[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door erik-n-fan »

Leuk om weer wat voortgang te zien.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door 8811 »

Tilburg Goederen, daar heb ik wel eens als jonge jongen tussen de opgestelde wagens en afgedankte locomotieven rondgelopen.
Als we gesnapt werden, want de medewerkers van Van Gend & Loos waren ook niet gek, konden we rennen. :lol:

Nu is het Spoorpark Tilburg geworden (ook mooi) waar je sommige elementen nog ziet van vroeger.
Dus als local volg ik dit draadje met veel interesse.

Plaatje van de huidige situatie. https://spoorparktilburg.nl/plattegrond


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dank voor de complimenten en aanmoedigingen mensen. Ook de informatie en linkjes. Momenteel weer druk met werk, maar ondertussen ook wat aan het tekenen voor de loods. Zodra het foto waardig is, zien jullie dat hier!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Ben je al wat verder gekomen Alwin met je baan het duurt wel lang bijna 2 maanden geen update meer . :(


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door william »

Is druk met andere dingen. Is nu een BN-er... :D

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dat uitstapje werd al in juni en juli deze zomer opgenomen... Momenteel is het werk dusdanig zwaar dat de zeer schaarse tijd na al het (over)werk niet in de hobby gestoken kan worden helaas. Dus nog even geduld. Mocht Corona ooit ophouden en het werk weer 'normaler' worden, hoop ik meters te kunnen maken.

Ik ben wel heerlijk een dagje naar Eurospoor geweest waar ik in elk geval rails en wissels ingeslagen heb om Tilburg GE verder vorm te geven. Ook zijn er in Polen straatsteentjes bestelt, daarover later meer... Dus soms is er wel even ruimte!

Inmiddels zijn mijn beursbezoeken door mijn werkgever wederom ten zeerste afgeraden (lees: verboden) dus de BN'er uithangen gaat niet meer ;) Of de besmettingen moeten opdrogen...

Nog even 2 plaatjes als zoethouder;

Afbeelding

De baan is volledig op hoogte nu. Het doorverbinden moet even wachten, dat vergt precisie en tijd...

Afbeelding

Een Mock-up van de Douaneloods, laadperron en Goederenloods met kantoor. Zou ik het volledige goederenloodsgebouw neerzetten, dan heb ik meer dan 1.60mtr nodig. Dat is te gortig, dus heb ik de goederenloods en de douaneloods iets verkleind. De douaneloods levert 6 cm in en de goederenloods wordt voor slechts 60cm gerealiseerd. Waarbij ik ga proberen zoveel mogelijk van de karakteristiek te behouden...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door erik-n-fan »

Je baan rent niet weg bij inactiviteit, en wij blijven je werk volgen... onsje geduld staat in bestelling :-) Je plannen blijven machtig mooi!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Dank je Erik,

Bouwupdate:

Vandaag een paar vrije uurtjes! Dus de nieuwe wissels en rails gelegd. Het idee is nu om dit gebied verder af te gaan werken qua techniek & scenery. Daarna ga ik verder naar voren werken. Voordeel is namelijk dat ik nu allerlei scenery spullen die ik ga gebruiken voorop de tafel neer kan zetten.

Wat is er nu aangelegd dan?

Afbeelding

Dit was de situatie tot vanochtend. Enkel de bundel en het omloopspoor richting de van Gend & Loos loods lagen er. Ook is de helling naar het schaduwstation aanwezig. Daar zal ik t.z.t. ook een verslag van tonen.

Afbeelding

De 3 opstelsporen welke doodlopen richting de douaneloods zijn aangelegd, inclusief hun wissels...

Afbeelding

De sporen stoppen nabij de douaneloods. In werkelijkheid was dat ook zo (zonder boog). Hier stoppen ze voor de modulescheiding. Welke nog los ligt, daarom sluiten de sporen niet netjes aan momenteel...

Afbeelding

Even een plattegrond waar ik nu bezig ben. Niet alles wordt precies 1:160 uitgevoerd, dan worden sommige sporen enorm lang. De Goederenloods zou dan ook 160 cm worden, iets te groot! In het blauwe kader ben ik nu aan het werk...

Afbeelding

Hier komen straks drie mooie stootjukken type Hercules I en II te staan. Ik zie het al voor me... Tussen deze sporen en de spoorbundel richting de loods komt nog een losstraat en weeghuisje te liggen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door janiegein »

fijn dat je weer wat "vrije" tijd hebt weten vrij te maken om weer lekker te kunnen prutsen.

wat dat betreft is onze hobby een uitstekende manier om al de dagelijkse beslommeringen naast je neer te kunnen leggen en als afleiding lekker bezig te kunnen zijn met onze o zo mooie hobby.

succes met het vervolg en hopelijk heeeel veel vrije tijd om heerlijk te klooien.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hoontje,

Zoals Jan al zij mooi dat er weer tijd is voor deze baan om verder te bouwen.
Zou toch zonde zijn als het stil kwam te liggen :Z

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Je ben al verder dan ik Alwin ,maar blijf je volgen voor sommige ideetjes .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Krab »

Maar nu gaat het wel heel lang duren voor een update ,
is het zo druk nog op je werk of slikt Hoontje.nl al je schaarse vrije tijd op .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Ha Sjaak, je bent me net voor... Tot vorige week was ik te druk met werken. Inmiddels was ik zo klaar met de zorg en het beleid eromheen (niet alleen corona, maar dat was wel het zetje) dat ik druk aan het solliciteren gegaan ben en met succes, per 1 maart krijg ik ander werk. De timing is wat ongelukkig, aangezien Vera in april uitgerekend is, maar de nieuwe werkgever vond dat geen probleem. Dus ben benieuwd. Qua hobbytijd zit het de komende 3 weken wel snor, ik mocht welgeteld 3 van de 9 (!) overwerkweken opnemen. Met pijn en moeite... Zucht, hoe ik het zolang volgehouden heb, geen idee. Maar goed, genoeg geklaagd, we zijn hier voor de treinenhobby!

Waar was ik ook alweer bezig? Even ieders geheugen opfrissen;

Afbeelding

In het kader liggen de sporen die in werkelijkheid nu ook op de baan liggen. Deze ben ik druk electrisch aan te sluiten, zodat we kunnen rijden. Daarnaast is de helling voor het schaduwstation aan de beurt om aangelegd te worden. Deze loopt in een flauwe daling van achter, in een boog naar voren en dan weer naar achter. Hellingspercentage is toch nog 2%, maar goed, de meeste treinen kwamen ook door mijn helix, dus ik voorzie nog geen problemen...

Afbeelding

Ook Locs kunnen naast elkaar staan in de van Gend & Loos loods. In werkelijkheid lagen tussen het middelste en rechterspoor nog perrons in de loods van Tilburg. Mogelijk ga ik dat nog aanpassen...

Afbeelding

Middagje zaagwerk, de helling voor de verbinding onder Tilburg Goederen door naar het schaduwstation...

Afbeelding

De helling ingepast in de baan...

Afbeelding

Om de boog zo groot mogelijk te houden (radius >30cm), overlapt hij de onderliggende keerlus van het schaduwstation deels...

Afbeelding

De helling wordt gesteld door middel van draadeinden 8mm. Net als mijn helix. Hier zijn de inslagmoeren te zien waar het draadeind ingezet gaat worden...

Afbeelding

De draadeinden op hun plaats. Ze krijgen bovenop nog een 'dop' van een moer en ring, zodat ze ook de bovenliggende plaat extra ondersteunen...

Afbeelding

Met de vIRM van TRAWOS testen, dit is mijn hoogste treinstel namelijk...

Afbeelding

De onderdoorgang kent genoeg ruimte in elk geval...

Afbeelding

Ook het verdwijnpunt kent genoeg ruimte. Straks wel uitzoeken hoe het met bovenleiding werkt. Deze kan niet aan het 'dak' van de tunnel gemaakt worden, ivm het scharnieren, maar dat is voor later...

Afbeelding

Totaaloverzichtje. Inmiddels hangt het dus vol met draden die ik aan het wegwerken ben...

Afbeelding

Bovenop is nu de helling mooi te zien. Ook de sporen van Tilburg Goederen, althans 1/3e ervan. Doel is om dit eerst werkend te krijgen en eventueel al aangekleed. Zo kan ik sparen voor de uitbreidingen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen voor de scenery ook een en ander aan het uitzoeken. Er lagen 6 kantige stenen, soort kinderkoppen op Tilburg GE. Bij HUWA.pl vond ik een soort van steentjes die daarop leken. Net als de bekendere Juweela stenen, krijg je deze dus los in een zakje en kun je zelf stratenmaker gaan spelen. Iets wat ik hier probeer om te kijken of het te doen is. De Commer staat erbij voor schaal. Met een pincet en engelengeduld is het best te doen... (ugh)

Goed, dat was het weer voor nu. De komende 3 weken is er dus wat meer hobby-ruimte, hopelijk dus ook wat meer updates!

Tot zover,

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door janiegein »

gefeliciteerd met je nieuwe baan. ( werk ).

met deze baan ben je ook weer erg goed bezig.

succes met het priegelen van jouw steentjes en rest van het gebouwde deeel ziet er ook al goed uit ook al moet er nog een hoop gebeuren.

blijf het volgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door caspervt »

He Alwin,

Altijd leuk om je voortgang te lezen. En ik weet niet of ik er eerder overheen gelezen heb ergens, maar dat Vera uitgerekend is in april lijkt me nog wel de grootste felicitatie waard!!!

Met groet, Casper


Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door sik234 »

daar ben ik echt benieuwt naar die steentjes hoe dat gaat lijkt me super tof om te doen zitten er ok haven bij voor de zijkant ?

mvg ruud



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door jw82 »

Hoi Alwin, leuk om weer voortgang te zien en te lezen! En natuurlijk gefeliciteerd met zowel je nieuwe baan als (straks) nieuwe rol thuis! ;-)


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door erik-n-fan »

Gefeliciteerd met je nieuwe baan! En leuk om weer een update te zien hier!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Sibbesuisje »

Gefeliciteerd Alwin met de blije verwachting van Vera en de nieuwe baan. Goed om weer eens een update te zien. Hopelijk kan je de komende weken weer lekkere progressie maken want na April zal je wel je handen volkrijgen met andere ‘kleinigheden’ 😉


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

@all dank heren. Ik hou jullie op de hoogte. :mrgreen:
sik234 schreef: 07 feb 2022 12:26 daar ben ik echt benieuwt naar die steentjes hoe dat gaat lijkt me super tof om te doen zitten er ok haven bij voor de zijkant ?

mvg ruud
Ja ik heb ook stoepranden en gehalveerde steentjes erbij, dus kan een gehele straat leggen als het goed is. Maar zover is het nog niet. Eerst maar eens zorgen dat er treinen gaan rijden op Tilburg GE.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hans »

Hallo Alwin,

Succes met je nieuwe baan. Er is alvast een mooie start.
En gefeliciteerd met het aankomend vaderschap.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Re1044 »

Je zou nog op het goederenstation aan de zijde waar de weg over de sporen gaan , in een hoekje de activiteiten van de SSTT kunnen maken , de Boal boemel die er in de jaren 70 tot 1982 waren gevestigd .
Dit is een mooi breekpunt en je kunt dan de ´museum´trein voort laten leven .
Leuk om te zien dat er iemand is met een omgeving waar ik ooit gewerkt heb .


Alex
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Hoontje »

Hoi Alex,

Dank voor de tip. Ik wist niet dat die daar zaten! Vroeg me dat al af, waar zij hun materiaal lieten... Heb je toevallig foto's en meer informatie?

Groetjes,

Hoontje



Re1044
Berichten: 314
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Re1044 »

Er is het een en ander te vinden op www.mariusbroos.nl , en op het internet zal er ook wat te vinden zijn , misschien ook een tip . De
krupp ,die SSTT kort had , kwam van de VSM , heeft veel weg van de Flschm 81 , misschien een optie om te maken .

Afbeelding

Afbeelding

De silo op de eerste foto die je ziet stond er heel lang , ik denk dat je een mooie aanknopingspunt hebt om uit te zoeken waar dat precies is , dat is volgens mij ook de plek waar het ijzeren toegangshek was wat naar binnendraaide .


Alex

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Bericht door Valéry »

De SSTT stalde haar materieel op de zuidwestelijke uithoek van het emplacement, daar waar je aan het west-eind van de Hazelaarstraat voordelig kon tanken bij Piet van Beurden. De zadeltank-loc NS 8826 is omstreeks 1990 in schaal 1:148 uitgebracht door Graham Farish; zie de database van WilcoV.
Houdoe,


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie