Pagina 1 van 65

[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 12 mar 2013 20:15
door Hoontje
Welkom bij het: Raccordement "Oosterhout Vijf Eiken" in schaal N

Sinds 2021 veranderde ik de naam in [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] Mogelijk dat de uitbreiding naar Oosterhout Vijf Eiken ooit terugkomt, maar voor nu nog niet... :oops:

Inhoud

Inleiding Pagina 1.
Bouw module Karolusstraat
Bouw module Station Rijen
Bouw module Venneweg
Bouw Schaduwstation + Helix
Electra standaardiseren, afwerken baanombouw en inregelen van de baan...
Nieuwe plannen voor de baan...
Bouw module Station Rijen 1980
Bouw nieuwe module [Helix Tilburg]
Baan verhuisd/bouw "Mancave"/nieuwe aanwinsten en overige werkzaamheden
Module [Helix Tilburg] aankleden...
Module [Venneweg] verder aankleden...
Einde van Gilze-Rijen 2.0...
Wederom nieuwe plannen, Gilze-Rijen 3.0 & Tilburg Goederen
3e verhuizing van de baan...
Ontwerp versie Gilze-Rijen 3.1 & Tilburg Goederen 1.1

Inleiding

Hallo, ik ben Alwin a.k.a. Hoontje en samen met mijn vriendin Vera, zijn wij begonnen met de bouw van een modulebaan. Sinds mijn 8ste heb ik een modeltrein. Eerst bij mijn ouders op zolder en v.a. m'n 14e bouwde ik daar aan een vaste baan. Helaas door studie, puberen etc. lag de bouw jaren stil en toen mijn ouders in 2009 verhuisden, moesten mijn treinspullen de zolder verlaten. Opgeslagen in mijn eigen berging lagen ze te wachten op een nieuw leven...
Mijn appartement was te klein vond ik zelf voor een mooie baan en ik was al enkele jaren aan het broeden op een modelbaan die een tracé uit de realiteit nabootst.
Toen eind 2012 ik plots in de WW terechtkwam, hebben Vera en ik gekeken naar mogelijkheden om toch een modelbaantje te bouwen. Ik werd gek van het stilzitten namelijk en wilde iets om handen hebben!
Het omzetten van de al jarenlang broedende ideeën over de nabootsing van het tracé Tilburg - Breda, in werkelijkheid was erg leuk. Vera werd ook meer en meer gegrepen door het geheel en helpt inmiddels graag en goed mee!

Het baanplan

Ikzelf ben als klein kind altijd onder de indruk geweest van het lijntje naar Oosterhout Vijf Eiken. Hier reden dagelijks treinen met 100den auto's voor een peugeot importeur door een dichtbebost gebied. Later is het lijntje in onbruik geraakt, maar het heeft altijd tot de verbeelding gesproken. Dat tracé moest er dus komen in model.
Aangezien de goederentreinen naar de vijf Eiken meestal vertrokken vanuit Tilburg-Goederen én ik dit tracé maar al te goed ken omdat ik er bijna dagelijks gebruik van maakte in m'n studententijd (en Vera nu), waren we het snel eens. Dit wilde we na gaan bouwen!

Dit baanplan is zeer ambitieus en dus een interpretatie van het traject "Tilburg - Tilburg Goederen - Tilburg West - Gilze-Rijen - Rijen Curtec - Oosterhout Vijf Eiken" rond de jaren '90. Er zullen veel modellen van daadwerkelijke gebouwen die langs dit tracé staan te zien zijn, als ook 'vervangende modellen' en deels fantasie creaties.
Het geheel bestaat uit zo'n 15 (!)modulebakken, waarvan er reeds 2 daadwerkelijk in opbouw zijn. (Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat)

Het doel is om eerst het traject tussen Station Gilze-Rijen en de Karolusstraat op industrieterrein Vijf Eiken te Oosterhout te creëren.

Schaduwstation en helix

De baan wordt vanuit een heus schaduwstation bediend door verschillende treinen welke in het grote voorbeeld ook daadwerkelijk op dit tracé reden.
Op de kopsekanten van de hoofdbaan Tilburg - Breda komt een helix. Deze draait zo'n 30 cm naar beneden om uit te komen in een schaduwstation. Elke modulebak krijgt een schaduwstationmodule. Zo groeit het schaduwstation mee met de baan.
Door de beperkte ruimte in het appartement (slechts 3,6 vierkante meter) zal de baan hier nooit in zijn geheel opstaan. Sterker nog er zal steeds slechts 1 modulebak tussen 2 helixen passen (= 360cm lengte).
Het schaduwstation heeft dus niet altijd een wisselstraat om af te splitsen in alle sporen. Om te voorkomen dat treinen dus niet van hun plek komen, heb ik een soort lade idee uitgewerkt. De toekomst moet uitwijzen of het ook te realiseren is...
De helft van de te bouwen modules hebben een 3 sporig traject. De hoofdbaan splitst zich namelijk voor station Gilze-Rijen in 3 om later weer als een dubbelbaans tracé verder te gaan. De helixen worden echter dubbelsporig uitgevoerd. Zij komen namelijk in de toekomst te liggen aan het dubbelbaans tracée. Om nu toch alle 3 de sporen te bezetten, worden de helixen beide 'tijdelijk' voorzien van een wissel waardoor ze eindigen in 3 sporen i.p.v. 2.
Beide helixen zijn voorzien van R3 / R4 bochten met een straal van 39,8cm in de buitenste bocht en zo'n 35 cm in de binnenste bocht. Uitgevoerd in flexrails. De bochten naar het tracée stuk zijn R2.

Afbeelding

De aansluiting van de helix op het 3 baanstracée van station Gilze-Rijen.

Aansturing

Zoals te lezen in dit draadje gaat de aansturing gebeuren m.b.v. het Dinamo systeem en I-train. In beide moet nog geïnvesteerd worden. Aangezien ik in 2014 alweer 30 jaar (Jong hé) word, leek me dat een mooi verjaardagscadeau. Ouders, vriendin en vrienden zijn in overweging... Aangezien ik 1 maart jarig ben en alles doorgaat heb ik dan dus nog zo'n 6 maanden om het systeem te leren kennen en aan te leggen...

Rollend Materieel

Sinds 1988 ben ik in het bezit van verschillende modeltreinen. Mijn ouders gaven mijn eerste Fleischmann startset met een DB V212 dieseltje en wat goederen alsook veel rails. Later volgde verschillende modellen van nagenoeg alle grote merken. Sindsdien zijn er verschillende investeringen gedaan in rollend materieel. Op mijn baan zullen vooral treinen te zien zijn die ook daadwerkelijk reden op dit traject, waaronder de volgende modellen:

Afbeelding

Een autotrein in de samenstelling zoals hij dagelijks op het racc. Vijf Eiken te zien was... Hier in vrije interpretatie, hij werd immers in het grote voorbeeld getrokken door de NS 2400 of NS 2200...

Afbeelding

Een NS 2400, hier in opbouw...

Afbeelding

NS Koploper

Afbeelding

NS Motorpost

Afbeelding

NS Mat '64, plan V als het standaard stopmaterieel...

Afbeelding

ACTS / VOS 1200 met afvaltrein aan de haak...

Afbeelding

NS 1600 met hier een 'geleende' containertrein aan de haak van mijn broertje...

Afbeelding

NS 1300 als trekker van verschillende (gemengde) goederentreinen / ertstreinen of als sneltrein...

Afbeelding

En als laatste, een lieflijk SIKJE...

Uiteraard heb ik nog vele wensen en zelfs Vera is soms gecharmeerd van een modelletje. Echter is de komende tijd vooral gericht op investeringen in de bouw van de daadwerkelijke baan.

N-spoorforumdraadje

Op dit forum houden we u op de hoogte van de bouw van de modules, het schaduwstation, de helixen en alles om dit modelbaan-bouwplan heen!
Het draadje is al meermalen van naam veranderd. In de titel ziet u snel waar we op dit moment mee bezig zijn. De basistitel is het 'begin' van de baan, namelijk Emplacement Oosterhout Vijf Eiken.

Wij hopen dat u met evenveel plezier geniet van onze verhalen, als dat wij beleven aan het uitdenken, bouwen, afbreken, opnieuw-en-nu-beter-doen bouwen etc. van deze geweldige hobby!

Groet,

Vera & Alwin

============================================================================================
Hallo,

Na zo'n 5 jaar niet kunnen hobbieën door tijd-, plaats-, en geldgebrek, deze week toch maar weer eens 'actief' geworden.
Ik ben al héél lang van plan om eens een emplacement / baan te maken naar een 'echt' voorbeeld. Tegenwoordig is er in N-spoor meer NS materieel te vinden én is de digitale snelweg nog meer voorzien van uitgebreide spoorverslagen en bijbehorende fotoverslagen. :D Daarnaast heb ik mijn 'jeugd'herinneringen nog. (alhoewel ik net pas kom kijken :lol: )

Zoals de titel doet vermoeden ben ik van plan in N-spoor het emplacement 5 Eiken na te bouwen. Het emplacement(je) aan de Karolusweg in het Brabantse Oosterhout was tot 1993 in gebruik. Ooit liep het door tot op het terrein van Van Leeuwen Buizen, maar hier werden al snel productieloodsen direct op het spoor gebouwd waardoor dit in onbruik raakte.
Tot 1995 zat GEFCO, een grote, internationale autodealer ook naast het spoor en werd er meermalen per week een autotrein gereden. Echter verhuisde GEFCO naar de andere kant van Oosterhout en kreeg daar een nieuwe aansluiting op het stamspoor van industriegebied Weststad.
De laatste trein reed omstreeks 1993 van en naar 5 Eiken met gesloten wagons voor een toenmalige winkel en huishoudelijke apparaten producent.

Maar daar zal ik jullie niet veel langer meer mee vervelen... Het belangrijkste is 't 5 Eiken in model niet dan? :P

Het emplacement bestond uit een stamlijn met 1 omloopspoortje en er lag een afslaand spoor richting een transportbedrijf en de winkelinterieur gigant. Deze laatste is eerder opgebroken en ik kom hem niet tegen op spoorplannen van voor 1990. Raar, want ik heb een jeugdfoto van mijzelf bij een loc aldaar...
De situatie bij de buizenfabriek ga ik namaken; dus het spoor wat doorloopt onder het hek door, onder de muur van de loods door... maar dus niet meer te berijden.

In de verre toekomst wil ik het FALLER car system rondjes laten maken, maar voor nu is dat (financieel) niet haalbaar.

Als dit emplacement goed lukt, ga ik de stamlijn tot station Gilze-Rijen maken welke dwars door een bosrijk gebied daarheen loopt. Ook volgt dan de aansluiting met 'de Curtec' in Rijen. Maar dat is allemaal pas als dit gedeelte goed lukt! :D
Hieronder enkele plaatjes van de eerste acties en het spoorplan.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 12 mar 2013 21:06
door Jos
Leuk! Ik ben met Roosendaal en Oudenbosch bezig, nu nog iemand die Etten-Leur en Breda doet en we kunnen verbinden :lol:

Groetjes,
Jos

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 12 mar 2013 21:15
door maarten
Leuk! Als je hem doortrekt tot station Gilze-Rijen, krijgen camping 't Haasje en het inmiddels verdwenen bosbad Surae dan ook een plaatsje?

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 12 mar 2013 22:09
door Hookies
Als je het echte emplacement na wilt maken (vooral doen hoor), moet je die wisselcombinatie wel andersom leggen.

Mvg,
Martin

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 12 mar 2013 22:50
door rien
gaaf ken dat terein ook wel
heb jaren bij de bucas gewerkt
en daarna regelmatig moeten uit wijken met de vracht wagen voor het uitsteksel
van de wissel
ga je volgen leuk

gr rien mazarron

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 01:23
door Hoontje
Hoi allemaal,

Dankjulliewel voor de aanmoediging!
@ Martin: inderdaad, de omloop ligt op de foto precies verkeerd om. Gelukkig waren het oude Fleischmann rails die ik voor nu even gebruikte. De baan wordt gebouwd met minitrix rail zonder bedding en dan ligt hij wel goed. Bedankt in elk geval voor de opmerkzaamheid.
@ Jos, ja dat zou tof zijn. Echter is mijn plan nu: emplacement 5 eiken - bosgebied (mét 't Haasje, 't bosbad weet ik nog niet) - aansluiting Curtec - Gilze Rijen (met hoofdbaan Breda - Tilburg. Dus zeg maar 3 modules welke al concreet zijn.
Dan wilde ik nog emplacement Tilburg West (Universiteit sinds 2012) - Tilburg Goederen en Tilburg werkplaats + Tilburg maken, maar dat is in de verre toekomst.
@ Rien, ja die kloten lagen echt niet heel erg prettig voor jullie beroepschauffeurs! Als kind speelde we eromheen. (en soms ook mee :oops: )

Vandaag de 'nieuwe' trix rails gekregen en gelijk de eerste 'tegenslag'. De experimentele bedding uit België op basis van een natuurlijk rubber kan pas in september uitgeleverd worden. Dat zou betekenen dat ik niets kan gaan bouwen rondom het emplacement zonder later weer te moeten breken voor de rails... :x Even afwachten nog of er alsnog goed nieuws komt!

Groetjes

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 06:28
door chickje
Cool project dit. Lekker overzichtelijk ook. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien!

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 06:47
door Ad_M
Hoontje schreef: Gelukkig waren het oude Fleischmann rails die ik voor nu even gebruikte. De baan wordt gebouwd met minitrix rail zonder bedding en dan ligt hij wel goed. Bedankt in elk geval voor de opmerkzaamheid.
Groetjes
Vraagje / voorstel, het is natuurlijk jouw baan en jouw beslissing, waarom gebruik je geen peko code 55 voor dit stukje?
Neemt het net een stapje verder ;)

Zal je draadje zeker volgen, succes met de bouw! :D

Mvg,
Ad

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 13:18
door Hoontje
Hoi Ad,

Waarom ik dat niet gebruik? Ik ken het niet... :oops: :oops: :oops: Heb de term al vaker voorbij zien komen. Zal me er vanmiddag eens in verdiepen.

Groetjes

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 14:54
door Ad_M
Dat is nu het mooie van een forum, dat we elkaar kunnen helpen / bijstaan
Een klein zetje in de "juiste" richting van mijn kant:
http://www.peco-uk.com/

Voor aansturing van de wissels kan je de nodige draadjes hier vinden
Je kan het zo gek / mooi maken als jij wilt :D

Mvg,
Ad

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 16:24
door Hoontje
Jup, wat dat betreft is dit forum geweldig!
Heb de rails even bekeken, het is inderdaad geweldig mooi spul zeg!
Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden. :|
Wellicht dat de toekomstplannen wel in Peco gelegd gaan worden ;)

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 19:28
door Zaunkönigs Bahn
Hoontje schreef:Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden.
Stoppen met balen :mrgreen: , het Roco materiaal is bij Fleischmann ondergebracht en daar kun je dus de 10° wissels ook kopen. En Roco en Minitrix passen prima op elkaar. Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel. Ik ben zelf bezig met de keuze wat voor materiaal ik zal nemen. Uit de nodige boeken heb ik plaatjes van en de modelbaan en het echt. Zelfs de 15° wissels valt niet uit de toon als je daar een plaatje naast zet uit het echt met dezelfde layout.

Groeten,
Joop

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 20:57
door shoven
Zaunkönigs Bahn schreef:
Hoontje schreef:Beetje balen dat ik nu de investering in Minitrix heb gedaan, had ik me toch nóg beter voor moeten bereiden.
Stoppen met balen :mrgreen: , het Roco materiaal is bij Fleischmann ondergebracht en daar kun je dus de 10° wissels ook kopen. En Roco en Minitrix passen prima op elkaar. Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel. Ik ben zelf bezig met de keuze wat voor materiaal ik zal nemen. Uit de nodige boeken heb ik plaatjes van en de modelbaan en het echt. Zelfs de 15° wissels valt niet uit de toon als je daar een plaatje naast zet uit het echt met dezelfde layout.

Groeten,
Joop
Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 13 mar 2013 21:17
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:[een handvol bielzen met wat metaal
Wat wil je nog meer? een grote, dikke, lelijke wisselaandrijving om je baan net even wat extras te geven? :mrgreen:
Zaunkönigs Bahn schreef:Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin
Vaak hebben de mooiere banen Peco, kijk maar eens rond op dit forum. Mensen die voor Peco kiezen, hebben vaak een overwogen keuze gemaakt (niet zoiets van: ik had toch nog een doos XYZ rails op zolder liggen) en vinden (bv) realistische boogstralen belangrijk. Ik zie ook vaker mensen van andere merken overstappen op Peco dan andersom.
Zaunkönigs Bahn schreef:Er wordt geklaagd over te hoge rails
Huh?? Peco 55 is de laagste die je kunt kopen (op fiNescale na - maar dat is voor autisten :o ).

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 14 mar 2013 00:04
door Hoontje
Joop bedankt voor jou zijde van het verhaal. Heb mij vandaag eens zitten verdiepen in die railssoort. Hij oogt inderdaad wel mooier, maar ik ga toch door met de minitrix rails. (Koppige Brabo!!! ;) ) Deze heb ik nu eenmaal gekocht en om nu opnieuw geld uit te geven is voor mij even niet haalbaar... (Ben aan het sparen voor het digitaliseren...)

Groet,

Hoontje

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 14 mar 2013 18:04
door shoven
Alwin, je kunt je Minitrix gewoon combineren met andere merken rails als je dat wilt. Als het code 80 is gaat dat zonder aanpassingen of verloopstukjes. Je kunt er dan evt. voor kiezen om van een ander merk die mooiere/goedkopere railstukken te gebruiken.
Ik heb hier op de baan Minitrix, Roco, Fleischmann en Peco code 80 door elkaar liggen, zonder problemen. Zo kon ik het nodige hergebruiken. De wissels die in het zicht liggen zijn allemaal Peco, die combineren mooi op een prettige manier met betaalbaar. 8-)

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 14 mar 2013 20:25
door martindomburg
Zaunkönigs Bahn schreef:
Hoontje schreef: Ik vind Peco namelijk niks, een handvol bielzen met wat metaal. Een wissel bevat toch echt meer onderdelen. Verder pik je de Peco banen er zo uit, maar wel in negatieve zin. Er wordt geklaagd over te hoge rails, maar dat de wissel layout Engels is daar hoor je niemand over, en ik heb het dan niet over een engels wissel.
Groeten,
Joop
Hoi Joop,

Sorry dat ik je dit vraag, maar ik kan me absoluut niet vinden in je mening. Peco 55 is juist het meest realistische rails die je krijgen kan behalve zelfbouw. Ik vraag me dan ook af wat je nu mist in de wissels?

Zou je dit nader willen toelichten?

Groetjes

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 01:28
door Hoontje
Aangezien de railbedding waarmee ik wil gaan 'experimenteren' tot september niet voorradig is, alvast begonnen met de omgeving van het emplacement.
Vandaag even aan het rekenen geweest wat het zou gaan kosten om 1 of 2 omliggende fabrieken van styreen na te bouwen... Dat is (véél) duurder dan bestaande modellen gebruiken en eventueel waar nodig aan te passen.
Desalniettemin is de 'van Leeuwen Transport & Buizen Loods' een feit; dit was een zelfbouwproject om er weer eens in te komen en het werk vordert gestaag... De loods staat haaks op het emplacement. Vroeger liep 1 van de sporen door tot op het terrein van van Leeuwen, maar hier zijn ooit 3 loodsen gewoon direct bovenop het in onbruik geraakte spoor gebouwd. Ze vormen hier dan ook het einde van de 'tafel'.

Maar foto's zeggen meer dan mijn geklets... :lol:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 01:36
door Hoontje
En nog enkele plaatjes en dan ga ik rap slapen! ;)

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 03:50
door Hoontje
De slaap wilde niet komen... De ideeen echter wel... Dus maar even eruit en stilletjes een kale, groffe opzet gemaakt voor de witte loods op het Wanzl winkelinterieur terrein.
Ook een en ander nog opgemeten op de bodemplaat en tot mijn spijt ontdekt dat niet alle bedrijven uit de omgeving passen. Nu maar eens kijken of ik de WANZL winkelinterieurfabriek nagebouwd krijg met alle losse gebouwen die er staan. Eerder zei ik dat het een te kostbare taak zou worden, maar zojuist ontdekte ik dat een pakketje van Evergreen niet 1 maar 3 of soms zelfs 4 styreen platen bevat. Het moet dus m.i. te doen zijn om in elk geval 1 gebouw op te bouwen. Los van alle kleine loodsjes die overal verspreid staan rondom het emplacement.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 07:55
door mdedeugd
Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 13:20
door Hoontje
Hallo,

Hoe groot Joop zijn traject is weet ik niet; dit project van mij komt in beginsel als module van 122cm X 60cm in een groter geheel van ongeveer 3.50 x 90 cm.

Groetjes,

Hoontje

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 16:40
door shoven
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 16 mar 2013 19:32
door Hoontje
shoven schreef:
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).
En waar wij dus met smart op zitten te wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 15:50
door Hoontje
Vandaag weer even kunnen hobbyen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en bomenrij zijn geplaatst. Ook ligt het grind rondom de loods al op zijn plaats en ben ik aan het wachten tot de lijm gedroogd is. Daarna staat het verwijderen van het overtollige grind op het programma en het 'planten' van het groen rondom de bomenrij.

Groetjes

Hoontje