[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

@Mark dank je. Orde, houd ik van :De

@TraiNiac. De Aceton gebruik ik om m'n rails te reinigen na het verlijmen, reinigen van vette oppervlakken en m'n kwasten af en toe.
En soms als aanmaak vloeistof als ik m'n houtafval wil opruimen ;)

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door maarten »

Niet om je nagellak te verwijderen? :mrgreen:

Zonder gekheid, dat buisje als verticale draadboom vind ik wel een mooie en strakke oplossing!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

Dank heren.

Bouwupdate:

Afgelopen weekend weer eens een paar uurtjes kunnen klussen. De temperatuur was ook weer wat lager, dus dat is erg prettig!
Vooral druk bezig geweest met het aansluiten van de blokken in de [Helix Tilburg]. In totaal 8 blokken. Ook de RMU kreeg weer een plaatsje onder deze helix. Langzaam maar zeker vordert het technische werk, zodat ik binnenkort weer kan gaan testrijden. :D

Afbeelding

Onderzijde van de module [Helix Tilburg]. Te zien zijn 2 volle blokkaarten en een RMU (basisbesturingseenheid van DINAMO). De blokken hebben elk 2 bezetmelders, dit is een zgn. vrije baan stuk en dus ruim voldoende. Bij perrons wil je tot max 4 bezetmelders gaan, omdat dit gewoonweg de positionering van m.n. de analoge treinen / treinstellen ten goede komt...

Afbeelding

Ook aan de buitenzijde zit een PVC-buisje. Deze moet nog geschilderd worden. De draden van de scenery module, rechtboven me, worden hierdoor naar onder geleid. Ook is de vleugelmoer te zien die de helix met de [Module Venneweg] verbind...

Afbeelding

De scenerymodule sluit mooi aan, aan zowel de [Helix Tilburg] als aan de [Module Venneweg]...

Afbeelding

Module overgang, deze moet aan de [Module Venneweg] zijde nog verder aangekleed en hersteld worden...

Afbeelding

Van bovenaf, de scheidingslijn is ongeveer 0,5mm dik. De foto vergroot het flink uit zeg maar...

Afbeelding

Vanaf publiekszijde kijkende over de Moerstraat richting de [Helix Tilburg]. Achterin zie je vaag de contouren van de helix naar beneden. Ik denk dat ik er nog een achtergrond plaat zet met een fotoachtergrond. Echter mis je dan wel als kijker zicht op de stijgende en dalende treinen...

Afbeelding

Als laatste een overzicht hoe ik gisteren de baan achterliet. Binnenkort maar eens kijken of de oude helix nog door iemand overgenomen kan worden, anders ga ik hem slopen denk ik...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door BenQ »

Alwin,
Je hebt de boel aardig op orde, alleen waar die buis voor dient, er komen twee sporen aan en die lijken te verdwijnen in de buis. :lol: :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door The Railroader »

Dat ziet er goed uit, de railbedding is ook goed gelukt.

Hoe ziet de oude helix eruit?


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

In verband met de wijzigingen bij Photobucket zijn ook mijn foto's inmiddels onzichtbaar. Ook ik wil geen $400,- ophoesten, dus ben begonnen met het opschonen van mijn draadjes. De foto's worden teruggeplaatst! Dit vergt echter wat uitzoekwerk en tijd...

Ook zijn Vera en ik sinds afgelopen vrijdag huurders van een woning. Dus nu druk met verhuizen. Uiteraard gaat de treinbaan mee naar het nieuwe stulpje.
Meer informatie volgt zo snel mogelijk! De bouwupdates blijven dus vooralsnog even uit...

Tot snel,

Hoontje & Vera


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Jelle »

Gefeliciteerd met je nieuwe woning. (en Vera natuurlijk ook)
Gaat allemaal fantastisch worden en vooral veel plezier met verhuizen/inrichten.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Dennisvmourick
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2016 07:59
Locatie: Zoeterwoude

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Dennisvmourick »

Oh leuk alwin en Vera gefeliciteerd met jullie nieuwe huisje
Veel succes met verhuizen


Met vriendelijke groet,

Dennis van Mourick

Mijn N baan 1e module
station Vught gebouwd
Plannen om museum spoorlijntje modules te bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zoals gezegd, zijn wij momenteel druk met verhuizen. Althans, klussen in onze nieuwe woning, zodat we kunnen verhuizen. Afgelopen week kwam de "mancave" nagenoeg qua ruwbouw af. Er moest een nieuw plafond in na aanpassingen van de dakconstructie. De treintjes gaan in de toekomst nml op groene stroom rijden. (Zonnecollectoren)

De ruimte zelf is grofweg 6 x 3 mtr. Met aan één smalle zijde een nis van 35 cm diep. Qua oppervlakte, met wat creativiteit net niet genoeg ruimte voor m'n gehele emplacement... Maar voor nu en de dichtbije toekomst is er ruimte zat!

Hierbij enkele foto's van de ruimte;

Afbeelding

De ruimte bij accepteren van het huis. Gelegen op het Noorden, flinke raampartij. Kapotte deur (wel met slot) en foeilelijk in slechte staat zijnde, doorgerookt behang.
Oh en een slechte dakconstructie onder het "zwevende" plafond...

Afbeelding

Hier is het plafond er vakkundig uitgesloopt en is Vera na ruim 6 uur bijna klaar met behang verwijderen. Ze had er flink zin in! (Oprecht)

Afbeelding

Het vernieuwde plafond. In ruwe vorm. Komende dagen wordt het nog afgewerkt. Zelfs voor ons geschilderd, dus dat scheelt weer een dag zelf klussen!

Afbeelding

De ruimte v.a. de andere kant bezien. Nu met nieuw plafond (en dakconstructie), kale muren en blije Vera! (En Hoontje!)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

P.S. Voor wie zich afvraagt waar Vera haar projecten een plaats krijgen? Nou gewoon, in haar hobbyruimte;

Afbeelding

3 bij 4 mtr, maar ze zegt dat het genoeg is. :D


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Prutsert »

Ziet er netjes uit en een heerlijk ruimte om voorlopig mee te beginnen. :D

Succes met de rest van het huis en hobby.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Pdehoog
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 apr 2016 11:48

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Pdehoog »

Mooie ruimtes zeg :) Gefeliciteerd met de nieuwe woning!


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door william »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning en veel klusplezier.
Jullie zijn in ieder geval een stuk verder dan ik/wij. Mijn toekomstige kamer is nu nog steeds opslag en moet ook nog geïsoleerd worden.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door maarten »

Mooie ruimtes zeg! Komt er ook een gat in de muur om over te lopen van de ene naar de andere baan? ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Jelle »

Prachtig mooie ruimtes. Gefeliciteerd.

Ik zie daar in de toekomst zo maar eens een kanjer van een baan verschijnen. 8-)


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Sjors77 »

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning. Mooie ruimtes voor de hobby's. Ik zou zeggen snel afmaken en vullen zodat wij de voortgang weer kunnen bewonderen.

Sjors


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

maarten schreef:Mooie ruimtes zeg! Komt er ook een gat in de muur om over te lopen van de ene naar de andere baan? ;)
Ik wil wel... Vera riep iets met 'veto' etc. :?

@Jelle, ik bouw gewoon verder aan mn oude baan. Deze is in modules en kan als het goed is de trap op! Ga niet voor een 3e maal helemaal opnieuw aan deze baan beginnen hoor!

@Sjors, dank. We doen ons best! Maar die bouwvakkers denken dat ze al vakantie hebben :lol: 8-)


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door william »

Hoontje schreef:
@Sjors, dank. We doen ons best! Maar die bouwvakkers denken dat ze al vakantie hebben :lol: 8-)
Die van ons ook, ze zijn vandaag zelfs 'een tijdje' voor het laatst :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door RogerB »

Gefeliciteerd met jullie woning! Succes met klussen en inrichten!

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Alwin en Vera, ik had de berichtgeving over jullie nieuwe huis even gemist, veel plezier met jullie nieuwe woning en vooral de hobby ruimtes.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen dagen weer vooruitgang. De bedrading naar de stopcontacten was nog zonder aarde, dus een bevriend elektricien is een dag bezig geweest met het trekken van aarde draden, bekabeling en heeft ook nog UTP kabels gelegd. Zo heb ik hier straks ook snel internet. Het plafond is professioneel geverfd door de bouwvakkers. Wijzelf nemen de muren voor onze rekening. Inmiddels zijn de radiator, deurstijlen geverfd. De muren zijn voorbehandeld met voorstrijk en anti-vlek verf. Morgen is e.e.a. droog en komt er structuurverf tegen, later een kleurtje. Dan de vloer erin en de verlichting. Daarna kan de baan verhuisd worden. Hopelijk gebeurd dat eind volgende week al!

Nog even een plaatje; anders is het zoveel tekst ;)

Afbeelding

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door tv_man »

Ziet er puik uit, licht en ruimte in overvloed zo te zien!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouw & aankleding Helix

Bericht door Hans »

Hallo Alwin,

Dat ziet er veelbelovend uit.
Veel succes met de verhuizing van je baan.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Terwijl de verhuizing/verbouwing vordert, was er vandaag tijd om op de forumdag wat te knutselen.
Hoofdproject vandaag was de stuurstand van mijn benelux-trek-duwstam op te kalefateren en te starten met het digitaliseren van mijn NMBS loc.

Na een uurtje had mijn stuurstam eindelijk de juiste balans, hij stond weer recht op de wielen. Daarnaast is de functiedecoder vervangen voor een D&H functiedecoder. De oude decoder was zeer moeizaam uit te lezen en niet te programmeren. Aangezien de loc ook een D&H decoder krijgt, leek het mij zinvol om hier ook een D&H in te zetten. Deze is via de sprog gemakkelijk te programmeren. Nog wat extra gewicht geplaatst en tadaa... als 'nieuw'!

Afbeelding

Frontseinen werken nu naar behoren...

Afbeelding

Ook de sluitseinen doen het nu goed...

Afbeelding

De binnenverlichting zit rechtstreeks op de wielassen aangesloten en brand dus continue. Aangezien de kap niet te openen is onder de kop, weet ik niet precies hoe de bedrading loopt. T.z.t. sloop ik wellicht de binnenverlichting eruit en plaats ik nieuwe die schakelbaar wordt met de decoder. Voor nu is dat niet nodig en is het resultaat erg mooi!

Verder de nieuwste PIKO telg van de NS DE2200 familie, de NS 2207 aangeschaft, evenals een setje Hobbytrain EAONOSsen (leuke kassa-aanbieding van H@NS!).

Afbeelding

Wie herkent deze combinatie? Momenteel te zien, dus niet geheel mijn tijdperk, maar ik vind dit wel een leuke stam voor op de baan, niet?!

Verder komen deze week als het goed is pakketjes uit Duitsland en Italië aan met enkele GABS goederenwagonnen van de Italiaanse spoorwegen (FS/Trenitalia) (MTR-mende Exclusive modellen). Via Ebay voor weinig kunnen kopen. Daarmee is de stam van de gecombineerde goederentrein richting Oosterhout Vijf Eiken eindelijk helemaal compleet! In totaal toch een goederentrein van aanzienlijke lengte, zo'n 1,20 mtr in schaal... Zodra een en ander binnen is, volgt er een update met foto's.

Als laatste, de baan staat nog altijd bij mijn ouders, de kamer in het huis is nagenoeg af en ingericht. Echter liggen er nog allerlei bouwspullen voor de trap én moet ik nog verlichting aanleggen. Ik ben aan het uitzoeken of LED-panelen, zoals in kantoren, niet iets is. Deze geven een soort daglicht-kleurig wit, wat foto's maken en mijn zicht tijdens het bouwen ten goede komt. Duur? Valt mee, maar het is vooral veel uitzoek werk...

Goed, veel te veel woorden!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...

Bericht door Hoontje »

En bij deze de foto's van de nieuwe aanwinsten, plan E RD en Eanos'sen.

Afbeelding

Plan E, RD, heb er 2 identieke. Eentje gaat nog omgebouwd worden in een uitgebreid project, tot begeleidingswagen van de Eindhovense ongevallentrein.

Afbeelding

De beide Eanos'sen uit een Hobbytrain set. Ik ga ze nog vullen met schroot of slacht/leerlooi afval...

Tot zover,

Hoontje


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...

Bericht door Prutsert »

Mooie aanwinsten, maar ik zou toch voor oud ijzer gaan, want dat slachtvlees gaat snel stinken. :D
Ben benieuwd hoe je ombouw er uit gaat zien.


Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Plaats reactie