[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen weken druk met examens, toetsen en oefenen voor m'n groot examen van de brandweeropleiding-nieuwe-stijl in januari 2019. Tot nog toe alles behaald, dus dat geeft de burger moed! De hobbytijd staat daardoor wel onder druk, maar het is even niet anders.
De afgelopen weken vooral bezig geweest met het uitdenken van nieuwe ideeën en creatieve dromen. Na het bezoek aan MiWuLa in Hamburg, Duitsland, wil ik toch ook een rijdend brandweerautootje op de baan bijvoorbeeld. Niet zomaar, ik heb een paar eisen, (het zal eens niet :D )

- Hij moet een duidelijk doel hebben, dus er komen verschillende incidenten die hij 'at random' afgaat.
- Het moet via MCC in combinatie met DINAMO aangestuurd worden
- Het moet 1 (of meerdere) voertuigen worden waar ik zelf mee werk of jeugdherinneringen aan heb.
- Het testplankje moet gebouwd worden met reeds in bezit zijnde onderdelen en houtwerk. (Ik heb nog bergen resthout liggen)
- Als er geen incident is, moeten de incidentlocaties gewoon opgaan in de omgeving.

Om een en ander voor elkaar te gaan krijgen, heb ik mijn MCC set onder mijn diorama uitgehaald en een heus testplankje gemaakt. Hierop wil ik me de komende tijd gaan verdiepen in iCar en het autootjes bouwen kan ik dan m.b.v. dit plankje wat effectiever doen.

Enkele foto's van het plankje en de bouw ervan:

Afbeelding

Uit resthout (vuren latjes 44mmx44mmx44mm en een multiplex plaatje van 71 x 24cm) is dit testplankje ontstaan. Ik had nog veel magneetband en zendlusdraad liggen, dus het wegdek was in no-time aangelegd... Althans de technische kant van het verhaal...

Afbeelding

Het wegdek is na een tip op facebook, gemaakt van een placemat met 'cobblestone' motief van de ACTION. Nog geen €2,- voor een flinke lap wegdek...

Afbeelding

Hier een detailopname van het motief. Deze is nog ongeverfd. Het op kleur brengen van deze placemat ga ik ook op het plankje testen. De placemat is stevig en een mm of 2 dik. Ik was bezorgd of de reedcontacten wel goed aangestuurd zouden worden door de magneet onder het vrachtwagentje. Gelukkig werkt dat feilloos...

Afbeelding

Zo gezegd zo gedaan, met behulp van iCar/iTrain Ultimate het vrachtwagente geijkt en het rijdt nu automatisch rondjes. Het is erg leuk om ermee te spelen, dus dat heeft me een avond of wat gekost de afgelopen weken! Je kunt zo ontzettend veel uitproberen en instellen...

Op mijn youtubekanaal heb ik een aparte serie gestart om de bouw van dit testplankje en de verdere tests verder uit te leggen; MCC-afspeellijst

Verder ben ik begonnen aan de bouw van een nieuw Markenburg huisje, ditmaal de Oranjelaan 26.
Een schakelbare woning uit het thema 'Oranjelaan'. Dit wordt het 'doel' van de brandweerauto('s) om af en toe naar uit te rukken. Afgelopen zaterdag moeten assisteren bij een grote woningbrand hier in de regio, dus inspiratie genoeg!

Afbeelding

Het huisje al wat in elkaar gezet, als proefpassing op de modulebaan. Ik was eerst van plan om er geen interieur in te bouwen, omdat de ramen beroet worden, maar de benedenverdieping is wel heel erg zichtbaar...

Afbeelding

Dus een interieur! Met brandweermannen die op zoek zijn naar een vuurhaard. Hier alles nog in 'mock up' dus de meubels worden nog geverfd en ook de vuurhaard ontbreekt.

Afbeelding

Als vuurhaard gebruik ik deze kaarsen van de ACTION met flikkerlicht-LED's. Ze zijn heel makkelijk te demonteren. De LEDs werken al bij 3V en geven een mooi geel/wit schijnsel af. Voor een brandhaard in 'real life' betekend deze vlamkleur een paar dingen;
1. we hebben te maken met een brandstof gecontroleerde brand. Er staan dus ramen/deuren in het huis open.
2. we hebben te maken met een goed ontwikkelde brand met hoge temperatuur en flinke vuurlast
3. we krijgen veel brandstof (Rook) in de ruimtes om de brand heen...
Dat geeft dus mooie mogelijkheden voor een huis wat volledig in brand staat, zonder dat de buitenzijde aangetast is. Ik wil nml. dat de brand niet opvalt als de brandweerauto niet in de buurt is.

Afbeelding

Goed, het inbouwen van de LED's is dus niet zo'n probleem, evenals de inbouw van het interieur.

Afbeelding

Afbeelding

De benedenverdieping herbergt de grootste brandhaard, wit-gele vlammen en veel roet en vieze, bruinige rook tegen de ramen.

Afbeelding

Afbeelding

Doch mag je de brand niet zien, voordat hij er is zeg maar. Hierboven een proefopstelling waarbij eerst de vlammen aan zijn en je duidelijk de contouren van de rook etc. ziet en daaronder als alle LED's uit zijn. Geen zichtbaar interieur en geen brandhaard in het zicht! Missie geslaagd!

Naast het 'verdekt opstellen van interieur en brandhaard', was het ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat eventueel missende ruiten niet opvallen. Niet elk raam wilde ik openzetten met behulp van het kozijn, dat stond vreemd. Dus in sommige ramen zit geen glas verwerkt. Oordeel zelf, welke dat zijn op onderstaande foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenverdieping zitten in veel ruimten de ramen dicht, waardoor de branddoorslag daar een ventilatiegecontroleerd karakter heeft. Dat betekend zoveel als: weinig, wat rodere vlammen, maar wel een flinke opbouw van temperatuur en rooklaag. Ook word na verloop van tijd de brand uitslaand dus via de opengewerkte ramen, waarbij ik wil dat de gloed van de LED's in de rook meegenomen wordt. Om dit te bereiken maak ik handig gebruik van de lichtdichte skeletbouw van het Markenburg Huisje en heb ik de LED's onder verschillende hoeken geplaatst om het gewenste resultaat te bereiken. Wat dat resultaat is, zie je hieronder;

Afbeelding

De rook is amper te zien op de foto, maar de rode verkleuring komt soms als een echte vlammentong naar buiten. Helaas vervormd het beeld tot een 'lichtbolletje' op de foto...

Zoals gezegd, op de bovenverdieping komt een dikke rooklaag, dus alle ramen zijn daar zwart beroet. Ook is er geen verlichting ingebouwd, noch een interieur. Dus valt het niet op als de vlammen uit zijn, dat er 'rookaanslag' te zien is;

Afbeelding

De bovenverdieping ramen zijn gewoon duister, meer niet...

Afbeelding

De vlammen op de bovenverdieping zijn wat roder van kleur in deze ruimte door zuurstofgebrek. Nu zie je ook het roet tegen de ramen zitten. De raampartij rechts laat een andere kamer zien en is dus donker, omdat die kamer afgesloten is van de brand. (Deur is dicht) In werkelijkheid zijn die ramen gewoon dichtgeplakt om lichtlekkage te voorkomen...

Nu de verlichting echt af is, werd het tijd de rest van de brand te creëren. Dus; Rook!
Het bepalen van een goed 'ventilatietraject' (= rook door het gebouw) is wat lastiger. Ik wil namelijk dat de vuurhaard toeneemt in heftigheid. Dus er hoeft niet meteen rook te zijn, eerst wat vlammen op 1 verdieping, klein, gloeiend en langzaam uitbreidend. Met een OC32 is dat goed te regelen qua licht/geluid effecten. De rook is echter een ander verhaal...
Na het testen van verschillende Seuthe rookgeneratoren, bleek dat de rook te snel afkoeld en neerslaat in de woning. Dus minimale rookvorming buiten het huisje. Met een ventilatortje kreeg ik al wat meer turbulentie en joeg ik de rook door het huis heen. Alleen was dat een te grote om in te kunnen bouwen onder de baan...

Afbeelding

Via het www. vond ik in de RC-auto modelbouw rookgeneratoren met ventilatoren. Deze rook kwam er turbulenter uit dan de modelbouwtegenhangers die ik vond. Dus 1 op proef laten komen...

Afbeelding

Het is een 12V rookgenerator met mini fan (computerventilatortje). Hij maakt best lawaai, maar onder de baan valt dat hopelijk wat weg. Tevens komen er via AVT-soundmodules ook nog brandgeluiden bij, dus zou het allemaal moeten meevallen!

Afbeelding

Tijd om te testen! Maar dan moest eerst het huisje verder afgebouwd worden.
Door al het gemanipuleer en gedoe is het huisje wat uit vorm geraakt. Daardoor weken de muurdelen teveel en ontstonden er overal gaatjes. Dat willen we niet, want dan zou de rook echt overal uit de woning komen en da's ook té...

Goed, hieronder enkele plaatjes van de testopstelling:

Afbeelding

Als je goed kijkt op deze foto zie je de rook door het opengewerkte raam stromen en ook rook uit de schoorsteen komen. De schoorsteen heb ik opengewerkt door een gat tussen de dakplaten te maken en daar een krimpkous doorheen te steken. Messingbuisje was geen goede optie, omdat dit te 'koud' is waardoor er amper rook uitkomt. Het krimpkousje is stug genoeg om open te blijven en is minder afhankelijk van de omgevingstemperatuur, waardoor de rook er gewoon doorheen walmt. Bovenaan slaat de rook neer, doordat ik een raam open heb staan. Als dat dicht is, stijgt de rook nog een centimeter of 3 op...

Afbeelding

Totaalbeeld van het huisje. Zowel door het opengewerkte als het openstaande raam bulkt rook naar buiten en door de schoorsteen kringelt ook rook omhoog. Verder komt er geen rook uit de woning. Ook niet door de achterdeur die ik open heb gezet of via de garage.
Eventuele bewegende beelden komen nog een keer in een vlog voorbij! Die moet ik nog monteren en publiceren, dus keep posted!

Nu is het zaak om de aansturing verder af te werken en de boel op en onder de baan te monteren...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jeroen »

100 punten voor het creatieve denken! Vooral het verschil in vlammen boven en beneden vind ik geinig gedaan,

J.


Afbeelding

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Peter Ruifrok »

Geniaal. Alle complimenten!


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Krab »

Super mooi Alwin wat een creatieve geest heb je zit hier te genieten en bijna te kwijlen :mrgreen:

Blijf je volgen ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jos »

Leuk man!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank heren!



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door marco »

Leuk bedacht inderdaad ben benieuw naar het eindresultaat.


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

@Allen dank voor de lovende woorden. Het eindresultaat laat nog even op zich wachten. Ik wil eerst het huis van de buren ook af en geplaatst hebben voordat ik het rondom dit pand verder afwerk. De electra sluit ik pas aan als de module verder klaar is qua scenery voor zover ik nu zaken gepland heb. Dat scheelt loshalen en sjouwwerk namelijk. Straks sluit ik alle huizen en het MCC systeem enzo gelijk aan.

Bouwupdate:

Zoals ik al zei op facebook en eerder hier, heb ik tijdens Houten Digitaal de MCC spullen van een bevriend spoorstaaf lid over kunnen kopen voor zeer weinig. Daarmee is de aanleg van het MCC systeem zeker gesteld. Na inmiddels enkele avonden/dagen met het testplankje een en ander uitgeprobeerd te hebben, ben ik met de aanleg van het MCC traject op de [Module Venneweg] begonnen.

Afbeelding

De nieuwe aanwinsten (de bus en touringcar) naast mijn eigen MCC-vrachtwagen van Schenker. Hier in proefopstelling op de module Venneweg...

Afbeelding

Zo staat de module erbij sinds ik voor het laatst geknutseld heb. Alles moest dus eerst wat opgeruimd (lees: verschoven) worden...

Afbeelding

Van Markenburg zijn de nodige straatonderdelen binnengekomen, onderandere "stoepen, enkelbrekers en kaaibanden" (trottoirtegels, molsgoten en stoepranden).

Afbeelding

Snel in elkaar knutselen. Mark verkoopt dus tegenwoordig ook op maat gemaakte trottoir onderdelen, deze maar eens uitgetest. Normaliter bestelde ik gewoon grote vellen met stoeptegels en sneed ik alles op maat, dit werkt wel efficiënter moet ik zeggen. Het motief is hetzelfde, dus het sluit naadloos op elkaar aan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De straatstenen (ACTION placemat) moeten afgesleten kinderkoppen voorstellen. Hier met poeders en verven verschillende kleurtesten. Ter referentie dus de troittoirtegels erbij gelegd...

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijke basiskleur in eerste laag op de wegdelen. De meeste zijn al op maat gesneden. De grote lap is voor de keerlus van de auto's in de Module [Helix Tilburg]. Ik weet nog niet hoe groot die lus wordt, dus vandaar de gehele placemat ingekwast, om later minimaal kleurverschil te ervaren...

Afbeelding

Het wegdek bouw ik als volgt op, in de 3mm dikke ondergrond guts ik een 3mm brede strook uit, deze vul ik op met dikke dubbelzijdige plakband van 2mm (Action) en daar bovenop komt de magneetband die later de autootjes moet gaan leiden.

Afbeelding

Met behulp van afplaktape houd ik de soms wat onwillige magneetband nabij gaten voor reed-contacten in bedwang. Straks ligt er het wegdek overheen, dan wordt de magneetband wel omlaag gedrukt, echter moet hij nu al vlak liggen, om geen raar rijgedrag te krijgen bij de autootjes. Dit werkt tot op heden prima!
Naast de magneetband zie je in het schuim weggestopt ook 2 witte draden lopen, dit is de zendlus voor het MCC systeem om te kunnen communiceren tussen computer - iCar en MCC-decoder in de auto's. De draad is 0,2mm2, de standaard electradraad die ik op mijn baan ook gebruik om bv de stroomvoorziening aan te leggen...

Afbeelding

totaaloverzicht, 1 set trottoirtegels + banden is voldoende om zo'n 140cm mee aan te leggen. Deze module is 121cm lang, dus dat werkt prima! Omgerekend heb ik 3 of 4 vellen nodig om het zelf op maat te krijgen etc, dus dit is ook nog eens goedkoper!

Afbeelding

Proefpassen van de vrachtwagens als ik de weg opbouw. Ik begon met het trottoir, stoeprand, dan de molgoten, dan wegdek, dan weer molgoten en stoeprand. Die laatste moeten nog aangelegd worden. Dat doe ik pas als het wegdek op kleur is en vastligt. De brandweerauto wordt mijn eerste MCC ombouwproject. Ergens deze winter hoop ik daar nog tijd voor te vinden!

Afbeelding

Test van een situatie die ik na wil bootsen op de baan. Een auto die mbv een servo + magneetje uitwijkt voor aanstormend MCC verkeer, zoals een bus of later dus een brandweerauto! Eerste testen zijn geslaagd, de auto hier is maar een tester. Ik ben bezig om een leuk model uit te kiezen en hier dan verlichting, zoals richtingaanwijzers en remlichten, in te maken. Dat maakt het geheel af. Oh, en een bestuurder natuurlijk!

Kortom er moet nog heel veel gebeuren! De reedcontacten moeten nog in orde gemaakt worden, de hardware onder de module aangelegd, de brandweerauto ombouwen, alles in iTrain/iCar inprogrammeren en natuurlijk de straat en bijbehorende scenery verder afwerken! Wat ik zei, ik moet echt heel veel tijd gaan vinden deze winter

Afbeelding

Ter afsluiting een sfeerplaat van de NS 2200 als LLT richting Oosterhout Vijf Eiken...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door BenQ »

Alwin,
Leuke video over het bouwen van het testplankje, wacht op het vervolg. ;)
Kan je de reedcontacten niet naast de magneetband plaatsen ?
Je krijgt dan geen hikjes van de magneet.
Ook het brandweer verhaal is mooi.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door jeemka »

Alwin,
Goed bezig, en je geeft onderwijl ook handige tips, bijvoorbeeld placemats van ons knutselhuis Action.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door BenQ »

Knutselhuis Action. :lol: :lol: :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Krab »

Ja je gaat letterlijk "als de brandweer "met het bouwen van je baan .
Toch wel makkelijk die Action onderdelen winkel in de buurt te hebben . :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank allen voor de complimenten.

@Benq Met de magneetjes naast de magneetband heb ik het probleem dat niet al mijn voertuigen aan de zijkant een grote magneet kunnen hebben die de reedcontacten aanstuurt. Bij de meeste auto's zit hij ferm in het midden. Heb al veel zitten spelen met de plaatsing van de reedcontacten en dit is de betrouwbaarste optie. Met korte stuurmagneetarmpjes valt het niet zo op dat hij 'hikt'.

@Sjaak, nou als de brandweer zo snel is, als dat ik momenteel bouw, is het echt heel triest gesteld met de response tijden ;)

Ben momenteel met verschillende projectjes bezig:

- Het perceel naast het brandende pand aankleden (en dit filmen voor een How To)
- De tuinen bij het brandende pand en de buren ontwerpen (schetsen)
- De Venneweg verder aanleggen. De eerste straatdelen zijn gekleurd en eerste keer geweatherd. Dat moet nog een paar keer voor ik ze kan bevestigen (en dus ook filmen voor een How To)

Goed, ook even een plaatje van vanavond!

Afbeelding

Naast de studie, feestdagen en werkverplichtingen, ook de gelukkige eigenaar van een nieuwe set rijtuigen geworden! Nu de trekkracht nog goed regelen, de ROCO 1300 komt amper weg, het motortje is wat ouder en heeft dus veel vermogen nodig. (Lees rijd alleen op standje 'vuurpijl') Dat wil ik nog oplossen en de antislipbandjes moeten vervangen worden. Hopelijk trekt hij de combi door de Helix dan! En anders gaat er een NS 1800 van Minitrix moeten komen... Hé wat naar toch ;)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Krab »

Dat de NS1300 te licht is voor die rijtuigen van Ls is al langer bekent ze lopen niet licht Alwin . :(
Mooi setje maar was wat duur geloof ik zo te zien op MP. :o
De response tijden zijn hier wel goed ,maar ja vaste ploeg zit er .


mvg Sjaak

Ps nog een gezond gelukkig spoor nieuwjaar ;)


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jos »

Ik heb ook zo'n setje K4 rijtuigen van LS-models. Snel weer in de doos opgeborgen. Ze zijn zo kort gekoppeld dat ze geen enkele bocht doorkunnen, ze werken zichzelf uit het spoor :evil:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door WilcoV »

Jos schreef:Ik heb ook zo'n setje K4 rijtuigen van LS-models. Snel weer in de doos opgeborgen. Ze zijn zo kort gekoppeld dat ze geen enkele bocht doorkunnen, ze werken zichzelf uit het spoor :evil:

Groetjes,
Jos
Er zijn langere koppelingen verkrijgbaar of ruimere bochten. Ik gebruik zelf Dapol klauwkoppelingen en die kan ik in drie lengten bestellen. Ook van de standaard N NEM koppeling heb ik minstens twee lengtevarianten. Heb zelf dit probleem bij de LS Models Inox rijtuigen gehad, iets langere koppeling geplaatst en probleem was opgelost. Wel is mijn krapste boog op de baan radius 34cm en trad het probleem alleen op bij bogen krapper dan 30cm.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Jos »

Zelfs in een bocht met een radius van 45 cm lopen ze eruit....

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Ronald2016 »

Alwin, Mooie rijtuigen, ging mij te hoog.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Heren, met de hand en vrij rollend, loopt het hier door R2 bogen momenteel. Bij wat hogere snelheid wippen ze er wel uit inderdaad. Maar meer testen zijn zeker nodig!

Bouwupdate:

Afgelopen week bezig geweest met het wegdek van de Venneweg. Zoals eerder al gemeld fabriceert ik uit Action placemats de kasseien. Ernaast liggen molsgoten en stoepen van Markenburg. Nu is alles op kleur en geweatherd en ver af.
Alleen de molsgoten aan de zuidzijde moeten nog.
Goed, foto's;

Afbeelding

Laatste kleuring van de wegdelen. Ook zitten de eerste washes en poeders erop...

Afbeelding

Proef met de Renault 5 van RailNscale...

Afbeelding

En met het MCC/FALLER Cat System vrachtwagentje...

Afbeelding

Het wegdeel op de module vastgelegd. De naden vallen nagenoeg gewoon weg! In tegenstelling tot de naden van de trottoirs...

Afbeelding

Preiserview, het sluit allemaal behoorlijk mooi aan. Denk met de juiste aankleding dat het wel wat wordt straks...

Afbeelding

Start van de Venneweg, zo naast de Markenburg straatstenen doet het wel erg grof aan. Dat is even niet anders helaas...

Morgen verder afwerken en hopelijk inclusief het eerste groen werk! Gaat deze module wellicht gewoon afkomen deze winter!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje



StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door StevedeM »

mooi resultaat !
en weer een item op mn lijstje.... placemats van de action ;-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Dank SteveM voor het compliment.

Bouwupdate:

Nog even niet verder gegaan met de straat en het groenen. Om echt goed te kunnen groenen ben ik vaak een dag of wat bezig. Aangezien m'n examenweek 14 januari start, ben ik vooral bezig met studeren en oefenen. Afgelopen donderdag stond gepland om te knutselen, toen kwam er een extra oefenmiddag tussendoor en gisterochtend ... tja, weer wat inspiratie opgedaan voor de modelbaan zeg maar. Vandaag eens uitgewerkt,

Een drugslab! Via Ebay vorig jaar en paar gaspakdragers kunnen bemachtigen en daarmee was het plannetje in mijn hoofd geboren. Enkele dagen later was er een ware golf van drugsafval en -labs in de provincie, dus inspiratie en belangrijker nog, beeld van deze schimmige plaatsen!
Met de kerstdagen ook de kamer eens opgeruimd en de laatste MC de Spoorstaaf modules ontmanteld. Op een van die modules stond een Romney-loods. Die had ik lekker roestig gemaakt. Het vervallen uiterlijk past prima bij mijn idee. Dus aan de slag!

Afbeelding

In het lab wat dus al verlaten is, horen allerlei gevaarlijke stoffen, vaten, gereedschappen etc. etc. Via DM-Toys/Modellbahn Union kun je allerlei 3Dgeprint interieur krijgen. Hier heb ik tijdens Station N-spoor 2018 heel wat van ingeslagen en dat komt nu van pas.
Alle onderdelen en de gaspakdragers geschilderd...

Afbeelding

Proefpassen van de verschillende onderdelen. Dit doe ik nagenoeg altijd. Vaak volgen er meerdere varianten, voordat ik het definitief allemaal vastzet...

Afbeelding

Eindresultaat na een klein uurtje schuiven met materialen...

Afbeelding

Een gaspakdrager ontfermt zich over een vat, terwijl een ander de machines probeert uit te schakelen...

Afbeelding

Onderzoek ter plaatse...

Afbeelding

Een voor een worden alle vaten en het afval naar buiten gebracht. Buiten wil ik nog een smoetzige vrachtwagen neerzetten. Aangezien bij de buren al brand is, ga ik hier niet ook nog een brandweerwagen plaatsen. Dat is teveel van het goede...

Afbeelding

De Romney-loods. Een messing bouwkitje van N-detail.de. Stond dus ooit op de MC de Spoorstaafmodule...

Afbeelding

In de loods heb ik een LED-strip aangebracht van 12V, warm wit. Moet nog goed gedimd worden. Dit is veel te fel. Op de baan wordt hij aangesloten op 7,5V, hier is het 15V, dus dat zal sowieso al wat schelen qua lichtsterkte. Met de OC32 regel ik verder dat er een mooi licht gaat stralen...

Afbeelding

Inkijkje in de geplaatste loods. Straks komen er nog bossages en een hekwerk voor, dus dan zie je het amper nog vrees ik. Ach, gelukkig hebben we de foto's nog hé!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Robert_N-Nm »

Dat Oosterhout is maar een gevaarlijke buurt. Huis in de fik, lekkende chemicaliën. Het enige wat nog mist een paar blokkades naar een veebedrijf/boerderij welke geruimd wordt vanwege een besmettelijke ziekte uitbraak en een verdwaalde parachutist die in de hoogspanningmast is beland (of zoiets).

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hoontje »

Jij hebt in mijn aantekeningen lopen neuzen?! :lol: Paar van die zaken gaan er ooit nog komen namelijk...


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Robert_N-Nm »

Gokje. Ik heb geen spiekbriefje.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venne

Bericht door Hans »

Hallo Alwin,

Wat een leuk idee.
En fraai uitgevoerd ook. Gave details.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie