Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door FidOo »

Michiel,

Volledig begrijpelijk dat je werk en vooral gezin voor gaan, en dus daarmee de hobbytijd wat achterblijft en dus ook de updates.

Dus we wachten gewoon af. En hoop dat je toch af en toe een beetje afleiding kan vinden in de hobby voor je zelf.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door 141 »

Michiel, het doet mij deugt om te horen dat het project niet helemaal stil ligt. Natuurlijk gaat het werk en bovenal het gezin voor de hobby! Jouw project is en blijft mooi om te volgen. Ik hoop dat er in de toekomst nog vele mooie up-dates komen!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door marco »

Desondanks begint het er prachtig uit te zien Michiel geweldig.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Een week of twee geleden kwamen Urbanie en Germaine klagen dat ik stante-pede iets moest doen aan die loodsdeuren. Ze zien er niet uit, en ze moeten steviger! Dus ik elke late avond weer een deurtje afwerken zekers! Bij tijds zien jullie wel het resultaat wel. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door BenQ »

Michiel,
Kan je geen hoge toren maken, kan je de dames daarop zetten.
Dan kunnen ze hoog van de toren blazen. :lol: :o

Hopelijk ziet de andere kant er beter uit. (van de deurtjes) :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door 141 »

Ben, de voorzijde van de deuren zijn prachtig :!: Zie pagina 34 van dit topic.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Even een zijsprong: ik ben begonnen met het maken van het befaamde type 10 van de Belgische Staatspoorwegen in schaal N. Ik ben vertrokken van een Baureihe 01, en ben in koper met de bovenbouw bezig. Ik ben nog maar pas begonnen, en bouw spontaan zonder voorbereiding en met eenvoudige middelen (cutter, vijl, schaar...). Ik ben zelf benieuwd hoever ik dit kan brengen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Maurits71 »

Ik had het al gezien bij onze vrienden aan de andere kant van de rivier, top hoor


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Overdijk »

Aparte machine om te zien, net alsof de ketel te kort is, haha.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Deze machine heeft inderdaad een heel aparte look. De Belgische ingenieur Flamme heeft deze locomotief expliciet ontwikkeld op kracht en vermogen. Het is 1910, en toen deze locomotief in dienst werd genomen bij de Belgische Staatsspoorwegen was het de krachtigste en zwaarste locomotief ooit gezien. Ze was ontworpen om zware reizigerstreinen tegen 120km/u helling op te trekken. Deze machine was een stoom briezend monster op wielen. Europa had nog nooit zo'n beest gezien. Tot in de jaren '50 was ze onklopbaar in de Ardennen.

Het platfom vooraan was eigenlijk enkel om de cylinders verder naar voor te kunnen plaatsen om een betere krachtoverbrenging te hebben op de drijfwielen. De ketel en vuurhaard hadden al voldoende afmetingen om de enorme stoomproductie te kunnen leveren tijdens vollast. Ze moesten niet nóg langer zijn.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Overdijk »

Kijk, das nou leuk. Dat iemand ook het wat en waarom weet.
Veel succes met bouwen, een mooie volgende stap na het ombouwen/verbouwen van je vorige locs (type 64 & etc.).


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Dat je nog de ombouw van het type 64 herinnert! Dat is ook weer een paar jaar geleden!

Deze scratch-build (van de kast, niet het onderstel) is inderdaad weer een stapje verder in de evolutie van zelfbouw van locomotieven. Ik zit nu even op "een wier" zoals ze in't Vlaams zeggen. 't Is te zeggen, ik zit even vast en ik zoek naar een beter techniek om de ramen te maken. M'n eerste poging was redelijk, maar niet voldoende om voldoening te hebben van het werk. Binnenkort weer een vervolg op dit bouwverhaal...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door 141 »

Michiel, wat een mooi project. Type 10 is zeker een markante machine en mag zeker niet op jouw baan ontbreken. Zo op de foto te zien, zitten er weinig leidingen op/langs de opbouw/ketel of hoe je het ook wilt noemen. Succes met het bouwen!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

De oerversie zoals deze in 1910 uit de fabriek kwam is inderdaad mooi vrij van leidingen. 50 jaar later, na tig uitbreidingen om het vermogen op te voeren en het stoomverbruik te beperken zit ze er minder strak uit.
Afbeelding
(foto: rixke.tassignon.be)

Maar voor het Brussel-Noord anno 1920 project maak ik de oerversie. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Krab »

Hoi Michiel ,
het zal wel een mooie lok worden neem er je tijd voor .
Ben benieuwd hoe je verder ga ,zeker blijf ik het volgen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Het kerstgebeuren is gelukkig weer wat geluwd, waardoor ik weer wat tijd voor mezelf krijg. Dus, ikke weer prutsen aan m'n type 10. Het typische voorplatfom heeft z'n kisten gekregen (in styreen). Op de ketel heb ik een schoorsteen en dom geplaatst, beide gevijld uit witmetaal. Het ding wordt weer een beetje meer stoomlocomotief...

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

eercb
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:00
Locatie: Leeuwarden

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door eercb »

Michiel,

Het befaamde trein&ik tegen gezin&werk is voor iedereen bekend lijkt me.... geen verontschuldigingen nodig.....
Maar man wat heb ik een respect voor je zelfbouwproject..... Ik buig voor mensen die het aandurven ermee te beginnen en aanbid zij die het afmaken... en dan in N.... RESPECT!

Fijne dagen nog even en "keep us posted"

Eric


Kato, Z21, nieuwe baan bouwen.
http://www.friesemodelbaanclub.nl is mijn club!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

Eric, bedankt voor je feedback!

Nochtans is er niet veel durf nodig. Een onderstel vind je in occasie voor nog geen 20 euro, en voor de rest kan je met een vijl, mes, tang en meetlat al veel doen. Kwestie van er gewoon eens aan te beginnen. En het hoeft geen koper of messing te zijn. Styreen is ook prima, er zijn zelfs "gekken" die een locomotief uit papier maken. En ik kan je verzekeren, ze zijn SUBLIEM!.

Dat je meteen je eerste werk op internet gooit, is niet iedereen gegeven. Je moet tegen een stootje kunnen, vooral wanneer het resultaat eens wat minders is. Men mag het niet zien als "gezichtsverlies" of schaamte, of wat dan ook. Ik post wel m'n gepruts en geknoei, hopend op een goede afloop, maar verdraag zonder meer wannneer het op een fiasco zou uitdraaien. Kwestie van kunnen relativeren, denk ik.

Ik zou zeggen, aan iedereen, probeer het. Maak je eigen droomloc. Het belangrijkste is de fun van het bouwen, en de verrijking in ervaring. Het resultaat? Och, er zijn steeds knutselaars die het NOG beter kunnen. So what...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

De spatborden werden aangebracht, althans de bogen ervan. De zijvlakken moet ik nog doen Maar tijdens een sfeerfoto begon mij de stand van de cabine enorm te ergeren. Na rijp beraad met mezelf zijn we tot de beslissisng gekomen dat er wat aan moest gebeuren.
Afbeelding

WAARSCHUWING! Niet voor gevoelige modeltreinliefhebbers!
Afbeelding

Ik heb de zaag in mijn locomotief gezet! De cabine werd deels los gezaagd, en weer vastgesoldeerd, maar nu rechter. Operatie geslaagd, ik weer opgelucht en blij, klaar voor het vervolg van de werkzaamheden.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Ad_M »

:shock: Zet er gewoon de zaag in...
Wie niet waagt, wie niet wint...

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Maurits71 »

ik had aan de andere kant van de rivier al bergen commentaar en kritiek geleverd dus zal het hier niet doen :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door traiNiac »

Respect! Ik heb een schuur gemaakt die te groot uitviel (zie http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=7835), maar de zaag erin, ho maar :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door Michiel »

De huidige stand van zaken; heb ik all spatborden opgevuld. En ik sta nu eigelijk wel zelf een beetje verbaasd te kijken naar hoever ik het al gebracht heb! Eerlijk gezegd, ik had nooit gedacht dat een eerste experiment met scratchbuilding van een locomotief zo goed zo lopen... zonder CNC, zonder etsen, zonder laseren of 3D printen, maar met een lat, een kinderschaar en een set naaldvijltjes. Ik ben bijzonder blij als ik de foto van de loc in basisvorm zo bekijk. Er moet nog geplamuurd worden, details toegevoeg,... Maar zo, kaal... niet slecht al zeg ik het zelf. 8)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

rudi
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 okt 2011 16:19

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door rudi »

Woh michiel,
dit ziet er voor de eerste keer zeker niet slecht uit, chapeau als de afwerking ook zo gaat ...... :D :o


succes ben benieuwd hoe dit word..!!


Rudi


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mammoetproject

Bericht door gek op stoom »

heel netjes Michiel
mag je best een beetje trots op zijn

Gr Andy


Plaats reactie