[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Hoi Alex, ik weet precies waar dit is op het terrein en die sporen lagen al in de planning. Er zat daar een kolen en brandstof overslag. Dus wie weet maak ik er wat van!
De Graham Farish lok komt op de whislist! Dank @Valéry

Eerst ga ik aan de slag met de van Gend & Loos sporen uiterst rechts op het terrein.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen weer wat kunnen doen. De electra voor de eeste blokken is nu aangesloten op 1 module. Ook heb ik een inventarisatie gedaan van de nog benodigde electronica, zoals blokkaarten en OC32's... Dat wordt nog even sparen... De sporen die er nu liggen, kunnen in elk geval aangesloten worden.
Om goed te kunnen rangeren zijn er veel blokken nodig, ook korte stukken tussen de verschillende wisselcombinaties worden als blok gedetecteerd. Zo kan straks hier een loc rangeren en opstellen, zonder dat elders geen treinen kunnen rijden omdat een gehele wisselstraat wordt afgesloten. Althans, da's de theorie. Straks met proefrijden eens zien of het ook echt zo werkt! Maar zover is het nog niet...

Afbeelding

De printplaten die dit gedeelte van de baan aan gaan sturen, we zien van links naar rechts 1x een OC32 + DS32, 2x een TM44 blokkaart en weer een OC32 + DS32.
De OC's gaan de wissels aansturen en alle scenery op dit gedeelte. Nu is dat op deze module minimaal, aangezien er vooralsnog maar 1 gebouw opkomt. Maar er komen ook lantaarnpalen, het MCC Carsystem etc. dus ze raken wel snel vol...

Afbeelding

Alle bedrading gaat door boekbinders...

Afbeelding

Om een goede detectie te krijgen én omdat het een rangeergedeelte is, dus lage snelheden en korte locjes, is veel stroom nodig. De detectiepunten zijn 1 draad, maar elke bezetmelder krijgt een gehele aansluiting met (even vloeken) een + en -. De + draden worden verzameld in lasklemmen en een dikkere draad gaat naar de daadwerkelijke aansluiting op de blokkaart...

Afbeelding

Draadjes... Ik gebruik een vaste codering, dat helpt storingen vinden...

Afbeelding

Na het aansluiten van de bedrading, is het tijd om de rails te schilderen. Ik gebruik HUMBROL 113, verdund met thinner en een vleugje matzwart (nummer weet ik even niet sorry) als basislaag. Straks als ballast en alles er ligt, ga ik aan de hand van youtube filmpjes nog proberen te kleuren met poeders en verfjes...

Afbeelding

Van dichtbij is geschilderde rails wel echt beter dan de glimmende, onbeschilderde PECO rails...

Afbeelding

Ook alvast begonnen met de fundering voor de losstraat. Deze losstraat wordt opgebouwd uit laminaat ondervloer 3mm plaat en daarna volgelegd met HUWA steentjes... Ik ben de komende maanden wel zoet. Het is gekgenoeg heerlijk mindfull om te doen. Althans de proefstukjes...

Afbeelding

Nu alle draadjes aangesloten zijn, en de rails geschilderd, is het nodig om de rails alvast te ballasten. Het risico is, als ik iets verkeerd aangesloten heb, dat ik dat later moet herstellen. Echter, omdat de rails in heel veel bogen ligt, moet hij goed vastliggen, voordat ik hem doorhaal op de blok- en bezetmeldscheidingen. Idealiter zou ik eerst testen en dan ballasten, echter steeds railsstukken vervangen omdat ze losschieten is ook weer zo vervelend...

Afbeelding

Tussen de 3 opstelsporen waar je nog kurk ziet, komt wat groen en vervuiling. Ook een beetje afval, verdwaald olievat enzo...

Nu eerst wachten tot alles droog is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Sibbesuisje »

Je krijgt er nu lekker de vaart in Alwin! Begint wat te worden 😀


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Ben benieuwd of je al wat verder gekomen ben, of ben je met de inrichting van een andere kamer bezig ;)

We horen het wel van je :D

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Ha Sjaak, en anderen,

Afgelopen weken inderdaad ook met de babykamer bezig geweest. En qua deze baan vooral draadjes aan het trekken en ballasten... Niet echt spannende foto's dus...
Vandaag met @neudalhausenstadbahn gezellig naar Lochem geweest. Met Hans bijgekletst en materialen ingeslagen voor de eerste scenery.
Daarnaast deze week bij Markenburg.nl een bestelling opgehaald. Verjaardagscadeau/afscheidscadeau van m'n werk. Een weegbrug, voor Tilburg GE en een kantoorpand wat lijkt op een van de locatie van m'n oude werk. Dat ga ik als herdenking aan de leuke tijd aldaar op een diorama verwerken. Of ik zet het ergens op de Gilze-rijen module...

Kortom ja, er is voortgang, Maar niet echt toonbaar... Hopelijk binnenkort de eerste groenzaken, dan meld ik me weer.
Of de baby moet er eerder zijn dan gepland.... (Eind april)

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer even wat tijd gehad. De middelste van de drie Tilburg Goederen modules ben ik aan het ballasten geweest. Twee wissels moeten nog aangesloten worden, dus die blijven nog even volledig vrij van ballast.
Gisteren bij Hans geweest en een handig setje pipetten en spuiten van Minitec gekocht. Voor €5,95 een groot plezier!
Met de pipet vloeit de lijm prima uit, zonder kraters en gedoe.

Als een en ander droog is, ga ik tussen de sporen de boel al wat aankleden en met de losstaat beginnen.
Ook moeten er nog stootjukken getekend (of gekocht) worden en dan begint het hopelijk al meer op een modelbaan te lijken!

Goed, foto's;

Afbeelding

De boel in de ballast. Ik gebruik een mix van Woodland Scenics B70, B71 en B72. Alle drie een net andere tint bruin. Zeker op dit emplacement lagen oude sporen en vieze oude balast. Dus mooi grijs, nieuw komt er niet te liggen...
Linksonder zie je het genoemde setje met spuiten en pipetjes liggen trouwens.

Afbeelding

De boel ingelijmd met de oude vertrouwde houtlijm/water/druppel Dreft methode. Nu lang wachten tot het goed droog is...

Afbeelding

Detailopname. Je ziet de verschillende kleurtinten bruin. Wat niet goed te zien is, is het hoogteverschil in het ballastbed tussen de sporen. Dat ga ik nog accentueren met een drybrush, poeders en groen...

Dinsdag begin ik bij mijn nieuwe baan, dus helaas zijn de doelen (rijdende treinen en alles electrisch aangesloten) niet gehaald. Maar het is hobby. Rustig en gestaan kom ik er ook...

Tot zover,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door janiegein »

Gefeliciteerd met jouw verjaardag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Ad_M »

Gefeliciteerd Alwin :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door traiNiac »

Van harte Alwin!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dank allen. Vandaag ook met een nieuwe job gestart. Erg leuk, maar ook intensief. Komende dagen dienst, dus geen bouw voortgang helaas...

Zodra er weer wat toonbaar gebeurt, meld ik me,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

We wachten wel af Alwin ,benieuwd waar je volgende update over gaat .
Hier gaat het niet zo hard ben nog steeds aan het puzzelen met situatie's :mrgreen: .

mvg Sjaak

Ps succes bij je nieuwe werkgever ;)


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen af en toe tijd voor de hobby. Mijn nieuwe werk vergt veel energie, maar het is erg leuk! Ook fijn dat ik het 'niet mee naar huis kan nemen' en dus blijft er wat tijd over. Dus lekker aan de knutsel!
De baan staat intussen geheel in iTrain en het bedraden is klaar. Alleen de wissels moeten nog van servo's voorzien worden. Dat gebeurd binnenkort...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste scenery op de baan is een feit. Voor mijn verjaardag eerder deze maand kreeg ik van mijn ega het weeghuisje en weegbrug van Markenburg.nl .

Op Tilburg Goederen stonden verschillende weeghuisjes en bruggen. Deze aan het begin van de 3 opstelsporen die tussen de 2 loswegen ingeklemd lagen.

Afbeelding

Ook dit huisje heeft weer de kenmerkende "Markenburg-kijk-maar-binnen-door-de-grote-raampartijen", en dus kom er een interieur en verlichting in.
De binnenkant houd ik ditmaal eenvoudig. Het kartonnen skelet werd wit gemaakt met simpele Acrylverf...

Afbeelding

Het interieur komt volledig uit de rommeldoos; een apparaat/bedienkast en een werkbank van DM-Toys/Modellbahn Union en 2 NOCH figuurtjes.
De bedienkast heb ik met POSCAstiften wat kleur gegeven op de verschillende knoppen.
De vloer is de gebruikelijke 'visitekaartjeskartonnen vloer' die ik op maat snij...

Afbeelding

Een SMD-Ledje 'Sunny/Golden White" werd met behulp van Micro Kristal Klear vastgezet...

Afbeelding

Het geheel wordt aangekleed. De hoofdrangeerder staat aandachtig naar buiten te kijken...

Afbeelding

Omdat het skelet door de Acrylverf iets verweekt en vervormd, even wat gewicht om alles goed aansluitend vast te krijgen. Het dak is nu lichtdicht...

Afbeelding

Voor later heb ik enkele graspollen gemaakt om de baan aan te kunnen gaan kleden. Hoe ik dit gedaan heb, zie je in deze
Hoontje's How To's:



Afbeelding

Daarnaast is er asfalt tussen de 3 opstelsporen gestort en de achterzijde van de modulebak bruin geverfd. Dit alles ter voorbereiding van de verdere aankleding van dit deel. Ik doe dat eerst, alvorens alle sporen etc. te leggen. Nu kan ik er allemaal probleemloos bij namelijk...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Rtoonen »

Fraai hoor. Toch nog veel voortgang .

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Is een leuk weeghuisjes Alwin . ;)
Die gras pollen maakte ik op een plastic blad daarop wat druppels lijm en dan gras erop zo had ik graspollen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Het heeft weer even geduurd, maar er is weer eens wat aan de baan gebeurd! Rondom het station Gilze-Rijen zelf liggen de werkzaamheden al geruime tijd stil. De gebouwen zijn geplaatst, verlichting zit erin en alles, maar de sporen waren nog niet voorzien van ballast en ook kleine scenery tussen de sporen ontbrak. Dus daar ben ik mee gestart...

Afbeelding

Even een opfrissertje; het kale stationsgebied, links het hoofdgebouw, rechts de goederenloods (met werkende! schuifdeuren) en in het midden de retirade. Alles van Markenburg...

Afbeelding

Tussen het goederenperron en spoor 2 de ballast gestort. Hij ligt hier nog niet mooi, met een kwastje veeg ik alles netjes, zodat het niet 'tegen het perron op gekropen' eruit ziet...

Afbeelding

Het perronrandje is de hoogte waarop de ballast moet komen te liggen. De bakstenen komen dan boven de ballast uit...

Afbeelding

Met een kwastje de boel netjes 'aangeveegd'...

Afbeelding

Zelfgemaakte graspolletjes tussen en rond het spoor. Spoor 2 werd in de jaren '80 van de vorige eeuw al weinig gebruikt, dus een beetje groen hier en daar is niet verkeerd...

Afbeelding

Tussen de sporen staan enkele borden en een telefoonkast...

Afbeelding

Een wagon van weg-en-werken staat op het kopspoortje achterom de goederenloods...

Afbeelding

Afbeelding

Enkele goederenwagonnen op spoor 2 geven een indruk van de te verwachten scenes op dit spoor...

Afbeelding

Tussen de sporen heb ik heel fijn zand gestrooid, daardoor kreeg je net een wat mooiere 'scheiding' tussen spoor 2 en 3 en wordt alles niet zo saai bruin/rood tussen de sporen...

Al bij al weer lekker gewerkt vind ik zelf! Ondertussen is Vera nog altijd druk bezig met het bouwen aan onze baby, maar die kan zich elk moment melden nu, dus de volgende update zal even op zich wachten vrees ik...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Hoi je heb Gilze- Rijen wel op de kaart gezet met je modelbouw en baan .
Ziet er heel realisties uit hoe je het doet ,zal bij mij nog wel even duren eer ik zo ver ben .
En succes voor Vera met het bouwen van jullie baby ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door richard7877 »

ziet er weer mooi uit!
sterkte voor Vera met de laatste loodjes!

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Raymond »

Ziet er leuk uit Hoontje👍🏻
Succes verder!

Groet,
Raymond
Laatst gewijzigd door Raymond op 25 apr 2022 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dank mannen! Ook namens Vera.

Ondertussen hier druk aan het plannen voor de volgende stap, het aansluiten van beider modules, dus Gilze-Rijen en Tilburg GE aan elkaar...
Electrisch moeten er nog wat componenten bijgekocht worden, heb verkeerd geteld met het aantal blokken en mis dus toch nog enkele TM44's... Dat was een duur grapje. Even kijken of ze van het budget afkunnen nog. Anders ligt het vooralsnog technisch nog helemaal stil.
Scenery kan wel gebouwd worden op Gilze-Rijen, die bak is uitvoerig getest inmiddels en doet het goed.
Maar het liefst werk ik het nu technisch eerst goed af!

Groetjes,

Hoontje



Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Kevin Nijssen »

Lekker bezig Alwin! Succes met de laatste loodjes op het baby gebied. Ja schat, komt goed schat en je hebt gelijk zijn de sleutel woorden 😂.


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door janiegein »

al met al ben je weer goed bezig.
met bewondering je bouwfrutsels aan het volgen.

je maakt er weer iets bijzonders van en de toekomst zal leren wat er allemaal nog bij komt.

voor nu zeg ik knap gedaan en wens jou en zeker Vera sterkte en succes met het op de wereld zetten van jullie nieuwe wereldburger.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door traiNiac »

Mooi gedetailleerd spoor Alwin!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dank heren! Vooralsnog geen baby... Wel een dag vrij, dus ik zit inmiddels spoor 4 (voorste spoor op de eerste foto van vorige foto-post) te ballasten.

Fijne Koningsdag allen,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3509
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door janiegein »

:) het is dus op alle fronten zwoegen!!!!! :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

En Alwin is er nog nieuws aan het front ?
Je maakt ons wel nieuwsgierig , maar dat mooie blauwe wagonnetje kon ik nog niet ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie