GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

de tandwielen die ik besteld had zijn binnen.

Afbeelding

deze vijf die gelijk zijn aan de nu in gebruik zijnde die op de oude motor zit, dus zes, samen met deze grote moeten dus de nieuwe aandrijflijn gaan worden waaromheen de luchtballonen dus zullen moeten gaan draaien.

de 12 derailleurtandwieltjes zullen daartussen als ondersteunen voor het doorzakken ertussen worden geplaatst.
de fietsketting is dus maal drie lengtes lang.

wanneer dat allemaal gemonteerd is en naar tevredenheid werkt volgt hiervan weer een plaatje/filmpje.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

zoals ik eerder heb aangegeven moet ik in de motoraandrijfas een gaatje boren om hier een meeneempen doorheen te steken die op zijn buurt de schijf met daarop het tandwiel gemonteerd mee moet nemen om de ketting in beweging te krijgen.

echter in deze as laat zich niet, althans op mijn onprofessionele manier, van een gaatje voorzien.

ben toen maar weer bij onze Chinese vrienden aan het spitten geweest en dit gevonden;

Afbeelding

hier zit wel weer een zeer lange levertijd op maar deze kan ik waarschijnlijk gewoon op de as klemmen en dan heb ik gelijk een nog kleiner tandwiel waardoor het hele spul nog langzamer zal draaien.

heb dit tandwiel in deze uitvoering niet kunnen vinden bij Nederlandse leverancier vandaar China.

afwachten maar weer en intussen door met wisselstraat in schaduwstation.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

knap frustrerend dat er niet één van de tien wissels meer wil reageren.

ze hebben op de e.o.a. manier onderling kortsluiting.

remedie; alles maar dan ook alles van het schaduwstation aan bedrading loshalen en compleet opnieuw aansluiten.

dus we blijven van de straat.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Zoals hierboven aangegeven ga ik dus bedrading vernieuwen.
Nu zit ik in dilemma.
Zal ik de bedrading weer aansluiten door het reedcontact het oude telefoonrelais reactiveren die op zijn beurt de wissel schakels of dit relais ertussen uit laten en het reedcontact direct de wissel laten schakelen.

Denken jullie dat ik schakeling rechtstreeks van reed ongestraft kan uitvoeren.???
Scheelt een hoop draden en is minder ingewikkeld aan te leggen.

Wat is jullie idee hierover??


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Frank_N »

:idea: :arrow: Even de zoekfunctie van het forum gebruiken:
viewtopic.php?t=5851
Beetje leesvoer, het antwoord staat er vast tussen 8-)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Frank; dank voor de op subtiele wijze je mij aan mijn eigen verhaal en vraagstelling van toen herinnert. :mrgreen:

maar wat ik toen niet begreep begrijp ik duidelijk nog steeds niet ;)

dus blijf het maar uitproberen en experimenteren net zolang tot het WEL werkt. :Thumb


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vandaag niet verder gekomen dan de uitgaande kant van het schaduwstation de aldaar vijf liggende wissels middels vijf aparte kroonsteentjes hun bedrading netjes op de achtermuur gemonteerd.
morgen de tussenliggende bedrading verwijderen nadat ik eerst morgenochtend mijn tweede coronaspuit heb gehaald.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

sorry mannen maar het is helaas een feit dat ik van de tweede corona injectie behoorlijk beroerd ben terwijl ik van de eerste prik totaal geen last heb ervaren.

betekend in de praktijk dat ik me nu niet echt geroepen voel om lekker te klooien aan de baan dus staat mijn instelling op stand rust.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

gelukkig gaat het met mij na de coronaspuit nu weer helemaal lekker.

vandaag ook gelezen dat de kleine tandwieltjes nodig op de motor voor de ketting pas eind juni geleverd gaan worden dus tot die tijd uitgebreid aandacht voor het opnieuw installeren van de schakelingen van het schaduwstation.

grote verandering wordt het overslaan van de telefooncentrale relais en deze vervangen voor onderstaand relais.

