GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

7(8)7 dan moet je jezelf toch weer eens achter de oren krabbelen over zoveel domheid.

eerder hierboven ( correctie; vorige pagina dus ) heb ik een tekeningetje gemaakt van de werking cq de aansluitpunten op dit relais.

heb ik met heel veel pijn en moeite de eerste twee werkend en daarna ( vandaag dus ) de rest doorgelust zodat alle te gebruiken relais een hoofdstroom hebben.
zo zijn dan 1, 3, 5,7,9 en 10 dus samen doorverbonden aan de hoofdstroom via pen 1.

bij de eerder en nu volledig werkende relais 1 en 3 had ik pen 1 en 3 reeds een verbinding gegeven zie tekeningetje.

vandaag dus de rest doorverbonden en merkte dat er niet geschakeld werd op de wissels, geen prik is geen actie.

hoe dom kan een mens zijn 7(8)7 :oops: .

van alle doorgeluste relais simpel de verbinding 1 en drie niet meegenomen. logies dus geen stroom geen actie 8)7 .

mag dus alles opnieuw doorlussen of alle vier niet correct werkende relais van een losse verbindingsdraad tussen 1 en 3 voorzien.

zucht zucht :mrgreen: wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

met een behoorlijke hoeveelheid priegelwerk heb ik de missende verbindingsdraadjes op hun plaats weten te brengen en inmiddels dan toch drie van zes contact groepen werkend.

zoals eerder aangegeven moet dus duidelijk het koppie erbij blijven want een fout in de aansluitingen is zo gemaakt.

bovendien moet het goed en perfect werken want hierna wordt dit weggewerkt onder een bedekking en kun je er niet zo 1,2,3, meer bij.

dan maar een hoop extra tijd maar de moeite zal hopelijk lonen.

moet tussendoor ook nog een oplossing zoeken om de kleine plastic verbinding tussen wissel en wisselomzetter vast op de wisselomzetter te krijgen want in de praktijk werken die dingen zich los.

terwijl ik dit schrijf komt er via de mail een oplossing binnen en wel simpel een druppie lijm op de meenemer alvorens dat plastic dingetje erop te pielen. we gaan het zien. ( dank Rob )

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

inmiddels een paar uurtjes verder en jawel die plastic dingetjes zitten vast op de wisselomzetter en schieten er niet meer af met het omzetten door de wisselmagneet.

weer vrolijk verder met draadjes trekken voor de laatste drie sporen met hun bijbehorende opdrachten. we worden er vrolijk van :D

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Je maakt er toch wel weer een filmpje van he?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Tuurlijk :Thumb :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

grom, grom,
ondanks het mooie weer toch weer uitgebreid reuma in mijn beide handen.

goede nieuws is dat ik nog maar één spoor met twee schakelingen hoef te gaan.

maar vandaag gaat het em niet worden dus morgen weer een dag voor de laatste verbindingen van het schaduwstation met daarna alle bedrading netjes samenbundelen middels bindbandjes.
hiervan volgt dan weer foto.

of ik daarna aan de vraag voor een filmpje kan voldoen met daarop al deze schakelingen lijkt mij op voorhand eigenlijk niet te doen en denk ik ook niet interessant om te zien dat een wissel zichzelf omzet. denk dat dat pas beter zal zijn als ik de treinen aldaar weer rijdend heb voor dat het spul buitenbeeld gebouwd gaat worden. maar dat zal nog wel wat tijd in beslag gaan nemen.

we zullen wel zien wat het wordt.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik loop weer eens tegen een elektrisch probleem aan.

een wissel die ik op de wissel zelf stroom geef schakelt prima.
die zelfde wissel via een relais schakelt ook maar laat ik er een tweede mee mee schakelen doet de mee geschakelde het wel maar de eerste niet meer.

kan het zijn dat er niet genoeg prik op de draad staat of blijkt nu in de praktijk dat die dingen allemaal afzonderlijk geschakeld moeten worden.

wie heeft hier een simpele voor mij snappende uitleg voor.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan,

Als je meer schakelingen op dezelfde voeding (reed) zet dan kan het zijn dat er niet voldoende sap over blijft voor een tweede wisselmagneet. Plus dat stroom altijd de kortste weg zoekt: als de ene weg (die wél werkt) langer is dan de andere dan verklaart dit een hoop.

Heb je al gemeten hoeveel spanning op de eerste schakeling staat? En heb je al getest of het alleen voor deze ene specifieke schakeling geldt of dat het ook bij andere schakelingen niet werkt? Vergelijk het maar met een tuinslang: als je op één enkele slang steeds meer sproeiers aansluit, hou je geen druk meer over en werken de fonteinen niet meer.

Rob


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door WilcoV »

Hoe veel volt heb je op de wisselschakeling staan?
Ik had hetzelfde probleem met Kato wissels. Een enkel wissel kon ik met 12V makkelijk omzetten, maar zodra ik twee wissels gelijktijdig of een kruiswissel van Kato (4 wissels) dan wel overloopwissel (2 wissels) wilde schakelen ging dat niet. De wisselmotoren zelf op 15 V aangesloten en sindsdien geen enkel probleem meer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Wilco;
voeding komt van oude laptoptrafo en geeft 19 volt 3,16 amp

Rob;

laatste foto vorige bladzijde laat zien dat voeding direct rechts naast relais binnenkomt.
alle relais zijn via de plus doorverbonden. ook zijn per relais direct de schakelcontacten verbonden aan de plus die doordat er via de reed contact gemaakt wordt met de uitgaande kant dan verbonden wordt naar wissel(s).

huidige aansluitingen op de muur inkomend schaduwstation;

Afbeelding

van een afstand gezien;

Afbeelding

uitgaande zijde schaduwstation;

Afbeelding

zo wordt bijvoorbeeld spoor 2 contact gemaakt voor spoor 3 ; w2 recht,w3 recht,w4 recht, w 5 recht en w7 recht alleen w 7 wil niet meedoen.

uitgaand van een afstand;

Afbeelding

zo doen w 8krom niet mee en w 9 recht niet mee ook w 3 krom doet niet mee.

voor mij onverklaarbaar.

alle relais worden geschakeld met de massa vanaf de reedcontacten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

heb voor mezelf besloten dat ik de boel dan maar op zijn jan boeren fluitjes ga aansluiten.

dat houd in dat bijvoorbeeld in spoor 2 er niet één reedcontact ligt die vijf schakelingen tegelijkertijd moet verrichten maar vijf reedcontacten op een rijtje die als de er een trein passeert alle reedcontacten apart hun schakeling laat doen. betekend ook voor iedere schakeling een apart relais.

daarmee verzeker ik mezelf van een goede stroomvoorziening op de juiste plek en op het juiste moment.

een berg werk meer maar ik moet voor zekerheid gaan simpel omdat dit hele schaduwstation in later stadium niet meer bereikbaar is en ik er absoluut zeker van wil zijn dat alles feilloos werkt.

graag jullie eventueel commentaar hierop.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Afbeelding

op dit krabbeltje zie je het relais in de bovenste situatie zoals nu aangesloten.
hier staat permanent op 1 de spanning welke wordt geschakeld vanaf de het reedcontact met massa op 2 waardoor er met 3 een verbinding wordt gebracht met de aldaar permante van 4 naar 5 waarmee wissel wordt geactiveerd.
vanuit dit punt wordt dit doorgelust naar de andere wissels die dan mee moeten schakelen maar dat niet doen doordat het moment te kort is ? om de stroom goed te verdelen ?

heb zitten denken en uitgeprobeerd in 1 situatie.

op de tekening het onderste plaatje;

hier is permanent op 1 de massa aangesloten.
vanaf de situatie op het bovenste tekeningetje wordt dus vanaf 4 de stuurstroom doorgeschakeld naar de wissel en heb ik diezelfde stuurstroom doorgelust naar een tweede en derde en verder doorgelust om die gelijkertijd mee te laten schakelen maar ipv direct op de wissel dit via een extra relais te doen zoals op onderste plaatje.

heb ik dan ook te maken met de suggestie dat stroom altijd de kortste weg kies of moet ik een zelfde relais schakeling als eerste plaatje en dan niet de aansluiting op 4 doorlussen maar de massa op 2 door lussen naar een volgend relais en die ook laten schakelen op 2 en dit herhalen voor elk benodigde wissel. uiteraard dit extra relais met zijn eigen voeding.

juliie begrijpen dat ik met dit geklooi met stroom met dit warme weer wel een extra verfrissing pak.

ik hoor toch graag jullie idee hierover. heb overigens planty van deze relais voor het grijpen.

ik noem het doorlussen maar de technischie noemen dat waarschijnlijk parallelschakeling.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

Jan, is de tijd dat het reed contact ingeschakelt wordt wel lang genoeg om genoeg energie in de wisselspoel te krijgen? Zeker als je meer wissels parallel wilt laten schakelen.

Als het reedcontact maar kort bedient wordt dan ik me voorstellen dat je problemen krijgt. De inschakeltijd is te kort. Oplossing is dan bijvoorbeeld langzamer rijden, want ik ga ervanuit dat de magneet onder de trein gemonteerd zit. Of langere magneten monteren, die het reedcontact langer activeren. Desnoods 2 kleintjes. Daarmee kun je experimenteren.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Peter;

voor dit moment ziet het er naar uit dat ik geen goede contact verbinding heb tussen de van rechtse wissels( inkomend verkeer ) naar linkse wissels ( uitgaand verkeer ) heb.
oftewel communicatie storing door onjuiste ( geen goed contact in de kroonsteentjes ) aansluitingen.
moet dus NOG secuurder werken wat belemmerd wordt door kromme reuma handen maar we blijven het proberen. geduld is een wonderschone zaak. zucht zucht En we geven noooooit op.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

PFFT... alle draadjes in de kroonsteentjes opnieuw ingestoken.
een vergeten verbindingsdraadje alsnog ingestoken.

resultaat ......alles werkt.

oftewel rails poetsen draadjes bundelen en wegbouwen onder afdak.

wordt spoedig vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

de bedrading netjes gebundeld en wat een mazzel na dit bundelen schakelden alle wissels nog. :mrgreen:

inkomende zijde;
Afbeelding

het tussenstuk;

Afbeelding

de uitgaande zijde;

Afbeelding

nu rails poetsen en dan een afdekking maken.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

helaas na het proefrijden doet weer van alles niet meer mee.

morgen weer alles loshalen en dan opnieuw met alleen maar voor elke schakeling een eigen relais. ik wordt er wel moe van.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door tijdperk3 »

janiegein schreef: 02 jun 2021 09:45 Peter;

voor dit moment ziet het er naar uit dat ik geen goede contact verbinding heb tussen de van rechtse wissels( inkomend verkeer ) naar linkse wissels ( uitgaand verkeer ) heb.
oftewel communicatie storing door onjuiste ( geen goed contact in de kroonsteentjes ) aansluitingen.
moet dus NOG secuurder werken wat belemmerd wordt door kromme reuma handen maar we blijven het proberen. geduld is een wonderschone zaak. zucht zucht En we geven noooooit op.
Ok , mooi dat je wat gevonden hebt. Succes met het vervolg.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik ga eerst nog iets anders proberen alvorens alles opnieuw te maken.

het rechter gedeelte werkt perfect zoals uitgedacht.

het lijkt erop dat de verbinding naar links zijn stroom verliest op het moment dat er rechts geschakeld wordt.

als ik de impuls draad die links zou moeten schakelen ( wat een plus draad is ) gebruik om daar eerst een relais te bedienen die op zijn beurt een vol stuurstroom direct op wissel schakelt dan zou de voor de nu tekort schietende stroom wel genoeg moeten geven om goed te schakelen maar blijft de vraag of de tijdsduur dat er geschakeld moet worden niet te kort blijft.

mocht dit toch een kwestie van tijdsduur zijn zal er simpel een tweede reedcontact moeten komen die op zijn beurt net als rechts goed werkt de links groep moeten aansturen die dan ook goed moet werken.

het is nog vroeg maar hoop dat ik mijn doen en laten op zijn jan boerenfluitjes toch begrijpelijk heb uitgelegd.

uitgangspunt blijft wat rechts goed werkt moet links ook goed kunnen werken en de aanhouder wint.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

wat hierboven als mogelijke hulpschakeling staat beschreven werkt ook niet dus ga nog wat door met experimenteren en als ik er echt niet uitkom dan de weg bewandelen door exact dat wat rechts goed functioneert na te maken voor het linker deel door simpel naast alle reedcontacten in de zes sporen een tweede reedcontact daarnaast te leggen en dat als aansturing voor links gebruiken.
wat in de praktijk zou moeten betekenen dat een trein die op spoor 1 binnenkomt en over het eerste reedcontact gaat en dus rechts schakelt vervolgens over het tweede reedcontact gaat en dan het linkerdeel schakelt.

wat dus impliceert dat de schakeling die in eerste instantie uitgedacht was om de complete schakeling in één keer te doen dus in tweeën wordt gesplitst.

belangrijkste gegeven blijft het moet absoluut betrouwbaar uitgevoerd worden omdat ik er naderhand niet meer bij kan door dat dat deel van de baan onbereikbaar wordt zonder de bovenbouw aldaar weer te moeten afbreken.

affijn we gaan vrolijk door met experimenteren en hopen dat het uiteindelijk allemaal lukt.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

positieve berichten kan ik vandaag melden;

ten eerste;
de automatische schakelingen van de wissels voor zover je van automatisch kunt spreken want worden uiteindelijk geschakeld door impuls vanaf reedcontact en die schakelt zeker niet, althans dat is de bedoeling , zonder de magneet onder passerende trein, die werken voor dit moment zoals de bedoeling is.
ga nog niet de vlag uitsteken omdat ik eerst een paar dagen proef wil rijden alvorens het spul buiten beeld te bouwen met de zekerheid dat het werkt en blijft werken.

ten tweede;

na heeeel lang wachten heb ik eindelijk het setje tandwielen binnen welke op de motor moet komen die de ketting van het luchtballonnen verhaal moet gaan transporteren.

hier filmpje van waarbij de draaisnelheid goed zichtbaar is.



nu kan ik dit dus gaan monteren aan/op/in de plaat waaraan de ketting hangt.

wanneer dat gemaakt is en werkt volgt hier foto+filmpje van.

wort vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

nu het nieuwe tandwiel aan de motor binnen is en ik de oude ketting bevestiging verwijderd heb en de grotere tandwielen van een hartstuk heb voorzien heb ik globaal de nieuwe route uitgelegd zoals de luchtballonnen zullen gaan ronddraaien.

uiteraard moet dit nog exact worden uitgemeten om een mooi gesynchroniseerd patroon te krijgen maar gaat om het gegeven dat er weer actie is aan de het project luchtballon.

Afbeelding

het grote tandwiel licht in de hoek waar de plaat hangt met opstijgende ballonnen.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ik heb een klein probleem geconstateerd :mrgreen:

niet zo heeeel groot maar de ketting blijft niet hangen en dondert er gewoon vanaf ondanks een extra gemonteerde kettingspanner.

dus ik moet alles simpelweg in dezelfde opzet precies tegenovergesteld oftewel aan de andere kant van de plaat maken.

waarom zo moeilijk ; omdat de plaat niet echt haaks is en dus een scheve rechthoekig en dus niet simpelweg omgedraaid kan worden.

oplossing voor het niet willen blijven hangen denk ik op te lossen door dus de complete kettingbaan aan de andere zijde van de plaatsen en dan tussen de ketting en de plaat een magneet mee te laten draaien en dan aan de andere zijde van de plaat ook een magneet gelijk aan de autobaan die op zijn beurt dan de ballon meeneemt.

dus ik ben weer effe lekker bezig op de nu reeds bloedhete kamer want de hitte van gisteren is nog niet weg het is nu reeds 29 gr en de zon moet nog komen :lol:

wordt vervolgt met plaatje en filmpje;


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

helaas kan ik dit experiment weeeer op de langere baan schuiven.

reden heel simpel; de motor is kapot. door de kracht die dat ding moet zetten zijn intern de tanden van de tandwielen afgebroken waardoor de as nu vrij draait en dus zeker geen ketting meer in beweging zet.

ga nu proberen dat motortje/vertraging/versnellingsbak uit elkaar te halen en eens zien of dit te repareren valt. zal wel niet want het is ALI kwaliteit.

overigens werkte die magneet overbrenging wel, dat dan weer wel goed uitgedacht.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

die tandwielbak is niet meer te repareren.
nieuwe motor besteld en weer afwachten op levering.

heb overigens wel ontdekt wat de oorzaak was van dit euvel.

één van de magneten is losgeschoten vanonder de ketting vandaan en tussen ketting en tandwiel terechtgekomen die de blokkering heeft veroorzaakt.
dit heeft dan tot gevolg gehad dat motor wel doortrok maar zichzelf hiermee om zeep hielp.

een goede les voor het volgende proefdraaien om op te letten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie