Proef ovaaltje

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Hoi allemaal,

Daar een goed voorbeeld doet volgen ben ik ook met een testbaantje begonnen alvorens aan m'n grotere Kolderbaan te beginnen en zo ervaring op te doen op werkelijk alle fronten: Modulebakken, rails op maat maken en lijmen, blokken, (onzichtbaar) solderen, servo's, Koploper, noem maar op. Dat blijkt een goede keuze want ik had nogal onderschat hoeveel tijd het allemaal kost.

Gisteren heeft m'n V212 de eerste centimeters gereden en dus een mooi moment om wat plaatjes met jullie te delen.

Afbeelding
122x55cm in twee delen

Afbeelding
Onderkant, diagonale balken voorkomen torderen

Afbeelding
Ovaaltje met inhaalspoor en aftakkingen

Afbeelding
Linker module

Afbeelding
S88SD16 en zelfmaakte "soldeerplint"

Afbeelding
It's alive! :D

(Volgende keer m'n Canon er maar even bij pakken voor betere foto's)


Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Trammetje »

Ziet er al leuk uit. Hoe groot is het baantje?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Ron »

Ben nu al jaloers op je bedrading, wat heb je dat netjes gedaan.

Succes met het uitproberen enneh is het al katproof :mrgreen:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Thanks! Het baantje is 122x55. Eigenlijk te klein voor voldoende blokken maar deze kan ik straks makkelijk opbergen, en ik wilde expres een beetje tegen de limiet aan zitten zodat ik erachter kom wat nog wel en wat niet meer kan (Denk R1, korte stopsecties, etc.)

Ben zelf ook wel aardig tevreden met de bedrading. Boekbinders zijn een top idee! Wel vind ik het VD draad nog wat rommelig ogen, en ben er ook nog niet uit met wat voor soort stekker ik de ringleiding (uiteindelijk 7 aderig) van module naar module verbind...



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Eindelijk weer eens lekker bezig geweest. Zondag de bedrading van de rechter module gemaakt en de modules verbonden. Er ontbraken een aantal aansluitingen maar toen die verholpen waren kon ik eindelijk een rondje rijden!

Wel kwamen er een paar onzorgvuldigheden aan het licht. Wat flexrails in een bocht was toch ten opzichte van het rechte aansluitende spoor (een wissel) ca 0.5mm verschoven. Volgende keer wat raillasjes gebruiken bij bochten en blokscheiding er in slijpen ipv. vertrouwen op een kleine afstand tussen de sporen.
treinbaan ovaal.JPG
treinbaan ovaal.JPG (118.3 KiB) 8015 keer bekeken
Next up: Wissels aansluiten met servo's!



D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: Proef ovaaltje

Bericht door D-Mon »

Ik ga dit ingewikkelde (baan en constructie) plan eens van jou afkijken.



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

D-Mon schreef:Ik ga dit ingewikkelde (baan en constructie) plan eens van jou afkijken.
Be my guest! :D

Maar zo heel ingewikkeld is 't toch niet? Het feit dat het twee modules zijn is misschien wat overdreven voor het formaat maar daarom is het een testbaantje! ;) Als je wat specifieks wil weten hoor ik 't wel!



D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: Proef ovaaltje

Bericht door D-Mon »

Sweex schreef:
D-Mon schreef:Ik ga dit ingewikkelde (baan en constructie) plan eens van jou afkijken.
Be my guest! :D

Maar zo heel ingewikkeld is 't toch niet? Het feit dat het twee modules zijn is misschien wat overdreven voor het formaat maar daarom is het een testbaantje! ;) Als je wat specifieks wil weten hoor ik 't wel!

Nee, het lijkt mij erg bruikbaar in mijn appartementje. Zolang we hier wonen kan ik namelijk niets permanent neerzetten.



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Gisteren eindelijk weer eventjes wat tijd aan de baan kunnen besteden. M'n nieuwe servotester geprobeerd... en gesloopt. 4.8-6v spanning stond erop. Vanaf 10v begon ie pas display te geven. Of 't had wisselstroom nodig ipv. gelijkstroom. Resultaat was in ieder geval dat ie begon te roken, evenals m'n aangesloten servo. :( Noujah, dan maar gewoon met m'n servodecoder beginnen, die neemt gewoon rijspanning in dus dat zou wel goed moeten gaan.

Ik heb uitgezocht hoe ik m'n servodecoder UB 67810 in moet regelen. Dat viel nog niet zo mee voordat ik doorhad wat ik nou precies moest doen. CV vs POM mode, de "dode vier" adressen, twee adressen per servo instelbaar... Maar na anderhalf uur vielen de kwartjes en weet ik nu hoe 't werkt. Toen kwam meteen een nadeel van de Uhlenbrock aan het licht, en dat is dat ie alleen via CV programmeerbaar is en niet via POM. Heb je er dus twee onder de baan, dan moet je 'm los aansluiten om in te regelen, want anders regel je al je units tegelijk in: onwenselijk.

Met deze kennis ga ik vanavond maar 'ns wat servo's onder de baan monteren!


Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Proef ovaaltje

Bericht door bouwvis »

Misschien is dit wat voor je om de modules onderling te verbinden:
Ik heb geen modulebaan maar een vaste baan waarop wel weg neembare modules staan.
Om alle verbindingen te maken met de module gebruik ik Sub-D connectors.
Deze zijn verkrijgbaar in heel veel verschillende aantal polen en kosten weinig.
Van 9 polen t/m 40 polen met trekontlasting, dus bedrijfszeker.
Mannetje aan de (ontvangende)module dus weinig kans op kortsluiting.
Belastbaar 1 amp. per pool, meer amp nodig per pool dan verdeel je het over meerdere polen.
Alleen mijn Loconet verbinding met de module doe ik apart via de bekende kabel.
Mvg Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Thanks voor de tip Bertus! Ik heb laatst al een set Sub-D connectoren gehaald. Die ga ik gebruiken om allerlei sturingsdraden e.d. mee te verbinden (servo's, spanning naar rails (on)gedetecteerd). Ik gebruik echter VD draad als ringleiding (nu drie, doel is 7), en om die met een Sub-D connector te verbinden leek me minder ideaal. Daarvoor zoek ik wat grovers. ;)


Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Proef ovaaltje

Bericht door bouwvis »

Ik vind VD draad wel erg grof, je hebt schakeldraad van 0,05 t/m 1,5 mm doorsnede en dat is veruit voldoende om alles van de juiste spanning te voorzien.
VD draad is tot meer als 25 ampére belastbaar en ik kan me niet bedenken waar je dat bij een modelspoor baan voor nodig heeft.
Zeker omdat de huidige elektronica en verlichting (Leds) steeds minder stroom nodig heeft.
Succes verder
Groeten Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Klopt, VD draad is erg grof. De vaste kern maakt 't echter wel makkelijk om er aftakkingen en soldeerplinten van te maken. Helaas is het maar in een aantal kleuren te krijgen, en ik vind 't niet heel mooi staan onder de baan dus ik sta open voor suggesties! :D



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

M'n eerste servo zit onder de baan. Moet alleen nog aan de wissel gekoppeld worden middels een draad (verenstaal hoe dat ook mag heten). Heb een aantal manieren bedacht om ze te monteren, waarvan hieronder de eerste. Voorlopig goed resultaat, alleen een oplettend oog ziet dat het hout splijt. Voorboren helpt. Heb ook een balkje hardhout (1x1cm) gehaald, maar daar zijn m'n eerste ervaringen niet denderend mee.
Servobevestiging2.jpg
Servobevestiging2.jpg (59.61 KiB) 5199 keer bekeken
Servobevestiging3.jpg
Servobevestiging3.jpg (64.6 KiB) 5199 keer bekeken
Servobevestiging1.jpg
Servobevestiging1.jpg (53.93 KiB) 5199 keer bekeken
Ook heb ik een aluminium hoekprofiel liggen, daar heb ik ook goede hoop op!


Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Proef ovaaltje

Bericht door bouwvis »

Ik heb ook van die servo's liggen maar dan van Digirails, ik ga eens kijken wat ik voor de bevestiging kan bedenken.
Ik prefereer aluminium, want inderdaad hout splijt gauw.
Groeten Bertus


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Proef ovaaltje

Bericht door maarten »

Ik heb ook micro servo's besteld maar ga een eigen montage-methode toepassen in verband met mijn ondergrond (4cm schuim). Plat alu-plaatje van 5 x 5 cm, daarin 1 sleufgat voor de staaldraad en 2 gaatjes met schroefdraad zodat ik 2 paaltjes met oortjes er aan kan vastschroeven. Aan de oortjes komt de servo. Het alu-plaatje plak ik tegen de schuimen ondergrond aan met 2-componentenlijm (welke ik ter plaatse 2 cm uitfrees).


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Raymond63 »

denk ook eens aan een lijmpistool, het beschadigd niets, als het los moet kan dat zonder kleerscheuren en het zit toch stevig..


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Mechanische en electrische delen monteer ik graag op een manier dat het makkelijk vervangbaar is. Met een lijmpistool is dat wat minder handig (doch niet onmogelijk).

Eenzelfde latje als ik nu heb maar dan van hardhout is ook nog een optie. Vastschroeven in 't hardhout ging goed, alleen de uitsparing voor 't kabeltje was wat minder handig omdat 't een balkje was.



Raymond63
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013 15:50
Locatie: Loon op zand

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Raymond63 »

..of gaatjes boren en kruislings smalle tie-rips er om en er over..


voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Proef ovaaltje

Bericht door BenQ »

Deze montagesteunen kan je bestellen bij PiCommIT:
Afbeelding

De montagesteunen kosten E 1,95 per stuk + verzendkosten
http://shop.dinasys.nl/epages/63375790.sf/nl_NL/?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Van 't weekend verder gespeeld met servo's. M'n nieuwe aluminium beugeltjes bevallen goed. Hoekprofiel op twee plaatsen inzagen en het middenstuk er uitslijpen met de dremel. Gaatjes boren en voila!
IMG_1934 (Custom).JPG
IMG_1934 (Custom).JPG (24.47 KiB) 5807 keer bekeken
IMG_1935 (Custom).JPG
IMG_1935 (Custom).JPG (22.45 KiB) 5807 keer bekeken
Hier nog uitgevoerd met de bijgeleverde schroefjes maar die draai je snel kapot dus later vervangen voor M2 boutjes en moertjes. Vastplakken tegen het hout met 't lijmpistool, en je hebt voor een appel en een ei goedkope, stevige beugeltjes! :D

Het verenstaal buigen en de wissel er mee omzetten was een behoorlijk drama. Mijn idee was om de arm in het gaatje het dichtst bij de as van de servo te monteren om zo een duw/trek beweging te creëeren. Je gebruikt dan een aardig bereik van de servo waardoor je een mooie precieze beweging krijgt. Daarnaast is die techniek voor meer dan alleen wissels te gebruiken (deuren, seinen, etc.). Omdat ik resultaat wilde zien ben ik wat vrij met plastic strips wezen plakken om 't armpje goed te begeleiden. Tot op heden niet goed werkend gekregen.
IMG_1940 (Custom).JPG
IMG_1940 (Custom).JPG (25.64 KiB) 5807 keer bekeken
Uiteindelijk ook maar de veelgebruikte manier geprobeerd om het verenstaal in het verlengde van de servo arm te monteren. Dit had ik snel goed werkend! Ik was bang voor een schokkerig verloop bij langzame snelheden maar dat valt wel mee.
IMG_1939 (Custom).JPG
IMG_1939 (Custom).JPG (23.03 KiB) 5807 keer bekeken
Vandaag of morgen even naar de hobby winkel om messing buis te halen (en hopelijk nog dunner verenstaal). Buisje vastplakken met hotglue geeft hopelijk een goede overbrenging van de draaiende beweging naar een duw/trek beweging.



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

We have a winner! :D
IMG_1941 (Custom).JPG
IMG_1941 (Custom).JPG (20.05 KiB) 5754 keer bekeken
Nog dunner verenstaal, geleid door een koperen buisje vastgelijmd met 't pistool werkt naar wens. Het geeft nauwkeurige beweging en ik kan (moet) de servo op een afstandje plaatsen waardoor ik geen hoogte problemen krijg als er nog een spoor onder door zou lopen.

Wat een beetje tegenviel is hoe kort ik 't staal af moet knippen boven 't gaatje in de Peco wissel. Als ie ook maar ietje uitsteekt loopt m'n BR212 er al op vast! Daardoor moet ie aan de onderkant echt goed geleid worden om niet het risico te lopen dat ie uit het schuifje van de wissel loopt.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Proef ovaaltje

Bericht door FidOo »

Sweex,

heb je ietsjes meer info over welk verenstaal je nu hebt gebruikt, en ook van het koperen buisje.
eventueel ook waar je het vandaan hebt en wat t kost.

Ik zit namelijk met een gelijk probleem, geen ruimte onder de baan ivm onderliggende sporen, en toch servo besturing willen.

Alvast bedankt!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Zal even opmeten wat voor diameter 't verenstaal en buisje heeft. Beide komen bij Kuijper's hobbyhuis vandaan.



Onderwerp starter
Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: Proef ovaaltje

Bericht door Sweex »

Joost, 't verenstaal heeft een diameter van 1mm, het koperen buisje 2.38mm. De binnenmaat is ruim genoeg voor ´t verenstaal van 1mm (en waarschijnlijk past een maatje groter (1,5mm) er ook nog doorheen).


Plaats reactie