[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door bob vermeulen »

De laatste foto met het overzicht is prima.
Mooi stukje baan geworden en lekker veel groen
Ziet er prima uit

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Een 'saaie' update vrees ik, geen scenery meer geknutseld. Ben al behoorlijk aan het afkicken na 1 week, dus afgelopen zaterdag een van de mede Spoorstavers geholpen met zijn module van scenery te voorzien :mrgreen: .
Maar goed, wat hebben we dan wel gedaan? (Vera hielp me wederom een paar maal uit de brand! 8-) )

Keerlusmodule + Helix en gehele ombouw geverfd:

De Keerlusmodule, Helix en gehele ombouw zijn in hun definitieve kleuren geverfd. De modules zijn allen in een 'Duif Grijs' jasje gestoken (Karwei). De staanders tussen het schaduwstation en de scenery modules zijn 'Kersenrood' uitgevoerd.
Een rustige, maar pakkende kleurstelling. De baan leek direct meer 'af', terwijl er minder rails te zien was én er geen scenery module tussen de helix en keerlus hing... :D

Afbeelding

Ook heb ik de tijdelijke keerlus op de bovenste bak van de keerlusmodule afgehaald. Met de komst van module "Venneweg" zijn alle drie de sporen op module "Station Rijen" te berijden en was deze enkelsporige keerlus niet toereikend meer. Er komt dus nog een nieuwe, wederom tijdelijke keerlus. Waarom tijdelijk? Simpel, ooit wordt dit de 2e Helix, maar dat is pas nadat er tussen de keerlus en Station Rijen nog een module afkomt. Dat gaat nog wel even duren, aangezien ik eerst de huidige 2 modules zo ver mogelijk af wil werken qua scenery...

Electra:

Verder ben ik bezig met de 'optimalisatie en standaardisatie' van de electra onder alle reeds bestaande modules. Een van de verbeteringen is het apart leggen van de 2 voedingskabels van respectievelijk 7,5V en 15V ten opzichte van de rest van de bedradingen. Deze dikke kabels namen veel ruimte in beslag in de boekbinders en zouden eventueel ooit volgens velen storingen kunnen veroorzaken in de kleine electronica. Dus nu zitten ze samen in een flexibele PVC buis van 16mm doorsnede.
Deze buis is halverwege elke module doorgenomen en de kabels monden daar uit in een aantal lasklemmen. Zo kan elke module voorzien worden van de juiste (voedings)spanning.

Afbeelding

Voorbeeld hoe dat er uitziet onder een scenery module, hier de module Venneweg.

Afbeelding

En zo ziet dat er onder de Schaduwstation module uit. Links zijn nog 2 voedingskabels te zien die door de ringband lopen, zoals te zien barst die bijna uit zijn jasje... Nu is dat hier niet zo erg, want de kabels lopen direct naar twee bovenin gelegen TM44's. Er zitten in deze ringband geen andere kabels.
De buis naar boven is die van de 7,5V leiding. Deze komt op de T-splitsing uit en de kabels gaan links en rechts samen met de 15V kabels naar de uiteinden van de modulebak...
De grijze kabel op de voorgrond is die van de 230V Netspanning. Deze loopt door een kort buisje, wat als trekontlasting dient en wordt, als de baan gebruikt wordt, in een onder de baan gelegen haspel gestoken.

Afbeelding

Omdat ik nog geen betere stekkers heb gevonden, heeft elke kabel een kroonsteen-stekkertje gekregen...

Afbeelding

Overzicht van de electronica onder het Schaduwstation op 09 juli 2015...

Wisselstraten en servo's:

Afbeelding

Deze wisselstraat werd op de beurs in Rijen en in Lochem, beiden eerder dit jaar, nog met de hand bediend. Iets wat ikzelf graag anders zag. Intussen heeft Vera haar eigen OC32 met toebehoren gekocht en is die ook geïnstalleerd onder haar Rhein Schlüsse, waardoor mijn tijdelijk daar verblijvende OC32 vrij kwam.
Eerder deze week kwamen de bestelde Servo's en toebehoren van Domburg Trainsupport binnen en kon ik een en ander aan gaan sluiten! :D :D

Afbeelding

De eerste 4 van in totaal 8 servo's op deze module zijn aangesloten en ingeregeld vanavond...

Nu gebruik ik in het schaduwstation de PECO CODE 80 wissels omdat deze een krappere hoek maken en dus ruimte vriendelijker zijn dan hun PECO code 55 familieleden.
Nadeel van deze wissels is dat je de veer er NIET uit moet halen! Dan vallen ze namelijk uit elkaar! :o :(

Maar ja, je servo moet dan wel héél hard werken om het wissel om te leggen steeds. Ook is door de aanwezigheid van een dergelijk veertje, de fijnafstelling van je servo niet of nauwelijks te doen. De spanning die het verenstaal van de servo t.o.v. het veertje in het wissel moet gebruiken wisselt daarvoor simpelweg elke keer weer...

Hij krijgt een stand toegewezen in OCConfig waarbij hij zichzelf 'tegenwerkt' met 'brommen' tot gevolg. Dat brommen willen we niet, maar een kleinere slag laten maken, heeft tot gevolg dat het wissel niet omgaat... Grrr...
Toch hebben medeforum leden dezelfde wissels en servo's in gebruik én daar werkt het wel! Dus wat doe ik nu fout?! :?

Na een nuttige tip van een van de Spoorstavers, wist ik in welke richting ik moest gaan zoeken binnen de OC32 instellingen.
En om te zorgen dat het jullie niet een hele middag en avond kost om dezelfde oplossing te vinden; geef ik hier mijn oplossing voor bovenstaand probleem:

Ik gebruik OCCONFIG 0.0.2.3.d. Voor deze wissels selecteer ik de optie: '(1)Srv: Servo Turnout [N+0]=Servo'. (Komt uit de folder: Generic Device Definitions welke je bij het starten van het programma selecteert)

Gemakshalve ga ik ervan uit dat het instellen van het wissel al gedaan is. Dat wordt dus niet besproken.

Je krijgt, als je bovenstaande gedaan hebt, dit scherm:

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Nu zie je links op de foto: # Instruction met daaronder: 0 Set Servo $27 0 -10 0 0.
Daaronder een rij lege witte velden met rolmenu.

Kies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "Suspend Servo"

Je krijgt dan dit scherm:

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Zoals je ziet staan er nu achter Suspend Servo vier 0'en. De derde 0 is de tijd waarna de servo afschakelt. Staat hij op "0", dan zal de servo als je op 'test' klikt niets doen.

Vul hier een waarde in variërend van 1 - 63 en je zult zien dat de Servo de wissel omzet, dan even 'bromt' en dan zwijgt. Hij wordt afgeschakeld. Kwestie van het getal veranderen om dit fijner af te stellen.

Je kunt ook in het vlakje van de "derde 0" klikken met de linker muisknop. Er verschijnt dan een sleep-balkje. Daarmee kun je ook een instelling kiezen.

Het is belangrijk een instelling te kiezen waarbij de servo precies lang genoeg bekrachtigd wordt om het wissel om te leggen. Langer bekrachtigen heeft op den duur slijtage en schade aan je servo tot gevolg!

Nu klikken op "Write aspects" of "Write Differences" of "Write All" en je servo is ingesteld met een afschakeling. Hij maakt nu alleen nog herrie als hij het wissel omlegt :lol:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Ronaldp
Berichten: 1461
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Ronaldp »

Welke voedingen heb je gebruikt voor 7,5 V en 15 V ?

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door FidOo »

Ronald, die heb jij niet nodig. 7.5V en 15V zijn spanningen die je gebruikt bij dinamo en servo's.
Maar een simpele 12Vdc voeding voldoet meestal al.
En ik vermoed dat alwin ze bij domburg train support vandaan heeft.

@ Alwin; mooie update! Dat verfwerk maakt het helemaal af!
Dat met die servo's is ff stoeien inderdaad. Maar vraag me toch af wat er precies gebeurd als je toch zo'n veertje eruit sloopt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Hoontje »

Voedingen komen van PiCommit. Had ze al lang voordat Domburg Trainsupport het levenslicht zag.
Ze worden in de DINAMO handleiding als beste aangeraden.
Bij een normale DCC baan zou je ze ook kunnen gebruiken. Kosten tussen de 30,- en 50,- euro.

Waarom twee voedingen? De OC32 werkt op een spanning can 5V. Hij zet dit zelf om. Ik kan dus 15V aanbieden. Echter heeft dat dan warmteontwikkeling tot gevolg. Daarnaast heb ik behoorlijk wat scenery en wil ik de rijspanning (15V) daar aĺlemaal niet mee belasten. Ik streef naar 6 - 8 treinbewegingen tegelijk steeds, dan heeft de 15V het al zwaar genoeg. :D

@Fid0o de wisselsteller wordt door het veertje op zijn plaats gehouden. Haal je de veer los, valt deze er simpelweg onderuit. Daardoor laat de wisseltong los...

Groetjes

Hoontje



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door FidOo »

Bij een dinamo baan zijn deze spanningen logisch idd.

Maar voor een DCC baan is enkel een 12Vdc voeding genoeg. De meeste verlichting werkt op 12V en de meeste electronica ook.
Ook een OC32 kan gemakkelijk met 12Vdc overweg (en ik kan geen extreme warmte-ontwikkelingen waarnemen)

En 30-50 is vrij prijzig: Klik hier maar eens...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Jeroen »

Goeie tip, Joost!

J.


Afbeelding

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Detlev »

En als je wish.com (geen aandelen) in de gaten houdt kun je ze nog goedkoop scoren ook. Net 5 x een 12V5A voeding voor in totaal €10 binnen ;)


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door BenQ »

Voor de OC32, 2 stuks voor als de baan klaar is 59 wissels, had ik eerst een voeding van 9 V en 1 A. Trafo is 12 V en 2 A.
Als ik de voeding aanzette dan ging de deze door het grote verbruik helemaal dood.
De servo's gingen als gekken tekeer, totdat de voeding uitging.
Nu heb ik een 7,5 V 100 W voeding en dat gaat tot nu toe goed.
Alwin,
Bedankt voor de uitleg over Servo Suspend, had er wel over gehoord maar nog nergens gelezen hoe je dat moest instellen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door FidOo »

BenQ schreef:Voor de OC32, 2 stuks voor als de baan klaar is 59 wissels, had ik eerst een voeding van 9 V en 1 A. Trafo is 12 V en 2 A.
Als ik de voeding aanzette dan ging de deze door het grote verbruik helemaal dood.
De servo's gingen als gekken tekeer, totdat de voeding uitging.
Nu heb ik een 7,5 V 100 W voeding en dat gaat tot nu toe goed.
Alwin,
Bedankt voor de uitleg over Servo Suspend, had er wel over gehoord maar nog nergens gelezen hoe je dat moest instellen.
Ben, het doodgaan van je oude voedingen is heel logisch te verklaren, een servo kan makkelijk tot meer als 1 ampere gebruiken. Dus je voedingen waren simpelweg niet sterk genoeg, waardoor als je 1 of meerdere servo's aanstuurd je spanning in elkaar zakt, met gevolg dat je OC32 en je servo's over de zeik gaan.

Je hebt nu een 7.5V 100W (P=U*I) = 13.3Ampere trafo. Logisch dat het nu wel goed gaat. Heeft niks met de spanning van doen maar puur met je vermogen.

Nu weer ON-topic zodat we alwin zn baantje verder kunnen aanschouwen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Sithlord76
Berichten: 128
Lid geworden op: 13 jul 2012 11:25
Locatie: Amersfoort

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw nieuwe module: "Venne

Bericht door Sithlord76 »

Kies het eerste rolmenu en selecteer de onderste optie; "Suspend Servo"
Dat is een handig tip! Ik liep ook al te stoeien met een sevro die bleef brommen. En als ik dacht nu heb ik de juiste instelling dan de volgende keer was het er weer. Van de week maar even uitproberen. Thanks :D


Gr. Niels.
________________________

Esu Ecos, Itrain, OC32, S88SD16-n
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate

Hallo allemaal. Vandaag een lekkere knutseldag gehad bij mijn ouders. Eindelijk was het zover! Er kon getest worden! Helaas ben ik het vergeten te filmen, maar toen de eerste trein direct het spoor op module Venneweg probleemloos opreed vanaf de helix, was ik toch wel even heel erg blij en trots! :D
De keerlus is nog niet aangelegd, dus de trein moest daarna geduwd terug naar het schaduwstation, maar dat mocht de pret niet drukken.
Alles werkte nagenoeg direct. Alleen 2 wissels in het schaduwstation reageren niet op commando's in I-train, terwijl ze in OCconfig wel werken. Heel vreemd. Moet daar nog eens goed naar kijken komende week...

Sinds vorige week heb ik een nieuwe laptop (overgenomen van Rob_lochem, dank je! :D ) en dat is echt een aanwinst. De baan heeft nu gewoon een eigen laptop voor de aansturing, die bij de baan kan blijven staan. Dus hoef ik Vera niet steeds lastig te vallen om haar lap-top te lenen. :D

Komend weekend ga ik weer een modulebak in elkaar knutselen, zodat module Station Rijen ook aangesloten kan worden. Het geheel qua staanders en module moet nog even ontworpen worden, want zoals de constructie nu is, kan ik de baan niet alleen opzetten. Erg lastig! Nu heb ik er al een paar goede ideeën voor, dus hopelijk krijg ik die verwezenlijkt.

Wat heb ik vandaag gedaan eigenlijk?

De baan opgebouwd en de rode staanders voorzien van een nieuwe laag rode verf. Hij dekte de vorige keer niet helemaal lekker, hopelijk nu wel. Het grijs gaan we de komende week ook nog aanpakken, maar dan moet ik eerst bij de bouwmarkt nog wat spullen halen.

Het geheel staat er als volgt bij nu:

Afbeelding

Afbeelding

Achteraanzicht van de modelbaan. Zo staat hij het meest praktisch opgesteld bij mijn ouders. Foto's van de voorzijde komen jullie in Lochem maar zelf maken :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Onderzijde keerlus, ook hier is een flexibele buis aangebracht waar de 7,5V en 15V voedingskabels doorheen lopen. Links de kroonsteen-stekker richting het Schaduwstation.

Afbeelding

Aan de publiekszijde komen de kabels door de bodemplaat omhoog. Daar worden ze weer gevangen in een buis om naar de scenery modules te lopen. Doordat de buis aan de publiekskant loopt, zie je er niets van als je voor de baan staat...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door martindomburg »

Echt meega strak maatje. Ik ga jouw schilderkunst nog wel eens misbruiken :)

Top dat je jezelf weer hebt overtroffen. Hoor het niet vaak dat als in 1 keer werkt chapeau

Wat de wissels betreft: adres en interface goed ingevuld in ikketrein?

Cheerz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Ad_M »

Wel gaaf zo Alwin!!
Netjes gedaan zo

Begin steeds meer overtuigd te raken dat Modules e.d. de manier is om je baan te bouwen
Zeker omdat je je kan concentreren om ze een voor een af te maken en je focus op te leggen
Maar toch lekker kan rijden met je materieel

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hookies »

Je bent goed bezig Alwin. Je gaat overzichtelijk te werk. Leuk dat er nu ook een stuk scenery geplaatst is. Dat had ik toch bij Rail in Houten al gezien? Maar ik heb ook een minpuntje, al zal dat misschien met mijn smaak te maken hebben, dus trek je er niets van in. Ik vind de rode kleur van de staanders niet zo mooi. Als ik jou was had ik dit ook grijs gemaakt. Ik heb het idee dat het rode te veel afleidt van waar het werkelijk om gaat, namelijk treinen en scenery. Maar goed, het is natuurlijk jouw baan en wat de een niet mooi vindt, vindt een ander juist prachtig.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door william »

Dat ziet er inderdaad heel errug strak uit.

Het rood en grijs in wel lekker contrasterend :lol:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door mdedeugd »

Zo, dit is echt heel mooi :o


Martin de Deugd



Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Alwin,

Jij geeft aan, dat je bij de OC32, bij het programmeren van servo's, in de rolbar de mogelijkheid "suspend servo".
Ik heb 2 OC32'n, met firmwareversie 0.2.x.x en 0.3.x.x, maar kom bij de instellingen voor servo's deze mogelijkheid nergens tegen. Mijn scherm geeft hetzelfde weer als op jouw foto, met uitzondering van de genoemde mogelijkheid. Ik heb ook wel belang bij die optie.
Heb jij tips, waar ik die dan wel kan vinden?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door martindomburg »

Hoi Barry,

Als eerste moeten alle OC's dezelfde firmware hebben (huidige is 3.7) ook de OCconfig moet diezelfde versie hebben (elke upgrade komt zowel in firmware als software). Ik raad aan om altijd de firmware en software up-to-date te houden :)

Vanaf 3.1 is de Suspend Servo instructie mogelijk, die vind je in je instructie lijst.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Martin,

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik ga op zoek naar de juiste OCconfig en OC firmware.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door martindomburg »

Die vind je op dinamousers.net

Heb je nog geen klanten status stuur me even een email op info@domburgtrainsupport.nl met je contactgegevens. Dan regel ik die voor je

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

@ Martin, ik hoor wel wanneer ik je baan helemaal vol moet komen kwasten dan :twisted: :twisted: :twisted:

@ Ad_M Dank je, voor mij persoonlijk werkt het heel goed om per module te werken. Het houdt m'n focus beter vast én is kostenbesparend! Anders ga ik alles kopen 'wat ik ooit nog nodig denk te hebben op de baan' met alle gevolgen van dien. Daarnaast helpt het 'ruimte-probleem' hier natuurlijk ook mee aan gedoseerd bouwen en goed plannen.

@ Hookies, Dank je. Toen de hele baan grijs was liepen er mensen tegen aan :evil: :cry: Daarnaast vind ik het kleurcontrast wel mooi. Het trekt de aandacht. Mocht het niet bevallen, dan kwast ik het gewoon weer over :)
Op Rail stond ik met de baan van onze club, MC de Spoorstaaf. Dit is mijn eigen baan, die zal te zien zijn in Lochem. De scenery module op de foto bestond nog niet tijdens Rail 2015 :mrgreen: Deze beleefd echt zijn beursprimeur in Lochem, september 2015.

@ William :D :D :D

@ Martin de Deugd: Dank je wel

@ Modelspoorbarry, mocht je er niet uitkomen, trek aan de bel! PB of reageer in m'n draadje. We lossen het wel op! Wat Martin zegt is wel belangrijk, software en firmware moet gelijk zijn, anders werkt het (soms) niet.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Vandaag geen nieuws, kwamen teveel dingen tussen om te kunnen knutselen :cry: Maar later deze week kan ik weer even naar m'n baan afreizen hoop ik :D...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door william »

Geen probleem, we wachten rustig af.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Modelspoorbarry »

@Martin:

Ik heb een login voor dimaousers.net.
Of is een klantstatus iets anders. Ik heb mijn 1e OC32 bij Leon van Perlo gekocht.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, de afgelopen week stond in het teken van:

> Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren
> Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen
> I-train uitproberen

Vorig weekend togen 2 Spoorstavers en ik naar het altijd gezellige Limburg om aldaar in de inmiddels ons zo bekende werkplaats een modulebak voor mij te maken. 3 Spoorstavers voor 1 simpele bak? Jazeker, 1tje legde zich toe op het inprogrammeren van 'al' mijn digitale treinen (5 stuks). 2 Loks voor de clubbaan en 3 loks voor deze baan.

Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren:


In Lochem wil ik jullie module Venneweg & Module Station Rijen tonen. Daarvoor is het noodzakelijk dat ook voor onder Module Station Rijen een Schaduwstationmodule komt.
Volgens de inmiddels geijkte methode werd er wederom een module gemaakt van 122 x 80 x 15 cm. (LxBxH).
Bij de Hornbach en Multitool werd het benodigde hout gehaald, een plaat Maranti - multiplex 12mm van 244 x 122 cm.
Voordeel van deze plaat is dat er naast de schaduwstationmodule ook nog een scenery module (122 x 60 cm) uitgehaald kan worden én er voldoende resthout is om de staanders en verstevigingen te zagen. Incl. schroeven komt de totaalprijs voor een modulebak dan op ongeveer 25,- euro. :o

De scenerymodule ligt momenteel opgeslagen in de berging, ik heb immers al 2 scenery modules die om aandacht genoeg vragen... :geek:

Hier enkele foto's van de bouw:

Afbeelding

De 'meester' aan het werk. Afpassen van de latjes waar later de zijkant tegenkomt...

Afbeelding

Passen van de kopse kantstukken...

Afbeelding

Bevestigen zijwand...

Afbeelding

Het resultaat na 1 uur verzagen, meten, passen, lijmen en schroeven. Het lijkt al ergens op!

Afbeelding

Inbouwen middenrib tegen torderen van de bak...

Afbeelding

De (inmiddels opgeslagen) scenerymodulebak is een simpel, recht-toe-recht-aan model...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze module zit in het midden een extra versteviging in de vorm van 2 driehoeksverbindingen tussen middenrib en zijwanden. Extra robuust t.o.v. de eerdere ondersteuning door enkel een balkje haaks op de middenrib tegen de zijwand...

Afbeelding

Omdat de modules tussen de helix en keerlus nu samen een lengte van 244cm overbruggen, is er een gevaar van doorhangen. Dus een extra IKEA® pootje gehaald, waar deze module op te rusten komt. Net als de Helix en keerlusmodules doen. 1 pootje kan een gewicht tot 100 kg. aan, men adviseert tot 50 kg. te belasten. Ik denk niet dat ik dat ga redden... :D

Afbeelding

Bevestiging van de modulebak op het pootje geschiedt d.m.v. een aluminium hoekprofiel 30mmx30mm (LxB)

Afbeelding

Na een kleine 3 uur werken, ben ik weer 2 modulebakken rijker. De schaduwstationmodule is ook weer voorzien van 2 handvaten aan elke kopse zijde...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Na thuis voorzien te zijn van de eerste voorbereidingen voor elektra & blauwe Gamma plaat, gaat de module op reis naar de rest van de baan...

Afbeelding

Was ik zo dom om de stekkers te vergeten... Dus alleen de kabels zitten nog onder deze module. 1 voor 7,5V en 1 voor 15V. Ook weer afgeschermd in flexibele buis, gelijk aan de andere modules...

Afbeelding

Afbeelding

Alvorens in zijn Duif-grijze jasje gestoken te worden, wordt eerst de gehele module in de grondverf gezet. Rechts op de foto liggen de 4 staanders voor de module Station Rijen die boven deze module komt te hangen. Ook deze staanders zijn gegrond...

Afbeelding

De reeds geplaatste staanders op de modules zijn vandaag verder afgewerkt. De zijkantjes zijn in Duif-grijs gestoken. Ook is de rest van de ombouw nogmaals voorzien van een laag Duif-Grijs om kleurverschil te voorkomen...

Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen


Na het schilderwerk ben ik begonnen met het opnieuw testen van de baan. Na de verhuizing van de gehele baan heb ik nog wel wat gereden, maar echt getest heb ik niet meer. Ook heb ik inmiddels de wissels van het Schaduwstation allemaal aangesloten en ingeregeld. In OCConfig werkte dat prima, in I-train ook, maar dan zonder treinbewegingen of het 'automatisch rijden'. Daarnaast bezit ik dus inmiddels een nieuwe laptop speciaal voor de modelbaan, en of daar alles goed op geïnstalleerd was, was de vraag...

De eerste inschakeling van het systeem was dan ook heel erg spannend! :ugeek:
Máár, het resultaat was geweldig! Van de 8 wissels waren er 2 die niet lekker meewerkte, dit was zo opgelost via OCConfig. De suspend tijd bij 1 wissel was net te kort, waardoor het wissel niet omging. De servo werd te vroeg afgeschakeld namelijk.
Bij het ander wissel bleek ik 1 instelling niet opgeslagen te hebben, dus kreeg hij niet het juiste commando.
De rest werkte! Een enorm fijn gevoel! :D :D :D

Afbeelding

De 'nieuwe' laptop, hier even provisorisch op de module Venneweg. Later komt er óf een laptopslede in een van de modules, óf ik scharrel ergens een klein klaptafeltje op. Het laatste heeft als voordeel dat ik een eventuele consumptie op de beurs (of thuis) niet op de baan hoef te zetten!

Verder werden nog enkele kleine problemen snel verholpen, te weten:

> 3 gebroken solderingen in de helix. 1 Daarvan was zo ernstig dat ik een stuk rails heb vervangen... Wat een K*Tklus is dat in een beperkte ruimte! :roll:

> Een blok bleek nog geen ingeslepen secties te hebben, waardoor er niet 1 maar 3 bezetmelders tegelijk oplichtten in I-train en de treinen ook niet meer verder wilde rijden. Na 2 keer slijpen met de dremel was dit verholpen...

> De baan was ontzettend smerig geworden, ondanks dat het een schone ruimte is waar hij staat. Dus samen met Vera een half uur flink met een katoenendoek en wasbezine aan het poetsen geweest. Daarna waren er een stuk minder contactproblemen...

> In de scenery van module Venneweg stond 1 bovenleidingsportaal voet binnen het profiel-vrije ruimte. Althans, de voet. Thuis heb ik e.e.a. getest met de MaK van Minitrix, dat is zo'n beetje de breedste lok die er te vinden is in N-spoor, dus ik dacht, dat zit wel goed! Helaas... :?
Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt. Deze kwam nét tegen de voet van het bovenleidingsportaal aan. Na een paar halen met de dremel is de voet wat versmald en kunnen de wagonnetjes passeren. Hieronder enkele begeleidende foto's:

Afbeelding

De boosdoener...

Afbeelding

De messingschroef werd iets afgeslepen met de dremel...

Afbeelding

Tadáaaaa het past weer! :mrgreen:

I-train uittesten

Het rijden werkt verslavend. Daarnaast zijn er zoveel instellingen in I-train die je aan kunt passen voor een nog soepelere treinenloop, dat je al snel tijd tekort komt. Zo ook deze week. Allerlei afspraken en verplichtingen gooiden roet in het eten om écht uitgebreid te testen. Ook het feit dat de baan niet 'af' is en de treinen op module Venneweg dus 'doodlopen' helpt niet mee. Toch zijn er al wel belangrijke dingen ontdekt in I-train m.b.t. het zo storingsvrij mogelijk rijden. Bijvoorbeeld:

> Een maximum snelheid van 100km/h in de helix binnenbocht is veel te hoog. Treinen ontsporen daardoor, vooral op de weg naar boven. Een maximum van 60 - 80 km/h is acceptabeler. Echter voor sommige analoge treinen betekend dat zij pas op gang komen bij 60 km/h. (Onge-ijkt)

> I-train veroorzaakt een deadlock bij meer dan 4 treinen op de baan. Nu heb ik 6 opstelsporen, dus hopelijk verhelpt het zichzelf als de treinen wél via station Rijen en de keerlus kunnen rijden...

Vandaag (zaterdag 01 augustus) heb ik in totaal 3uur gereden, waarvan 30 minuten écht vol automatisch. Zonder al te grote problemen. Wat mij opvalt is dat soms alles probleemloos gaat en dan plots treinen in hetzelfde rondje als daarvoor om de haverklap stilvallen. Vuil op de rails, verloren reservering, doorschieten na een bezetmelder etc. etc. Die finetuning hoop ik de komende tijd eruit te filteren!

Planning


> Afronden van de bouw van de 2 schaduwstation module. Dat is dus incl. leggen van de rails en aansluiten van de electra. Op deze bak komt vooralsnog geen TM44 of OC32, dus is het zaak dat er enkel de electra doorverbonden wordt.

> Module station Rijen bewerken. Dit is nog een module van een andere, minder stevige houtsoort en constructie. Samen met de module Karolusstraat is dit een module o.b.v. Vuren hout en MDF. Al het verhuizen en gesjouw met de module heeft hem geen goed gedaan. Zowel qua constructie áls qua scenery moet hier nog heel veel gebeuren voor een toonbaarder resultaat dan nu het geval is! :o

> Fabriceren van de draagconstructie voor module Station Rijen. Deze constructie klinkt erg duur / complex, maar het wordt niet meer dan 4 dragende staanders, bestaande uit Maranti multiplex 43,5 x 10cm x 12mm (LxBxH) welke d.m.v. schroeven vastgezet gaan worden.

> "Minder typen, meer foto's en filmpjes uploaden en posten"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tot slot...

Afbeelding

Sluiten we af met een sfeerplaatje van de module Venneweg welke ik vandaag gemaakt heb tijdens het testen. De Railion 6408 vertrekt richting Tilburg GE met een autotrein + lege bakwagen van de Bauknecht®.

Hopelijk binnenkort veel meer foto's en filmpjes van de rest van de baan!!! Alle successen deze week, geven me wel veel goede moed, inspiratie en motivatie! Dus stay tuned!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie