[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door mdedeugd »

Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Hallo,

Hoe groot Joop zijn traject is weet ik niet; dit project van mij komt in beginsel als module van 122cm X 60cm in een groter geheel van ongeveer 3.50 x 90 cm.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

shoven schreef:
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).
En waar wij dus met smart op zitten te wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Vandaag weer even kunnen hobbyen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en bomenrij zijn geplaatst. Ook ligt het grind rondom de loods al op zijn plaats en ben ik aan het wachten tot de lijm gedroogd is. Daarna staat het verwijderen van het overtollige grind op het programma en het 'planten' van het groen rondom de bomenrij.

Groetjes

Hoontje
Bijlagen
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en de bomenrij zijn ook geplaatst. Het grind ligt te drogen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en de bomenrij zijn ook geplaatst. Het grind ligt te drogen.
IMG_1735 eindresultaat loods en hekwerk.jpg (57.48 KiB) 24300 keer bekeken
Het hoge hekwerk rondom de loods is geschilderd in 'van Leeuwen blauw' en ligt rustig te drogen
Het hoge hekwerk rondom de loods is geschilderd in 'van Leeuwen blauw' en ligt rustig te drogen
IMG_1733 hekwerk van Leeuwen loods.jpg (114.45 KiB) 24300 keer bekeken


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
  • 1)Peco wissels zijn een paar bielzen en wat railstaven. Punt. Alle automatisering of ompolingen enz. zul je zelf moeten aanleggen. Als je dat niet erg vind geen punt, maar doe het dan wel onzichtbaar.
    2)Regelmatig zie ik enorme plakken tin aan de zijkant van de rails, waarom niet onder een railschoentje, dan is het onzichtbaar.
    3)Met de regelmaat rails met een soldeerbout aan elkaar geplakt gezien.
    4)Naast wissels vrij grote gaten voor de wisselbediening eronder.
    5)Tussen rail segmenten en vooral bij wissels grote gaten omdat er een paar bielzen ontbreken, reden?
    6)Van gelezen schijnt het puntstuk van Peco zo geconstrueerd te zijn dat er een hobbeltje is ingebouwd omdat er anders kortsluiting ontstaat, enkelen freesden dat weg, maar moesten wel een en ander aanpassen.
    7)De wisseltongen worden door een naar verhouding vrij grote plaat bijeen gehouden, deze valt op.
    8)Het puntstuk is niet helemaal conform wat er aan deze zijde in Europa ligt, maar met al die andere punten een kniesoor die daar over valt.
    9)Oh ja, de hoogte. Ik begrijp dat code 55 wat minder opvalt, je zou kunnen zeggen dat stoom liefhebbers er mee zouden moeten werken (zie daar mijn "probleem"). Echter alles na 1970 staat op een veel hoger profil dan in de jaren 20-63. Dus een hogere rail misstaat niet. Bijgaand een link naar de Duitse situatie, http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_%2 ... verkehr%29 , de Nederlandse situatie is overigens niet anders.
    10)En dan nog dat 15 graden gedoe. Fleischmann heeft een 10 graden wissel in het programma die veel slanker oogt dan de Peco variant en volgens mij nog langere wisseltongen heeft. Maar dan zou ik het naast elkaar moeten zien. Helaas, geen plaatjes, ik ben er geen eigenaar van en ik heb geen zin in gezeur.
    11)En natuurlijk geeft zo'n enorme bak (de wissel aandrijving) aan de onderkant van de baan soms de nodige problemen, zoals op bruggen etc. Helaas is de leverancier van het "geheugen" draad failliet.
    12)Banen opgebouwd met bijvoorbeeld uitsluitend Fleischmann piccolo materiaal krijgen nooit het commentaar van "Wat zijn je wisselhoeken groot" of zoiets.
    13)Het rustige lopen van het rijdend materiaal heeft meer van doen met het opvolgen van de wetgeving rondom de aanleg van een rail-wissel traject dan met de eventuele wisselhoek. Je zou nog kunnen vallen over de snelheid van de treinen, wissel worden standaard recht bereden, heb je nog met punt mee of tegen punt in. Afbuigend moet een stuk langzamer, maar iedereen laat zijn treintjes met een veel te hoge snelheid rijden, laat staan de snelheid over wissels. Ik heb zelf zo'n product in mijn oefenbaantje. Snel er overheen geeft inderdaad problemen, met een realistische snelheid geen problemen.
Tot nu toe heb ik slechts één baan gezien waar het alleen aan de plaat onder de wisseltongen was te zien dat het om Peco ging. Het kan dus kennelijk wel. Maar met al die punten wordt de vraag natuurlijk wel of dat andere railmateriaal nu echt zo slecht is. De vraag of het code 55 moet worden is met alle handreikingen die we moeten doen ook van een orde "een kniesoor die daar over valt". Als ik een boog wil neerleggen met de minimum radius dan heb ik al in schaal N ongeveer 1,20 meter nodig en dat is dan een industriespoortje voor maximaal 30km/u. Code 55, waar hebben we het over?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven...
Helder betoog, dank je. Vooralsnog ligt er bij mij gewoonweg de Minitrix rails omdat ik die nu in huis heb en ik vind hem eigenlijk wel mooi. Van de week de PECO rails in mijn handen gehad en kreeg daar ook het advies om zelf te solderen etc. etc. Daarbij werd gezegd dat het qua modelbaan dan soms storend werkt. Ook het bedrijf kan eronder lijden als je geen juiste manier van solderen gebruikt.
Gezien mijn gebrek aan soldeerervaring, heb ik alleen al daarom niet voor de peco rails gekozen.

Voor nu ga ik weer verder met mijn baan in elk geval! Tot forums allemaal!! :P


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Jos »

Ieder zijn ding natuurlijk. Ja, Peco rails is vele malen bewerkelijker dan de standaard Flm of Mtx.
Dat ompolen is nodig omdat er een metalen hartstuk in de wissels ligt. Die kunststof dingen van andere merken zijn een drama voor kleinere loks en wagons met stroomafname.
En ja, solderen doe ik aan de onderkant van de railstaven.
Die grote onderplaat zie je niet meer na het ballasten.
Met de standaard merken kan ik niet een dergelijke wisselstraat maken in een relatief flauwe boog met vloeiend verloop, zonder afwisselend rechte stukken en bogen neer te leggen:

Afbeelding

En een grote opening voor de aandrijving? Een sleufje van 6x2 mm is voldoende:

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Mooie stukje emplacement, helaas ook een paar foutjes volgens de "spoorwet". Je hebt zo te zien twee wissels met de tongen naar elkaar toe zonder een recht stuk aan elkaar gezet, mag niet. Verder veel wissels achter elkaar zonder stukje recht. Ik verzin het ook niet.
Probleem met dat gaatje is dat je precies moet boren en daar ligt denk ik de uitdaging.
Ook na balasten blijf je het grote koppelstuk zien, de baan waar ik het over had was echt grondig gedaan. Het is een beweegbaar stuk en een deel zal balast kun worden, een deel niet.
Ik heb nog wissels van 25 jaar terug en twee assers rijden tergend langzaam over die wissels, dus daar ligt het echt niet aan. Probleem is dat de railoppervlakte snel vet wordt en dat door schuurmiddelen (vul zelf maar in) er miniatuur groefjes worden "gefreesd" in het oppervlakte waardoor de baan nog sneller vuil wordt en dat vuil gaat door die groefjes er maar moeizaam van af. De oplossing met een vet oplosser is denk ik de beste, ervaringen staan in dacht ik een ander draadje, maar het zou evengoed ook nog een ander forum kunnen zijn. Verder moet je materiaal natuurlijk in een top conditie zijn, dus geen vuil op stroomafnemers, regelmatig klein beetje olie op de raderen en de motorassen. Met nadruk op klein beetje.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Maurits71 »

Tja, ik denk dat we allemaal fouten maken welke niet conform de werkelijkheid is, maar laat dat nu het mooie zijn van onze hobby. op schaal en conform werkelijkheid nabouwen is onmogelijk

rest ieder zijn ding, vindt je redelijk aan de negatieve kant over Peco, moet je zelf weten. ik ben juist over gestapt van Fleischmann naar Peco en ik ben er heel blij mee en kan me in wel geteld nul punten van jou vinden.

maar goed om topic vervuiling te voorkomen, kijk naar de volgende update uit, heb vroeger regelmatig de treinen langs het haasje zien komen toen we daar een caravan hadden

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

Ik sluit me aan bij Jos. De meeste van de punten die je noemt zijn niet specifiek voor Peco overigens.

De puntjes van Joop:
1. Peco is idd wat bewerkelijker. Of je het onzichtbaar doet is los van het merk rails.
2. Idem, komt bij elk merk voor.
3. 4. Idem
5. Komt door het wegsnijden van stukken biels, omdat het flexrail is, is dat soms nodig. En soms vergeet men het gat op te vullen (heb ik ook hier en daar). Komt bij ieder merk voor...
6. Nog nooit gemerkt.
7. Welke plaat? Er zit geen plaat onder de wissel, of bedoel je dat extra stukje biels bij het schuitje om de tongen te bewegen?
8. Geen idee, laat eens zien. Mijn baan is niet landgebonden, dus dat is minder boeiend. Er zijn ook Engelse banen.
9. Peco is in meerdere hoogtes verkrijgbaar. Ik heb hier Peco code 80 liggen.
10. Tja... Er is idd een mooie Flm wissel tegenwoordig, met Flm prijskaartje.
11. Welke bak? Servo's werken mooier dan die standaard klikklak dingen van de fabrikanten (Flm, Mtx, Peco, Roco, ...), en je ziet er weinig van. Merk maakt niet uit.
12. Tja...
13. Correct. Heeft niets met het merk rails te maken.

Begrijp me goed, het gaat me niet om het ontkrachten van het verhaal wat je ophangt, maar het ging me even te kort door de bocht. Alles heeft een keerzijde, en het is minder absoluut dan het werd voorgesteld.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Krab »

Hoi ,
in de negatieve punten die je opnoemd Joop kan ik mij niet vinden .
Rijd nu al een paar jaar op peco rails en het bevalt me beter dan die fleischmann 's ,
waar ik meer storing op had en soms nog heb ze liggen namelijk in mijn schaduwstations .
Terwijl ik de afwerking van de peco's er veel netter uitkomen vooral de mooie slanke wissels .




mvg Sjaak

Ps ik rijd nog regelmatig bij t haasje over de overweg de schrikhekken staan er nog op sommige plaatsen .


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Hoi Sjaak,

Dat klopt, rondom de Ketense baan en langs grote stukken van de 5 Eiken weg ligt het stamspoor nog gewoon. De schrikhekken in het bos, in de houten uitvoering met reflectorplaatjes erop staan (en liggen) er ook nog, alhoewel Staatsbosbeheer bij het plaatsen van wildhekken de sporen verwijderd heeft. Sommige bielzen liggen er nog her en der...

Bij mij is het de bedoeling om in elk geval toch te zorgen dat het spoor intact gaat blijven én dat er treinen over gaan rijden... :mrgreen:



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zolderspoor »

Wissels NIET met de tongen tegen elkaar?

Tja, er zijn meer opvattingen in de Nederlandse spoorwereld, waarover elders totaal anders wordt gedacht. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnweiche en dan ietsiepietsie naar beneden scrollen, het 3de plaatje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Goed, we sluiten het weekend af met de aanleg door de preisertjes van de 5-eikenweg incl. rotonde.
(Ok, de rotonde ligt verkeerd, namelijk thv de Karolusweg en niet, zoals in het echt thv de Soevereinstraat, maar ja plaatsgebrek :oops: )
Bijlagen
Overview van de wegwerkzaamheden
Overview van de wegwerkzaamheden
IMG_1739 wegwerkzaamheden 5 Eikenweg.jpg (90.7 KiB) 9494 keer bekeken
De preisertjes hard aan het werk...
De preisertjes hard aan het werk...
IMG_1741 wegwerkzaamheden 5 eikenweg (2).jpg (97.16 KiB) 9494 keer bekeken
De rotonde is nogal kaal nu... de fietsbanen en bermen moeten nog aangelegd worden.
De rotonde is nogal kaal nu... de fietsbanen en bermen moeten nog aangelegd worden.
IMG_1742 5 eiken rotonde.jpg (92.18 KiB) 9494 keer bekeken
In rap tempo is het hele tracée opnieuw geasfalteerd...
In rap tempo is het hele tracée opnieuw geasfalteerd...
IMG_1743 5 eikenweg.jpg (64.3 KiB) 9494 keer bekeken


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door evo »

Zaunkönigs Bahn schreef:Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
bla, bla...
Ik maak op uit jouw eerste zin dat je helemaal geen ervaring met Peco hebt en je mening baseert op wat je hier en daar gezien hebt.
Ik denk dat hiermee voldoende gezegd is.

Oke dan, ik moet toch dit nog even kwijt: Vrijwel alle punten die je noemt hebben te maken met de deskundigheid/nauwkeurigheid van de gebruiker, niet met de kwaliteit van het materiaal. Als jij denkt dat je het niet voor elkaar gaat krijgen om zonder er een puinhoop van te maken een paar draadjes aan de rails te solderen of een wisselaandrijving onder je baan te bouwen is dat prima, maar geef dan niet Peco de schuld. :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Heb ervaring met minitrix, fleischmann en Peco. Ik kan je verzekeren dat ze allemaal wat hebben.
Dus is het aan jouw om het beste er uit plukken, jij bent toch die modelbouwer die je eige baan maakt.
Werken met Peco is prima als je maar weet wat je doen moet en het eind resultaat is presies zo zoals je zelf werk.
Werk je net krijg je ook een nette baan (die technisch goed rijd) werkje slordig krijg je ook een mooie baan maar met even minder als bij net werken (hij zal dus met wat meer storingen rijden).

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door maarten »

Misschien dat een moderator de peco-discussie kan verplaatsen naar een apart topic? Ik denk niet dan men hier snel over uitgepraat raakt namelijk. ;)

@Hoontje: Wat nu restaurant De Seterse Hoeve (aanrader!) is, was jaren lang (meer dan 10 jaar!) slechts een leeg casco, daarvoor was het een bouwval van een boerderij. Krijgt dat ook nog een plaatsje op je diorama?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Maarten,

De Seterse Hoeven is inderdaad een plaatje! Echter valt het mogelijk buiten de opzet van de module. Doch ben ik nog niet zover (is een andere plaat) dus wellicht dat als ik bij dat stuk aanbeland ben, ik hem er wel opzet. Of de jarenlange ruine.... In 1991 was er namelijk nog niet veel daar. ;)

Gisteren de offerte voor het station Gilze-Rijen in schaal aangevraagd bij Markenburg.nl. Eens kijken of dit product bevalt! Tot nog toe is de service 300%. Wellicht dat andere markante objecten daarna ook aangevraagd worden.

Voor nu is er wel een probleem. De gewenste railbedding van ER Decors is niet leverbaar tot september en de TNT / UPS / Selectmail / PostNL meneer is ook nog altijd niet geweest... Dus het werk ligt even stil...

Overigens erg motiverend om alle herkenning van het emplacement te lezen en de enthousiaste reacties!!! Dank daarvoor! :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven »

Heb je een plaatje of beschrijving van die bedding? Mogelijk weet iemand hier een alternatief.
Want het is wel jammer als je tot september moet wachten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

shoven schreef:Heb je een plaatje of beschrijving van die bedding? Mogelijk weet iemand hier een alternatief.
Want het is wel jammer als je tot september moet wachten.

Het gaat om de railbedding zoals uitgelegd op het plaatje hieronder. Deze werd gepromoot op Ontrax 2013 in het Spoorwegmuseum eerder deze maand. 35,00 euro voor 20 mtr. indien je het als N-variant gebruikt.

Vooral het bevestigingsgemak én de demping bevielen mij heel erg!
Mijn vorige ervaringen waren altijd met kurkbeddingen dus ik ben nog behoorlijk een leek in deze...

Groet,

Hoontje
Bijlagen
De bedding van www.er-decor.eu
De bedding van www.er-decor.eu
bedding.jpg (105.85 KiB) 10046 keer bekeken


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door maarten »

Ik zou daar niet op wachten eerlijk gezegd. Zo'n 25 tot 30 jaar geleden heb ik dubbelzijdige tape gebruikt als railbedding. Dat ging best goed en voor mijn kunnen van destijds prima resultaat maar het nadeel is dat de rand te weinig kleefkracht heeft en dus (gedeeltelijk) wat kaal blijft. Dus dan moet je die aansmeren met lijm en opnieuw/aanvullend bestrooien. Dat heeft weer als nadeel dat je demping voor een deel verloren gaat. Een flexibele lijm zoals boekbinderslijm schijnt overigens wel te schelen maar daar heb ik zelf (nog) geen ervaring mee.

Een ander nadeel vind ik dat je geen volume aan ballast opbouwt. Normaliter ligt het ballast (bijna) tot aan de bovenkant van de bielzen, dat ga je met dit soort oplossingen niet redden. De bliezen steken (een stuk) boven het ballast uit en ik denk (kan het niet hard maken hoor) dat je dat bij N wellicht eerder opvalt dan bij H0.

Die dubbelzijdige tape heb je ook in een zwarte variant (extra sterk naar het schijnt). Ik zou dus zeggen gewoon een proefstukje maken, dan weet je meteen of het bevalt en of dat het wachten waard is. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje »

Hoi Maarten,

Dank voor je feedback. Het was precies wat ik aan de verkoper op die beurs ook vroeg :D
Nu was dit spul een soort rubber waarbij de rails na verhitting met een föhn tot 2/3e van de bielzen erin verzinkt. Vervolgens werd de ballast gestrooid en dat gaf een zeer realistisch resultaat. Het werkt dus qua plakken hetzelfde als tape. (rot :lol: ) maar verder waren de afwerk eigenschappen wel erg mooi... Helaas heb ik daar geen filmpje of plaatje van...

Groet en heel erg bedankt voor je open mening en feedback!

Groet,

Hoontje



rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door rien »

een goede morgen nu dus
ik gebruik boekbinderslijm super
hou het geluid redelijk gedempt
beter dan hout lijn schild erg veel kwa geluid

gr rien mazarron


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door RonaldB »

Hoi Rien,
Ik hoor vaker mensen roepen over boekbinderslijm. Als ik in de winkel sta, zie ik nooit een bordje;"Hier boekbinderslijm te koop"!
Kan je een tip geven, waar je zoiets kan kopen en/of welk merk er te koop is bijvoorbeeld?

Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Plaats reactie