrijvingen om uit dit probleem te komen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door mini rijder »

Hoi Jan,
Misschien is het een rare gedachte van mij, maar wat als je beide schijven een beetje zou kantelen, zodat deze het doorhangen van de draad volgen. Volgens mij zou de draad dan niet/minder de neiging hebben om van de wielen af te lopen.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi Robby;

het kantelen van zowel aandrijf, als retourschijf heeft geen effect behalve dat alles er zeker naast loopt.

onderstaande oplossing werkt wel maar is te opzichte van de gondel veeelste grof.

Afbeelding

kabel komt te diep in de gleuf en de hanger van de gondel blijft haken achter dit wiel.

ik denk dat ik zoiets moet maken maar dan veel fijner.

bovendien vergeet ik het gewicht van de gondels die natuurlijk ook kabel naar beneden trekken en kabel daardoor beter door geleiding zal gaan.

voorlopig nog genoeg te experimenteren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

grootste probleem met de geleider van de draad is dat de kopkant nauwelijks een verhoging mag hebben en deze niet dikker is dan een halve mm.

de ruimte aan de haak van de cabine tussen bevestiging en de hanger is nauwelijks 1 mm dus als datgene waar kabel overheen loopt een te dikke kopkant heeft blijft hanger van de cabine haken.

als ik van de hanger het hanggedeelte omdraai en de draad bovenlangs daardoorheen haal is de draad niet meer geborgd maar gaat wel een stuk soepeler over de draadgeleider. alternatief zou dan kunnen zijn druppie lijm op de draad maar of dan het scharnier niet vast gaat zitten is de vraag.

probleem is dus nog lang niet opgelost.

ook heb ik mogelijke oplossing tegen kantelen van het verende keerpunt waarbij door trekkracht draad deze kantelt.
veer is nu gemonteerd aan vaste zijde naar schuivende middenstuk. als ik het middenstuk loshaal en veer aan een schijf soldeer en deze schijf boven de helft van de as monteer zal de teekkracht naar op een hoger punt door de veer worden tegengehouden en de kantelbeweging hopelijk teniet doet.

foto cq tekeningetje volgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals beloofd een krabbel tekeningetje van andere trekveerstand om kantelbeweging tegen te gaan ????

Afbeelding

bovenste krabbel zoals gemaakt en onderste zoals ik zou willen maken/verbeteren.

graag jullie mening!!!


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor bij de aandrijfschijf een nieuw ontworpen draadgeleider aan het maken en hiervan het eerste resultaat.

Afbeelding

de staander is van een 5mm messingbuisje
hierop overdwars weer een 4mm messingbuisje.
hierover wederom overdwars een 4 mm messingbuisje met daarin twee 1 mm gaatjes geboord met daarin twee spijkertjes met de wielen van Frank N.

Hieronder is te zien dat de cabine er keurig overheen zal draaien en de hangpoot van de cabine precies vrij blijft van de spijkerkopjes.

Afbeelding

dit vergde een giga krachtsinspanning om mijn handen onder controle te houden tijdens het maken hiervan.

ga me nu bezig houden met de ander zijde van deze mast zodat de draad zowel een aanvoer als een afvoer zijde heeft voor en na de aandrijfschijf.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

van bovenstaande plaatjes een bijbehorend filmpje met exusses voor bewegende camerasteun en pijpje wat meebeweegt in de bankschroef.



het heeft me zes opnames gekost alvorens ik erop had staan wat ik wilde zonder dat de draad van de wielen afschoot :mrgreen:

nu weer door met prutsen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Dat ziet er toch goed uit Jan, goed op weg!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na weer dik een uur stoeien is de hoofdmast bij de motoraandrijving geslaagd;

Afbeelding

nu weer even mijn handen rust gunnen.

later een zelfde constructie maken aan de retourzijde maar daar moet ik nog het e.e.a. uitdenken want ik wil de draadgeleider mee laten kantelen met de as die nu kantelneigingen heeft waardoor draad scheef voor retourwiel komt en dus er naast loopt.

maaaaar?

wordt vervolgt
Laatst gewijzigd door janiegein op 31 mei 2022 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

met de draadspanner aan het stoeien.

hieronder het oorspronkelijke ontwerp;

Afbeelding

de praktijk leerde dat Ben gelijk had met zijn vrees dat als draad aanspande de as een tuimelbeweging zou maken waardoor draad uit het spoor ( geleide gleuf ) van de schijf zou geraken.

vervolgens had ik het idee om de veer dan aan de bovenzijde net onder de schijf te maken zodat kantelbeweging iets meer tegen gegaan zal worden.

toch bleef het een feit dat hoe klein de kantelbeweging ook zou zijn het spoor van de schijf niet recht blijft recht achter de draadgeleider.

het nieuwe idee is ( en daar ben ik nu mee bezig om aan de onderzijde van de stang waar schijf op draait om daar een tussenschijf te monteren met daar aan vast de drager voor de draadgeliedewielen. zie krabbel hieronder.

Afbeelding

hebben jullie hierbij ook het idee dat dit WEL zal werken????

ik hoor graag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals bovenstaande krabbel gemaakt;

Afbeelding

nu zal draadgeleider mee kantelen met de staander en dus altijd voor de schijf blijven.

nu nog de loopwielen en juiste hoogte van de schijf en dannnnn proefdraaien 8)7

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

helaas moet ik de dwarsligger opnieuw maken te zien op bovenstaand plaatje.

nadat ik de wielgeleiders hieraan had gesoldeerd bleek dat de totale breedte te smal was en de bedrading er niet overheen maar ernaast loopt.

dus kan wederom aan de bak om dit weer op te lossen.

de volhouder zal uiteindelijk winnen ga ik maar van uit.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals gezegd de volhouder wint.

Afbeelding

nu aan de rechterzijde hiervan een draadverlager maken en hetzelfde aan de rechterzijde links van de hoofdmast.

de ruimte ertussen moet moet aan de voorzijde exact op de hoogte komen voor de stopplaats uitgedacht bij station Nieuwestad.
als ik dat hier op proefopstelling gelijk goed maak kan ik dat na dat alles naar tevredenheid werkt op de proefopstelling zo 1 op 1 overzetten bij het station.

dus er volgen nog wel wat precisie werkzaamheden alvorens het zover is.

dus wordt wederom vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor de achterste draad heb ik twee geleiderailsjes gemaakt waar draad onderdoor gaan.

morgen de voorste draad met daar ook de stopplaats.

maar dat vergt de nodige precisie omdat aldaar de bodem van de gondel met daaronder een magneet tussen de 3 en 4 mm boven vloeroppervlak moet blijven omdat hij als hij daalt over een reedcontact moet gaan die de automatische stop en go via het kastje van Fenna moet aansturen.

dus dat wordt misschien nog wat moaar dat zien we morgen wel weer.

nu rust in de tent.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

helaas voor hen die op update zaten te wachten niets gebeurd aan de kabelbaan.

na uiteindelijk vier maanden in uiterste spanning samen met mijn lief doorgebracht te hebben is er nu eindelijk na drie puncties uit haar te hebben gehaald positief nieuws.

zoals jullie misschien begrepen hadden is mijn lief in eind februari geconfronteerd met longkanker met uitzaaiingen naar de lever.

deze kanker is simpel gezegd in twee groepen te splitsen.
de goede ( normaal behandelbaar ) en de kwade ( niet of slecht behandelbaar )

het goede nieuws voor ons is nu dat zij valt onder de kwade maar levensverlengend behandelbaar.

door dit nieuws hebben we samen geprobeerd dit in ontspannen sferen tot ons te laten komen en dus logies geen aandacht voor de hobby.
volgende week gaan de gesprekken met het ziekenhuis verder met het behandelplan die in eerste instantie chemo therapie met daarnaast immuniteitstherapie.

dit zal waarschijnlijk een intensief traject worden maar gaan er voor.

zal proberen toch tijd vrij te houden voor de hobby maar wel op laag pitje.

dit was het even voor nu en wens jullie een aangenaam pinksterweekend.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Onmogelijkhier
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Veel sterkte toegewenst voor jullie in dit traject.


Groeten Marcel V

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Beste Jan en Thea,

Gelukkig een beetje positief nieuws, een felicitatie waard.
Sterkte bij het nu komende traject!

Rob & Hieke



Bert79
Berichten: 67
Lid geworden op: 01 mar 2022 08:44

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bert79 »

Sterkte, Jan, jullie tijd samen is het kostbaarst!


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,
Sterkte de komende tijd

Fenna



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Sterkte,Jan.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik wens jullie veel sterkte in de komende tijd. Zoals je schrijft zal het intensief worden, maar ik hoop voor jullie ook op een zo gunstig mogelijk resultaat en ook nog mooie momenten samen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heren, allemaal heeeel hartelijk dank voor mooie en lieve ondersteunende woorden, dit natuurlijk mede namens mijn liefie.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Krab »

Hoi Jan ,hoop dat je de tijd lang mag duren voor jullie samen .
Wens jullie veel sterkte en liefde samen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik loop met het maken van de steun voor het station ( stopplaats ) tegen een probleem aan.

zoals jullie uit de div krabbeltjes hebben kunnen zien heb ik als kabelgeleiding drie wieltjes gebruikt waar draad overheen loopt en zoals filmpje hierboven laat zien gaat de draaddrager waaraan de cabine hangt hier ook keurig overheen.

echter de stopplaats bij het station ligt een stuk lager dan de hoogte waarop de draad gespannen is dus moet ter plaatse een neerwaartse buiging maken om op de juiste hoogte bij het station te komen.
daar gaat het fout want als ik op de plaats waar draad weer recht komt ook weer zo,n draadgeleider van drie wieltjes maak gaat hij daar NIET onderdoor omdat ie blijft haken door de verhoging van de hanger het zogenaamde scharnier punt waarmee de cabine aan de draaddrager hangt.

ik heb al een u profiel voor de geleider gemaakt waardoor draad loopt maar het stomme is dat ie wel door daar dat ondersteboven geplaatste u profiel gaat maar niet onder die wieltjes door. ik snap het verschil tussen bovenlangs wel en onderlangs niet terwijl drager zowel boven als onder even breed is en dus probleemloos langs de wiel flensen zou moeten.

als ik dit niet voor elkaar krijg vrees ik dat ik de stopplaats terplekke op hoogte moet gaan maken en als dat ook niet lukt is dat het einde van mijn kunnen en de kabelbaan gedoemd zal zijn in een doos met mislukte ideeën opgeborgen zal worden.

de grijze cellen moeten weeeer aan het werk.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

is er al geen spanning genoeg rondom de gezondheidstoestand van mijn liefie kan ik zelf ook aan de bak :mrgreen: .

as maandag mag ik voor een hartkatherisatie opdraven en via een hele dag deze behandeling ondergaan.

nu moet ik wel aan de hobby om enigszins afleiding te vinden want eerlijk is eerlijk op voorhand sch.... ik al in mijn broek. :oops:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie