GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

googelend met zoekopdracht betrouwbaarheid reedcontact levert eigenlijk alleen maar op dat de enige onbetrouwbaar schuilt in het feit dat de glazenbehuizing snel en makkelijk kan breken/beschadigd raken waardoor reedcontact niet meer functioneert.

dus algemene gebruiksaanwijzing is dus simpel gezegd voorzichtig en zorgvuldig behandelen.

verder wordt er niets gezegd over zwaarte, dikte of lengte verschillen, althans niet gevonden.

m.a.w. ik moet mijn contacten op een betere/nettere manier plaatsen zodat ze niet beschadigd kinnen raken.

ik neem aan dat er onder ons wel meerderen zullen zijn die deze problemen kennen en is deze info misschien ook voor hen van nut.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door bpieters »

hoi Jan,
Als alternatief zou je minitrix schakelrail 14980 kunnen plaatsen.
Is wel wat aan de prijzige kant maar is wel een robuuste magneet schakeling en werkt als reedcontact.
Een ander type is de minitrix 14979 die schakelt via wielcontact.
Deze laatste heb ik in mijn vorige baan gebruikt in mijn bloksysteem en zijn prima.
Je hebt dan ook geen magneet e.d. nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

bert,

deze opties zouden een mogelijkheid zijn ware het niet dat ze niet in verhouding staan tot de prijs van 1 reedcontact.
het is of 14980=€17,65 tegen €0,09 of14979= € 6,95 tegen € 0,09 waarbij eerst genoemde bij onze sponsor niet op voorraad.

bovendien zou de tweede eventueel zelf te maken zijn door eerst een draadje buitenkant spoorstaaf te solderen waarna voorzichtig diagonaal voor en achter dit punt doorgeslepen zou kunnen worden met de hoop dat stukje spoorstaaf in de ankers blijft zitten.

vraag is of dat dit werk tegenover €o,09 staat wanneer dit vervangen moet worden.

aangezien toen ik begon het uitgangspunt was om met niets iets te maken en dat nog vandaag aan de dag hetzelfde is lijkt mij de optie om reedcontact steeds te vervangen wanneer die de geest gegeven heeft boven een investering van voor de twintig wissels maal twee contactrails benodigd zou zijn.

hoop dat ik dit duidelijk genoeg heb verwoord maar evengoed dank voor de suggestie.

denk dat ik verder kom met te zoeken naar een deugdelijke oplossing voor het plaatsten van deze reedcontacten waardoor er geen beweging door de magneten mogelijk is want dat is de enige reden wat ik kan bedenken waardoor deze dingen kapot gaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

blijft een puinhoop met die reedcontacten.

hoop extra werk maar ga advies van Fenna uitwerken en voor elke set van drie relais een extra aanstuurrelais plaatsen zodat het reedcontact maar 1 relais hoeft aan te sturen en dit relais de overige drie zal aansturen.
als dat dan nog niet lukt worden de wissels aan de uitgaande kant ook apart via relais aangestuurd om de relais aan de inkomende kant te ontlasten.

hoop werk en een hoop denkwerk.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het blijken niet alleen de reedcontacten en eventueel doorgeslagen relais te zijn die storingen veroorzaken.

moet tot mijn :oops: bekennen dat ik mijn schematekening ook niet kan lezen.

heb een paar aansluitingen zoals op het schema staat niet als zodanig aangesloten waardoor er tegenstrijdige commando's werden gegeven naar verschillende wissels waardoor niet alleen de relais maar ook de wissels stonden te klapperen.

ja we worden oud en lichtelijk seniel dus maak je fouten :mrgreen:

gelukkig heb ik met een hoop gefriemel de bedrading nu WEL goed aangesloten en voor nu werkt alles zoals uitgedacht.
hierdoor hoef ik dus geen extra relais er meer voor te maken.

ga dit werkende verhaal toch proberen om dit met geluid ( schakelmoment ) en beeld op filmpje te krijgen.

dus wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan,

“De aanhouder wint” zullen we maar denken. En “Eind Goed Al Goed” of “Succes is de som van de fouten”. In ieder geval Proficiat, en nu maar goed en uitgebreid gaan testen.
Ik had uiteindelijk niets anders verwacht dan dat het je wél zou lukken.

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

door het geklooi met bedrading en wissels heb ik het nu ook voor elkaar gekregen om een rechtse wissel zowel het wisselmechaniek als de omzetter naar mallegiezen te helpen.

heb nog wel een rechtse wissel maar geen arnold ( de oude met schuifpen ) wisselmagneet meer.

moet nu de hefboom iets modificeren zodat er een ( vreemd ) ander merk ook zijn werk kan doen.

dus filmpje mag toch nog even wachten.

eerst relaxen en naar Max kijken.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb gelukkig een werkende rechtse Fleischmann gevonden. valt als afwijkend materiaal niet op in schaduwstation.
moet deze rail technisch nog wel aanpassen naar de niet rechte verbindingen zoals Arnold dat hanteert.
maaaar ik kan weer verder.
één van de nadelen om met ouder gebruikt materiaal te werken.
maar de rommelbak is gelukkig nog lang niet uitgeput.

nu maar hopen dat mijn handen het ook weer blijven doen omdat ze nu al weer krom staan van de reuma.

o wat is onze hobby toch een heerlijk geduld spelletje.
wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wijsheid komt met de jaren zeggen ze.
mijn wijsheid heeft zeker een omweg gemaakt want heb volgende uitgedacht.

alle relais die ik achterlangs de muur heb gemaakt en daar aangesloten op alle wissels van het schaduwstation ga ik aldaar weer weghalen.
dit om reden dat ik er nu ik er nog bij kan komen het toch moeilijk bereikbaar blijft.

wilde dit geheel op een aparte plank/steun of ander bevestigingsding ergens onder bedieningscentrale maken.

en als ik het dan toch ga veranderen ga ik nog een stap verder in het totale relaisverhaal door de uitgaande zijde van dat relais wat de 19 volt aanstuurt naar de wissel om in die draad een zekering op te nemen omdat de praktijk is dat er toch wisselmagneten blijven doorbranden bij welke storing dan ook.
mocht er dan weer een storing zich voordoen dan wordt de getrokken stroom van de gebruiker middels een doorgebrande zekering beveiligd.

vraag is alleen hoe zwaar moet die zekering dan worden.

denk zelf aan een zekering huis zoals we die kennen onder de motorkap van de auto met daarin steekzekeringen.

ik denk dat de zwakste zekering daarin de 5 amp trekt zwaar genoeg zal zijn of denken jullie dat dat zwaarder moet zijn.
daar zal vast wel een berekening voor zijn maar dat gaat mij dan weer boven de pet.

das als daar enig zinnig begrijpelijk advies voor is dan heel graag.

overigens voor hen die dit willen weten, vanmorgen bij cardioloog geweest en die verwacht binnen één tot twee jaar er de aortaklep moet worden vernieuwd wil ik nog een paar jaar langer meegaan dan dat het er nu uitziet.
er volgen nog een serie testen, filmpjes en echo's maar de toekomst ziet er met een ingreep rooskleurig uit wat betreft mijn hart.

voorlopig ga ik dus het bestaande relais verhaal weer afbreken en verplaatsen naar elders met als toevoeging dan nog het zekeringverhaal.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Verplaatsing naar een makkelijker bereikbare plaats lijkt mij een goed idee. Hoe verder de jaren klimmen, des te meer wil ook ik dingen liever een beetje "bij de hand" hebben. Over zekeringen kan ik je niet van dienst zijn; ik heb meer met stoom dan met stroom ;-) Daar hebben ze ook veiligheden, maar die werken anders.....

En dan nog even naar de lijnwerkplaats voor een nieuwe klep. Zou ik zeker doen Jan, dan kun je weer flink (kilo)meters maken en dit forum vullen met je prachtige vondsten. Ondertussen: pas goed op jezelf en blijf in het spoor :D

Groet,
Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dank Ben,

ik heb getekend voor 120 dus ik zal het nog effetjes moeten zien te rekken. :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Red je makkelijk met een nieuwe klep. :P


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onmogelijkhier
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Onmogelijkhier »

Klep snel laten vervangen dan kan je weer door.


Groeten Marcel V
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

om de verplaatsing van al die realis naar een beter bereikbare plaats te realiseren wilde ik dit ook completeren met een zekeringkast teneinde te voorkomen dat mijn wisselmagneten regelmatig doorbranden door welke sluiting dan ook.

probleem wordt voor mij dat ik mij moet gaan begeven op een terrein waar ik geen kaas van heb gegeten.

wil namelijk berekenen hoe zwaar/licht deze zekering dan zou moeten zijn.

heb van iemand uit de buurt een manier gekregen om dit te bereken.

R = weerstand= Ω
i = ampère= A
v = spanning = V

weerstand bereken = R = V : i

nu pak ik een wissel.
zet op beide polen van mijn multimeter de plusdraad op de rode pen en de mindraad op de zwarte pen. dit betreft dan 19 volt.

stel multimeter in meten Ω

zet de plus pen op de centrale hoofddraad van de wissel en de min pen op de schakeldraad.

wissel schakelt wel om maar op multimeter wordt niets weergegeven.

A; waarom zie ik geen getal verschijnen op multimeter???
B; hoe weet ik anders wat Ω is.

hetzelfde gebeurt als ik de multimeter op amp zet.

hoe kom ik met mijn lekenverstand aan de zwaarte van de zekering benodigd al beveiliging tegen doorbranden van wisselmagneet.

wie verteld mij in jip en janneke wat ik verkeerd doe en hoe dat wel moet.

ik hoor graag van jullie.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

De spoel van de magneet heeft nagenoeg geen weerstand, vandaar dat je die niet ohms kunt meten. Het is in feite gewoon een lang koperdraadje maar dan opgerold.

Stroom meet je in serie met je verbruiker, dus achter elkaar. Dat is anders dan bij een weerstand meten! Je verbruiker (je spoel) moet je dus aan één kant loskoppelen van zijn voeding. Op het pootje wat je hebt losgekoppeld zet je dan de ene pen van je multimeter en de andere pen van je multimeter zet je op de voeding (waar eerst het pootje van je verbruiker aan hing).

Geleend plaatje waarbij 'A' je multimeter is op stroom-meetstand:
Afbeelding

Dus:
[plus van de voeding]--->(rode pen meter)--[meter]--(zwarte pen meter)---->[spoel]---->[min van de voeding]


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Maarten;
dank voor deze info/suggestie.

heb dit uitgeprobeerd maar helaas ook zo blijft mijn multimeter 0,00

conclusie kan dus ook niet omgaan met multimeter :oops:

om nu toch verder te kunnen ga ik dus toch eerst proberen het voorstel van Fenna uit te werken door een extra relais voor de overige relais te plaatsen waarmee eigenlijk ook direct de verbinding stroom naar wissel wordt onderbroken mits dat realis niet blijft hangen. om dit risico ze klein mogelijk te houden gebruik ik hiervoor NIEUWE relais .

een heleboel werk te doen dus ben voorlopig weer van de straat.

hoop wel tussendoor plaatjes te kunnen laten zien van de vorderingen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

sorry mannen maar de werkzaamheden zijn door gezondheidsproblemen ietwat vertraagt.

vrijdagmiddag kreeg ik een soort van astma aanval en was compleet van de wereld.

medicatie hielp nauwelijks om me weer van de broodnodige zuurstof te voorzien maar met volledige rust kwam er toch wel weer de boel op gang.

ja dan blijft er niet veel over dan prakkiseren over de nog uit te voeren werkzaamheden.

zo moet er dus nog een wissel verwisseld worden en aangesloten.om een fleischmannwissel in een Arnold rail stelsel te plakken moet er rail technisch het een en ander aangepast worden.

daarnaast heb ik uitgebreid over het realis verhaal kunnen nadenken.

mijn lekenconclusie is als ik er een extra relais voorhang die de drie bestaande relais aanstuurt dan is dat via een omweg net zoiets als een zekering.

ik bedoel als dit relais schakelt en weer onderbreekt kan het niet anders zijn dan dat wat er achter meegeschakelt is stroomloos moet zijn.
en aangezien er dan maar 1 relais schakelt bij het passeren van het reedcontact is ook dit reedcontact bevrijd van enige overbelasting.

wat ik ook nog wil proberen is nadat ik het hele relais gebeuren van de muur verwijderd heb en dit op een apart elders te plaatsen paneel welke wel binnen handbereik gemonteerd gaat worden om ook hierop elk relais een ledlampje te laten gloeien op het moment dat desbetreffende relais geschakeld wordt waarmee ik dan ook ter controle visueel kan zien dat dat de dingen schakelen wanneer er geschakeld moet worden.
ben uiteraard benieuwd of ik dat weer voor elkaar kan boksen.

maar goed vandaag ga ik proberen om die éne wissel te vervangen.

voor nu hou ik het erop dat mijn eerstvolgende plannen genoeg arbeid zullen vergen en ga er rustigjes tegenaan.

vragen of opmerkingen over dit plan zijn uiteraard welkom

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de praktijk om die fleischmann wissel te vervangen ging de mist in omdat één van de korte railstukjes geplaatst naast de splitsing los ging uit de railstoeltjes en deze niet meer terug op zijn plaats te maken viel.

verder zoekend in de rommeldoos vond ik toch nog een goed werkende Arnold wissel weliswaar een afwijkend type maar wel werkend.

dus deze ertussen gemonteerd maar op de één of andere duistere manier kloppen de railstukken er naast niet meer kom ongeveer een halve centimeter tekort en moet dus nu ook de rail zelf aanpassen aan de nieuwe lengte.

maar goed er zit schot in de vervanging dus komt goed kost alleen veel meer tijd dan gedacht.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

even een update;

de vervangen wissel is nr 6
al de andere wissels zijn zoals nr 7

Afbeelding

weer verder met de relais zoals ze nu aan de muur hangen;

Afbeelding

alle kleine draadjes los gesoldeerd;

Afbeelding

het nieuwe paneel waar de relais nu op een bereikbare plaats worden geplaatst;

Afbeelding

en op deze plaat de relais in proefopstelling in groepen van vier geplaatst.

Afbeelding

nu dit verhaal nog uitbreiden met de nodige kroonsteentjes en de bedachte ledlampjes teneinde de wissels met bedrading naar en van bediening/controlepaneel aan te kunnen sluiten.

dit kan ik gelukkig zittend in elkaar zetten want mijn benen doen nog steeds niet goed wat ik wil.

met de nodige ademnood kan ik dit zittend wel behappen.

het kan even duren maar wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na een slechte week wbt gezondheid weer voorzichtig aan de slag.

onderstaand een foto van de definitieve opstelling van de relais op een houten ondergrond geplakt op een metalen frame.

Afbeelding

alle relais zijn voorzien van gaatjes rondom geboord waar de bedrading nu aan onderzijde van frame wordt verwerkt om het geheel een beetje stakker aanzien te geven. mocht 108 gaatjes boren.

nu ga ik me bezighouden met de bedrading hiervan dus ben weer effe bezig.

en natuurlijk nog een plek op/onder/opzij van de baan een plekje zoeken waar dit paneel goed toegankelijk geplaatst kan worden en liefst zodanig dat dit kantelbaar/draaibaar is zodat zowel de voorkant als de achterzijde toegankelijk blijft.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dat ziet er strak uit Jan! Een mooie oplossing. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dank Ben, ik probeer ook maar wat :mrgreen:

om dit plaatje een beetje compleet te zien hier de achterzijde waar de dradenwirwar buiten beeld blijft.

Afbeelding

is in ieder geval een stevige ondergrond denk ik.

aan deze zijde moet dan ook de voeding voor 5 cq 12 en 19 volt komen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door maarten »

Als je visueel netjes werkt dan maak je ook minder snel fouten met bedraden en dergelijke. Daarnaast is het veel makkelijker zoeken mocht er onverhoopt iets mis gaan. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

en zo komen dan de eerste +draadjes 12 volt aan de relais.

Afbeelding

neem aan dat dit een strakker en netter aanzien is dan de dradenwarboel langs de muur zoals dat was.

Afbeelding

nu dus vrolijk verder en met het koppie erbij rustig zittend de rest van de draden monteren en vast zetten middels een kloddertje soldeer.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ondanks mijn reuma handjes toch weer een hoop relais voorzien van een +draad moet alleen de laatste vier bistabiele relais nog doen.

Afbeelding

hierna de onderste rij relais van een _draad voorzien en dan deze onderste rij ieder voor zich de bovenstaande drie laten schakelen waarna deze drie relais weer worden voorzien van hun eigen te schakelen stroom. zoals de tweede rij krijgt negentien volt en de twee daarboven vijf volt.
19 volt voor de wissels en 5 volt voor controle verlichting

maw nog draadjes zat te gaan en nog steeds geld ; geduld is een schone zaak.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie