[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Ik zou de wagon t.z.t. graag willen bouwen, dus als je ergens vrije tijd hebt...
Grtz.
Peter
Grtz.
Peter
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Aankoopupdate:
Vandaag kwamen via Duitsland de eerste 2 van 4 Trenitalia GABSsen binnengelopen op het emplacement van de Vijf Eiken in Oosterhout. Vol witgoed staan ze te wachten op dat wat komen gaat...
Trenitalia GABS...
De GABS van FS gerangeerd voor het laad/losdok van de Bauknecht op de oude module...
Enkele details van de wagentjes:
Fabrikant: MTR-Mende exlusive serie
Lengte over buffers: 13 cm.
Weathering: af-fabriek
Koppelingen: vervangbaar voor gedetailleerde haakjes (niet op foto)
Hun grootte voorbeeld:
©Foto van Feijenoordse Meesters
Morgen komen als het goed is de laatste materialen binnen voor de verlichtingsarmaturen, dus dan kan ik dat ook in orde maken. Vandaag is het hoofd systeem al geleverd! De 2 grote LED-panelen. "Dynamisch wit", dimbaar in een range van 2200K - 6500K met een verlichtingssterkte van 3200 lumen. Als het goed is, heb ik straks dus mooi 'daglicht' in mijn kamer, of 'warm wit'.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Tot zover!
Vandaag kwamen via Duitsland de eerste 2 van 4 Trenitalia GABSsen binnengelopen op het emplacement van de Vijf Eiken in Oosterhout. Vol witgoed staan ze te wachten op dat wat komen gaat...
Trenitalia GABS...
De GABS van FS gerangeerd voor het laad/losdok van de Bauknecht op de oude module...
Enkele details van de wagentjes:
Fabrikant: MTR-Mende exlusive serie
Lengte over buffers: 13 cm.
Weathering: af-fabriek
Koppelingen: vervangbaar voor gedetailleerde haakjes (niet op foto)
Hun grootte voorbeeld:
©Foto van Feijenoordse Meesters
Morgen komen als het goed is de laatste materialen binnen voor de verlichtingsarmaturen, dus dan kan ik dat ook in orde maken. Vandaag is het hoofd systeem al geleverd! De 2 grote LED-panelen. "Dynamisch wit", dimbaar in een range van 2200K - 6500K met een verlichtingssterkte van 3200 lumen. Als het goed is, heb ik straks dus mooi 'daglicht' in mijn kamer, of 'warm wit'.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Tot zover!
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Aankoop & Bouwupdate:
Vandaag weer de wekelijkse middag 'vrij' en dus hobbytijd! Samen met Vera eerst voor het huis nog op pad geweest.
Toen bleek dat bij een grote woongigant (niet de Zweedse ) een soort VIP-dag was, heb ik een nieuw 'workstation' gekocht. Een mooi grenenhouten, diep bureau of luxe gezegd; secretaire. Hierop kan ik mooi een hobby/werkplek maken, incl. programmeerspoortje. Dat wordt lekker knutselen!
Het geheel, inmiddels al deels ingericht. In de achterwand zijn wat gaten gemaakt ten behoeve van de kabel doorvoeren.
Close-up van de werkplek. Bovenop komt binnenkort het programmeerspoor. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat aan ga sluiten, want wil er zowel analoge als digitale spanning op kunnen zetten. Want ik rij DINAMO en werk vaak ook met gewoon analoge locs die ff een testje moeten kunnen maken...
Verder is er een ruimte voor mijn soldeerstation. Dit blijft uitneembaar, want ook op de grote baan moet worden gebakken af en toe.
Links ligt een 15V voeding waar ik krokodillenklemmen en de sPROGIIa op aansluit. Zo kan ik allerlei knutselwerkjes waar electra in verwerkt zit, testen.
Naast het bureau heb ik ook eens goed nagedacht over de verlichting in mijn 'Mancave'. Waar de baan nu staat is 's avonds weinig tot geen licht vanaf een simpele plafoniere. Bij de bouwmarkt waar wij inmiddels sinds de verhuizing 'grootafnemer' zijn, hadden ze ook hele luxe LED-panelen. Deze zijn via WIFI schakelbaar en komen in 16.000.000 kleuren. (Als we de handleiding mogen geloven). Ook is er een simpele 'Dynamic White' variant die gewone witte verlichting geeft met een kleurtemperatuur van 2200K - 6500K. Die laatste is vergelijkbaar met fel daglicht en volgens een bevriend fotograaf ideaal om later foto's onder te maken.
Ook voor boven de werkplek is een schakelbaar paneel geplaatst. Zo kan ik 's avonds 'voor het slapengaan' alvast een wat warmer witte verlichting schakelen. Ja ja, we worden ouder, dus daar houden we rekening mee
Een plaatje van de sets in een test opstelling:
Daglicht-fel wit (6500K)
Ook een filmpje:
Naast al dit 'bouwgeweld' is er vanuit Italië nog een pakje aangekomen. Mijn laatste 2 MTR-Mende GABS'sen van de FS uit tijdperk IV! Nu is de autotransporttrein richting Oosterhout Vijf Eiken compleet!
De MTR37001AW, af-fabriek licht geweatherd. Ik ben er erg content mee. De opdrukken zijn haarscherp...
De MTR37001BW, af-fabriek licht geweatherd. Ook met deze ben ik erg content. Ook hier de opdrukken haarscherp en veel details zichtbaar!
Al bij al veel leuke nieuwtjes...
Ik ga nog even verder knutselen!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Vandaag weer de wekelijkse middag 'vrij' en dus hobbytijd! Samen met Vera eerst voor het huis nog op pad geweest.
Toen bleek dat bij een grote woongigant (niet de Zweedse ) een soort VIP-dag was, heb ik een nieuw 'workstation' gekocht. Een mooi grenenhouten, diep bureau of luxe gezegd; secretaire. Hierop kan ik mooi een hobby/werkplek maken, incl. programmeerspoortje. Dat wordt lekker knutselen!
Het geheel, inmiddels al deels ingericht. In de achterwand zijn wat gaten gemaakt ten behoeve van de kabel doorvoeren.
Close-up van de werkplek. Bovenop komt binnenkort het programmeerspoor. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat aan ga sluiten, want wil er zowel analoge als digitale spanning op kunnen zetten. Want ik rij DINAMO en werk vaak ook met gewoon analoge locs die ff een testje moeten kunnen maken...
Verder is er een ruimte voor mijn soldeerstation. Dit blijft uitneembaar, want ook op de grote baan moet worden gebakken af en toe.
Links ligt een 15V voeding waar ik krokodillenklemmen en de sPROGIIa op aansluit. Zo kan ik allerlei knutselwerkjes waar electra in verwerkt zit, testen.
Naast het bureau heb ik ook eens goed nagedacht over de verlichting in mijn 'Mancave'. Waar de baan nu staat is 's avonds weinig tot geen licht vanaf een simpele plafoniere. Bij de bouwmarkt waar wij inmiddels sinds de verhuizing 'grootafnemer' zijn, hadden ze ook hele luxe LED-panelen. Deze zijn via WIFI schakelbaar en komen in 16.000.000 kleuren. (Als we de handleiding mogen geloven). Ook is er een simpele 'Dynamic White' variant die gewone witte verlichting geeft met een kleurtemperatuur van 2200K - 6500K. Die laatste is vergelijkbaar met fel daglicht en volgens een bevriend fotograaf ideaal om later foto's onder te maken.
Ook voor boven de werkplek is een schakelbaar paneel geplaatst. Zo kan ik 's avonds 'voor het slapengaan' alvast een wat warmer witte verlichting schakelen. Ja ja, we worden ouder, dus daar houden we rekening mee
Een plaatje van de sets in een test opstelling:
Daglicht-fel wit (6500K)
Ook een filmpje:
Naast al dit 'bouwgeweld' is er vanuit Italië nog een pakje aangekomen. Mijn laatste 2 MTR-Mende GABS'sen van de FS uit tijdperk IV! Nu is de autotransporttrein richting Oosterhout Vijf Eiken compleet!
De MTR37001AW, af-fabriek licht geweatherd. Ik ben er erg content mee. De opdrukken zijn haarscherp...
De MTR37001BW, af-fabriek licht geweatherd. Ook met deze ben ik erg content. Ook hier de opdrukken haarscherp en veel details zichtbaar!
Al bij al veel leuke nieuwtjes...
Ik ga nog even verder knutselen!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Mooie panelen Alwin! Als ik tzt ook mijn mancave heb wil ik daar ook fatsoenlijke verlichting hebben, dit is eigenlijk wel een hele goede daarvoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Ik krijg helaas alleen dit te zien
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Bouwupdate:
Zo dan! Bijna 2 maanden verder en eindelijk is er vandaag dan iets aan de baan zelf gedaan! Jaja, [Module Station Rijen anno 1980] staat in mijn inmiddels-niet-meer-zo-nieuwe huis.
Enkel de module is overgehuisd en een tas vol spullen en rijtuigen, want de afgelopen maanden heb ik danwel gescheiden van mijn baan geleefd, maar ik ben wel druk geweest met allerlei ombouwprojectjes. Aangezien het steeds 'makkelijker' wordt om in N Nederlands materieel te krijgen, lukt het ook steeds beter om authentieke treinsamenstellingen uit de jaren '80, '90 en '00 na te bootsen.
Even een crappy foto van het heugelijke feit!
De module, hier nog even op een workmate, in afwachting van dat wat komen gaat. Vooralsnog is enkel het vertreksein vervangen en heb ik de AOB opnieuw ingesteld. Geluid + beweging zijn nu nog wat scherper op elkaar afgesteld.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Zo dan! Bijna 2 maanden verder en eindelijk is er vandaag dan iets aan de baan zelf gedaan! Jaja, [Module Station Rijen anno 1980] staat in mijn inmiddels-niet-meer-zo-nieuwe huis.
Enkel de module is overgehuisd en een tas vol spullen en rijtuigen, want de afgelopen maanden heb ik danwel gescheiden van mijn baan geleefd, maar ik ben wel druk geweest met allerlei ombouwprojectjes. Aangezien het steeds 'makkelijker' wordt om in N Nederlands materieel te krijgen, lukt het ook steeds beter om authentieke treinsamenstellingen uit de jaren '80, '90 en '00 na te bootsen.
Even een crappy foto van het heugelijke feit!
De module, hier nog even op een workmate, in afwachting van dat wat komen gaat. Vooralsnog is enkel het vertreksein vervangen en heb ik de AOB opnieuw ingesteld. Geluid + beweging zijn nu nog wat scherper op elkaar afgesteld.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Duurde al lang...... kusje
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Bouwupdate:
Hij staat er! Heuh half, maar toch!
Het thuisklussen kan beginnen. Eerste op de lijst; de keerlus en module Gilze-Rijen op de juiste hoogte brengen. Dan alles aansluiten en rijden!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Hij staat er! Heuh half, maar toch!
Het thuisklussen kan beginnen. Eerste op de lijst; de keerlus en module Gilze-Rijen op de juiste hoogte brengen. Dan alles aansluiten en rijden!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Succes kerel, fijne wintertijd
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Mancave at its best
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...
Gewoon wauw.. Succes met aansluiten!
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Bouwupdate:
Vandaag weer druk aan de knutsel. Eerste herstelwerkzaamheden onder de baan; opnieuw aansluiten van de bekabeling etc.
Daarnaast de verlichting in de kamer verder uit kunnen meten en opgehangen.
Naast het Dynamic White LED paneel boven mijn nieuwe werkplek, hangt er nu ook een Dynamic White LED paneel van 120 x 30 cm midden boven de kamer. Ook deze is weer te sturen met een app op de telefoon en met een wandcontrole-unit. De lichtrange is 2200K - 6000K wit licht, dus van zeer warm wit naar koud wit/daglicht wit.
Zonder licht wordt het snel donker in de kamer. Deze foto is omstreeks 15:30u vanmiddag genomen...
Nu, op 50% sterkte, schijnt de zon vol op!
Van de week ook even ergens blauwe plaat vandaan halen zodat de [Module Helix Tilburg] aangesloten kan worden op het schaduwstation. Ook moet ik het onderstel voor de [Module Keerlus] nog helemaal in orde maken, dus genoeg te doen voordat er een trein gaat rijden.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Vandaag weer druk aan de knutsel. Eerste herstelwerkzaamheden onder de baan; opnieuw aansluiten van de bekabeling etc.
Daarnaast de verlichting in de kamer verder uit kunnen meten en opgehangen.
Naast het Dynamic White LED paneel boven mijn nieuwe werkplek, hangt er nu ook een Dynamic White LED paneel van 120 x 30 cm midden boven de kamer. Ook deze is weer te sturen met een app op de telefoon en met een wandcontrole-unit. De lichtrange is 2200K - 6000K wit licht, dus van zeer warm wit naar koud wit/daglicht wit.
Zonder licht wordt het snel donker in de kamer. Deze foto is omstreeks 15:30u vanmiddag genomen...
Nu, op 50% sterkte, schijnt de zon vol op!
Van de week ook even ergens blauwe plaat vandaan halen zodat de [Module Helix Tilburg] aangesloten kan worden op het schaduwstation. Ook moet ik het onderstel voor de [Module Keerlus] nog helemaal in orde maken, dus genoeg te doen voordat er een trein gaat rijden.
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Hoi Alwin ,
dat is een hoop licht boven je baan ik heb enkel wat tl lampen erboven hangen .
Ben benieuwd naar je vorderingen als je er nog tijd voor heb .
mvg Sjaak
dat is een hoop licht boven je baan ik heb enkel wat tl lampen erboven hangen .
Ben benieuwd naar je vorderingen als je er nog tijd voor heb .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Bouwupdate:
Afgelopen 3 dagen 'plots' vrij. Dus lekker weer aan de baan kunnen knutselen. Het is gelijk merkbaar, nu hij gewoon hier thuis staat, klust het lekker door. "Even naar boven" en voor je het weet ben je een paar uur en flink aantal klussen verder!
Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het verder afwerken van de [Module Helix Tilburg]. Qua sporen etc. was hij al klaar, alleen nog enkele draden aansluiten en de nieuwe blokindeling invoeren in iTrain moest nog gebeuren. Ook de wisselstraat richting de stamlijn moest voorzien worden van een relaisschakeling, omdat dit een soort uitvergroot kruiswissel is.
Dat werd dus in een krappe kleine ruimte solderen, draden trekken en werken... Maar het is goed gegaan en de treinen rijden er inmiddels overheen!
Dus heb ook enkele filmpjes gemaakt...
Foto's!
De wisselstraat waarvoor een relaisschakeling is aangelegd. Uiterst links en uiterst rechts zie je de 2 wissels die samen het 'kruiswissel' vormen en dus niet bij een blok horen. Het wissel erboven hoort tot de buitenbocht van de helix en heeft dus geen relaisschakeling nodig...
De documentatie van de baan, daardoor wist ik weer welke draadjes waar aangesloten zaten. Op [Module Venneweg] hing een 25-polige stekker richting de voorganger van deze helix. Maar ja, waar al die draden voor waren wist ik niet meer precies natuurlijk! Dan ben je blij met zo'n tabelletje. En een multimeter om alles toch even na te meten. Zo ontdekte ik dus dat de groene draad voor de wisselstraat geen verbinding heeft mét de spoorstaaf. Dat wordt een keer [Module Venneweg] losmaken en nakijken...
Zoveel ruimte in de kamer, en dan ga ik hier tussen gewrongen proberen te solderen... Het ging eigenlijk best vlot...
Ooit afgekeken bij de Delftse Modelbouw Vereniging; printplaatjes waaraan de 25-polige stekkers zitten gesoldeerd. Nu was het draadje op het juiste stripje, aantikken met de soldeerbout en klaar is Hoontje!
De doorvoer en het achterliggende PVC buisje zitten aardig vol draadjes. Daar moet binnenkort, als ik een ringleiding voor m'n verlichting aan ga leggen maar een gaatje naast...
Alle draden op een zwarte en witte na, aangesloten, dus de boel intekenen en test rijden!
Tijdens het testrijden viel het erg op dat de rolweerstand van wagonnetjes echt heel erg van invloed is op het trekkend vermogen. Mijn Startrain 1300 heeft de grootste moeite om 3 Fleischmann plan W's, 4 plan D's van Arnold en een THS Plan D omhoog te trekken, terwijl een sleep van 7 Minitrix IC rijtuigen geen belemmering lijken te zijn. Terwijl hun gewicht meer is dan de eerstgenoemde rijtuigen.
Ook de GEFCO Autotransportwagons van MFTrain gaan nog niet soepel omhoog. Ze ontkoppelen snel en lopen erg snel uit de rails. Erg balen, want om die trein gaat het nu nét! Dat waren de goederentreinen die ik vroeger door het bos zag blazen! Dus nog veel testen voor de boeg! De IC Den Haag - Venlo anno 2005 rijdt in elk geval soepel omhoog, dus er is ook zeker succes!
Enkele filmpjes:
IC Den Haag - Venlo anno 2005
NS 1202 met 7 IC rijtuigen
NS 1306 met 7 IC rijtuigen
NS 6503 met 7 IC rijtuigen
Terwijl zij testrijden, zit ik me te verwonderen over het volgende...
Beneden aan de andere zijde van de Helix stuit ik opnieuw op een stekker. Ik heb slechts 2 draden over, een zwarte en witte... Maar waar moeten de andere 4 draden dan aangesloten worden? Die stonden niet op het schema. Wat blijkt, het zijn de wisselvoeten zodat die ook gevoed worden, die behoren namelijk bij de beginblokken van de helix. Morgen nieuwe stekker maken en gauw nog 4 draden extra trekken. Dan is de [Module Helix Tilburg] technisch voor nu helemaal klaar!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Afgelopen 3 dagen 'plots' vrij. Dus lekker weer aan de baan kunnen knutselen. Het is gelijk merkbaar, nu hij gewoon hier thuis staat, klust het lekker door. "Even naar boven" en voor je het weet ben je een paar uur en flink aantal klussen verder!
Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het verder afwerken van de [Module Helix Tilburg]. Qua sporen etc. was hij al klaar, alleen nog enkele draden aansluiten en de nieuwe blokindeling invoeren in iTrain moest nog gebeuren. Ook de wisselstraat richting de stamlijn moest voorzien worden van een relaisschakeling, omdat dit een soort uitvergroot kruiswissel is.
Dat werd dus in een krappe kleine ruimte solderen, draden trekken en werken... Maar het is goed gegaan en de treinen rijden er inmiddels overheen!
Dus heb ook enkele filmpjes gemaakt...
Foto's!
De wisselstraat waarvoor een relaisschakeling is aangelegd. Uiterst links en uiterst rechts zie je de 2 wissels die samen het 'kruiswissel' vormen en dus niet bij een blok horen. Het wissel erboven hoort tot de buitenbocht van de helix en heeft dus geen relaisschakeling nodig...
De documentatie van de baan, daardoor wist ik weer welke draadjes waar aangesloten zaten. Op [Module Venneweg] hing een 25-polige stekker richting de voorganger van deze helix. Maar ja, waar al die draden voor waren wist ik niet meer precies natuurlijk! Dan ben je blij met zo'n tabelletje. En een multimeter om alles toch even na te meten. Zo ontdekte ik dus dat de groene draad voor de wisselstraat geen verbinding heeft mét de spoorstaaf. Dat wordt een keer [Module Venneweg] losmaken en nakijken...
Zoveel ruimte in de kamer, en dan ga ik hier tussen gewrongen proberen te solderen... Het ging eigenlijk best vlot...
Ooit afgekeken bij de Delftse Modelbouw Vereniging; printplaatjes waaraan de 25-polige stekkers zitten gesoldeerd. Nu was het draadje op het juiste stripje, aantikken met de soldeerbout en klaar is Hoontje!
De doorvoer en het achterliggende PVC buisje zitten aardig vol draadjes. Daar moet binnenkort, als ik een ringleiding voor m'n verlichting aan ga leggen maar een gaatje naast...
Alle draden op een zwarte en witte na, aangesloten, dus de boel intekenen en test rijden!
Tijdens het testrijden viel het erg op dat de rolweerstand van wagonnetjes echt heel erg van invloed is op het trekkend vermogen. Mijn Startrain 1300 heeft de grootste moeite om 3 Fleischmann plan W's, 4 plan D's van Arnold en een THS Plan D omhoog te trekken, terwijl een sleep van 7 Minitrix IC rijtuigen geen belemmering lijken te zijn. Terwijl hun gewicht meer is dan de eerstgenoemde rijtuigen.
Ook de GEFCO Autotransportwagons van MFTrain gaan nog niet soepel omhoog. Ze ontkoppelen snel en lopen erg snel uit de rails. Erg balen, want om die trein gaat het nu nét! Dat waren de goederentreinen die ik vroeger door het bos zag blazen! Dus nog veel testen voor de boeg! De IC Den Haag - Venlo anno 2005 rijdt in elk geval soepel omhoog, dus er is ook zeker succes!
Enkele filmpjes:
IC Den Haag - Venlo anno 2005
NS 1202 met 7 IC rijtuigen
NS 1306 met 7 IC rijtuigen
NS 6503 met 7 IC rijtuigen
Terwijl zij testrijden, zit ik me te verwonderen over het volgende...
Beneden aan de andere zijde van de Helix stuit ik opnieuw op een stekker. Ik heb slechts 2 draden over, een zwarte en witte... Maar waar moeten de andere 4 draden dan aangesloten worden? Die stonden niet op het schema. Wat blijkt, het zijn de wisselvoeten zodat die ook gevoed worden, die behoren namelijk bij de beginblokken van de helix. Morgen nieuwe stekker maken en gauw nog 4 draden extra trekken. Dan is de [Module Helix Tilburg] technisch voor nu helemaal klaar!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Drukdrukdruk! Altijd handig om duidelijk te noteren welke pin van welke stekker waar vandaan komt en waar die naar toe gaat! In geval van storingen kan je veel gelijk uitsluiten!
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4904
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Fijn hé zo'n multimeter
Mooie filmpjes kerel. Die 1200 stam is ook erg mooi zo.
Mooie filmpjes kerel. Die 1200 stam is ook erg mooi zo.
Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Leuke filmpjes inderdaad!!
Ik kies ervoor een paar tientjes extra uit te geven voor een extra (terugmeld)module af en toe. Zo hoef ik modules maar te koppelen met voeding (dcc) en wisselspanning. Daarnaast de terugmelders met utp door te verbinden en “klaar”. (Ik heb geen plek voor een vaste baan dus alles gaat keer op keer in en uit elkaar. Simpele verbindingen zijn dan essentieel.)
Ik kies ervoor een paar tientjes extra uit te geven voor een extra (terugmeld)module af en toe. Zo hoef ik modules maar te koppelen met voeding (dcc) en wisselspanning. Daarnaast de terugmelders met utp door te verbinden en “klaar”. (Ik heb geen plek voor een vaste baan dus alles gaat keer op keer in en uit elkaar. Simpele verbindingen zijn dan essentieel.)
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Dank allen.
@Eric zo is mijn baan ook opgebouwd. Alleen de relaisschakeling zit verdeeld over enkele modules, omdat deze op beide modules nodig is, dus moeten er stekkers tussen. Meeste modules hebben eigen blokkaarten en oc32's. Dus daar ontbreken de stekkers ook.
Groetjes
Hoontje
@Eric zo is mijn baan ook opgebouwd. Alleen de relaisschakeling zit verdeeld over enkele modules, omdat deze op beide modules nodig is, dus moeten er stekkers tussen. Meeste modules hebben eigen blokkaarten en oc32's. Dus daar ontbreken de stekkers ook.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Lekker bezig kerel , ach ja, dat probleem ken ik ook van uit de rails lopen, ontkoppelen en te veel rolweerstand. Heb ook nog hele stammen staan ter verbetering.
Het ontkoppelen kan je gebruik maken van de NME koppelstangen, dit zijn vaste koppelingen. Ik gebruik ze tegenwoordig voor mijn vaste stammen, scheelt een hoop geklopt.
Rolweerstand ben ik nog aan het onderzoeken, maar ik denk dat ik de punten van de wielassen ga bij slijpen.
Tevens, uit de rails lopen, is denk ookneen probleem van bepaalde wielstellen, ik het vermakelijk bij minitrix rijtuiffen en de MU wagons, deze ga ik eens goed na lopen en denk om ook hier de assen aan te passen qua wielen. Even een goede schuif naar kopen.
Het ontkoppelen kan je gebruik maken van de NME koppelstangen, dit zijn vaste koppelingen. Ik gebruik ze tegenwoordig voor mijn vaste stammen, scheelt een hoop geklopt.
Rolweerstand ben ik nog aan het onderzoeken, maar ik denk dat ik de punten van de wielassen ga bij slijpen.
Tevens, uit de rails lopen, is denk ookneen probleem van bepaalde wielstellen, ik het vermakelijk bij minitrix rijtuiffen en de MU wagons, deze ga ik eens goed na lopen en denk om ook hier de assen aan te passen qua wielen. Even een goede schuif naar kopen.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Bouwupdate:
Vandaag de Helix electrisch verder in orde kunnen maken. Geen foto's van gemaakt; alleen maar draden en troep... Die is inmiddels opgeruimd en ik ben druk aan het test rijden. En dus ook tijd voor wat foto's.
Een tweetal plaatjes die de sfeer welke ik voor ogen heb, uit beginnen te stralen. Hopelijk zijn jullie het met me eens?!
De NS 2520 met aan de haak een aantal wagons vanuit Italië beladen met witgoed ten behoeve van de Bauknecht op Oosterhout Vijf Eiken, passeert hier de spoorwegovergang in de polder bij Hulten... (Zou zomaar rond de jaren '90 van de vorige eeuw kunnen zijn!)
De NS 2520 komt retour richting Tilburg Goederen met een lege GEFCO Autotrein en passeert ook nu weer de spoorwegovergang in de polder nabij Hulten...
Owjah en natuurlijk was deze schone ook aan het testen in de [Module Helix Tilburg].
Op het filmpje lijkt het een straaljagertje, dat komt omdat het beestje nog niet geijkt is en dat dan op filmpjes 10x zo erg opvalt ;D
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Vandaag de Helix electrisch verder in orde kunnen maken. Geen foto's van gemaakt; alleen maar draden en troep... Die is inmiddels opgeruimd en ik ben druk aan het test rijden. En dus ook tijd voor wat foto's.
Een tweetal plaatjes die de sfeer welke ik voor ogen heb, uit beginnen te stralen. Hopelijk zijn jullie het met me eens?!
De NS 2520 met aan de haak een aantal wagons vanuit Italië beladen met witgoed ten behoeve van de Bauknecht op Oosterhout Vijf Eiken, passeert hier de spoorwegovergang in de polder bij Hulten... (Zou zomaar rond de jaren '90 van de vorige eeuw kunnen zijn!)
De NS 2520 komt retour richting Tilburg Goederen met een lege GEFCO Autotrein en passeert ook nu weer de spoorwegovergang in de polder nabij Hulten...
Owjah en natuurlijk was deze schone ook aan het testen in de [Module Helix Tilburg].
Op het filmpje lijkt het een straaljagertje, dat komt omdat het beestje nog niet geijkt is en dat dan op filmpjes 10x zo erg opvalt ;D
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Mooie foto Alwin! (Het is wel 2x die van Gefco )
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Is ook een mooi lokje Alwin
En vooral die Gefco wagons die zie je niet veel op internet .
mvg Sjaak
En vooral die Gefco wagons die zie je niet veel op internet .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
@Maarten, ik zie toch echt 2 verschillende foto's?
@Sjaak, zeker. M'n eerste echte Phildie.
@Sjaak, zeker. M'n eerste echte Phildie.
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Vreemd, nu zie ik wel 2 foto's. Leuk hoekje zo!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!
Leuk die Gefco wagons, veel gezien in Spanje. Is toch ook van een Spaans merk? Hier in de Sloe willen ze ook nog wel eens komen. Wel overal uitverkocht geloof ik.
Fred The Railroader