[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Nu de bovenleidingportalen staan te drogen op hun funderingen, maar ik nog geen zin had om te stoppen met knutselen, verder gegaan met een scenery stukje.
Op dit stukje 'landelijk Brabant' wilde ik een jeugdherinnering uitbeelden. De melkkoeien mochten soms wisselen van weiland en werden dan over de polderweg heen gejaagd. Vaak liepen ze zelf rustig, maar soms waren er sommige dames die een ander plan hadden. Bijvoorbeeld op een zonnige dag even te gaan liggen op het warme asfalt, of het groene gras uit de berm te eten, in plaats van de wei in te lopen. Je moest dan van goede huize komen om de dames de juiste kant op te krijgen!
In 1:160 heb ik zo'n scene nu na proberen te bouwen. Let wel, op de foto's is de boel nog nat en is het nog niet helemaal klaar!

Afbeelding

In deze hoek komt een weiland met bossage en boom. Bodem is wederom Woodland's fine turf, verschillende tinten groen, geel en bruin. Ondergrond is met Acryl verf bruin geverfd. Het geheel ligt op een kartonnenplaat. Zo komt er wat relief waardoor ik straks een slootje eromheen kan leggen. Door de kijkhoek ontstaat er een beetje gezichtsbedrog, waardoor de slootjes dieper lijken dan ze zijn...

Afbeelding

De aanloop richting de weg was vroeger altijd modderig en vol 'vlaaien'. Met boomschorspasta, waarin ik sporen heb getrokken, hoop ik dit effect te krijgen. Straks wordt e.e.a. nog geschilderd natuurlijk!

Afbeelding

Enkele graspollen (Anita Decor) links en rechts...

Afbeelding

Een van de dames staat wat eenzaam te genieten van het gras...

Afbeelding

Preiser-view vanaf de publiekszijde. In de achtergrond zie je de Wildpassage......

Afbeelding

Preiser-view vanaf de bedienzijde, in de auto zit daadwerkelijk een Preiser rustig af te wachten tot zij door kan rijden...

Afbeelding

Het Preisertje achter het stuur is er een uit de 100-gelijken-uit-de-goedkope-zak, gehalveerd, anders past het allemaal niet...

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat als het Preisertje op d'r plaats gelijmd is. De auto is eerder al voorzien van een kentekenplaat, passende bij de tijdsperiode...

Afbeelding

Totaaloverzicht; het pad is geverfd met een mengsel van bruin/groen/zwarte, verdunde acrylverf. Ook zijn er wat grassprietjes aangebracht en lichte bruine vegen, als ware het vlaaien...

Als alles droog is, wordt de scene nog bijgewerkt en verder afgemaakt. Zo moeten de slootkanten nog helemaal aangekleed worden en natuurlijk nog een prikkeldraad-afzetting rondom het weiland komen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Een van de 'tradities' op mijn modulebaan is dat elke module een thema uitbeeld van m'n andere 'hobby' (en later werk), namelijk de hulpverlening bij brandweer & ambulancedienst.
Om te voorkomen dat elke module een ongeval of brand vertoond, gebruik ik voorbeelden van inzetten die je niet snel verwacht. Zo ook op deze module; In de stal bij een van de boerderijen is een koe door het rooster gezakt en in de onderliggende gierput gevallen...
Hier enkele foto's van de bouw en het eindresultaat;

Afbeelding

Een andere traditie is het gebruik van Markenburg.nl gebouwen. Zo ook de stal dus...

Afbeelding

De dames zijn een verzameling van NOCH en "Van Petegem" koeien. De stalinrichting waar ze achter komen te staan ligt hiervoor. Een basis van luciferhoutjes, messingdraad 0,3mm en messing buis 0,3mm binnenmantel...

Afbeelding

Proefpassen. Er is ruimte voor 4 dames in dit deel van de stal...

Afbeelding

De vloer bestaande uit van die betonnen roosters, is gemaakt van Markenburg.nl lamellen voor achter de ramen. De stal is geen recht-toe-recht-aan binneninrichting. De ruimte is een soort L. De vloerdelen liggen hier op elkaar. Waar de 2 delen bij elkaar komen, komt de afscheiding met de 4 dames erachter. Het hoogteverschil is amper te zien in het echt, alleen op foto's lijkt het enorm. Alles op deze foto is nog nat. Er zijn meerdere lagen mat grijs en allerlei washes en poeders over gegaan...

Afbeelding

De muren zijn 'saai grijs karton'. Met gehalveerde luciferhoutjes maak ik een skelet...

Afbeelding

De binnenzijde wordt opgevuld met een plaatje balsahout waarin ik met een scherp mes plankjes heb gekerfd. Gewoon uit de losse pols. Nu moeilijk te zien op het blanke hout...

Afbeelding

Geverfd met een eerste basislaag, komen de kerven al beter tot hun recht...

Afbeelding

Proefpassen met 3 dames...

Afbeelding

Andere hoek, in de vloer is het gat te zien waar straks dame no. 4. doorheen gezakt is...

Afbeelding

Zichtlijn door de deur heen, ben benieuwd hoeveel er straks te zien is eigenlijk...

Afbeelding

Rondom het gat worden planken gelegd waar later de veetakel op geplaatst wordt...

Afbeelding

De boel geweatherd met een eerstje wash van simpel verdunde zwart/bruine verf...

Afbeelding

In werkelijkheid kost het opbouwen van de moderne veetakel in onze regio ongeveer 30 - 120 minuten, afhankelijk van de situatie. Zo'n geavanceerde machine wilde ik hier niet maken, dus een simpel framepje van 1mm messingbuis in elkaar gesoldeerd...

Afbeelding

De boel brandweerrood geschilderd...

Afbeelding

Een lier is aangebracht. Het korte draadje aan de linkerzijde gaat straks naar een 'afstandsbediening' die door een brandweerman bediend gaat worden...

Afbeelding

Hier is de veetakel geplaatst en zie je de brandweerman de boel bedienen...

Afbeelding

Overzicht van de scene; Een brandweerman, met ademlucht (het puntje van een satéprikker), daalt de ladder af, terwijl een ander aanwijzingen geeft.
Ook de Veearts is net te zien in zijn witte jas...

Afbeelding

Onder de vloer zie je nog net dame no. 4 haar kop boven de gier uithouden...

Afbeelding

Achter deze scene zitten de dames in hun kooien, met daarvoor dus een voerbak vol lekkers. De bak zelf is een H-profiel wat ik donkergrijs geverfd heb...

Afbeelding

De voederbak gevuld met grasjes en strooisels van NOCH en BUSCH...

Afbeelding

De buitenzijde is mooi gedetailleerd met allerlei metselverbanden etc...

Afbeelding

Zonder verlichting is er niets te zien van het drama wat zich binnenin afspeelt...

Afbeelding

Met verlichting is goed de afdalende brandweerman te zien...

Afbeelding

Een andere scherpte-diepteinstelling, tovert de 3 overgebleven dames te voorschijn...

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit andere raampjes, andere hoeken te zien. Zoals zicht op de 3 dames in hun kooi en de rug van de bedienende brandweerman...

Afbeelding

Totaaloverzicht van de schuur. Hij staat op 3 lagen luciferhoutjes, zodat er ruimte genoeg is om een kelder na te bootsen. Hoe ik dat in het landschap in ga passen weet ik nog niet. Wellicht haal ik ze eraf en boor ik gewoon een gat in de bodemplaat. Ik ben er nog niet uit...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Serge »

Beste Alwin,

Wat een prachtig en gedetailleerd tafereeltje heb je hier in elkaar geknutseld. Ziet er goed uit! En erg creatief. Het is haast jammer dat niet iedereen het zal ontdekken als dit straks een vaste plek op je baan heeft.

Groeten Serge


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door brendo »

Dit is leuk om te zien en top dat je alles zelf bouwt!


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronald2016 »

Heel leuk gedaan Alwin.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

@allen, dank voor de complimenten. Het is inderdaad jammer dat velen het op een beurs niet zullen zien. Doch, de enkeling die de moeite en tijd neemt, ontdekt het wellicht!

Bouwupdate:

Ondertussen het nodige ingeslagen qua materialen. Helaas geen overzichtsfoto van gemaakt. We wonen nu op zo'n 3 km. afstand van een modelspoorwinkel met een zeer ruim scenery assortiment, niet goed voor de portemonnee, wel goed voor de baan vooruitgang!
Enkele aangeschafte zaken zijn; fruitboompjes, landschapspasta en hekwerk van NOCH, een 'akker' van BUSCH en enkele setjes Preisers voor mijn boerderij-in-wording...

De boerderij is 'van alle markten thuis'. Er is een kleine appelboomgaard, een paar varkens en dus de 25 melkvee-koeien. Ook lopen er wat kippen en ganzen rond. Een zeer levendige bedoening.
Stukje voor stukje bouw ik het terrein op. Tijdens het bouwen kwam ik mijn verloren gewaande zakje van Petegem's Koeien tegen. Dus de wei is ook weer wat voller! Hieronder enkele foto's:

Sfeerplaatjes:


Afbeelding

Een van de dames graast lekker onder een boom...

Afbeelding

De stal moest ontruimd worden, dus een moeder en haar kalf staan samen in de grote wei...

Afbeelding

Ondertussen speelt kleine 'Hoontje' met enkele neergestreken ganzen op een van de akkers...

Afbeelding

Het melken gaat gewoon door. We schrijven 1980, dus dat kan dan nog best met de hand ;)

Appelboomgaard:

Afbeelding

Proefpassen van de boomgaard. Het was een leuke aanbieding, dus kon ze niet laten liggen. Anders had ik ze na proberen te maken natuurlijk...

Afbeelding

De bodem is met NOCH landschapspasta 'Grond/Aarde' ingesmeerd. Een hekwerkje (NOCH) staat eromheen. Eén poort staat open, want er is natuurlijk bedrijvigheid in de gaard zelf.
Ook het pad vanaf de weg naar de stal is met een eerste laag landschapspasta ingesmeerd. Het glanzen komt omdat alles nog nat is...

Afbeelding

Eenmaal droog, vormt het geheel een soort structuur die zich nog het beste laat meten met modderige, stevige, zwarte aarde. Het pad richting de weg is voorzien van een 2e laag. Dat maakt het nog rommeliger...

Afbeelding

Omdat ik het hekwerkje net te ruim opgezet heb, had ik een loos hoekje. Een mooie ruimte om een stapel oude boompjes te leggen. Het zijn takjes van een ANITA Decor setje die ik klein geknipt heb...

Afbeelding

De poort staat een stukje open. Het is een soort hout/plastic achtig iets wat erg mooi en filigrein oogt...

Afbeelding

De boomgaard is voorzien van appelbomen mét appeltjes. Deze worden hier geplukt. Het laddertje komt uit het brandweersetje en was over...

De stal:


Afbeelding

De stal is ontdaan van zijn houtenbodem, ik heb een gat in de onderplaat geboord, dus de afdalende brandweerman en de koe in de mestkelder zijn gehandhaafd. Naast de stal zijn 2 silo's geplaatst voor het broodnodige voer (brokken) voor de koeien en varkens. Het is een bouwpakketje van FALLER. Weer eens wat anders dan een kartonnen set om in elkaar te zetten. Uiteraard is een en ander wel geschilderd!

Afbeelding

De silo's zoals ik ze gebouwd heb. Het setje bevat 2 silo's die in verschillende configuraties geplaatst kunnen worden. Ik heb gekozen voor 2 afzonderlijke silo's...

Afbeelding

Detailopname van de silo's tegen de muur. Een heeft een hoge schachtvulling en de andere een haast horizontale...

Afbeelding

Rondom de stal zijn stelconplaten gelegd. Nog niet het hele terrein is bedekt, omdat ik nog niet precies weet waar ik het woonhuis ga plaatsen en nog enkele kleine snuisterijen zoals een carport, kippenhok, hondenhok etc. etc. Stukje bij beetje werk ik dus ook dit terrein af. Hier is overigens alles nog ongeweatherd. De openingen bij de stal zijn voor een varkensbox en een melkbox. Linksonderin ziet de oplettende kijker de contouren van de (voeder)kuil en opslag verschijnen. Hierover in een andere update meer...

Varkens:

Afbeelding

Een varkensbox in wording. De deur zit dicht omdat hierachter de bedrading loopt voor de verlichting in de stal. Dat kreeg ik niet netjes weggewerkt, dus dan maar de deur dicht. De bodem is wederom de landschapspasta 'Aarde'. Dit is de basislaag, er komen nog kleuraccenten in. De varkentjes komen uit een Preiser set met boerderij-dieren...

Afbeelding

Afbeelding

De beide zeugen heb ik ook wat 'bespetterd' met de landschapspasta, ze hebben lekker liggen rollen en dabben in de modder...

Afbeelding

Een hekwerk geplaatst, het is een gehalveerde set 'lamellen' van Markenburg, welke geschilderd is...

Afbeelding

Wat groen strooisel en verdunde landschapspasta en daarmee is de varkensbox af...

-Einde deel I-


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

-Deel II-


Melk-box:


Afbeelding

De andere lege plaats wordt een melk-box. Normaliter melk je in een (melk)stal, maar deze scene is te leuk om te verstoppen vind ik! Dus zit ze lekker buiten.
Het hekwerk zijn 2 stukjes die over zijn van de boomgaard. Tussen de 2 hekken in, word schrikdraad gespannen...

Afbeelding

Even een foto met flits. De koe staat naar een voedertrog, zodat ze rustig kan eten, terwijl ze gemolken wordt. Het setje is erg compleet incl. zinken emmer, krukje, koe en boerin...

Afbeelding

Een regiment van verschillende melkbussen staan te drogen. Ze zijn net geschilderd. Echt heel gedetailleerd 3dprintwerk van DM-Toys/Modellbahn Union...

Afbeelding

Als laatste een overzichtsfoto van het terrein tot zover. Linksonder is inmiddels de kuil ook geverfd in betongrijs. Het terrein rondom is voorzien van verschillende landschapspasta's (zand/aarde/leem) en enkele hoekjes zijn voorzien van allerlei groen, zoals grasjes en Woodland fineturf in verschilende kleuren...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Maurits71 »

leuk weer chef


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Krab »

Je gaat weer super te keer Alwin .
Wat een update's de ene nog mooier dan de andere ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door gek op stoom »

Alwin je hebt alweer veel werk verricht
ik kom hem in mei graag even bekijken op de beurs in Hilversum

Gr Andy


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2009
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Bjor »

Mooi werk, Alwin! Leuke details en duidelijk met kennis van het boerenbedrijf gemaakt. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

@ Allen, dank!

Bouwupdate:


Ondertussen staat de stal vast en is de scenery rondom de boerderij ver af. Af als in, de gebouwen, de plaats, het groen etc. Voor de bouw van de brandweerwagens begin ik een apart draadje denk ik, of ik maak dadelijk nog een nieuwe update. Eerst deze maar eens;

De stal:


Afbeelding

Afbeelding

Rondom de stal is wat groen aangebracht en een stoepje richting een van de deuren. Het groen is wat wild en opgeschoten, alsof de boerderij haast ín het bos staat...

De hoeve van binnen:

Het hoofdgebouw/woonhuis zelf had ook flink wat werk nodig. Het bouwpakket is van Modellbahn Union/DM-Toys en een probeersel. Eigenlijk stond hier de hoeve van Markenburg.nl gepland, maar met mijn verjaardag kreeg ik deze boerderij. Welke er ook goed bijpast!
Doch, zomaar een gebouw neerzetten is niet mijn stijl en geinspireerd door draadjes op het buurforum waar mensen in H0, 0 en 1 hele interieurs bouwen, besloot ik dat ook te doen. Hoe? Met wederom allerlei setjes van Modellbahn Union en Rail-N-scale.

Afbeelding

Even proefpassen...
De binnenmuren zijn gebouwd met behulp van visitekaartjes die ik gekregen had op een symposium en niet meer nodig heb. De muren zijn geschilderd of beplakt met behang. De nog witte ruimtes ga ik niet inrichten, daar zie je écht niets van op de baan namelijk. De eetkamer en woonkamer wel...

Afbeelding

Geverfd ziet het er direct al levendiger uit...

Afbeelding

En dan met opa & oma Preiser en het kleine broertje van Hoontje die achter de hond aan zit, is deze scene ook weer klaar...

Afbeelding

De eetkamer...

Afbeelding

De servieskast, zeer gedetailleerde 3D print...

Maar wat zie je er nou van straks op de baan?

Afbeelding

Woonkamer met bank en televisie...

Afbeelding

Woonkamer met opa & oma Preiser...

Afbeelding

Kleine broertje van Hoontje en het hondje...

Afbeelding

Opa Preiser...

Niet zoveel dus. Ach, ik weet dat het er zit! En jullie nu ook, dus wie komt er op Hilversum zoeken? :lol:

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Nu de binnenzijde van het woonhuis af is, wordt het gebouw verder opgebouwd en voorzien van details...

Afbeelding

Het plafond wordt erin gelegd. De bovenverdieping krijgt geen scenery...

Afbeelding

Het dak bestaat uit meerdere lagen karton. De dakkapel moet hier nog geplaatst worden...

Afbeelding

Afbeelding

Aan de zijkanten geeft dat een wat rommelig effect. Daar moet ik nog een oplossing voor bedenken, omdat het bouwpakket daarin niet voorziet...

Afbeelding

Afbeelding

De dakranden worden bekleed met een styreenstrip van 2 mm breed...

Afbeelding

De voorgevel met aan de dakrand een in wit uitgevoerd hoekprofiel als ware het een dakgoot. Ook zijn enkele details aangebracht, zoals een buitenlamp en melkbussen druiprek...

Afbeelding

Detail van de zeer gedetailleerde schoorsteen...

Afbeelding

Afbeelding

De dakkapel kreeg van aluminiumfolie enkele loodslabben...

Afbeelding

Een overzicht waarbij het woongebouw nu ook vast geplaatst is...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Omdat ik het niet voor elkaar krijg een uitgebreide update te plaatsen. <Er volgt steeds een error dat de server te lang moet wachten> Hier slechts enkele sfeerbeelden van de laatste bouwwerkzaamheden rondom de boerderij en spoorlijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort hoop ik weer wat detailfoto's van enkele zaken die ik gebouwd heb te kunnen plaatsen. Ik weet niet wat er nu mis is namelijk...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

De beloofde details en hoe ik ze gemaakt heb.

Melkdruiprek:

Afbeelding

De melkbussen geverfd en wel, hier nog op hun houder...

Afbeelding

Met balsahout balkjes maak ik een rekje. Hier met enkele bussen als proefpassing...

Afbeelding

De boel in de blauwe verf gezet. Het vaak geziene bloemmotiefje ga ik er niet opzetten :lol:

Kippenhok:

Ook deze boerderij heeft een heus kippenhok. Het gebouwtje komt van Noch, de kippetjes van Preiser...

Afbeelding

Het hekwerk werd gemaakt van een FALLER industriehek setje. De palen zijn luciferhoutjes...

Afbeelding

De bodem is uitgevoerd in verschillende kleuren van de NOCH Landschapspasta. Een haan zit fier op het hok te kukelen...

Voederkuil:


Elke boerderij heeft een voederkuil. Zo ook deze.

Afbeelding

Hier is een van de 2 kuilen al gevuld en 'af'. De muren zijn luciferhoutjes welke met zijdematte verf van REVELL en HUMBROL betongrijs zijn geverfd...

Afbeelding

Een DEMAKUP watpad is de basis...

Afbeelding

Deze pluk ik wat uit elkaar en frommel ik in vorm tussen de muren...

Afbeelding

Daaroverheen komt 1 laagje van een papierenzakdoekje. Dat doordrenk ik met verdunde houtlijm (1:1) en laat ik drogen.
Daarna verven met in dit geval matte Humbrol no. 33 zwart.
De balkjes zijn gemaakt van satéstokjes die ik bruin geverfd heb en verweerd met verschillende poeders van Artitec. Eigenlijk moeten er nog een stel autobanden omheen, maar die heb ik niet op voorraad helaas...

Groen rondom de boerderij:

Rondom de boerderij is allerhande groen verschenen. Ik wilde doorkijkjes maken vanaf het spoor (publiekszijde) die aantrekkelijk zijn. Vroeger hadden we zo'n haag van bomen aan de rand van het perceel staan. NOCH heeft dit jaar een mooie set bomen uitgebracht, dus die staan nu als een haag langs het perceel. Aan de voorzijde van de bak komen akkers, zoals ze in de jaren '80 en '90 ook lagen tussen Rijen en Tilburg. Nu staan er veel huizen en een industriepark. Enkele foto's:

Afbeelding

De voet van een van de bovenleidingportalen is wat overwoekerd...

Afbeelding

Het groen tussen spoorbaan en akker. De akker loopt als het ware over in de groenstrook hier. De afwezigheid van een sloot, maakt dat de boer 'landjepik' kan doen en de akker net ff wat verder om kan ploegen...

Afbeelding

Verschillende soorten strooisels, clump foliages en grassen maken deze groene scheiding tussen de achterliggende boerderij en op de voorgrond liggende spoorbaan...

Afbeelding

De bossages worden soms wat hoger, zeker richting de moduleovergang...

Afbeelding

Overzicht van boven van de bomenrij en groenstrook langs het spoor...

Afbeelding

Een overzicht van dit stuk van de baan...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronaldp »

Waarom heb je zaag snedes tussen de wissels?

mvg ronald
Laatst gewijzigd door Ronaldp op 07 apr 2018 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Nico Essers »

Super mooi gemaakt Alwin, prachtig al die details.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Ronaldp schreef:Waarom heb je zag snedes tussen de wissels?

mvg ronald
Omdat daar een blok overgang zit. De twee liggen geïsoleerd van elkaar.


@Niko, dank.


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ronald2016 »

mooie details Alwin.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo voor het slapengaan sluiten we de 'mancave-dag' af met wat foto's van het laatste gedane stuk van de module [Helix Tilburg]. De gehele voorzijde is nu bekleedt. Als je foto's van vroeger bekijkt zie je de spoorbaan bij Hulten door een soort polderlandschap gaan vol uitgestrekte, lege akkers. Dat heb ik na proberen te maken. Voordeel van deze akkers is dat ze niet heel snel beschadigen door langslopende bezoekers op beurzen én z e kleden het geheel wel mooi af. Daarnaast werkt het lekker snel :lol:

Afbeelding

Akker met rondom wat groen en bossages...

Afbeelding

Detailopname. Het golfkarton is bestrooid met allerlei fijne, scherpe vezeltjes. Ik heb er nog wat groene Woodland Scenics fine turf overheen gegooid in verschillende tinten. Dat moet opkomend gras en onkruid voorstellen op de rijke akkergronden...

Afbeelding

Daarnaast is het begin van de boog richting de helix voorzien van nieuwe ballast en bovenleidingportalen. Hier eerst de basislaag, zand van Busch...

Afbeelding

De voet van het bovenleidingportaal wordt netjes 'ingeballast'...

Afbeelding

De toplaag, hier ook al voorzien van poeders. Een probeersel, zo direct na het indruppelen om te kijken of de boel dan gefixeerd is ook. Normaliter spuit ik het in met matte blanke lak en ben dan dagen bezig met het reinigen van de sporen. Kijken of dit werkt...

Afbeelding

Groen aangebracht langs de baan, brengt het gelijk meer tot leven...

Afbeelding

Kijkende richting Station Gilze-Rijen is er nu een aaneengesloten spoorbaan die voorzien is van scenery! Een hoogtepunt!

Het begint wel steeds vaker op te vallen (en te storen) dat ik geen achterwand en fries heb. Daar moet ik echt wat op bedenken, want de achtergrond van de kamer leidt nu heel snel af. Eerst deze module verder afwerken en zorgen dat de treinen rond kunnen gaan rijden! Dan gaan we daar eens verder over bomen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door edwin.dekker »

Ziet er goed uit allemaal! en wat een flink verslag. De details in de boerderij maken het wel af he.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dankjewel Edwin. Ben er zelf ook zeer tevreden over. Echter moeten er nog enkele details bijgevoegd worden. De brandweermannen zijn niet komen lopen immers ;)

Bouwupdate:

Afgelopen dagen verder gegaan met de aankleding van het spoor over de helix. De hernieuwde boog moest nog in de ballast en de overige bovenleidingportalen dienden geplaatst te worden. Daarna was het landschap aan de beurt. Ik heb gekozen voor een wat 'wilder' landschap alsof je langs een zoomrand van een bos rijdt ofzo. Het bos valt dan net buiten de module.

Genoeg gekletst, foto's!

Afbeelding

Ik ben begonnen bij de akker en zo richting de wildpassage verder gegaan. Rondom de akker zie je de bekende Brabantse zandgrond. Aan de overkant van het spoor ligt een drassig land met allerlei groen en bossages...

Afbeelding

Detailopname van het akkerland wat overgaat in zandgrond. Ook heb ik wat paardenbloemen in het gras gestrooid...

Afbeelding

Zakken we verder af naar het 'zuiden' zie je de spoorbedding op een zandbed liggen. Hierdoor lijkt het alsof de sporen op een soort oud dijkje en wat verhoogd liggen. Dat is louter gezichtsbedrog, de rails heb ik vlak op het hout liggen. Door te spelen met de kleuren en de manier van ballasten ontstaat er reliëf...

Afbeelding

Aangekomen in het einde van deze boog en we naderen de wildpassage. Deze hoek heb ik voorzien van zandgrond en gras met wat opkomend groen. Aan de overkant ligt verwilderd groen met wat omgevallen bomen etc...

Nu is het zaak om de laatste laag matte blanke lak aan te brengen, zodat alles echt vastzit! Dan de rails schoonmaken en kijken of ik wellicht wat met rijdraden kan gaan doen, of doorga naar de volgende module.
Zoals altijd, ben ik ook nu weer benieuwd naar jullie mening!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Stanley »

Ik heb geen mening, ik heb enkel alleen verbazing hoe dit zo mooi en netjes gemaakt is. Zo herkenbaar Brabants landschap waar munne Brabants hartje werm van wordt :)
Zou het heel graag in het echt willen zien dit stukje kunstwerk van je!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dank Stanley, hij komt naar Hilversum. Kun je hem bekijken. Of we moeten er een keer iets anders regelen dat je kunt kijken.

Groetjes

Hoontje



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Peter Ruifrok »

Dit wordt prachtig. Rijdraden: altijd een tricky onderwerp. Zijn vaak heel storingsgevoelig, de stroomafnemers schieten er maar zo af en dan blijft je loc hangen, soms zelfs zijn de stroomafnemers niet sterk genoeg en raken beschadigd. Maar rijdraden maken de baan wel "af". net als overigens de seinen in een ander draadje. Het compromis is wel rijdraden, maar de stroomafnemers laag fixeren. Ook in Hamburg doen ze dat zo, juist vanwege de storingsgevoeligheid. Ik heb dat zelf ook gedaan en ben er best tevreden over.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Plaats reactie