[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Mooie foto Alwin! (Het is wel 2x die van Gefco )
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Is ook een mooi lokje Alwin
En vooral die Gefco wagons die zie je niet veel op internet .
mvg Sjaak
En vooral die Gefco wagons die zie je niet veel op internet .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
@Maarten, ik zie toch echt 2 verschillende foto's?
@Sjaak, zeker. M'n eerste echte Phildie.
@Sjaak, zeker. M'n eerste echte Phildie.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Vreemd, nu zie ik wel 2 foto's. Leuk hoekje zo!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Leuk die Gefco wagons, veel gezien in Spanje. Is toch ook van een Spaans merk? Hier in de Sloe willen ze ook nog wel eens komen. Wel overal uitverkocht geloof ik.
Fred The Railroader
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
@Maarten, hickup bij postimg.com denk ik...
@ railroader, jup komen uit Spanje, van MFTrain. Heb ze een jaar geleden via de Deutsche Ebay kunnen kopen voor een prikkie, ben er heel blij mee, ondanks de waardeloze rijeigenschappen...
Bouwupdate:
Op het einde van dit jaar is het dan toch nog gelukt! De gehele baan staat in de nieuwe woning op zijn nieuwe pootjes!!! Dus nu kunnen de treinen in elk geval in het schaduwstation én de [Module Helix Tilburg] rondrijden. En belangrijker, het ijkspoor is nu ook weer intact, dus kan ik al m'n nieuwe aanwinsten uit 2017 gaan ijken.
Maar eerst moest daarvoor dus de laatste module op zijn pootjes gezet worden...
De [Module Keerlus] op zijn kant. Duidelijk zijn de nieuwe, aluminium U-profielen van 30x30mm te zien. De 2 schragen ervoor klikken in de U-profielen en dan staat het geheel als een huis.
De [Module Keerlus] op zijn plaats. De bovenste module moet nog nieuwe steunen krijgen, het geheel is nu een cm of 3 te laag...
Nu de baan toch uit elkaar lag en er nog van alles aan gedaan moet worden, besloten om per module te gaan werken. He schaduwstation is nu weer compleet, dus kan het verder afgemaakt worden.
Begonnen is om op deze module, [Module Schaduwstationbak-2] de relaisschakelingen voor de 8 opstelsporen aan te sluiten. 1 Bundel van 4 was al aangesloten, de andere bundel nog niet. Hiervoor ook gelijk nieuwe 25-polige stekkers kunnen solderen, want degene onder de modules zitten allebei al helemaal vol!
Ook de sporen eens goed schoongemaakt en enkele afgebroken moduleovergangen opnieuw gesoldeerd...
Daarna begonnen de wisselstraat verder af te werken. De laatste 5 wissels waren nog niet voorzien van servo's etc. Met de vrijgekomen spullen van mijn voormalige MC de Spoorstaaf modules, had ik gelukkig ruim voldoende materialen voor handen.
Ook de wisselstraat net voor de [Module Helix Tilburg] voorzien van nieuwe servo beugels. Deze waren tijdens de verhuizing afgebroken. Er zitten nu aluminium dragers onder, in plaats van de MDF-variant. Iets steviger en belangrijker, ruim voldoende op voorraad!
Kortom, afgelopen 2 dagen vooral op mijn rug onder de baan doorgebracht. Hier zie je enkele nieuw aangebrachte printen en servo's...
Morgen oudjaar vieren, dus zal er niet veel meer aan de baan gebeuren vrees ik. Doch, volgende week vrij, dus dan kunnen we echt meters gaan maken!
Allemaal een goed, veilig uiteinde en tot volgend jaar!
Tot zover,
Hoontje
@ railroader, jup komen uit Spanje, van MFTrain. Heb ze een jaar geleden via de Deutsche Ebay kunnen kopen voor een prikkie, ben er heel blij mee, ondanks de waardeloze rijeigenschappen...
Bouwupdate:
Op het einde van dit jaar is het dan toch nog gelukt! De gehele baan staat in de nieuwe woning op zijn nieuwe pootjes!!! Dus nu kunnen de treinen in elk geval in het schaduwstation én de [Module Helix Tilburg] rondrijden. En belangrijker, het ijkspoor is nu ook weer intact, dus kan ik al m'n nieuwe aanwinsten uit 2017 gaan ijken.
Maar eerst moest daarvoor dus de laatste module op zijn pootjes gezet worden...
De [Module Keerlus] op zijn kant. Duidelijk zijn de nieuwe, aluminium U-profielen van 30x30mm te zien. De 2 schragen ervoor klikken in de U-profielen en dan staat het geheel als een huis.
De [Module Keerlus] op zijn plaats. De bovenste module moet nog nieuwe steunen krijgen, het geheel is nu een cm of 3 te laag...
Nu de baan toch uit elkaar lag en er nog van alles aan gedaan moet worden, besloten om per module te gaan werken. He schaduwstation is nu weer compleet, dus kan het verder afgemaakt worden.
Begonnen is om op deze module, [Module Schaduwstationbak-2] de relaisschakelingen voor de 8 opstelsporen aan te sluiten. 1 Bundel van 4 was al aangesloten, de andere bundel nog niet. Hiervoor ook gelijk nieuwe 25-polige stekkers kunnen solderen, want degene onder de modules zitten allebei al helemaal vol!
Ook de sporen eens goed schoongemaakt en enkele afgebroken moduleovergangen opnieuw gesoldeerd...
Daarna begonnen de wisselstraat verder af te werken. De laatste 5 wissels waren nog niet voorzien van servo's etc. Met de vrijgekomen spullen van mijn voormalige MC de Spoorstaaf modules, had ik gelukkig ruim voldoende materialen voor handen.
Ook de wisselstraat net voor de [Module Helix Tilburg] voorzien van nieuwe servo beugels. Deze waren tijdens de verhuizing afgebroken. Er zitten nu aluminium dragers onder, in plaats van de MDF-variant. Iets steviger en belangrijker, ruim voldoende op voorraad!
Kortom, afgelopen 2 dagen vooral op mijn rug onder de baan doorgebracht. Hier zie je enkele nieuw aangebrachte printen en servo's...
Morgen oudjaar vieren, dus zal er niet veel meer aan de baan gebeuren vrees ik. Doch, volgende week vrij, dus dan kunnen we echt meters gaan maken!
Allemaal een goed, veilig uiteinde en tot volgend jaar!
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Wat is er zo waardeloos aan de rijeigenschappen?
Fred The Railroader
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
@Fred, ze wringen zeer snel uit een boog krapper dan 27,5mm en bij het minste of geringste hobbeltje schieten ze uit de rails. Daarnaast is de loopweerstand gewoon heel groot. Ooit ga ik me erin verdiepen hoe ik het kan verbeteren.
Bouwupdate:
Na alle draadjes van de afgelopen dagen, is het merendeel wat ik aan kon sluiten, aangesloten. Dus was het tijd om me te beraden op een nieuw project. Want de electra komt me even m'n neus uit...
Zoals meestal, ging ik ook nu nog wat internet surfen op zoek naar plaatjes van Rijen en het stationsplein anno 1980. Plots viel mijn oog op enkele foto's waarop de goederenloods goed te zien is. Belangrijke details zoals de borstweringen, metselmotieven etc. weet ik nu weer iets beter. Helaas ontrafelen de foto's niet alles
Desalniettemin werd het vlammetje om de loods nu eindelijk eens te gaan bouwen weer onverminderd te woekeren! Mede ook omdat een bevriend Spoorstaaf lid zich momenteel aan het bekwamen is in het zelfbouwen van een huisje. "Zien eten, doet eten" zeggen ze hier weleens...
Mijn ega is deze dagen gewoon bikkelen op stage, wat betekent dat haar lap-top beschikbaar is en laat zij nou beschikken over allerlei fancy teken- en ontwerpsoftware vanwege haar opleiding!
Aangezien ik verder wilde met de scenery, maar hierin een beetje vastloop, aangezien de gebouwen die ik wil nabouwen, steevast mislukken, ben ik eens gaan kliederen in SolidWorks. Een technisch tekenprogramma waarin je zowel 2D als 3D en technische tekeningen kunt maken.
Als startobject heb ik wat tutorials doorlopen en een of andere 'drukplaat' getekend, daarna de stoute schoenen aan en begonnen met het tekenen van het casco van de goederenloods.
Gekozen is voor een casco van 1,5 mm MDF, lekker robuust en hufterproof voor onze schaal. Daaroverheen komt dan een laagje 'steentjes karton' a la Markenburg en wordt het gebouw aangekleed.
De eerste probeersels:
De kopsekant aan de stationsgebouwzijde. Duidelijk missen hier nog vele zaken, inmiddels ben ik bij versie 3 aanbeland en raak ik tevreden...
De gevel aan de straatzijde. Hier zijn alweer meer details zichtbaar en alle ramen en deuropeningen reeds uitgesneden...
Zo ploeter ik rustig voort. Het is verslavend leuk en eigenlijk, als je de truucjes van het programma doorhebt en de tijd neemt om zo'n tutorial te doorlopen, betrekkelijk eenvoudig. Wel veel werk en je moet goed nadenken inzake wat komt waar etc. maar dat mag de pret niet drukken!
Sluiten we af met een sfeerplaatje,
Zoals wel vaker, liep ook vandaag weer een NS 1000, ditmaal de NS1008 binnen op het wachtspoor te Gilze-Rijen. De loc is hier op weg naar de Hoofdwerkplaats in Tilburg omdat een van de assen is vastgelopen. Hij wordt even naar de kant gehaald zodat de IC en Sneltrein hem kunnen passeren. Rokend en stinkend staat de eloc uit te puffen terwijl de machinist bij zit te komen in de stationsrestauratie... Gilze-Rijen, 1981 [Nieuwe aanwinst dus]
Tot zover,
Hoontje
Bouwupdate:
Na alle draadjes van de afgelopen dagen, is het merendeel wat ik aan kon sluiten, aangesloten. Dus was het tijd om me te beraden op een nieuw project. Want de electra komt me even m'n neus uit...
Zoals meestal, ging ik ook nu nog wat internet surfen op zoek naar plaatjes van Rijen en het stationsplein anno 1980. Plots viel mijn oog op enkele foto's waarop de goederenloods goed te zien is. Belangrijke details zoals de borstweringen, metselmotieven etc. weet ik nu weer iets beter. Helaas ontrafelen de foto's niet alles
Desalniettemin werd het vlammetje om de loods nu eindelijk eens te gaan bouwen weer onverminderd te woekeren! Mede ook omdat een bevriend Spoorstaaf lid zich momenteel aan het bekwamen is in het zelfbouwen van een huisje. "Zien eten, doet eten" zeggen ze hier weleens...
Mijn ega is deze dagen gewoon bikkelen op stage, wat betekent dat haar lap-top beschikbaar is en laat zij nou beschikken over allerlei fancy teken- en ontwerpsoftware vanwege haar opleiding!
Aangezien ik verder wilde met de scenery, maar hierin een beetje vastloop, aangezien de gebouwen die ik wil nabouwen, steevast mislukken, ben ik eens gaan kliederen in SolidWorks. Een technisch tekenprogramma waarin je zowel 2D als 3D en technische tekeningen kunt maken.
Als startobject heb ik wat tutorials doorlopen en een of andere 'drukplaat' getekend, daarna de stoute schoenen aan en begonnen met het tekenen van het casco van de goederenloods.
Gekozen is voor een casco van 1,5 mm MDF, lekker robuust en hufterproof voor onze schaal. Daaroverheen komt dan een laagje 'steentjes karton' a la Markenburg en wordt het gebouw aangekleed.
De eerste probeersels:
De kopsekant aan de stationsgebouwzijde. Duidelijk missen hier nog vele zaken, inmiddels ben ik bij versie 3 aanbeland en raak ik tevreden...
De gevel aan de straatzijde. Hier zijn alweer meer details zichtbaar en alle ramen en deuropeningen reeds uitgesneden...
Zo ploeter ik rustig voort. Het is verslavend leuk en eigenlijk, als je de truucjes van het programma doorhebt en de tijd neemt om zo'n tutorial te doorlopen, betrekkelijk eenvoudig. Wel veel werk en je moet goed nadenken inzake wat komt waar etc. maar dat mag de pret niet drukken!
Sluiten we af met een sfeerplaatje,
Zoals wel vaker, liep ook vandaag weer een NS 1000, ditmaal de NS1008 binnen op het wachtspoor te Gilze-Rijen. De loc is hier op weg naar de Hoofdwerkplaats in Tilburg omdat een van de assen is vastgelopen. Hij wordt even naar de kant gehaald zodat de IC en Sneltrein hem kunnen passeren. Rokend en stinkend staat de eloc uit te puffen terwijl de machinist bij zit te komen in de stationsrestauratie... Gilze-Rijen, 1981 [Nieuwe aanwinst dus]
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Goed bezig hoontje !
Zelf hoop ik ook binnenkort te kunnen starten met de zelfbouw van gebouwen. Dat was ook één van de redenen waardoor ik ben gestart met deze leuke hobby. Gelukkig gebruik ik dagelijks beroepsmatig al verschillende ontwerpsoftwareparketten.
Groeten, Roger
Zelf hoop ik ook binnenkort te kunnen starten met de zelfbouw van gebouwen. Dat was ook één van de redenen waardoor ik ben gestart met deze leuke hobby. Gelukkig gebruik ik dagelijks beroepsmatig al verschillende ontwerpsoftwareparketten.
Groeten, Roger
Groeten, Roger
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Alwin, die 1000 (is dat de nieuwe aanwinst?) komt mij bekend voor, stond die een week geleden niet op Catawiki? Als jij de koper bent dan feliciteer ik je. Ik prijs mij ook gelukkig er een te hebben. Is hij al gedigitaliseerd? Bij mij heeft Francis Guarniero himself dat gedaan.
mvg
Jac
mvg
Jac
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
@Roger, ja het tekenen is erg leuk. Toch een beetje technisch bloed hier denk ik...
@jac. Jup dat is hem. Helaas rijdt het beestje niet. De stroomafname lijkt het probleem...... Erg zuur, was prijzig beestje!
Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.
Groetjes
Hoontje
@jac. Jup dat is hem. Helaas rijdt het beestje niet. De stroomafname lijkt het probleem...... Erg zuur, was prijzig beestje!
Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Beste Hoontje,
Situerende aanwinst die NS 1000 serie.
Blijft een bijzonder markante lok.
Gegroet Arend
Situerende aanwinst die NS 1000 serie.
Blijft een bijzonder markante lok.
Gegroet Arend
-
- Berichten: 693
- Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
- Locatie: Bennekom
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Hallo Alwin,
http://guarniero.nl/contact-us/
Misschien heb je hier iets aan.Hoontje schreef:Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.
http://guarniero.nl/contact-us/
Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Alwin, stuur een mailtje naar info@guarniero.nl met de vraag of zij er eens naar willen kijken. Ik heb goede ervaringen met hen, ze zijn zeer bereidwillig om te helpen. Je mag mijn naam noemen als referentie. Ik zie dat ze een nieuw adres hebben, voorheen zaten ze in Sassenheim. Waarschijnlijk antwoordt Hetty, de (Nederlandse) vrouw van Francis.
mvg
Jac Zwart
mvg
Jac Zwart
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
In aanvulling op bovenstaande: ik herinner mij dat jouw NS1000 werd aangeboden namens poldermodelspoor. Heb je al bij hen gereclameerd? Zij horen werkende artikelen te verkopen, ook al is het via Catawiki.
mvg
Jac
mvg
Jac
Rautenhaus RMX, NL, iTrain V5.0.15, Macbook Air
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Neen, vandaag kwamen er enkele dingen met prioriteit tussen. Ik ga dit weekend contact met ze zoeken.
Dank voor de contactgegevens. Ik hou jullie op de hoogte.
Met groet,
Hoontje
Dank voor de contactgegevens. Ik hou jullie op de hoogte.
Met groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Techniek is een Arnold onderstel. Zou op zich niet zo ingewikkeld moeten zijn. Een schoonmaakbeurtje is op zijn plaats denk ik. Ik heb een BB12000 van Guarniero. Ook Arnold techniek. En Guarniero is geschikte vent die vast wel met nazorg kan helpen.Hoontje schreef:@Roger, ja het tekenen is erg leuk. Toch een beetje technisch bloed hier denk ik...
@jac. Jup dat is hem. Helaas rijdt het beestje niet. De stroomafname lijkt het probleem...... Erg zuur, was prijzig beestje!
Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.
Groetjes
Hoontje
Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Bouwupdate:
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het terug opbouwen van de baan. [Module Station Rijen anno 1980] kreeg zijn nieuwe dragers, zodat hij op hoogte staat met [Module Venneweg]. Terwijl de modules loslagen ook allerhande kleine zaken herstelt aan de electra en netter gemaakt. Enkele foto's:
Op de [Module Station Rijen anno 1980] is het laatste (dwerg)sein geplaatst, namelijk aan spoor 4, voor verkeerd spoor rijdende treinen als ze de overweg in de Julianalaan naderen. Ook is dit sein meteen ingeregeld en opgenomen in het spoorplan. De scenery en afwerking eromheen moeten nog zoals je ziet...
Ook het vertreksein naast spoor 3 is vervangen voor een kloppend sein (Mafen). Het is in de 1:1 versie namelijk Geel boven - Rood midden - Groen onder. Dat is in model nu ook zo! De achterliggende AOB over spoor 3 en het wachtspoor richting Oosterhout Vijf Eiken is ook opnieuw geprogrammeerd en getest. Om een of andere reden werkte hij niet meer. Nu weer wel!
Andere grote klus was de werkverlichting in het schaduwstation op orde te krijgen. De modules lagen nu los, dus dit was m'n kans. Gauw een Vuren houten balkje gehaald (30 x 30 mm) en een 5/8' PVC buis. Zij zouden samen de drager van de LED-strip worden. Hoe er dat uitziet? Nou zo:
Het balkje (30 x 30 x 1100mm) met daarop de LED-strip geplakt en aan de andere zijde in klemmen de PVC buis...
Een van de PVC-buis klemmen, hier gemonteerd onder de modulebak...
De klemmen van het balkje en de modulebak grijpen vlakbij elkaar om de PVC-buis, daardoor kan de balk nog wat gericht/gedraaid worden voor optimale verlichting...
De verlichting uitgeschakeld, de NS 1202 is slecht te zien...
De verlichting ingeschakeld, de NS 1202 is nu te zien als schaduw door het tegenlicht. Het publiek ziet de treinen wel beter als ze in het schaduwstation staan te wachten. Ook het op de rails zetten in het schaduwstation is nu makkelijker. Ook ik begin oud te worden
Bediening geschiedt door drukknoppen op de verschillende scenery modulebakken, elke scenery modulebak krijgt een eigen knop. Zo kan de verlichting makkelijk aan en uitgeschakeld worden in de sectie waar het nodig is. Op termijn zet ik er ook nog een schakelaar tussen die de verlichting onder alle modulebakken in 1x schakelt.
De drukknoppen komen van de Chinese webwinkel GEEK... Ik heb ze inmiddels al bijna een jaar in huis, dus een link kan ik je niet geven.
Nog wat overzichten ter verduidelijking.
Verlichting uitgeschakeld...
Verlichting ingeschakeld...
Tevens heb ik een relaisschakeling hersteld, had er 2 draadjes omgewisseld, dan wilt het niet werken! Nu testrijden en hopen dat het werkt!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het terug opbouwen van de baan. [Module Station Rijen anno 1980] kreeg zijn nieuwe dragers, zodat hij op hoogte staat met [Module Venneweg]. Terwijl de modules loslagen ook allerhande kleine zaken herstelt aan de electra en netter gemaakt. Enkele foto's:
Op de [Module Station Rijen anno 1980] is het laatste (dwerg)sein geplaatst, namelijk aan spoor 4, voor verkeerd spoor rijdende treinen als ze de overweg in de Julianalaan naderen. Ook is dit sein meteen ingeregeld en opgenomen in het spoorplan. De scenery en afwerking eromheen moeten nog zoals je ziet...
Ook het vertreksein naast spoor 3 is vervangen voor een kloppend sein (Mafen). Het is in de 1:1 versie namelijk Geel boven - Rood midden - Groen onder. Dat is in model nu ook zo! De achterliggende AOB over spoor 3 en het wachtspoor richting Oosterhout Vijf Eiken is ook opnieuw geprogrammeerd en getest. Om een of andere reden werkte hij niet meer. Nu weer wel!
Andere grote klus was de werkverlichting in het schaduwstation op orde te krijgen. De modules lagen nu los, dus dit was m'n kans. Gauw een Vuren houten balkje gehaald (30 x 30 mm) en een 5/8' PVC buis. Zij zouden samen de drager van de LED-strip worden. Hoe er dat uitziet? Nou zo:
Het balkje (30 x 30 x 1100mm) met daarop de LED-strip geplakt en aan de andere zijde in klemmen de PVC buis...
Een van de PVC-buis klemmen, hier gemonteerd onder de modulebak...
De klemmen van het balkje en de modulebak grijpen vlakbij elkaar om de PVC-buis, daardoor kan de balk nog wat gericht/gedraaid worden voor optimale verlichting...
De verlichting uitgeschakeld, de NS 1202 is slecht te zien...
De verlichting ingeschakeld, de NS 1202 is nu te zien als schaduw door het tegenlicht. Het publiek ziet de treinen wel beter als ze in het schaduwstation staan te wachten. Ook het op de rails zetten in het schaduwstation is nu makkelijker. Ook ik begin oud te worden
Bediening geschiedt door drukknoppen op de verschillende scenery modulebakken, elke scenery modulebak krijgt een eigen knop. Zo kan de verlichting makkelijk aan en uitgeschakeld worden in de sectie waar het nodig is. Op termijn zet ik er ook nog een schakelaar tussen die de verlichting onder alle modulebakken in 1x schakelt.
De drukknoppen komen van de Chinese webwinkel GEEK... Ik heb ze inmiddels al bijna een jaar in huis, dus een link kan ik je niet geven.
Nog wat overzichten ter verduidelijking.
Verlichting uitgeschakeld...
Verlichting ingeschakeld...
Tevens heb ik een relaisschakeling hersteld, had er 2 draadjes omgewisseld, dan wilt het niet werken! Nu testrijden en hopen dat het werkt!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Ziet er steeds strakker uit maatje!
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
Bouwupdate:
Zo, na alle verhuisperikelen en de weinige tijd door alle andere belangrijke zaken des levens, afgelopen week een belangrijke mijlpaal bereikt!
De baan rijdt weer!!!
Enkele tegenslagen en tijdgebrek verhinderden dit lange tijd, echter de afgelopen week werd succes op succes geboekt, met als resultaat dat er voor het eerst sinds ruim een jaar weer een trein het station Gilze-Rijen aandeed!
De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is. Het doel is al mijn (getrokken) IC's, sneltreinen en stoptreinen zo realistisch mogelijk te maken. Gezien de kosten zal dat niet snel gaan echter...
Zoals gezegd waren er enkele tegenslagen, de grootste was wel de volgende;
De modelbaan lap-top is aan het einde van zijn latijn zo te zien. Hij startte na dit scherm wel gewoon automatisch door, maar het aantal storingen en 'vastlopers' in iTrain en Decoderpro, frustreerden me al langer. Dus, zoals zo vaak, bracht mijn ega direct een oplossing, namelijk:
De 'huisPC' naar de mancave!!! Deze is vele malen krachtiger dan de laptop. De koelkast mocht helaas niet naar boven, anders had ik echt geen reden meer om ooit uit de kamer te komen... Flauw hoor
Nadat alles aangesloten en geinstalleerd was, kon er begonnen worden aan een nieuw iTrain bestand. Hierin is de afgelopen jaren zoveel veranderd, aangepast etc. etc. dat het bestand zelf vervuild is. Om zoveel mogelijk storingsvrij te werken, dus opnieuw begonnen met tekenen en treinen invoeren.
Het nieuwe iTrain bestand, maagdelijk leeg qua aantallen locs. Het fijne van het helemaal opnieuw opbouwen, is ook nog dat de gehele collectie treinen door m'n handen gaat. Wat heb ik veel verzameld de afgelopen 5 jaar!!!
Naast deze tegenslag, zat er ook nog een grote storing in de baan zelf. Met de komst van de nieuwe module [Helix Tilburg], zijn de electrische aansluitingen tussen [Module Venneweg] en de [Schaduwstationbak-1] vernieuwd en waar nodig aangepast. Natuurlijk niet foutloos leek het, want de wisselstraat in het schaduwstation werkte niet meer...
De wisselstraat wordt door middel van een relais aangestuurd. De bedrading loopt inmiddels dus over 3 modules, waarbij lang gedacht werd dat hierin de fout zat. Na veel doormeten en testen van stukken draad, werd er geen sluiting gevonden. In het nieuwe iTrain bestand werkte het echter allemaal niet en werd er steeds een bezetmelder geactiveerd. Een teken van sluiting ergens in het net. Wat bleek?! Een vuiltje in een van de 2 25-polige stekkers!!! Toen dit verwijderd was, werkte alles gewoon weer.
Tevens bleken tijdens de verhuis en het latere opbouwen van de baan toch ook wel wat draadjes los gegaan te zijn of net niet lekker in hun socket op een printplaat te zitten, nadat alles nagelopen was, kon de treinenloop hervat worden. Laatste 'technische' project is het op hoogte brengen van de module [Keerlus Boven]. Doch, na deze weken van technisch geneuzel, wil ik veel liever even scenery knutselen en m'n hoofd verder breken over dergelijke projecten! Helaas heeft m'n ega haar laptop nodig voor haar stage, dus het tekenen van de goederenloods ligt tot nader orde stil. Maar er zijn inmiddels 3 modules die ik aan kan pakken, dus genoeg te doen!
Tot zover,
Hoontje
Zo, na alle verhuisperikelen en de weinige tijd door alle andere belangrijke zaken des levens, afgelopen week een belangrijke mijlpaal bereikt!
De baan rijdt weer!!!
Enkele tegenslagen en tijdgebrek verhinderden dit lange tijd, echter de afgelopen week werd succes op succes geboekt, met als resultaat dat er voor het eerst sinds ruim een jaar weer een trein het station Gilze-Rijen aandeed!
De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is. Het doel is al mijn (getrokken) IC's, sneltreinen en stoptreinen zo realistisch mogelijk te maken. Gezien de kosten zal dat niet snel gaan echter...
Zoals gezegd waren er enkele tegenslagen, de grootste was wel de volgende;
De modelbaan lap-top is aan het einde van zijn latijn zo te zien. Hij startte na dit scherm wel gewoon automatisch door, maar het aantal storingen en 'vastlopers' in iTrain en Decoderpro, frustreerden me al langer. Dus, zoals zo vaak, bracht mijn ega direct een oplossing, namelijk:
De 'huisPC' naar de mancave!!! Deze is vele malen krachtiger dan de laptop. De koelkast mocht helaas niet naar boven, anders had ik echt geen reden meer om ooit uit de kamer te komen... Flauw hoor
Nadat alles aangesloten en geinstalleerd was, kon er begonnen worden aan een nieuw iTrain bestand. Hierin is de afgelopen jaren zoveel veranderd, aangepast etc. etc. dat het bestand zelf vervuild is. Om zoveel mogelijk storingsvrij te werken, dus opnieuw begonnen met tekenen en treinen invoeren.
Het nieuwe iTrain bestand, maagdelijk leeg qua aantallen locs. Het fijne van het helemaal opnieuw opbouwen, is ook nog dat de gehele collectie treinen door m'n handen gaat. Wat heb ik veel verzameld de afgelopen 5 jaar!!!
Naast deze tegenslag, zat er ook nog een grote storing in de baan zelf. Met de komst van de nieuwe module [Helix Tilburg], zijn de electrische aansluitingen tussen [Module Venneweg] en de [Schaduwstationbak-1] vernieuwd en waar nodig aangepast. Natuurlijk niet foutloos leek het, want de wisselstraat in het schaduwstation werkte niet meer...
De wisselstraat wordt door middel van een relais aangestuurd. De bedrading loopt inmiddels dus over 3 modules, waarbij lang gedacht werd dat hierin de fout zat. Na veel doormeten en testen van stukken draad, werd er geen sluiting gevonden. In het nieuwe iTrain bestand werkte het echter allemaal niet en werd er steeds een bezetmelder geactiveerd. Een teken van sluiting ergens in het net. Wat bleek?! Een vuiltje in een van de 2 25-polige stekkers!!! Toen dit verwijderd was, werkte alles gewoon weer.
Tevens bleken tijdens de verhuis en het latere opbouwen van de baan toch ook wel wat draadjes los gegaan te zijn of net niet lekker in hun socket op een printplaat te zitten, nadat alles nagelopen was, kon de treinenloop hervat worden. Laatste 'technische' project is het op hoogte brengen van de module [Keerlus Boven]. Doch, na deze weken van technisch geneuzel, wil ik veel liever even scenery knutselen en m'n hoofd verder breken over dergelijke projecten! Helaas heeft m'n ega haar laptop nodig voor haar stage, dus het tekenen van de goederenloods ligt tot nader orde stil. Maar er zijn inmiddels 3 modules die ik aan kan pakken, dus genoeg te doen!
Tot zover,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
Lekker bezig Alwin Trouwens, herkenbaar rijtuig (ICK) in jouw stammetje IC van 1983 Fijn dat er weer een trein rijd!
Keep it up, ik volg je met plezier
Keep it up, ik volg je met plezier
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
ICK is van 2003, voor een trein uit 1983 heb je een ICR of plan W nodig.Hoontje schreef:De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is.
.
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
ICR moet het zijn, maar die heb ik niet in model gevonden. Dus hangt er een blauw gele ICK die ik overgenomen heb van Stanley tussen. De andere ICK's hangen in het stammetje van 2005, maar oh nee! Daar hangt een niet bestaande 1700 voor!
Zodra ik een ICR vind, komt die erbij.
Zodra ik een ICR vind, komt die erbij.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
Een klein beetje eigen inbreng in de IC van 1983 dat langs Gilze-Rijen reed prima toch Ben benieuwd naar je andere samenstellingen!
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!
Bouwupdate:
Terwijl de baan testrondjes draait, begint het enorm te kriebelen om aan de scenery te beginnen. Het hoofd draait overuren met nadenken over de mogelijkheden en scenes die ik uit wil beelden. Zoals altijd beperk ik dat door:
1. te kijken bij het 1:1 voorbeeld
2. de oppervlakten van de scenery modules in een raster van ongeveer 20 x 20 cm te verdelen. Zeg maar ´per perceel´ ga ik dan aan de slag.
Om het overzicht niet kwijt te raken, begin ik gewoonweg aan de meest linkse zijde van de baan; de module [Helix Tilburg]. Hier moet nog veel gebeuren. De spoorwegovergang heeft de verhuis niet geheel overleefd, dus daar moet een en ander vervangen worden. Daarnaast is er veel meer scenery ruimte dan gedacht! Dus komen er nog enkele percelen bij. Wellicht is er ruimte voor het kenmerkende witte boerderijtje tussen Tilburg en Hulten...
Daarnaast is Fred/3dBuilder goed bezig geweest en heeft hij enkele bovenleidingsportalen ontworpen. Deze komen natuurlijk op dit stuk van de modulebaan!
Doch, voordat die er kunnen staan, moeten er nog wat ballastwerkzaamheden plaatsvinden...
De basis voor de ballast en het 'jaagpad' ernaast. Een hele fijne soort 'zandkorrel' van BUSCH, nummer is helaas vervaagd, dus dat weet ik niet meer...
De basis met daarbovenop de bruine ballast. Deze ballast ligt er al jaren, dus is lekker vies. Straks als de lijm gedroogd is, dan ga ik e.e.a. weatheren en verder aankleden. Ook zullen dan de spoorstaven geverfd worden...
Ook het ballasten gebeurd in stukken van 20 - 30 cm per keer... Zo'n stuk neemt al snel een hele avond in beslag namelijk...
Verder dus ook bezig met de spoorwegovergang van de Moerstraat. De AKI die er nu staat is eigenlijk te modern en heeft dus de verhuis niet overleefd. De bedrading is tussen de paaltjes en de schilden gebroken. Hij moet weer uit elkaar om dat te fixxen. Nu bleek uit nader onderzoek dat deze AKI's pas eind jaren '80 er kwamen. Mitchell (van Spoorobjecten.nl) tekende ooit een oudere AKI in H0, na een PB'tje is die er nu ook gewoon in 1:160.
Let op, deze foto vertekend héél erg door de maximale zoom. (slecht genomen I know). De dradenbundel paste niet door het paaltje, dus ligt erbuiten. Met een stukje tape waarop ik de rood-witte belijning heb geverfd, verdwijnen de draden. Op de foto lijkt het een enorm dikke paal geworden, maar dat komt door mijn 'tape-plak-skills'. Inmiddels is een en ander strakker aangetrokken en heb ik een mooi slank paaltje!
Wat we ook vaak zien bij spoorwegovergangen zijn auto's die staan te wachten. Dat gaat hier ook gebeuren. Er komt een gepimpte Mercedes voor te staan. Wanneer de 'belletjes rinkelen' zullen de remlichten even kort oplichten. Daarvoor moest er natuurlijk ook wel een bestuurder / -ster in de auto!
Tadaa... Een poppetje uit de 1000-dezelfde-goedkope-pupkes-zak is nu de trotse bestuurster van deze bolide. De auto zelf is van nature plastic-oranje. Nu met metalic lak (Revell 399 Car-metallic) dus deze kleur. Verder zijn de accenten met Humbrol 91 en Revell 191 chrome silver aangezet. De rest met Humbrol 33 mat-zwart afgewerkt, zoals banden en bodemplaat. Wat rest zijn de nummerplaten en antenne...
Al dat moois gebeurd natuurlijk in de natuur. Nu was mijn voorraad bomen helemaal uitgedund. Dus is er maar weer een hele batch nieuwe gedraaid...
De basis is gewoon koperdraad wat over is van al het technische geneuzel in onze hobby. Verschillende diktes draai ik door elkaar heen om verschillende dikten in stam en takken te krijgen. De gemiddelde start lengte van mijn draden is 10 cm. Al bij al komt er een boompje uit met een hoogte van ongeveer 7 - 8 cm. Hier zijn ze ook al voorzien van Anita schorspasta. Erg licht en makkelijk verwerkbaar...
De basis kleur is een soort oker / rood. Hier komen nog strooiseltjes en washjes overheen...
Het bladerdak bestaat uit HEKI mikroflor-matjes. Hier kleine stukjes uitknippen van 1 x 1 cm en deze met de vingers helemaal uit elkaar trekken. Dan over de bomen draperen. Sommige krijgen 1 kleur, anderen meerdere...
Daarna volgt een bekleding/besprenkeling met Woodland scenics fine turf in verschillende tinten groen en bruin. Dat is hier nog niet gedaan, aangezien m'n matte blanke lak op is om een en ander te kunnen fixeren...
En ondertussen wordt de vloot geijkt. Het schaduwstation is echt veel te klein zo...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Terwijl de baan testrondjes draait, begint het enorm te kriebelen om aan de scenery te beginnen. Het hoofd draait overuren met nadenken over de mogelijkheden en scenes die ik uit wil beelden. Zoals altijd beperk ik dat door:
1. te kijken bij het 1:1 voorbeeld
2. de oppervlakten van de scenery modules in een raster van ongeveer 20 x 20 cm te verdelen. Zeg maar ´per perceel´ ga ik dan aan de slag.
Om het overzicht niet kwijt te raken, begin ik gewoonweg aan de meest linkse zijde van de baan; de module [Helix Tilburg]. Hier moet nog veel gebeuren. De spoorwegovergang heeft de verhuis niet geheel overleefd, dus daar moet een en ander vervangen worden. Daarnaast is er veel meer scenery ruimte dan gedacht! Dus komen er nog enkele percelen bij. Wellicht is er ruimte voor het kenmerkende witte boerderijtje tussen Tilburg en Hulten...
Daarnaast is Fred/3dBuilder goed bezig geweest en heeft hij enkele bovenleidingsportalen ontworpen. Deze komen natuurlijk op dit stuk van de modulebaan!
Doch, voordat die er kunnen staan, moeten er nog wat ballastwerkzaamheden plaatsvinden...
De basis voor de ballast en het 'jaagpad' ernaast. Een hele fijne soort 'zandkorrel' van BUSCH, nummer is helaas vervaagd, dus dat weet ik niet meer...
De basis met daarbovenop de bruine ballast. Deze ballast ligt er al jaren, dus is lekker vies. Straks als de lijm gedroogd is, dan ga ik e.e.a. weatheren en verder aankleden. Ook zullen dan de spoorstaven geverfd worden...
Ook het ballasten gebeurd in stukken van 20 - 30 cm per keer... Zo'n stuk neemt al snel een hele avond in beslag namelijk...
Verder dus ook bezig met de spoorwegovergang van de Moerstraat. De AKI die er nu staat is eigenlijk te modern en heeft dus de verhuis niet overleefd. De bedrading is tussen de paaltjes en de schilden gebroken. Hij moet weer uit elkaar om dat te fixxen. Nu bleek uit nader onderzoek dat deze AKI's pas eind jaren '80 er kwamen. Mitchell (van Spoorobjecten.nl) tekende ooit een oudere AKI in H0, na een PB'tje is die er nu ook gewoon in 1:160.
Let op, deze foto vertekend héél erg door de maximale zoom. (slecht genomen I know). De dradenbundel paste niet door het paaltje, dus ligt erbuiten. Met een stukje tape waarop ik de rood-witte belijning heb geverfd, verdwijnen de draden. Op de foto lijkt het een enorm dikke paal geworden, maar dat komt door mijn 'tape-plak-skills'. Inmiddels is een en ander strakker aangetrokken en heb ik een mooi slank paaltje!
Wat we ook vaak zien bij spoorwegovergangen zijn auto's die staan te wachten. Dat gaat hier ook gebeuren. Er komt een gepimpte Mercedes voor te staan. Wanneer de 'belletjes rinkelen' zullen de remlichten even kort oplichten. Daarvoor moest er natuurlijk ook wel een bestuurder / -ster in de auto!
Tadaa... Een poppetje uit de 1000-dezelfde-goedkope-pupkes-zak is nu de trotse bestuurster van deze bolide. De auto zelf is van nature plastic-oranje. Nu met metalic lak (Revell 399 Car-metallic) dus deze kleur. Verder zijn de accenten met Humbrol 91 en Revell 191 chrome silver aangezet. De rest met Humbrol 33 mat-zwart afgewerkt, zoals banden en bodemplaat. Wat rest zijn de nummerplaten en antenne...
Al dat moois gebeurd natuurlijk in de natuur. Nu was mijn voorraad bomen helemaal uitgedund. Dus is er maar weer een hele batch nieuwe gedraaid...
De basis is gewoon koperdraad wat over is van al het technische geneuzel in onze hobby. Verschillende diktes draai ik door elkaar heen om verschillende dikten in stam en takken te krijgen. De gemiddelde start lengte van mijn draden is 10 cm. Al bij al komt er een boompje uit met een hoogte van ongeveer 7 - 8 cm. Hier zijn ze ook al voorzien van Anita schorspasta. Erg licht en makkelijk verwerkbaar...
De basis kleur is een soort oker / rood. Hier komen nog strooiseltjes en washjes overheen...
Het bladerdak bestaat uit HEKI mikroflor-matjes. Hier kleine stukjes uitknippen van 1 x 1 cm en deze met de vingers helemaal uit elkaar trekken. Dan over de bomen draperen. Sommige krijgen 1 kleur, anderen meerdere...
Daarna volgt een bekleding/besprenkeling met Woodland scenics fine turf in verschillende tinten groen en bruin. Dat is hier nog niet gedaan, aangezien m'n matte blanke lak op is om een en ander te kunnen fixeren...
En ondertussen wordt de vloot geijkt. Het schaduwstation is echt veel te klein zo...
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid