GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

die Ben, :lol: :lol: :lol: jij denkt echt dat mijn kamer een onuitputtelijk ruimte heeft waarin het mogelijk zou zijn om preisertjes uit een vliegtuig laten springen tot mijn ruimtelijke mogelijkheden zouden kunnen behoren.

het idee is zeer aanlokkelijk maar denk ik ver buiten mijn kunnen en mogelijkheden.
ben overigens nog nooit preisertjes tegengekomen die als parachutist aangeboden worden. ben ooit geloof ik wel paraglijders tegengekomen maar dacht dat die in HO waren.

maar voel het wel als compliment dat je me daar toe in staat acht.

nee voorlopig verder met schaduwstation.
daarna verder met luchtballonnen, de zendmast en tenslotte de kabelbaan met daaaaarna alles weer laten rijden de rest van de aankleding zoals het afmaken van al die bedachte stoplichten en het plaatsen van nog honderden bomen, struiken enz enz enz

jeminee wanneer krijg ik rust :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Wie wil er nou rust :twisted:


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

grom grom,

eerste draad van schakelunit naar wissel werkt niet :evil:

enige mogelijkheid wat er fout gegaan kan zijn is dat ik de + en de - heb omgedraaid waardoor wissel niet reageert.

moet de bedrading dus nalopen en weeeeer zoeken.

voor nu gedesillusioneerd en dus morgen weer een dag. grom grom.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Rtoonen »

Het zit niet altijd mee. Morgen beter 😎


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

er wordt altijd gezegd 8)7 meten is weten 8)7 maar voorlopig weet ik nog niets. :evil:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik vrees dat het er dit jaar niet meer van gaat komen om schaduwstation werkend te krijgen.

buiten het feit dat er om wat voor reden dan ook geen prik van schakelunit naar de wissels wil en wederom er een paar wisselomzetters naar de galemiezen zijn is alle kracht uit mijn handen verdwenen en er dus niets meer te prutsen valt.

gisteren de traditionele kalkoen klus gedaan wat wil zeggen drie grote kalkoenen in hapklare brokken gesneden en geknipt daarna in de marineer en daarna in het vet en een paar uurtjes sudderen.
echter het snijden en knippen heeft mijn handen dusdanig verziekt dat ik nu geen kracht heb om wat dan ook te doen en de praktijk is dat dit nog dagen aan kan houden.

betekend dat mijn lichaam in de ruststand gezet wordt en ik moet afwachten wanneer ik wel weer de beschikking heb over kracht en daarmee wederom de moed om door te gaan met dat waar ik op de baan mee bezig ben.

er rest mij dan ook niets anders dan al mijn trouwe volgers nog een bijzondere fijne kerstdagen toe te wensen en dat de jaarwisseling voor ons allen maar veilig mag verlopen met daaraan de wens voor een ieder een gezond, veilig, knutselrijk en inspiratievol 2022.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik wens jou en allen die je lief zijn ook een heel gelukkig en vooral gezond 2022. Die aansturing van het schaduwstation zal je volgend jaar best gaan lukken. Geen twijfel aan :D


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor alles en iedereen de beste wensen voor 2022 en dat we er met zijn allen maar weer een fantastisch Spoors jaar van kunnen maken.

voor mezelf zit ik in de fase of ik wel door zal gaan met al dat Electra prutsen en er wat dat betreft een punt achter ga zetten.
dan maar GEEN treinen meer rijden en me concentreren en uitleven op de scennery en alleen dat rijden, draaien wat WEL wil werken.

of dat dit allemaal ook zo ten uitvoer gebracht zal gaan worden is nog een geheel open vraag want misschien gaat er nog een andere kogel door de kerk en gaat de boel helemaal plat en ga ik opnieuw beginnen met een totaal andere baan met minder ingewikkelde schakeltoestanden.

dus samengevat weet ik nog niet wat het gaat worden maar zo door klooien met proberen van oude troep iets bruikbaars te maken gaat het hem niet meer worden.

we gaan het zien en beleven.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Had ik uit het hierboven vermeldde de indruk dat je bezig was de Pijp aan Maarten te geven, weet ik inmiddels dat de soep toch niet zo heet gegeten gaat worden.
Gewoon door gaan met wat je handen je wel laten doen, maar dan op een lagere snelheid.
Sterkte!

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals jullie zullen hebben begrepen ben ik nu al tijden aan het worstelen met mijn wisselomzetters van Arnold.
het kleine model met dat uitschuifbare pennetje met oogje welke past op het klemmetje wat uiteindelijk de wissel daadwerkelijk omzet.

van al mijn omzetters zijn nu bijna bij allemaal één zijde van de wisselspoel verbrand.

denken jullie dat ik het voor elkaar zou kunnen krijgen nadat ik zo,n omzetter opengemaakt heb om één zijde van de spoel opnieuw te wikkelen en daarmee dat ding weer werkend zou kunnen krijgen, heb alleen geen idee hoe die eindschakeling gemonteerd zit omdat dat voor mijn ogen ondanks loep niet te zien is.

is er daadwerkelijk een eindafschakeling nodig???

ik hoor graag jullie deskundige meningen over alvorens ik hiermee ga stoeien in de hoop om mijn wissels weer werkzaam te krijgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door fenix »

Hallo Jan,

Een spoeltje opnieuw wikkelen is best een dingetje. Als je het al gaat ondernemen, let dan goed op de dikte van de draad (en dat het ook wikkeldraad is) en het aantal wikkelingen. Het is gepriegel om met de hand te doen. Zelf heb ik onlangs de spoeltjes van een roco omzetter in mijn handen gehad. Het is makkelijker om een verbrand spoeltje om te wisselen voor een niet verbrand spoeltje.
Als je het hard genoeg wilt, zal het ongetwijfeld lukken om een spoeltje te wikkelen. Een manier om niet elke wikkeling te hoeven tellen, is de lengte van de oude draad op de spoel meten en dan zo'n zelfde lengte in strakke slagen terug op de spoel wikkelen. Met een goede schuifmaat is de dikte van de draad wel te meten

Belangrijker dan de vraag of je een spoeltje opnieuw kunt wikkelen is waarom de spoeltjes zijn verbrand en waarom aan 1 kant. Uit mijn hoofd weet ik niet of Arnold omzetters een eindafschakeling hebben, maar zonder eindafschakeling kan er spanning op de spoel blijven staan en dat vindt zo'n spoeltje op den duur echt niet gezellig.

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hoi Fenna,

ik heb wel los spoeldraad waar ik in een duisterverleden een soort magneetspoel van heb gemaakt.

dat werkte toen goed alleen nam dat heeel veel ruimte in en naast de wissels in de wisselstraat heb ik dat nou net niet.

vandaar het idee om oud weer gangbaar te maken.

heb ook zitten denken om de schakeling met een servo te verrichten maar ook die neemt behoorlijk war ruimte in en bovendien zal er naast de servo ook wel weer wat bij moeten om die servo dat te laten doen wat er verlangt wordt ( simpel één keer naar links en op commando één keer naar rechts.

dat zal ook wel weer gekocht moeten worden en ja ben ik dan goed bezig??

geen idee maar frustrerend is het geheel wel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Sander »

Ik denk dat het wikkelen van een wisselspoeltje nog niet meevalt. Heb in het verleden ook wel eens een transformator gewikkeld voor een fly-back converter. Dat deed ik alleen op de draaibank, magneetje op de klauwplaat en pulsen tellen met een frequentieteller.

Ik denk dat vervangen of reviseren de makkelijkste optie is.

Ook een servo is niet heel moeilijk. Met een 555 timer kun je een pwm signaal maken en met een relais of transistor kun je schakelen tussen twee verschillende duty cycli. Digitaal geweld met een microcontroller (b.v. arduino) kan natuurlijk ook.

Zelf zou ik voor de servo gaan. Of het dan met een 555 timer of met een microcontroller (PIC16F18313 bijvoorbeeld) aangestuurd wordt, hang een beetje van mijn zin tot programmeren af. Waarschijnlijk wordt het dan analoog met het timertje…


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Sander vertel dit aub nog eens in jip en janneke snap ik misschien waar je het over hebt ;)


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Rehorst »

Jan.

Ik heb er zelf ook lang over gedaan om de juiste wisselschakeling te vinden, magneetschakelingen vond ik niet betrouwbaar genoeg
Diverse andere geprobeerd maar die voldeden ook niet aan de verwachtingen.
Uit eindelijk is er met hulp van een elektronicus een schakeling ontworpen die een servo aanstuurde die geschakeld wordt met een negatieve analoge puls, deze schakelingen heb ik toen zelf gebouwd op in Taiwan laten maken printplaten.
Ook zit er een antijitter schakeling op de print en kan de middenstand en de uitslag links en rechts van de servo precies geregeld worden.


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Sander »

Sorry, ik heb wat aannames gedaan die misschien niet helemaal juist zijn.

De wisselspoelen zijn van heel dun draad gewikkeld, dat maakt het lastig om het (op een nette manier) met de hand te doen. Vervangen lijkt mij dan de enige optie.

Het servo verhaal:

Een servo heeft drie draden. Over het algemeen zijn dit een rode, zwarte en gele draad. De rode en de zwarte zijn voor de voedingspanning, over het algemeen 5 volt. Via de gele draad bied je een signaal aan die de servo verteld in welke stand deze moet draaien. Dit wordt gedaan met een pulsbreedtemodulatie (‘pulse width modulation’ of ‘PWM’ in het engels) . Een pulsbreedtemodulatie heeft een zogenaamde ‘duty cycle’, dit is de periode waarin het signaal ‘hoog’ is.

Bij een duty cycle van 10% (een tiende van de periode “hoog”) staat de servo in de uiterste stand (grofweg). Wanneer de duty cycle 90% is, draait de servo naar de andere uiterste stand.

Een schakeling om een dergelijk ‘PWM’ signaal te maken, kun je opbouwen rond een timer IC. Een bekende is de NE555. Als je twee van deze schakelingetjes bouwt en de ene instelt op 10% duty cycle en de andere op 90% heb je een signaal voor de uiterste standen van je servo. Vervolgens kun je deze via een bistabiel relais aanbieden op de gele draad van de servo. Dit relais vertaalt dan de pulsen van de aansturing op de baan naar een PWM signaal waar de servo wat mee kan.

Het bovenstaand verhaal kan ook met een microcontroller gedaan worden. Dan wordt de schakeling minder complex, maar dan moet je wel die microcontroller programmeren. Ik denk dat dit net een brug te ver is. Een arduino is (hetzelfde als) een microcontroller, alleen iets meer “hobby-vriendelijk”.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Heren dank voor deze uitleg en suggesties.

Eerlijk is eerlijk snap het nog niet helemaal dus moet dit laten indalen.

Snap wel dat spoeltjes opnieuw wikkelen eigenlijk iets te precies en ingewikkeld zou kunnen zijn maar daarmee los ik ook niet de oorzaak van die verbrande spoelen mee op en verplaats ik eigelijk dit probleen nasr volgende rookpluim.

Voor al de andere suggesties moet ik eerst maar weer zien te sparen want gaat natuurlijk weer een hoop zakgeld kosten.

Hoop toch wel binnen afziebare tijd van dit soort problemstiek verlost te zijn.
Dacht dat ik met mijn controle paneel de oplossing had maar helaas nee.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het hierboven omschreven lijkt voor mij buiten mijn kennisbereik.

een 555timer staat voor mijn onkunde gelijk aan een ICtje althans uiterlijk.
dergelijke dingen heb ik eerder geprobeerd in en aan elkaar te prutsen zonder resultaat behalve een hoop nieuwe woorden.
bovendien zal daar nog het een en ander bij moeten zoals montage plaatjes ed. Ardino???? en een computer met rpogramma om dat weer in te regelen en dan verval ik weer naar dat digitale gedoe waar ik niets van snap dus !!!!!

nee dat gaat hem niet worden.
blijft over het opnieuw proberen te wikkelen en zien of er weer leven in die spoeltjes wil komen.

zal wel een hoop tijd kosten met nog meer geduld dus kan wel weer even duren alvorens hier weer over bericht gaat worden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

doorbordurend met mijn lekenverstand over het opnieuw wikkelen een de wisselspoel.

jullie zeggen altijd meten is weten dus voor ik ging openmaken eerst maar meten.
multimeter op doorbelstand.

uitgaande van een verbrandde spoel zou het dus moeten zijn dat ik op het verbrande deel geen belletje zou moeten krijgen.
verbrand is immers draadbreuk dus geen verbinding.

echter als ik uitgaande van onderstaande tekening ( krabbel ) stel dat het midden de massa aansluiting is en links en rechts de plussen die de onderstaande getekend pen naar links of rechts zou moeten laten schuiven.

echter is het een feit dat bij deze nu onderhanden zijnde spoel ik de zwarte pen op de massa zet en de rode beurtelings op de L of de R zet en dan wel de pen naar de L of de R schuif dat ik dan op alle drie de punten een belletje heb.

zet ik massastroom op de massa en doe hetzelfde met plusstroom gebeurt er niets.

dus moet er elders in dit mechaniek iets kapot zijn maar wat en waar moet ik dan naar zoeken???

Afbeelding

moet ik hem verder openmaken en kijken, zoeken naar iets op het onderliggende printplaatje???

Afbeelding

Afbeelding
waarbij opgemerkt dat op bovenstaande foto toch zichtbaar is dat het rechtergedeelte het wel warm heeft gekregen

aan de rechterzijde bevind zich overigens een u vormig klipje wat om de schuifpen is geschoven wat die voor dienst heeft weet ik niet.

wie zet me op het goede spoor????


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Rtoonen »

Eindafschakeling?


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Ik zou dat spoeltje op zich toch nadat ik hem van het printje losgemaakt heb en als er dan net als op krabbeltje wel stroom is en dus het pennetje wel wil schakelen of zo niet toch wikkelen dan los gebruiken. Los opstellen naast de wissel en dan laten schakelen.

het proberen waard nee heb ik en ja kan ik krijgen :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na ongeveer driekwartier stoeien met dit spoeltje heb ik één zijde kaal.

blijkt dat ieder laagje van dit ieniemienie spoeldraad geplakt zit dus afwikkelen is er niet bij.

stukjes en beetjes eraf kunnen prutsen. vrees alleen dat ik de kern beschadigd heb omdat dat uiterst fragiel is en dus makkelijk ingedeukt kan worden waardoor pennetje niet echt lekker meer schuiven.

eerst de andere zijde ook maar schoon zien te maken en dan binnenwerk maar fatsoeneren.

inderdaad zoals men van te voren al vermeld werd een heleboel werk maar wel leerzaam.

Afbeelding


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hube »

Jan,
Een spoeltje is meestal gemaakt met zgn lacque draad. Dat is een isolatie rondom het koper die bij verwarming week wordt en bij te warm smelt.
Daarmee wordt de spoel “verhard” zodat alle wikkelingen aan elkaar plakken. Bij overbelasting smelt deze isolatie en komen de koperwikkelingen tegen elkaar. Daardoor krijg je kortsluiting, weerstand wordt lager, stroom wordt hoger en de spoel verbrandt. Maar geleidt nog wel. Dus belletje.
Ik wil je niet ontmoedigen maar met de hand wikkeling is nagenoeg onmogelijk en bovendien los je de oorzaak van het doorbranden van de spoelen niet op. Ik vermoed dat de eindafschakeling van de Arnold spoelen niet goed meer werkt door vuil, vet of omdat ze misschien niet de volledige slag maken om het wissel om te leggen.
Als het mogelijk is zou ik ze vervangen door wat degelijker types. Hoewel bij mij ook regelmatig een wisselspoel in rook is opgegaan.
Beter is om dit soort wissel met een korte puls aan te sturen. Knopje ook niet te lang vasthouden.

Maar je bent een doorzetter dus het zou me ook niet verbazen als je het wikkelen toch gaat lukken.
Daarom blijf ik je ook volgen.

Succes en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hube dank voor jouw uitleg.

snapte die verlijming van de draden al niet zo goed, ik dacht dat dat meer te maken had met draad op zijn plek houden.

maar goed ja ik ga wel proberen dit met de hand te wikkelen.

gaat er tenslotte om dat pennetje alleen maar heen en weer hoeft om hefboom wissel mee te nemen.

en schakelen gaat via een relais impuls dus een kort moment van passeren trein over reedcontact.

of wat ik doe onder doorzetten valt weet ik niet ik zie het als kostenbesparing want zo kost het niets meer dan het materiaal wat ik heb liggen.

bovendien is het goed voor mijn handen om die in beweging te houden.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3529
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik vrees dat ik nog een spoeltje zal moeten schoonmaken.

de huidige die ik zo goed als schoon had schiet tussen mijn reuma vingers weg en nergens meer te vinden. grom grom maar dan anders.

vandaag niet meer morgen nieuwe poging.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie