Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Brussel-Noord anno 1920 - het einde

Bericht door Michiel »

Geen plek om het ergens te zetten, geen middelen om het te financieren, geen tijd om het te bouwen, maar als het kriebelt moet men krabben.

Ik ben het wachten beu. Een mens kan plannen en blijven plannen, maar op een dag moet er toch eens schot in komen. 3 jaar na het initieel idee begin ik er aan. Het mamoetproject waar ieder nuchter mens van zegt: te groot, begin er maar best niet aan. 8)

Na een hoop omzwervingen heeft het concept uiteindelijk vorm gekregen. Het wordt een baan bestaande uit tig draagbare segmenten. De segmenten zijn bijna allemaal 90x60cm, behalve deze langs de kant van het depot, waar de segement 115x60cm worden.

Het sporenplan wordt per computer ingegeven, en de de vorm van de segementen wordt bepaald. Nog even, en ik kan het hout gaan kopen, en de eerste 2 bakken in elkaar timmeren. Ik begin langs de kant van het depot, en ga zo segment per segment hieraan aansluiten. Op de tekening hieronder zijn de 2 startsegementen (depot) ingekleurd. Rechts op de tekening is de aansluiting met de forumbaan, naar links loopt de sporenbundel richting het eigenlijke stations van Brussel-Noord.
Afbeelding

Elke modelbaan begint met een zielig hoopje planken. Ze werden bij de bouwmarkt al netjes en snel op maat gezaagd (hopelijk klopt het een beetje). De 12mm multiplex panelen staan klaar om verwerkt te worden tot de 2 eerste segmentbakken van de modelbaan. Nu wachten op daglicht, want in deze kamer in verbouwing is nog geen kunstlicht.

http://i862.photobucket.com/albums/ab18 ... lanken.jpg (klik maar want het beeld is 800 hoog, wat te hoog is voor dit forum)

Het startschot is gegeven. Ik ga ervoor. Dit draadje zal nog minstens 20 jaar actief blijven, als ik ten minste de eindmeet haal... ;D
Laatst gewijzigd door Michiel op 27 jul 2015 08:16, 2 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door CC72000 »

Ik zou zeggen: go for it Michel!
Groeten
Diederik

Ps ik ben ook nog maar 20 jaar bezig met de bouw van mijn Maurienne achtige baantje :shock:


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door martindomburg »

Ook hier dan: HEHEEEE EINDELIJK 8-) Mooi da je eindelijk gaat starten aan wat wellicht het indrukwekkendste project aller tijden zal worden. Met vel belangstelling gaan we dit volgen

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Krab »

Super Michiel ik hoop dat ik het mee mag maken 20 jaar .
Mooi project om te volgen :mrgreen:



mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Jos »

Nou, dat werd tijd zeg :lol: :lol:
Mooi Michiel, ik houd wel van een megaprojectje :o

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Overdijk »

Joehoe, daar gaat dan de Brussel-Noord Express op pad. :D

En als je hulp nodig hebt geef dan maar een brul. Ik denk dat er genoeg hier zijn die je wel eens een handje willen toesteken in dit mega-project.

PS. Hoe zit je bakscheiding ter hoogte van de wissels? Ik heb zelf ook even moeten schuiven om ervoor te zorgen dat de bakscheidingen niet dwars door mijn wissels gingen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de aanmoedigingen, gasten! Echt tof!

Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Lemland »

Echt erg goed nieuws! Je hebt al een boel laten zien van je kunnen dus ik ben heel benieuwd! Succes.

Bart



Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Paul B »

Succes ermee! Zal vast schitterend worden, over twintig jaar :)


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door bob vermeulen »

Michiel,

Wat een schoon project.
Heb je het sporenplant al een beetje uitgewerkt, dan zullen het wel een groot aantal bakken worden ja dat moet wel.

Ik blijf het volgen, en nu vlug aan de bouw zou ik zeggen.

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door maarten »

Michiel, top besluit! Ben erg benieuwd en wacht geduldig af. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door spoor65 »

yes,

Daar is dan het begin van:

http://fbn1920.be/het-ontwerp/het-sporenplan

welke weer te vinden is op jouw mooie site, http://fbn1920.be/ , die al een leuk beeld geeft van jouw totale plan
en waar je de inspiratie hebt gevonden.

Michiel, Tof dat het nu eindelijk van start kan gaan,
Ook ik ga dit zeker volgen.

Suc20

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Wim »

Dit gaan we zeker volgen...

Heel veel succes Michiel.


Gebruikersavatar

dizkartes
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 jul 2012 13:31
Locatie: Woerden

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door dizkartes »

ach.. soms moet je iets klein doen........ maar ga dit zekers volgen....


Groet,
Wouter

http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel.

Eindelijk gaat het gebeuren, het mamoetproject
Tof, echt onzettend tof, dat je besloten hebt, dit project helemaal te gaan maken, en dat we jou ere gast daarbij kunnen zijn. :D
En ga je zeker vol plezier op de voet volgen.
Sucses, en heel veel bouw uur plezier. ;) echt super.
We hebben al wat meesterwerkjes van jou gekregen, dus dat zit zekker helemaal goed.
Komen de twee dames er ook weer voor.


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door RonaldB »

Hallo Michiel,

Ik wens je veel succes en werkplezier aan je nieuwe groots opgezette baan.
Als ik naar je eerdere projecten kijk en je perfectionisme daarin, ben ik heel nieuwsgierig wat we te zien krijgen. Het belooft in ieder geval veel goeds.

Vriendelijke groet,
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

De eerste segmentbak wordt in elkaar gelijmd... Het gaat allemaal nog trager dan een schildpadgangetje, maar daar komt later wel meer vaart in, geen paniek! ;D
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

stargazer
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 sep 2010 19:00
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door stargazer »

zo dat ziet er professioneel uit


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Verborgen rijstroken worden voorzien van boorden, opdat treinen niet onverwacht en ongezien het vrije luchtruim kunnen kiezen. Deze boorden zorgen er meteen ook voor dat de rijstroken minder doorbuigen en dus steviger worden. Hier, op de foto, zijn de boorden 12mm hoog tov het rijoppervlak. Het houtstof en -vezels worden later nog weggeschuurd met een schuurpapier.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

De eerste bak is klaar, althans de basis. De binnenliggende tracés zijn meteen ook de diagonalen om de bak haaks en stevig in vorm te houden. De tweede bak is nu aan de beurt, en dan kan ik zien hoe de 2 onderlingen kopvlakken aan elkaar aansluiten...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door P Bender »

Michiel schreef:Betreffende wissels op bakscheiding, over het algemeen probeer ik het te vermijden, maar er zijn een paar plekken waar de wisselstraat over een bakscheiding doorloopt. Daar moet ik echt nog uitzoeken hoe ik dat ga oplossen. Proberen en ervaring opdoen is de enige methode. De enige uitkomst is dat het MOET werken.
Zelfbouwen, dan kan je ze zo maken dat je ze door kan zagen. Enige beperking die ik kan verzinnen is dat indien je de tongbeweging op een scheiding wilt hebben dat het dan echt "gedoe" gaat worden :?


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

:D De wisseltongen ga ik zeker niet op de scheiding leggen. En met zelfbouw ga ik niet beginnen, want het zijn in totaal zo ontzettende veel wissels. Het zou met teveel tijd kosten. Maar bestaande wissels wat aanpassen en ombouwen opdat ze 'doorzaagbaar' worden, dat zit er wel aan te komen. Maar dat is een verhaal voor later. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Jerome »

Michiel,

Eindelijk gestart, heel erg gaaf hoor! Ondanks de uitdagingen van kosten en ruimte doe het gewoon. Cool hoor! Ik ben nu ook aan het overwegen om met zelfbouw wissels aan de slag te gaan net als Paul. Omdat jij zeer veel wissels wil leggen zou ik hier toch even naar kijken.

De investering van de mallen zou jij dubbel en dwars terugverdienen. En jij bent zeker handig genoeg. Alleen het kost zeker tijd om te bouwen, maar in verhouding op 20 jaar valt dat wel mee denk ik. Kijk maar eens naar Paul zijn draadje.

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

Het financieel aspect is zeker niet te onderschatten. Daar heb je zeker een punt. Ik hou de optie om een aantal wissels zelf te bouwen zeker open, en zou het dan op zijn minst al kunnen gebruiken voor de echte probleemgevallen.

Misschien dat ik het eens moet proberen bij wijze van test, om te zien in hoeverre zelf wissels maken een bijdrage zou kunnen zijn bij mijn project. In lk geval, heren, bedankt voor het voorstel, want zelf had ik het nog niet overwogen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brussel-Noord anno 1920 - het mamoetproject

Bericht door Michiel »

De basis van de 2de bak zit ook in elkaar. Met deze kerstdagen heb ik tussen "de bedrijven" door wat tijd kunnen steken in de bouw ervan. Deze twee segmentbakken samen zullen het eerste luik worden van mijn veel-delige modelbaan. Op deze 2 bakken wordt het depot van Brussel-Noord ondergebracht, in compacte vorm want plaats om het volledig op schaal uit te beelden heb ik niet. Maar geen erg want ik heb al werk zat zo.
Afbeelding

En dan toch even een testopstelling met de loodsbundel. Dat geeft meteen een referentie naar het formaat en de schaal waarop deze segmenten zijn gebouwd.
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Plaats reactie