Afbeelding

dit is gewoon een simpel maak/breek relais wat hopelijk betrouwbaarder functioneert dan die oude meuk.

we zijn weer van de straat :mrgreen:

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat valt dat vies tegen om bedrading die zo.n 6 jaar geleden is aangelegd en nooit op papier is gezet weer terug te vinden onder een baan waar later nog twee lagen overheen zijn gebouwd.

maar goed alle stuurbedrading van de ingaande zijde van het schaduwstation zijn los en beginnen we weer op nul.

eerste plaatje is het aanstuurverhaal vanaf de inkomstzijde die dus via de telefoonrelais de schakelingen verrichten en de inkomens zijde bovenlangs de uitgaande zijde synchroon mee liet schakelen.

Afbeelding

dit allemaal weggehaald en opnieuw de kroonsteentjes gemonteerd.
boven de vijf kroonsteentjes ( vijf wissels ) de nieuwe relais gemonteerd.
gemonteerd is overigens gewoon met een lijmpistool rechtstreeks op de muur.

Afbeelding

het enige wat hier vanaf rechts komt is een stuurstroom en een massa draad.

via deze draden worden de relais gevoed.

bij het eerste kroonsteentje komt ervoor een draad uit de vloer wat de contactdraad is welke verderop van een reedcontact komt en deze zal voor wissel 1 in de recht stand zetten en tevens wissel 2 krom.
tevens moet dan naar de uitgaande kant gelijk wissel zes krom gezet worden waardoor spoor 2 leegrijd.

dit zelfde verhaaltje wordt dan herhaald naar de overige sporen waarvan er totaal dus zes opstel/wisselsporen zijn.

hoop denkwerk met het nodige gepriegel.

we zijn weer lekker bezig.

volgende verslagje hoop ik alles werkbaar te hebben.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

mijn handen zien er niet uit.

linker hand ligt aan alle kanten open door het gepriegel onder de rijbanendoor met de bedrading en kom daarbij met de bovenkant van mijn hand onderlangs de daar gemonteerde rails welke met vlijmscherpe spijkertjes zijn vastgezet aan die vlijmscherpe spijkerpuntjes haal ik mede door gebruik van bloedverdunners me open waardoor ik erger bloed dan normaal en veroorzaken weer een diep en grondig gebruik van de div woordenboeken vooruit en achteruit.

tevens kwam ik er nu achter waarom het schaduwstation zoals het was aangesloten de nodige storingen veroorzaakte.

blijkt dat div draden wel aan de goede reedcontacten zaten maar naar de verkeerde schakelrelais en dus logies de wissels niet op juiste volgorde maar ook op verkeerde momenten schakelden waardoor een deel van schaduwstation wel inrijden mogelijk was maar uitrijden nooit meer.

zo zie je maar weer waar iets afbreken en heraansluiten goed voor kan zijn.

maar echt opschieten nee het gaat in zijn totaliteit langzamer dan verwacht en kost me ook veeeel meer moeite dan verwacht.

lange pauzes inlassen is de enige optie.

des te groter is straks de voldoening als ik het toch weer voor elkaar gefikst heb.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tv_man »

Ik heb net zo een motor (of eentje die er heel erg op lijkt) en ik weet niet hoe de as op de jouwe precies is, maar misschien dat er een klein afgevlakt stukje zit aan de zijkant zodat het tandwiel grip krijgt op de as. Heb ook wel eens met wisselend succes tandwielen met tweecomponentenepoxy aan assen vastgemaakt, maar door het wisselend succes kan ik dat niet echt aanraden...

Gelijkstroom heeft hier als voorbeeld dat je het op een trafo kunt aansluiten (de rijstroomkant) en je met de rijregelaar de richting en de snelheid kunt veranderen. Anders de stroom van de wisselstroomkant halen en er een gelijkrichtertje tussen doen zodat het een beetje meer op gelijkstroom lijkt. Deze motortjes zijn niet zo kieskeurig qua stroom geloof ik.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Norman,
Een eind naar boven staan tandwieltjes.
Deze kan ik borgen op vlakke zijde aandrijfas.
Stroom blijkt uiteindelijk toch wisselstroom te zijn dus dat wijst zichzelf.
Het wachten is helaas tot eind juni op die tandwielen maaar heb genoeg te prutsen in tussentijd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

na gisteren behoorlijk wat stunt en rek en strek oefeningen had ik van de zes reedcontacten de bedrading er vier achterlangs/binnendoor en het meest op gevoel deze door de bovenplaat bij de kroonsteentjes weten te prutsen.

vanmorgen kwam ik er achter dat het op gevoel werken ook niet alles is want nu zittend op mijn knieen met een soort looplamp de tussenlagen verlicht te hebben blijkt dat ik van de vier draden die klaar zijn er twee opnieuw gedaan moeten worden omdat deze twee over een spoor ( kaal op de rails liggend ) lopen.

nog meer de tijd nemen en nog meer geduld betonen en deze twee eerst maar weer onder dat spoor door laten lopen.
de langskomende treinen zullen dat ook zeer waarderen.

dus voor deze zaterdag heb ik wederom het nodige prutswerk onder de baan te doen en hiermee weer van mijn eigen fouten geleerd..

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ach een mens brengt op vele manieren de zaterdag door ;)

ik heb de afgelopen uren op mijn knieën zittend doorgebracht met mijn armen tussen de etages onder het schaduwstation om A; eerder omschreven domme fout te herstellen en B; om de rest met een beetje zicht op wat ik doe opnieuw aan te leggen.

wel kan jullie melden dat dit er nu wel verantwoord onder hangt en de zestaldraden vanaf de reedcontacten door bovenblad zijn doorgevoerd.
en dan ziet dat er zo uit.

Afbeelding

de volgende handelingen moeten nu uitgevoerd gaan worden.

op de foto zien jullie een rij kroonsteentjes , dit zijn de aansluitpunten van de wissels genummerd 1-5.

erboven hangen de relais. voor ieder kroonsteentje twee relais te weten 1 voor recht en 1 voor krom.

voor vijf wissels ieder twee relais.

doormiddel van de reedcontacten worden deze relais aangestuurd via de massa en op die manier een maak/breek moment.

kunst zal alleen worden om meerdere wissels tegelijk te laten schakelen zoals bijvoorbeeld ;
wissel 1 krom/ wissel 2 recht en aan de uitgaande kant wissel 6 krom.

voor zes sporen liggen er dus tien wissels, vijf bij de inkomende zijde en vijf bij de uitgaanden kant. voor de duidelijkheid ik werk met Arnoldwissels en de stand van de wissel bepaald welk spoor rijstroom heeft.
vandaar dat alles goed op elkaar en met elkaar wordt geschakeld.
voor de digitale mannen zal dit wel fluitje van een cent zijn maar analoog vrees ik iets meer denkwerk.

als dit allemaal uiteindelijk feilloos werkt moet over dit deel van de baan een afdekking over gemaakt worden waarop de achtergrond behorend bij de draaiende luchtballonnen dient te komen.

samengevat een heeeeeleboel werk nog te doen.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

vandaag ben ik verder gegaan met de bedrading van schaduwstation.

door al het gepiel met de doorvoer van de bedrading en daarmee dus ook het ongecontroleerd trekken aan de bedrading heeft mij vandaag geleerd dat het idee om eerst de reedcontacten door te meten alvorens bedrading aan de relais te solderen niet zo,n slecht idee was.
blijkt dat drie van de zes reedcontacten dus niet schakelen.
nu moet ik proberen om natuurlijk achterop de baan dus in uitgestrekte vorm om aldaar bij te kunnen deze drie reedcontacten te vervangen.

daarnaast door het weer natuurlijk weer de nodige stramheid en pijn van de reuma zal ook dit klusje weer niet zo maar even gedaan zijn.

maar we blijven positief en gaan het rustigjes proberen en zien wel weer waar schip strand.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb mijn hele kamer op zijn kop gezet om nog een paar broodnodige reedcontacten te zoeken.

en jawel op de kop af de benodigde gevonden en gelijk maar weer nieuwe besteld.

de zes contacten tussen de rails zijn voor de zekerheid allemaal vernieuwd en nu kan ik eindelijk met de aansluiting aan de relais beginnen en eindelijk de wissels weer laten schakelen in de volgorde zoals bedoeld.

we zijn wederom een poosje van de straat.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het wordt me er nog steeds niet makkelijker op gemaakt.

bij het heraansluiten kom ik er achter dat er van de div wissels de wisselspoel niet of niet goed werkt.

mag ik nu ook weer opzoek naar goed werkende wisselspoelen alvorens het spul aan te kunnen sluiten.

het zit wel eens mee maar blijkt vaker toch tegen te zitten, maaaaar we blijven geduldig en blijven optimistisch.

en om het helemaal makkelijk te maken werken de relais ook niet zoals ik had verwacht dus ook weer studeren en uitproberen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het onderstaand schema van een relais gebruik ik voor het schakelen van de wissels.

het interne verhaal hiervan had ik niet in origineel printje.

maakte daardoor de fout door net als bij een bistabiel relais te denken.

nl op 1 de plus en schakelen met de min op 2

voor de wissel de plus op 3 en denken dat dat op het moment dat schakeling plaatsvind 3+ 5 verbonden worden en denken dat er een permanente verbinding is tussen 3+4.

op die manier aangesloten bleek er continu stroom te blijven staan op de wisselspoel. niet goed dus.

op een apart relais toen gaan experimenteren en met doormeten kwam ik er gelukkig achter dat ik met mijn boerenlekenverstand :mrgreen: precies verkeerdom redeneerde en schakeling plaats vind tussen 3+4 en de permanente op 3+5 staat.

Afbeelding

waaruit weer bewezen wordt dat meten is weten.

dus kan ik nu weer verder en hopelijk gaat het wel goed.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de eerste 2 wissels willen netjes tegelijkertijd schakelen.

impuls komt van reedcontact in opstelspoor 1 en schakelt inkomend wissel 1 recht en wissel 2 krom.

het schema zoals in maart 2017 gemaakt.

Afbeelding

nu moet ik deze nog doorlussen naar uitgaand wissel 6 om die ook van recht naar krom te zetten en daarmee spoor 2 vrijgeeft.

Afbeelding

vanaf rechts naast de relais komt dus de stuurstroom voor dit geheel.

belangrijkste gegeven is nu het werkt zoals uitgedacht nu de rest met veel geduld en koppie erbij aansluiten.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de gehele baan ligt op het tramgedeelte na nu bijna twee jaar stil.

is het mogelijk dat door deze lange stilstand de wisselspoelen vast gaan zitten??

waarom vraag ik dit omdat nu met aansluiten blijkt dat van de 10 toen nog goed werkende Arnold wissels er minstens vier niet meer willen schakelen.

is daar een logische verklaring voor of zijn ze simpelweg kapot.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan,

"Rust Roest" is de meest simpele verklaring. Heb je al contactspray of iets als WD40 geprobeerd? Soms zou zelfs ATF te proberen zijn, maar ik vrees dat de lange stilstand in combinatie met oxidatie niet best is en de contactstrips en/of slepertjes de boosdoeners zijn.

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ga ik uitproberen of ik ze met dat spul aan de praat krijg.

dank voor tip/idee


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Rob,

goeie tip,

twee van de vier onwillige doen het weer.

mijn handen doen het nu niet meer dus morgen verder.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ondanks mijn zware reuma aanvallen toch gelukt om alle tien de wissels weer werkend te hebben.

nu ik aan het aansluiten ben en de eerste drie goed schakelend reageren op de impuls van het reedcontact in spoor 1 en ik aan spoor twee wil beginnen komt er nu toch tevoorschijn dat mijn tevoren opgeplakte tien schakelrelais een beetje overdreven lijken want ik kan er uiteindelijk zo te zien af met maar vijf relais om alles schakelend te krijgen want immers zullen wissels die gelijk schakelen geen apart relais hoeven te hebben.

zal het wel weer met mijn janiegeinse boerentaal onduidelijk vertellen maar hoop toch dat het enig hout snijd.

ga gewoon verder met aansluiten en dan zal blijken hoeverre ik het toch verkeerd had.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie