N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di sep 19, 2017 21:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1042 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 105  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2013 20:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 12, 2013 00:37
Berichten: 2711
Woonplaats: Midden Brabant
Welkom bij: "de lijn Station Rijen - Emplacement Oosterhout-vijf-Eiken"

Inhoud

Inleiding Pagina 1.
Bouw module Karolusstraat Pagina 1 t/m 21
Bouw module Station Rijen Pagina 21 t/m 62
Bouw module Venneweg Pagina 62 t/m 69
Bouw Schaduwstation + Helix Pagina 55 t/m 58
Electra standaardiseren, afwerken baanombouw en inregelen van de baan... Pagina 69 t/m 73
Nieuwe plannen voor de baan... Pagina 73 t/m 77
Bouw module Station Rijen 1980 pagina 77 en verder...

Inleiding

Hallo, ik ben Alwin a.k.a. Hoontje en samen met mijn vriendin Vera, zijn wij begonnen met de bouw van een modulebaan. Sinds mijn 8ste heb ik een modeltrein. Eerst bij mijn ouders op zolder en v.a. m'n 14e bouwde ik daar aan een vaste baan. Helaas door studie, puberen etc. lag de bouw jaren stil en toen mijn ouders in 2009 verhuisden, moesten mijn treinspullen de zolder verlaten. Opgeslagen in mijn eigen berging lagen ze te wachten op een nieuw leven...
Mijn appartement was te klein vond ik zelf voor een mooie baan en ik was al enkele jaren aan het broeden op een modelbaan die een tracé uit de realiteit nabootst.
Toen eind 2012 ik plots in de WW terechtkwam, hebben Vera en ik gekeken naar mogelijkheden om toch een modelbaantje te bouwen. Ik werd gek van het stilzitten namelijk en wilde iets om handen hebben!
Het omzetten van de al jarenlang broedende ideeën over de nabootsing van het tracé Tilburg - Breda, in werkelijkheid was erg leuk. Vera werd ook meer en meer gegrepen door het geheel en helpt inmiddels graag en goed mee!

Het baanplan

Ikzelf ben als klein kind altijd onder de indruk geweest van het lijntje naar Oosterhout Vijf Eiken. Hier reden dagelijks treinen met 100den auto's voor een peugeot importeur door een dichtbebost gebied. Later is het lijntje in onbruik geraakt, maar het heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Dat tracé moest er dus komen in model.
Aangezien de goederentreinen naar de vijf Eiken meestal vertrokken vanuit Tilburg-Goederen én ik dit tracé maar al te goed ken omdat ik er bijna dagelijks gebruik van maakte in m'n studententijd (en Vera nu), waren we het snel eens. Dit wilde we na gaan bouwen!

Dit baanplan is zeer ambitieus en dus een interpretatie van het traject "Tilburg - Tilburg Goederen - Tilburg West - Gilze-Rijen - Rijen Curtec - Oosterhout Vijf Eiken" rond de jaren '90. Er zullen veel modellen van daadwerkelijke gebouwen die langs dit tracé staan te zien zijn, als ook 'vervangende modellen' en deels fantasie creaties.
Het geheel bestaat uit zo'n 15 (!)modulebakken, waarvan er reeds 2 daadwerkelijk in opbouw zijn. (Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat)

Het doel is om eerst het traject tussen Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat op industrieterrein Vijf Eiken te Oosterhout te creëren.

Schaduwstation en helix

De baan wordt vanuit een heus schaduwstation bediend door verschillende treinen welke in het grote voorbeeld ook daadwerkelijk op dit tracé reden.
Op de kopsekanten van de hoofdbaan Tilburg - Breda komt een helix. Deze draait zo'n 30 cm naar beneden om uit te komen in een schaduwstation. Elke modulebak krijgt een schaduwstationmodule. Zo groeit het schaduwstation mee met de baan.
Door de beperkte ruimte in het appartement (slechts 3,6 vierkante meter) zal de baan hier nooit in zijn geheel opstaan. Sterker nog er zal steeds slechts 1 modulebak tussen 2 helixen passen (= 360cm lengte).
Het schaduwstation heeft dus niet altijd een wisselstraat om af te splitsen in alle sporen. Om te voorkomen dat treinen dus niet van hun plek komen, heb ik een soort lade idee uitgewerkt. De toekomst moet uitwijzen of het ook te realiseren is...
De helft van de te bouwen modules hebben een 3 sporig traject. De hoofdbaan splitst zich namelijk voor station Gilze-Rijen in 3 om later weer als een dubbelbaans tracé verder te gaan. De helixen worden echter dubbelsporig uitgevoerd. Zij komen namelijk in de toekomst te liggen aan het dubbelbaans tracée. Om nu toch alle 3 de sporen te bezetten, worden de helixen beide 'tijdelijk' voorzien van een wissel waardoor ze eindigen in 3 sporen i.p.v. 2.
Beide helixen zijn voorzien van R3 / R4 bochten met een straal van 39,8cm in de buitenste bocht en zo'n 35 cm in de binnenste bocht. Uitgevoerd in flexrails. De bochten naar het tracée stuk zijn R2.

Afbeelding

De aansluiting van de helix op het 3 baanstracée van station Gilze-Rijen.

Aansturing

Zoals te lezen in dit draadje gaat de aansturing gebeuren m.b.v. het Dinamo systeem en I-train. In beide moet nog geïnvesteerd worden. Aangezien ik in 2014 alweer 30 jaar (Jong hé) word, leek me dat een mooi verjaardagscadeau. Ouders, vriendin en vrienden zijn in overweging... Aangezien ik 1 maart jarig ben en alles doorgaat heb ik dan dus nog zo'n 6 maanden om het systeem te leren kennen en aan te leggen...

Rollend Materieel

Sinds 1988 ben ik in het bezit van verschillende modeltreinen. Mijn ouders gaven mijn eerste Fleischmann startset met een DB V212 dieseltje en wat goederen alsook veel rails. Later volgde verschillende modellen van nagenoeg alle grote merken. Sindsdien zijn er verschillende investeringen gedaan in rollend materieel. Op mijn baan zullen vooral treinen te zien zijn die ook daadwerkelijk reden op dit traject, waaronder de volgende modellen:

Afbeelding

Een autotrein in de samenstelling zoals hij dagelijks op het racc. Vijf Eiken te zien was... Hier in vrije interpretatie, hij werd immers in het grote voorbeeld getrokken door de NS 2400 of NS 2200...

Afbeelding

Een NS 2400, hier in opbouw...

Afbeelding

NS Koploper

Afbeelding

NS Motorpost

Afbeelding

NS Mat '64, plan V als het standaard stopmaterieel...

Afbeelding

ACTS / VOS 1200 met afvaltrein aan de haak...

Afbeelding

NS 1600 met hier een 'geleende' containertrein aan de haak van mijn broertje...

Afbeelding

NS 1300 als trekker van verschillende (gemengde) goederentreinen / ertstreinen of als sneltrein...

Afbeelding

En als laatste, een lieflijk SIKJE...

Uiteraard heb ik nog vele wensen en zelfs Vera is soms gecharmeerd van een modelletje. Echter is de komende tijd vooral gericht op investeringen in de bouw van de daadwerkelijke baan.

N-spoorforumdraadje

Op dit forum houden we u op de hoogte van de bouw van de modules, het schaduwstation, de helixen en alles om dit modelbaan-bouwplan heen!
Het draadje is al meermalen van naam veranderd. In de titel ziet u snel waar we op dit moment mee bezig zijn. De basistitel is het 'begin' van de baan, namelijk Emplacement Oosterhout Vijf Eiken.

Wij hopen dat u met evenveel plezier geniet van onze verhalen, als dat wij beleven aan het uitdenken, bouwen, afbreken, opnieuw-en-nu-beter-doen bouwen etc. van deze geweldige hobby!

Groet,

Vera & Alwin

============================================================================================
Hallo,

Na zo'n 5 jaar niet kunnen hobbieën door tijd-, plaats-, en geldgebrek, deze week toch maar weer eens 'actief' geworden.
Ik ben al héél lang van plan om eens een emplacement / baan te maken naar een 'echt' voorbeeld. Tegenwoordig is er in N-spoor meer NS materieel te vinden én is de digitale snelweg nog meer voorzien van uitgebreide spoorverslagen en bijbehorende fotoverslagen. :D Daarnaast heb ik mijn 'jeugd'herinneringen nog. (alhoewel ik net pas kom kijken :lol: )

Zoals de titel doet vermoeden ben ik van plan in N-spoor het emplacement 5 Eiken na te bouwen. Het emplacement(je) aan de Karolusweg in het Brabantse Oosterhout was tot 1993 in gebruik. Ooit liep het door tot op het terrein van Van Leeuwen Buizen, maar hier werden al snel productieloodsen direct op het spoor gebouwd waardoor dit in onbruik raakte.
Tot 1995 zat GEFCO, een grote, internationale autodealer ook naast het spoor en werd er meermalen per week een autotrein gereden. Echter verhuisde GEFCO naar de andere kant van Oosterhout en kreeg daar een nieuwe aansluiting op het stamspoor van industriegebied Weststad.
De laatste trein reed omstreeks 1993 van en naar 5 Eiken met gesloten wagons voor een toenmalige winkel en huishoudelijke apparaten producent.

Maar daar zal ik jullie niet veel langer meer mee vervelen... Het belangrijkste is 't 5 Eiken in model niet dan? :P

Het emplacement bestond uit een stamlijn met 1 omloopspoortje en er lag een afslaand spoor richting een transportbedrijf en de winkelinterieur gigant. Deze laatste is eerder opgebroken en ik kom hem niet tegen op spoorplannen van voor 1990. Raar, want ik heb een jeugdfoto van mijzelf bij een loc aldaar...
De situatie bij de buizenfabriek ga ik namaken; dus het spoor wat doorloopt onder het hek door, onder de muur van de loods door... maar dus niet meer te berijden.

In de verre toekomst wil ik het FALLER car system rondjes laten maken, maar voor nu is dat (financieel) niet haalbaar.

Als dit emplacement goed lukt, ga ik de stamlijn tot station Gilze-Rijen maken welke dwars door een bosrijk gebied daarheen loopt. Ook volgt dan de aansluiting met 'de Curtec' in Rijen. Maar dat is allemaal pas als dit gedeelte goed lukt! :D
Hieronder enkele plaatjes van de eerste acties en het spoorplan.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: De modelbaan uitgetekend op een basis MDF plaat. De draag/tafelconstructie ga ik nog ontwerpen en maken...
1e bouwtekening en rails emplacement 5 eiken gelegd 2.jpg
1e bouwtekening en rails emplacement 5 eiken gelegd 2.jpg [ 58.17 KiB | 18039 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Het spoorplan van Emplacement 5 Eiken anno 1990 met de namen van de bedrijven. Gezien de grootte worden ze niet allemaal gebouwd.
spoorplan Oosterhout 5 eiken.jpg
spoorplan Oosterhout 5 eiken.jpg [ 15.14 KiB | 18039 keer bekeken ]

_________________
[Modulebaan Rijen - Oosterhout] Emplacement 'Oosterhout-5-eiken' Hobbykamer afbouwen...
[Diorama:]"In de Wieldraaierij"


Laatst bijgewerkt door Hoontje op zo jul 13, 2014 23:24, in totaal 10 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2013 21:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 16, 2008 17:22
Berichten: 4386
Woonplaats: West Brabant
Leuk! Ik ben met Roosendaal en Oudenbosch bezig, nu nog iemand die Etten-Leur en Breda doet en we kunnen verbinden :lol:

Groetjes,
Jos

_________________
Plaatjes of Filmpjes, ook in HD


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2013 21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo nov 07, 2010 20:05
Berichten: 2230
Woonplaats: Oosterhout
Leuk! Als je hem doortrekt tot station Gilze-Rijen, krijgen camping 't Haasje en het inmiddels verdwenen bosbad Surae dan ook een plaatsje?

_________________
Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2013 22:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 01, 2008 09:13
Berichten: 2208
Woonplaats: Zuid Holland
Als je het echte emplacement na wilt maken (vooral doen hoor), moet je die wisselcombinatie wel andersom leggen.

Mvg,
Martin

_________________
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di maart 12, 2013 22:50 
Offline

Geregistreerd: ma nov 21, 2011 00:41
Berichten: 166
Woonplaats: Breda
gaaf ken dat terein ook wel
heb jaren bij de bucas gewerkt
en daarna regelmatig moeten uit wijken met de vracht wagen voor het uitsteksel
van de wissel
ga je volgen leuk

gr rien mazarron

_________________
viewtopic.php?f=14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2013 01:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 12, 2013 00:37
Berichten: 2711
Woonplaats: Midden Brabant
Hoi allemaal,

Dankjulliewel voor de aanmoediging!
@ Martin: inderdaad, de omloop ligt op de foto precies verkeerd om. Gelukkig waren het oude Fleischmann rails die ik voor nu even gebruikte. De baan wordt gebouwd met minitrix rail zonder bedding en dan ligt hij wel goed. Bedankt in elk geval voor de opmerkzaamheid.
@ Jos, ja dat zou tof zijn. Echter is mijn plan nu: emplacement 5 eiken - bosgebied (mét 't Haasje, 't bosbad weet ik nog niet) - aansluiting Curtec - Gilze Rijen (met hoofdbaan Breda - Tilburg. Dus zeg maar 3 modules welke al concreet zijn.
Dan wilde ik nog emplacement Tilburg West (Universiteit sinds 2012) - Tilburg Goederen en Tilburg werkplaats + Tilburg maken, maar dat is in de verre toekomst.
@ Rien, ja die kloten lagen echt niet heel erg prettig voor jullie beroepschauffeurs! Als kind speelde we eromheen. (en soms ook mee :oops: )

Vandaag de 'nieuwe' trix rails gekregen en gelijk de eerste 'tegenslag'. De experimentele bedding uit België op basis van een natuurlijk rubber kan pas in september uitgeleverd worden. Dat zou betekenen dat ik niets kan gaan bouwen rondom het emplacement zonder later weer te moeten breken voor de rails... :x Even afwachten nog of er alsnog goed nieuws komt!

Groetjes

_________________
[Modulebaan Rijen - Oosterhout] Emplacement 'Oosterhout-5-eiken' Hobbykamer afbouwen...
[Diorama:]"In de Wieldraaierij"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2013 06:28 
Offline

Geregistreerd: za apr 21, 2012 10:18
Berichten: 36
Cool project dit. Lekker overzichtelijk ook. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2013 06:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 24, 2013 18:31
Berichten: 3340
Woonplaats: Lelystad
Hoontje schreef:
Gelukkig waren het oude Fleischmann rails die ik voor nu even gebruikte. De baan wordt gebouwd met minitrix rail zonder bedding en dan ligt hij wel goed. Bedankt in elk geval voor de opmerkzaamheid.
Groetjes


Vraagje / voorstel, het is natuurlijk jouw baan en jouw beslissing, waarom gebruik je geen peko code 55 voor dit stukje?
Neemt het net een stapje verder ;)

Zal je draadje zeker volgen, succes met de bouw! :D

Mvg,
Ad

_________________
Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2013 13:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 12, 2013 00:37
Berichten: 2711
Woonplaats: Midden Brabant
Hoi Ad,

Waarom ik dat niet gebruik? Ik ken het niet... :oops: :oops: :oops: Heb de term al vaker voorbij zien komen. Zal me er vanmiddag eens in verdiepen.

Groetjes

_________________
[Modulebaan Rijen - Oosterhout] Emplacement 'Oosterhout-5-eiken' Hobbykamer afbouwen...
[Diorama:]"In de Wieldraaierij"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo maart 13, 2013 14:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 24, 2013 18:31
Berichten: 3340
Woonplaats: Lelystad
Dat is nu het mooie van een forum, dat we elkaar kunnen helpen / bijstaan
Een klein zetje in de "juiste" richting van mijn kant:
http://www.peco-uk.com/

Voor aansturing van de wissels kan je de nodige draadjes hier vinden
Je kan het zo gek / mooi maken als jij wilt :D

Mvg,
Ad

_________________
Ons baantje GeordieBurgh (in opbouw), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1042 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 105  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling