[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Stanley »

Leuke plaatjes! Is toch wel op te merken dat je zelfs de moertjes van de helix in de natuur laat in ''blenden'' ... Aan alles gedacht laat je zo zien.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na vandaag de overige 180cm van de sporen in de ballast te hebben gelegd, was het tijd om de module [Helix Tilburg] verder aan te kleden. Morgen komen hopelijk de bovenleidingsportalen van Shapeways binnen, dus dan kan ik daarmee verder. Tot die tijd wilde ik met groen spelen!
Op het buurforum kreeg ik een tip voor de aankleding die ik erg origineel vond! In plaats van het aloude viaduct of tunnel, een ecoduct of wildpassage! Dit om een verdwijnpunt te creeëren...

Zo gezegd zo gedaan! Na wat googlen en het bezoeken van zo'n ecoduct hier in de buurt, had ik voldoende inspiratie. Zoveel, dat ik vergeten ben tussendoor foto's te maken, sorry!
Dus hier plaatjes van het resultaat tot nu toe. Alles is nog nat en glimmend, dat is hopelijk na een nachtje drogen over!

Afbeelding

Eerst begonnen met het verven van de toplaag van de helix. Acrylverf van de Action, gewoon egaal bruin. Dat is een mooie basis om op verder te bouwen...

Afbeelding

De in/uitgang ziet er nu als volgt uit. Met styreen plaat en H-profiel heb ik een ingang gefabriekt. Van dat grauwe, prefab beton zoals ze wel vaker gebruiken bij dit soort bouwkundige hoogstandjes. Rechts is een vluchtdeur te zien met een klein bordes en enkele bordjes. Deze komen van de oude Spoorstaaf modules...
De witte letters komen ook van de Action, ongeveer 10mm hoog vormen zij een soort kunstzinnige barrière voor al te avontuurlijke dieren. En is gelijk duidelijk wat ik uit probeer te beelden hier...

Afbeelding

Preiserview vanuit een cabine van een loc richting het schaduwstation...

Afbeelding

Luchtfoto's en het bezoek aan het ecoduct hier in de buurt leerde dat er veel verschillende soorten grond worden gebruikt. Er moeten immers allerhande dieren over kunnen steken... Zo is er drassige/natte grond voor amfibieachtigen en reptielen, droge zand en grasgrond voor grazers en grotere dieren en hoog gras en bossages voor de kleinere dieren. Bomen zie je amper, deze kunnen de bouwkundige structuren met hun wortels flinke schade toe brengen...
Hier zie je mijn interpretatie van de grasgrond met bossages. Opgebouwd uit verschillende strooisels, clumpfoliages en fine turf...

Afbeelding

De andere helft heeft wat zandgrond (gezeefd zand + Busch) hogere plukken gras (NOCH) en donkerdere 'natte/drassige' grond. Deze is gemaakt van donkere fine turf van Woodlands. Ook nog wat toefjes clumpfoliage om het geheel wat relief te geven...

Afbeelding

Een overzicht/helikopterview van de wildpassage...

Afbeelding

In de andere hoek, die tegen module [Venneweg] aan, heb ik een begin gemaakt van een bos en wat hoger groen. Dit om een overgang te creeëren naar de verdere scenery vooraan deze module en [Module Venneweg] waar beduidend meer bomen op komen te staan. Ook deze ondergrond is opgebouwd uit fine-turf, verschillende strooisels en clumpfoliage. De bomen zijn zelfbouw, zoals eerder aangegeven...

Afbeelding

Doorkijkje richting de publiekszijde van de baan. Hoewel vlak, lijkt er hier door de verschillende hoogtes in het groenwerk wat speels relief te ontstaan. Voor later meer diepte etc. te krijgen is een achtergrond foto overigens wel noodzakelijk. Zeker als ik vanaf de publiekszijde foto's maak, mis ik die enorm. Dus daar moet ik nog wat op bedenken!

Afbeelding

Detailopname van een houtwal welke de scenery scheidt tussen het bos en de wildpassage. De takjes komen uit een doosje van Anita Decor wat ik ooit gekocht heb als probeersel om boompjes mee te maken. Dat lukt niet zo goed, maar een houtwal vlechten kennelijk wel dus...

Nou, hopelijk morgen al vroeg in de middag het pakketje van Shapeways, zodat we ons daarop kunnen gaan richten! Helaas begint het werkende leven overigens ook weer, dus zullen de updates wel wat trager gaan volgen op elkaar...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door stejaap »

Ha Alwin, leuke oplossing zo, ziet er top uit!


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Alfred »

Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Traibergen »

Leuke manier om de overgang weg te werken!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door shoven »

Alfred schreef:Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)
Als je wilt weten hoe het zit is deze site heel handig. Hier vind je informatie over het Meerjaren Programma Ontsnippering, waar men faunapassages en dat soort dingen uit financiert. Je kunt er ook de leidraden downloaden, die uitleggen hoe dit soort dingen in elkaar moeten zitten voor welke soorten beestjes. Zoals het een goed ambtelijk stuk betaamt zijn de leidraden lekker dik. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Traibergen »

Gefeliciteerd met je 34e verjaardag!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ad_M »

Op naar die rollator race Alwin :P :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dank Abel.

@Ad, sinds januari weer helemaal topfit verklaard. Die rollator blijft nog ff in de kast! Hahaha wel goed je weer op het forum te treffen!


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Jelle »

Van Harte Gefeliciteerd Alwin. En nog vele goede jaren.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door BenQ »

Alwin,
Gefeliciteerd met je 35e verjaardag, nog veel leuke spoorse jaren. :)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Krab »

Gefeliciteerd Alwin met je verjaardag en nog een fijne dag .
Zag dat je test ook goed succesvol afgelopen is .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door RogerB »

Gefeliciteerd met je verjaardag!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door wim lagerwaard »

Gefeliciteerd Alwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dank allemaal!!!

@Benq; mag het ook 34 zijn? :lol: :mrgreen:
@ Sjaak; jup jup treinen doen het goed inmiddels... Helaas is een ander scenery project nu falikant mislukt. De bovenleidingportalen zijn toch nog wat te krap in de bogen. Dus beraden over oplossingen. Waarschijnlijk alles opnieuw aanleggen. :roll:

Groetjes,

Hoontje



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Stanley »

Oeps, dag te laat :oops: Alsnog gefeliciteerd!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door BenQ »

Alsnog gefeliciteerd met je 34e verjaardag, ben voor volgend jaar al klaar. :lol: :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Het eerste wild is gespot op de wildpassage!

Afbeelding

:D

Verder de afgelopen tijd vooral bezig geweest met de aanleg van de bovenleidingsportalen. Helaas bleek bij het plaatsen al snel dat in de boog de sporen toch te ver uit elkaar lag. Deze lag 35 mm hart-tot-hart van elkaar met een radius van 28 cm. Dat bleek voor de PIKO Hondekop een probleem, zowel de masten als het kruisende verkeer bestaande uit plan W's werden geraakt. Niet wenselijk.
Na een nachtje erover slapen, vanmiddag de binnenbocht losgetrokken. Alles beneveld met water, na 10 min. trekken, schepte ik de ballast zo weg en kon het spoor opgeschoven worden.
Enkele foto's van de bouw/sloop/wederopbouw:

Afbeelding

Oude situatie. De binnenbocht ligt te krap langs de masten...

Afbeelding

Dus binnenbocht op de aansluiting tussen 2 sporen losgehaald en verlegd...

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het opschuiven van de rails, werd er steeds proefgereden met materieel om te kijken of het nog past. Vaak werd er wat geschoven, tot bovenstaand resultaat!

Afbeelding

De niet symmetrische boog werd met een nieuw stuk rails gesloten. De aansluitingen liggen op 2 printplaatjes ivm de stevigheid en later te herstellen blokscheiding...

Afbeelding

Hier is goed te zien hoe ver het spoor verder 'naar binnen' is gelegd. Voorheen zat de rode draad onder de spoorstaaf...

Afbeelding

Langs het spoor werden nu gaten geboord voor de funderingen van de bovenleidingsportalen. Mooie inbusbouten M4...

Afbeelding

Plaatsen van de portalen. Deze serie is nog geheel onbewerkt. Ze worden op hun fundering gelijmd, als dat droog is, gaan ze naar de spuitcabine (= lege verhuisdoos) om bewerkt te worden. Ook moeten ze nog voorzien worden van uitleggers etc...

Afbeelding

De PIKO Hondekop gaat met 1 mm speling net langs de mast af nu...

Afbeelding

Preiserview vanaf de bok van een goederentrein die het overloop wissel neemt richting Tilburg, komende vanuit Oosterhout...

Al bij al een flinke klus, maar het loont zeker. Het wordt nu langzaam aan een herkenbaar stukje "Brabant"...

Op het achterste deel van dit stuk spoor, net voor de wildpassage, staan de portalen wel goed. Hier een verslag hoe die gemaakt, geplaatst en bedraad zijn!

Afbeelding

De pakketjes zoals ze van Shapeways vandaan komen. 4 Portalen per set, ik heb er in totaal 16 nodig, dus 4 sets bestelt...

Afbeelding

Een kaal portaal; ik volg de bouwbeschrijving van 3dBuilder, dus de uitleggers van 0,3mm messingdraad en de funderingen zijn M4 inbusbouten...

Afbeelding

Per 4 gaan ze naar de 'spuiterij'. Een omgekeerde doos in de tuin. Hier staan ze in de primer, gewoon zo'n spuitbus uit de Action...

Afbeelding

Een portaal, in de primer...

Afbeelding

De portalen geverfd, met een kwastje. Ik heb een hele oude REVELL color Matt 79 gebruikt. Deze droogt groen/bruin op. De funderingen zijn aangezet met REVELL 374 greiss.
Als je goed kijkt op de foto, zie je op het linkerspoor al de rijdraad gespannen zijn. Deze is gewoon gesoldeerd aan de uitlegger...

Afbeelding

Proefrijden met de NS 1202...

Afbeelding

Een proeftrein, NS 1306, ICm en NS 1202...

Afbeelding

De hangdraad (heet dat zo?) wordt gewoon over de palen gedrapeerd.De lijmklem linksonder in beeld, houdt de draad op spanning...

Afbeelding

De draad wordt met een drupje superlijm in de geleider vastgezet...

Afbeelding

Afbeelding

Beide draden worden vastgesoldeerd aan een schroef. Door een zeer scheef geboord gat komen zij bij de wildpassage naar boven. De schroef wordt later in een bossage weggewerkt...

Afbeelding

Vervolgens soldeer ik tussen beide draden de hangdraden...

Afbeelding

Op veel foto's zie ik deze constructie, dus in model ook nagemaakt. Let wel, alles moet nog schoongemaakt worden enzo, dus de klodders vet/vuil en soldeer worden nog weggehaald...

Afbeelding

Ingezoomd op het resultaat tussen 2 masten, de afstand is hier 10 cm van mast tot mast, omdat de boog richting de scenery ingezet wordt. De draad moet in het midden blijven en dan is deze afstand het beste. Op rechte stukken staan de masten op 16 tot zelfs 20 cm van elkaar...

Al bij al lekker aan de priegel! Met het trage tempo van de afgelopen weken, gaat het me waarschijnlijk niet lukken om de volledige baan al te voorzien van bovenleidingsdraden op Station N-spoor '18... Ach, blijven de panto's gewoon even omlaag, rijden zal er wel moeten worden!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door gek op stoom »

hoi Alwin
kijk eens op mijn draadje https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 00#p156408
op pagina 11 daar heb ik ook zelf gemaakte rijdraad gemaakt
deze is 130cm lang deze heb ik eerst gespannen op een plankje met spijkertjes
en in elkaar gesoldeerd daarna de bovenst draad door geknipt zodat je hem er mooi overheen kan schuiven
dan hou je de rijdraad mooi strak van {ik hoop dat je hier wat aan hebt}

Gr Andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Thanks Andy. Zal er van de week eens naar kijken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Nu de bovenleidingportalen staan te drogen op hun funderingen, maar ik nog geen zin had om te stoppen met knutselen, verder gegaan met een scenery stukje.
Op dit stukje 'landelijk Brabant' wilde ik een jeugdherinnering uitbeelden. De melkkoeien mochten soms wisselen van weiland en werden dan over de polderweg heen gejaagd. Vaak liepen ze zelf rustig, maar soms waren er sommige dames die een ander plan hadden. Bijvoorbeeld op een zonnige dag even te gaan liggen op het warme asfalt, of het groene gras uit de berm te eten, in plaats van de wei in te lopen. Je moest dan van goede huize komen om de dames de juiste kant op te krijgen!
In 1:160 heb ik zo'n scene nu na proberen te bouwen. Let wel, op de foto's is de boel nog nat en is het nog niet helemaal klaar!

Afbeelding

In deze hoek komt een weiland met bossage en boom. Bodem is wederom Woodland's fine turf, verschillende tinten groen, geel en bruin. Ondergrond is met Acryl verf bruin geverfd. Het geheel ligt op een kartonnenplaat. Zo komt er wat relief waardoor ik straks een slootje eromheen kan leggen. Door de kijkhoek ontstaat er een beetje gezichtsbedrog, waardoor de slootjes dieper lijken dan ze zijn...

Afbeelding

De aanloop richting de weg was vroeger altijd modderig en vol 'vlaaien'. Met boomschorspasta, waarin ik sporen heb getrokken, hoop ik dit effect te krijgen. Straks wordt e.e.a. nog geschilderd natuurlijk!

Afbeelding

Enkele graspollen (Anita Decor) links en rechts...

Afbeelding

Een van de dames staat wat eenzaam te genieten van het gras...

Afbeelding

Preiser-view vanaf de publiekszijde. In de achtergrond zie je de Wildpassage......

Afbeelding

Preiser-view vanaf de bedienzijde, in de auto zit daadwerkelijk een Preiser rustig af te wachten tot zij door kan rijden...

Afbeelding

Het Preisertje achter het stuur is er een uit de 100-gelijken-uit-de-goedkope-zak, gehalveerd, anders past het allemaal niet...

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat als het Preisertje op d'r plaats gelijmd is. De auto is eerder al voorzien van een kentekenplaat, passende bij de tijdsperiode...

Afbeelding

Totaaloverzicht; het pad is geverfd met een mengsel van bruin/groen/zwarte, verdunde acrylverf. Ook zijn er wat grassprietjes aangebracht en lichte bruine vegen, als ware het vlaaien...

Als alles droog is, wordt de scene nog bijgewerkt en verder afgemaakt. Zo moeten de slootkanten nog helemaal aangekleed worden en natuurlijk nog een prikkeldraad-afzetting rondom het weiland komen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Een van de 'tradities' op mijn modulebaan is dat elke module een thema uitbeeld van m'n andere 'hobby' (en later werk), namelijk de hulpverlening bij brandweer & ambulancedienst.
Om te voorkomen dat elke module een ongeval of brand vertoond, gebruik ik voorbeelden van inzetten die je niet snel verwacht. Zo ook op deze module; In de stal bij een van de boerderijen is een koe door het rooster gezakt en in de onderliggende gierput gevallen...
Hier enkele foto's van de bouw en het eindresultaat;

Afbeelding

Een andere traditie is het gebruik van Markenburg.nl gebouwen. Zo ook de stal dus...

Afbeelding

De dames zijn een verzameling van NOCH en "Van Petegem" koeien. De stalinrichting waar ze achter komen te staan ligt hiervoor. Een basis van luciferhoutjes, messingdraad 0,3mm en messing buis 0,3mm binnenmantel...

Afbeelding

Proefpassen. Er is ruimte voor 4 dames in dit deel van de stal...

Afbeelding

De vloer bestaande uit van die betonnen roosters, is gemaakt van Markenburg.nl lamellen voor achter de ramen. De stal is geen recht-toe-recht-aan binneninrichting. De ruimte is een soort L. De vloerdelen liggen hier op elkaar. Waar de 2 delen bij elkaar komen, komt de afscheiding met de 4 dames erachter. Het hoogteverschil is amper te zien in het echt, alleen op foto's lijkt het enorm. Alles op deze foto is nog nat. Er zijn meerdere lagen mat grijs en allerlei washes en poeders over gegaan...

Afbeelding

De muren zijn 'saai grijs karton'. Met gehalveerde luciferhoutjes maak ik een skelet...

Afbeelding

De binnenzijde wordt opgevuld met een plaatje balsahout waarin ik met een scherp mes plankjes heb gekerfd. Gewoon uit de losse pols. Nu moeilijk te zien op het blanke hout...

Afbeelding

Geverfd met een eerste basislaag, komen de kerven al beter tot hun recht...

Afbeelding

Proefpassen met 3 dames...

Afbeelding

Andere hoek, in de vloer is het gat te zien waar straks dame no. 4. doorheen gezakt is...

Afbeelding

Zichtlijn door de deur heen, ben benieuwd hoeveel er straks te zien is eigenlijk...

Afbeelding

Rondom het gat worden planken gelegd waar later de veetakel op geplaatst wordt...

Afbeelding

De boel geweatherd met een eerstje wash van simpel verdunde zwart/bruine verf...

Afbeelding

In werkelijkheid kost het opbouwen van de moderne veetakel in onze regio ongeveer 30 - 120 minuten, afhankelijk van de situatie. Zo'n geavanceerde machine wilde ik hier niet maken, dus een simpel framepje van 1mm messingbuis in elkaar gesoldeerd...

Afbeelding

De boel brandweerrood geschilderd...

Afbeelding

Een lier is aangebracht. Het korte draadje aan de linkerzijde gaat straks naar een 'afstandsbediening' die door een brandweerman bediend gaat worden...

Afbeelding

Hier is de veetakel geplaatst en zie je de brandweerman de boel bedienen...

Afbeelding

Overzicht van de scene; Een brandweerman, met ademlucht (het puntje van een satéprikker), daalt de ladder af, terwijl een ander aanwijzingen geeft.
Ook de Veearts is net te zien in zijn witte jas...

Afbeelding

Onder de vloer zie je nog net dame no. 4 haar kop boven de gier uithouden...

Afbeelding

Achter deze scene zitten de dames in hun kooien, met daarvoor dus een voerbak vol lekkers. De bak zelf is een H-profiel wat ik donkergrijs geverfd heb...

Afbeelding

De voederbak gevuld met grasjes en strooisels van NOCH en BUSCH...

Afbeelding

De buitenzijde is mooi gedetailleerd met allerlei metselverbanden etc...

Afbeelding

Zonder verlichting is er niets te zien van het drama wat zich binnenin afspeelt...

Afbeelding

Met verlichting is goed de afdalende brandweerman te zien...

Afbeelding

Een andere scherpte-diepteinstelling, tovert de 3 overgebleven dames te voorschijn...

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit andere raampjes, andere hoeken te zien. Zoals zicht op de 3 dames in hun kooi en de rug van de bedienende brandweerman...

Afbeelding

Totaaloverzicht van de schuur. Hij staat op 3 lagen luciferhoutjes, zodat er ruimte genoeg is om een kelder na te bootsen. Hoe ik dat in het landschap in ga passen weet ik nog niet. Wellicht haal ik ze eraf en boor ik gewoon een gat in de bodemplaat. Ik ben er nog niet uit...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Serge »

Beste Alwin,

Wat een prachtig en gedetailleerd tafereeltje heb je hier in elkaar geknutseld. Ziet er goed uit! En erg creatief. Het is haast jammer dat niet iedereen het zal ontdekken als dit straks een vaste plek op je baan heeft.

Groeten Serge


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door brendo »

Dit is leuk om te zien en top dat je alles zelf bouwt!


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronald2016 »

Heel leuk gedaan Alwin.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie