GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Wauw. Excellent gedaan!


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 825
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Jelle »

Ziet er heel netjes uit Jan.

Kun je er nog wel onder bij komen?


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi,

Rob@ dank voor compliment.

Jelle@ dank en ja het is de bedoeling dat ik alle aan de trafoo,s aangesloten bedrading vervang van installatie draad naar soepel.

klep is gemonteerd op pianoscharnier en kan naar je toe klappen en staat nu in schuine stand achterover.

door stugge installatiedraad laat klep zich niet zo makkelijk kantelen voor als ik er onverhoopt toch achter moet zijn.

op deze klep moet nog een centraleschakelaar die als hoofdschakelaar moet gaan functioneren en tevens komt daar de schakelaar die autobaanmotor aan en uit kan zetten.

dus het geheel is nog niet klaar bovendien moet er nog een omlijsting o.i.d. rondom komen. het oog wil ook wat niet waar.
wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Hee Jan,

Ik dacht dat je eerder schreef dat je twee linker handen hebt!
Nou, mooi niet :lol: :lol: :lol:

Dat is een mooie en praktische oplossing.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Bjor,

ja ik ben even creatief bezig geweest vandaag.

maar in al mijn enthousiasme ben ik de trafo van de pendelbaan vergeten. nou die laat ik er maar mooi achter staan A: staat ie uit de weg B;als ie eenmaal ingesteld staat doet ie zijn werk op de automatische piloot en heb ik daar geen omkijken naar als het goed is dus hij staat er onder prima.

Moet wel allerlei bedrading nog veranderen van installatiedraad naar soepel want dat gaat niet echt lekker. maar kan niet alles tegelijk.

Ben ook nog bezig geweest naast dit paneel maken met station hooggelegen aan te passen omdat daar toch alles ook los lag ivm met de het aansluit verhaal linksonder bij stadsproject. links daarboven dus daar waar hooggelegen begint moest alles weg om eronder goed bij te kunnen.
Had dus ook eigenlijk al gemoeten met het eerste schaduwstation aanpakken maar dacht daar pruts ik wel onderdoor maar ja nu kwam ik mezelf weer eens tegen en dus toch maar de radicale manier. is effe wat meer werk maar geeft groot gemak.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi allemaal,

vandaag me bezig gehouden met bedieningspaneel van rand te voorzien en de schakelaar rechts van orange trafo voor het aan en uitzetten van de stadsautobaan waarvan de motor inmiddels is gemonteerd en ik bezig ben met geleidingsrails en de draaipuntengeleiding.

Afbeelding


de motor loopt in de praktijk misschien iets te langzaam maar beter sluipverkeer dan een racebaan lijkt me.

wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:34, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi,

ben ik lekker bezig met het aanleggen van de kettinggeleiders en de draaipunten en steeds als ik een stukkie klaar heb even proefdraaien.

nou dat gaat op zich goed ik moet nu nog drie draaipunten maken met de bijbehorende geleiders.

komt er in ineens een steekvlam uit de schakelaar en het hele huis zonder stroom :mrgreen:

nu komt mijn onkunde op elektra om de hoek kijken want hoe kan ik nu die motor weer aan het praten krijgen neem aan dat dat met een andere schakelaar zal moeten dus heb er weer een puzzelklussie bij maar dan nu met sterkstroom.

ben benieuwd hoeveel opdonders dat gaat opleveren.

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Als eerste een paar kaarsen onder handbereik zetten. Als roker zijnde zal het voorhanden hebben van een aansteker geen probleem zijn. En dan?

Hoe deed jij het proefdraaien? De 220V-schakelaar van de motor aanzetten of deed je het anders? En hoe degelijk zit die motor ingekapseld? Kan het zijn dat er al knutselende een schroefje of iets dergelijks in de motor is gekomen? Kan je de motor wel met de hand draaien? Check in ieder geval alle bedrading om te zien of je niet “toevallig” het 220V-circuit met een zwakstroom circuit hebt verbonden en check of je 220V-draden (na de schakelaar) nog steeds zijn gescheiden, dus elkaar niet raken. Je zou niet de eerste zijn die ergens in de loop van het proces de draden hebt verwisseld! Aan de hand van je beschrijving (schakelaar om =klap = donker) lijkt mij dat het meest logische.
Ook zou je – ik ken de precieze situatie niet, maar doe een schot in het donker – de motor direct met een 220V-snoer via een stekker in het stopcontact kunnen uitproberen.
Maar wat je ook doet: 220V is geen speelgoed dus denk na wat je aan het doen bent!!!

Testen met 220V kan natuurlijk, maar het is veiliger om de voeding uit het stopcontact te halen en te testen met de multimeter.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi Rob,

natuurlijk eerst de stoppenkast te lijf en gelukkig alleen maar een normale stop eruit dus geen hoofdstop.

we hebben weer overal stroom :mrgreen:

heb inmiddels de schakelaar gedemonteerd en uit elkaar gehaald en zie dat dit een inwendig dubbele schakelaar is.

wat er mis is gegaan weet ik niet maar één van de vier poten waar de bedrading aan zat gesoldeerd afgeschermd met een soort krimpkous die is afgebroken en heeft waarschijnlijk de naastliggende poot geraakt gezien het zwartgeblakerde aan de binnenzijde van de kous.

ga op zoek naar twee losse schakelaars die ieder gewoon twee draden aan en uit zetten.

weet ook niet wat dit voor apparaat ooit is geweest weet wel dat de motor een voedingsdraad heeft.
na de motor komt een soort vertragingsschakelaar en die motor en die schakelaar zitten met een vracht draden aan elkaar gelust.
uit die vertragingsschakelaar komen vier draden die aangesloten zijn op de schakelaar die nu opgeblazen is.

ik zal proberen om het geheel weer onder de tafel vandaan te demonteren en dan eens kijken of die vertragingstoestand er gewoon niet tussenuit kan en dan rechtstreeks de motor aansluiten.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal.

eventjes bijpraten,
zoals jullie hebben begrepen heb ik al jaren een motor in de kast liggen die ooit bedoeld was om te gaan gebruiken als aandrijving voor een autoweg aangedreven door een ketting en voorzien van magneten die de bovenliggende rijdende voertuigen moet=sten doen bewegen.

afijn vorige week al aangekondigd dat ik daarmee aan de gang ga en toen ik de motor weer tevoorschijn had gehaald moest ik toch effe achter de oren krabben want op het tandwiel aanwezig op de motor kon nooit een een fietsketting omheen leggen.
dat tandwiel was simpelweg te klein.

Afbeelding


dus wat creatief bezig en eerst een tandwielvergroter gemaakt.

Afbeelding


hierop het kleinste tandwiel wat er te koop is bij de fietsenmaker.

Afbeelding


vervolgens hier in weer een passtuk gemaakt en het geheel met hout en componentenlijm tot één geheel gemaakt.

Afbeelding


stadsproject plaats gecreëerd en hier zou het dus moeten komen.

Afbeelding


gat gemaakt en motor aan plaat bevestigd. eerste proefstuk gelegd.

Afbeelding


door knutselen tot hele baantje lag.

Afbeelding


toen kwam het verhaal van de grote kortsluitingsklap en dat hebben we op gelost.

ketting van magneten voorzien en bovenplaat provisorisch erop gelegd.

wel het resultaat viel en valt mij bitter tegen.

hieronder staan nog twee korte videootjes die daar weer een impressie van geven.

ik denk doordat ik het tandwiel vergroot heb dat ik daarmee de snelheid van het rondtrekken van de ketting heb beïnvloed.
jammer maar denk er nu over om dit niet realistisch aandoend gezicht weer af te breken.

https://youtu.be/p6pnNixfdtk

https://youtu.be/IY_k1b_r9-k

hoop werk geweest maar toch graag jullie commentaar.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:38, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door maarten »

Bij dezelfde rotatiesnelheid van de as geeft een groter tandwiel juist een hogere snelheid aan de ketting. Een kleiner tandwiel op de motor laat de ketting langzamer lopen.

Leuk dat je dit zo probeert en laat zien. Bij lange na niet zo geavanceerd als MCC, maar véél voordeliger. :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Wim »

Ondanks dat je er zelf (nog) niet helemaal over tevreden bent......
Is het idee er achter, Hartstikke leuk :ugeek:


Lekker verder knutselen Jan.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Op de eerste plaats mijn complimenten voor zoveel creativiteit. Hartstikke leuk man!
Ik kan met voorstellen dat je wilt dat de auto's iets sneller gaan. Nu lijkt je hele stad een woonerf ;) .

Kun je het toerental van de motor niet regelen?
Als dat niet kan heb je een overbrenging nodig tussen de motor met een klein wiel, die een groter tandwiel aandrijft waar de ketting over loopt.

Ik ben geen technicus, maar wellicht kun je zoiets maken van oude tandwielen van een racefiets. Een fietsenmaker heeft misschien wel nog ergens een oude cassette liggen die vervangen moest worden, waaruit je de tandwielen kunt gebruiken. (Dat zo'n cassette is versleten is niet zo erg, omdat ik aanneem dat de ketting met weinig kracht kan worden voortbewogen.)
Ik bedoel dus zo'n ding: http://nl.aliexpress.com/item/High-Qual ... 05127.html
Zo'n cassette kan met de juiste sleutel uit elkaar. Je hebt dan meerdere tandwielen met een oplopende grootte.
Waarschijnlijk moet je dan wel een bus met de juiste diameter (laten) maken, om zo'n tandwiel te bevestigen.

Maar feitelijk komt het er dan op neer dat je in je baan het principe van een fiets inbouwt:
- de motor drijft een as aan met daarop een tandwiel.
- via een (fiets) ketting drijft dat tandwiel een kleiner tandwiel aan op een as, waarop een tweede tandwiel zit, waar de ketting met de magneten omheen loopt.

En als je toch bij een fietsenmaker bent, dan heeft hij misschien ook nog een paar oude derailleurwieltjes, die je kunt gebruiken om de ketting op de hoekpunten omheen te leggen.
(Als ik het goed zie heb je zelf houten(?) wieltjes gemaakt.) Netjes gedaan overigens, maar derailleurwieltjes hebben vlakke "tandjes" en een asje, waardoor ze - met een beetje vet - lekker soepel draaien.
Ik bedoel dus dit soort wieltjes:
http://www.wielerspecialist.nl/Shimano- ... wgod1noFww

Misschien heb je er iets aan.

Groet,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door WimC »

Dat 'ie zo langzaam gaat, komt waarschijnlijk omdat je een tandwiel met meer of minder tanden hebt gemonteerd dan er oorspronkelijk opzat. Met een tandwiel met een ander aantal tanden, zal de snelheid veranderen. Volgens mij klopt de redenering van Maarten.

Voor een cassette voor een racefiets kun je op het forum van fiets of wielertoerist een berichtje plaatsen. Allicht dat er wel iemand net zijn cassette vervangt en 'm voor een paar euro wel kwijt wil. Overigens heb je wel een goede kans dat je huidige ketting daar niet goed op loopt, omdat racefietsen een smallere ketting hebben dan een gewone fiets. Maar ook kettingen zijn dan wel weer aan te komen op de genoemde fora.

Ik heb zelf nog wel een paar cassettes liggen, maar die zijn niet versleten, dus die hou ik nog ff zelf :oops:

Het idee vind ik erg leuk. Ik zag wel in één van de filmpjes dat sommige van die auto's wat dwars gaan staan. Dat komt waarschijnlijk omdat ze worden gesleept terwijl ze geen ronddraaiende wieltjes hebben.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

dank voor jullie inbreng.

kan zeer waarderen dat jullie mijn creatieve handelingen op prijs stellen.

bjor; de houten geleidingswieltjes zijn gewoon uit een plaatje triplex met een tiengatenzaag gefabriceerd.

deze liggen op een grote dikke metalen schijf waardoor ze niet kantelen en in het midden van de ketting komen en zijn voorzien van een messing busje die om een 5mm boutje draaien. boven op dit boutje zit een zelfborgend moertje die net niet op het schijfje rust dus wieltje kan vrij draaien en loopt netjes mee. denk niet dat ook al is het steviger dat zo,n derailleur wieltje dat zal verbeteren. hooguit wat je stelt wat soepeler.
overigens zal het soepeler ronddraaien niet veel verbetering kunnen opbrengen daar de ketting in zijn geheel gewoon over de houten onderplaat sleept.
de geleidingsprofieltjes heb ik weer verwijderd omdat ketting achter schroefjes bleef haken.

zal hiervan nog wel filmpje maken zodat in werking zichtbaar wordt.

groter probleem zal worden als op de motor een groter tandwiel wordt gehangen omdat ik denk dat de weerstand dan ook groter wordt. motor wordt nu al vrij snel behoorlijk warm.

ander opkomend probleem is dat ik ook nog iets moet bedenken als kettingspanner want ketting wordt wat slapjes rondom het geheel.

om via het huidige kettingwiel een grotere aan te drijven zal ik de gehele constructie moeten aanpassen omdat de ruimte tussen onder en bovenplaat niet groter is dan de dikte van de ketting. veel grotere tussenruimte kan niet omdat dan de werking van de magneten verminderd.

WinC;

ja je hebt het goed gezien dat sommige autoo,s wat scheef hangen.
nu zit er een metalen ringetje midden onder auto gelijmd en die zal uiteraard de magneet volgen die op de ketting zit.
denk dat ik iets moet bedenken dat alleen aan de voorzijde van het autotje iets metaal achtigs zit waardoor hij wel op een natuurlijker wijze de magneet zal volgen.
een paperclip volgt wel precies de weg die je van autotje zou mogen verwachten.


eerste prioriteit is de snelheid van de ketting aanpassen naar een meer normalere snelheid.

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

janiegein schreef:(...) de houten geleidingswieltjes zijn gewoon uit een plaatje triplex met een tiengatenzaag gefabriceerd.

(...) ander opkomend probleem is dat ik ook nog iets moet bedenken als kettingspanner want ketting wordt wat slapjes rondom het geheel.
Jan,

Ik kan het mishebben, want ik kan het natuurlijk niet zien, maar wordt de ketting niet slapper omdat die triplex wieltjes snel slijten? Een fietsketting hoef je op een fiets pas na honderden kilometers na te spannen en ik stel me voor dat de krachten die hier op de ketting worden uitgeoefend geringer zijn dan bij een ketting op een fiets. Ik kan me dus niet voorstellen dat de ketting slapper wordt doordat hij wordt opgerekt.
janiegein schreef: (...) groter probleem zal worden als op de motor een groter tandwiel wordt gehangen omdat ik denk dat de weerstand dan ook groter wordt. motor wordt nu al vrij snel behoorlijk warm.
Als je de ketting zonder motor met de hand doordraait, voel je dan veel weerstand, of loopt het geheel lichtjes rond?

Wat is het eigenlijk voor een motor? Uit wat voor apparaat komt hij oorspronkelijk?
Als de ketting niet licht loopt en de motor nu al snel heet wordt, is hij misschien niet geschikt voor dit werk. Maar ik ben geen deskundige, dus ik kan dat niet zo goed beoordelen, maar als hij inderdaad snel warm (heet?) wordt, denk ik ook aan oververhitting, doorbranden, kortsluiting en/of brand.
Dat wens ik je niet toe, hoe creatief je vinding ook is.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door spoor65 »

Jan,

Heel creatief bezig en goed bedacht, een mooie basis om verder uit te bouwen en te verfijnen.
zit zomaar ff mee te denken, benader Martin Domburg eens, vraag hem dan hoe dik de magneetband is die gebruikt word voor de mcc,
en of hij misschien een klein stukje over heeft om te testen of dat een mogelijkheid is om te gebruiken onder de autootjes, ff goed gepoold onder de auto plakken, en dan misschien minder scheef hangende wagens en meer grip naar elkaar, klein stukje voor en achter onder auto voorkomt misschien ook het effect van slippen alsof ze steeds op een spek gladde weg rijden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

hoi Bjor,

als eerste weet ik niet waar die motor oorspronkelijk van was.
heb hem ooit gekregen van mijn zwager die ik niet meer kan navragen omdat die niet meer onder de levenden is. :mrgreen:

motor kan alleen met een tang erop gedraaid worden en dan hoor je dat er over diverse inwendige tandwielen wordt gedraaid.

en nee ik geloof niet dat die wieltjes al zo snel slijten. moet zoals gezegd iets bedenken als kettingspanner.

maar zal zo filmpje posten met de motor en ketting en werking van dichtbij opgenomen.

https://youtu.be/B6Fe2qvE0Ls

hier is ook te zien waarom ik voor dit tandwiel ben gegaan ivm de motorbevestigingsplaat die geen ruimte bied voor groter tandwiel tenzij ik die steunplaat wegslijp zodat er wel een grotere geplaatst zou kunnen worden.

ik hoor wel weer

wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door maarten »

Als deze motor op 230 volt draait kan ik me niet voorstellen dat hij te weinig vermogen heeft. Hij hoeft alleen een ketting rond te krijgen. Dat zou ook met een 12V ruitenwissermotor moeten lukken. Stuk veiliger ook. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door Bjor »

Jan,

Mooi filmpje. Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik vind het in ieder geval een knap staaltje werk. Daar neem ik mijn pet voor af.
janiegein schreef:motor kan alleen met een tang erop gedraaid worden en dan hoor je dat er over diverse inwendige tandwielen wordt gedraaid.
Dat is dan waarschijnlijk een vertragingskast. De snelle omwentelingen van de motoras worden daarin door meerdere tandwielen omgezet in een gereduceerd toerental van ca. 250 rpm.
Daarom zit de as met het tandwiel ook niet in het verlengde van de motoras.

Dan nog blijft het raar als hij snel heet wordt. Misschien is er iets in de vertragingskast kapot, waardoor de motor veel mechanische weerstand ondervindt(?)
Ik sluit me in ieder geval aan bij Maarten: een 12V motor moet het ook kunnen en is in dit geval veel veiliger dan een 230V motor.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi allen,

ben vandaag even langs een fietsenboer geweest en die kon mij helpen aan een gebruikt voortandwiel.

deze zit zo is op de foto te zien nog op de trapas maar is vrij simpel te demonteren.

voor de derailleurtandwieltjes zal ik elders op zoek moeten of een ander nuttig alternatief moeten bedenken.

onderstaande foto laat zien dat de omwenteling zeker een versnelde beweging van de ketting zal laten zien.

voorlopig eventjes creatief aan het stoeien om dat ding op motor gemonteerd te krijgen.

heb tevens vandaag een rolletje magneettape gescoord en eens kijken of dat onder autootjes geplakt kan worden als voorttrekker.

Afbeelding


wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door janiegein op 21 mei 2018 18:49, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door BenQ »

Jan,
De versnelling kan je heel eenvoudig uitrekenen, de nieuwe afstand van as tot ketting delen door de oude afstand as tot ketting.
Denk dat hij 2 á 3 maal zo hard gaat.
Ik vind het een schitterende uitdaging om zo iets te maken.
Voor het wat beter rijden van de auto's zou je een magneetstrip op de ketting moeten lijmen en onder de auto's een plaatje, enige probleem zullen dan de bochten zijn, daar wordt de auto doorheen gesleept.
Kan je de bovenplaat er afhalen en op de kop monteren, dan ben je van dat lastige opstandje af ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi benq,
zoals te zien is op filmpje zitten er op de ketting kleine ronde magneetjes.
deze hebben een trekkracht van 1.1kg en onder een bureaublad gehouden trekken ze met gemak een paperclip voort.
daarom denk ik dat ze sterk zat moeten zijn om autotjes door 4mm triplex voort te trekken.
nu ik magneetband heb gevonden voor onder de autotjes zal ik even de polariteit van magneetjes moeten nazien/uitvogelen door proefondervindelijk testen.

Wordt vervolgd


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door BenQ »

Jan,
Het gaat me niet om de trekkracht, die is meer dan zat, maar om de richting ongevoeligheid van iets ronds.
En dan geeft een rechthoekig iets toch een betere richting.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 2.50m x 3.00m x 5.00m x 1.50 analoog meerdere l

Bericht door janiegein »

Hoi benq,
ik denk dat ik qua snelheid van de ketting toch opnieuw moet redenen.
als ik aan een stuk touw een verzwaring maak en deze vor me houd en dan ga draaien zal het gewicht aan het touw mijn draai beweginging volgen.
als ik lang genoeg draai zal gewicht als ik tow voor me houd ook daar zijn.
als ik tow dan vieren krijg ik gtotere draaicirkel maar snelheid blift het zelfde.
dus groter tandwiel op aandrijving maakt dan voor ketting wel grotere omwenteling maar niet sneller.
zal soort versnellingsbk moeten maken gelijk aan trapas op fiets naar achteriel van groot naar klein om hgere snelheid te kunnen halen.

dus voor ik weer vanalles overhoop haal eerst hier maar eens op studeren.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie