Pagina 44 van 65

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 31 jan 2018 13:25
door Stanley
Lekker bezig Alwin 8-) Trouwens, herkenbaar rijtuig (ICK) in jouw stammetje IC van 1983 :P Fijn dat er weer een trein rijd!
Keep it up, ik volg je met plezier

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 31 jan 2018 15:44
door Rick
Hoontje schreef:De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is.
ICK is van 2003, voor een trein uit 1983 heb je een ICR of plan W nodig. ;)
.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 31 jan 2018 19:49
door Hoontje
ICR moet het zijn, maar die heb ik niet in model gevonden. Dus hangt er een blauw gele ICK die ik overgenomen heb van Stanley tussen. De andere ICK's hangen in het stammetje van 2005, maar oh nee! Daar hangt een niet bestaande 1700 voor! :lol:

Zodra ik een ICR vind, komt die erbij.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 01 feb 2018 09:19
door Stanley
Een klein beetje eigen inbreng in de IC van 1983 dat langs Gilze-Rijen reed :mrgreen: prima toch :) Ben benieuwd naar je andere samenstellingen!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 08 feb 2018 22:24
door Hoontje
Bouwupdate:

Terwijl de baan testrondjes draait, begint het enorm te kriebelen om aan de scenery te beginnen. Het hoofd draait overuren met nadenken over de mogelijkheden en scenes die ik uit wil beelden. Zoals altijd beperk ik dat door:

1. te kijken bij het 1:1 voorbeeld
2. de oppervlakten van de scenery modules in een raster van ongeveer 20 x 20 cm te verdelen. Zeg maar ´per perceel´ ga ik dan aan de slag.

Om het overzicht niet kwijt te raken, begin ik gewoonweg aan de meest linkse zijde van de baan; de module [Helix Tilburg]. Hier moet nog veel gebeuren. De spoorwegovergang heeft de verhuis niet geheel overleefd, dus daar moet een en ander vervangen worden. Daarnaast is er veel meer scenery ruimte dan gedacht! Dus komen er nog enkele percelen bij. Wellicht is er ruimte voor het kenmerkende witte boerderijtje tussen Tilburg en Hulten...
Daarnaast is Fred/3dBuilder goed bezig geweest en heeft hij enkele bovenleidingsportalen ontworpen. Deze komen natuurlijk op dit stuk van de modulebaan!
Doch, voordat die er kunnen staan, moeten er nog wat ballastwerkzaamheden plaatsvinden...

Afbeelding

De basis voor de ballast en het 'jaagpad' ernaast. Een hele fijne soort 'zandkorrel' van BUSCH, nummer is helaas vervaagd, dus dat weet ik niet meer...

Afbeelding

De basis met daarbovenop de bruine ballast. Deze ballast ligt er al jaren, dus is lekker vies. Straks als de lijm gedroogd is, dan ga ik e.e.a. weatheren en verder aankleden. Ook zullen dan de spoorstaven geverfd worden...

Afbeelding

Ook het ballasten gebeurd in stukken van 20 - 30 cm per keer... Zo'n stuk neemt al snel een hele avond in beslag namelijk...

Verder dus ook bezig met de spoorwegovergang van de Moerstraat. De AKI die er nu staat is eigenlijk te modern en heeft dus de verhuis niet overleefd. De bedrading is tussen de paaltjes en de schilden gebroken. Hij moet weer uit elkaar om dat te fixxen. Nu bleek uit nader onderzoek dat deze AKI's pas eind jaren '80 er kwamen. Mitchell (van Spoorobjecten.nl) tekende ooit een oudere AKI in H0, na een PB'tje is die er nu ook gewoon in 1:160.

Afbeelding

Let op, deze foto vertekend héél erg door de maximale zoom. (slecht genomen I know). De dradenbundel paste niet door het paaltje, dus ligt erbuiten. Met een stukje tape waarop ik de rood-witte belijning heb geverfd, verdwijnen de draden. Op de foto lijkt het een enorm dikke paal geworden, maar dat komt door mijn 'tape-plak-skills'. Inmiddels is een en ander strakker aangetrokken en heb ik een mooi slank paaltje!

Wat we ook vaak zien bij spoorwegovergangen zijn auto's die staan te wachten. Dat gaat hier ook gebeuren. Er komt een gepimpte Mercedes voor te staan. Wanneer de 'belletjes rinkelen' zullen de remlichten even kort oplichten. Daarvoor moest er natuurlijk ook wel een bestuurder / -ster in de auto!

Afbeelding

Tadaa... Een poppetje uit de 1000-dezelfde-goedkope-pupkes-zak is nu de trotse bestuurster van deze bolide. De auto zelf is van nature plastic-oranje. Nu met metalic lak (Revell 399 Car-metallic) dus deze kleur. Verder zijn de accenten met Humbrol 91 en Revell 191 chrome silver aangezet. De rest met Humbrol 33 mat-zwart afgewerkt, zoals banden en bodemplaat. Wat rest zijn de nummerplaten en antenne...

Al dat moois gebeurd natuurlijk in de natuur. Nu was mijn voorraad bomen helemaal uitgedund. Dus is er maar weer een hele batch nieuwe gedraaid...

Afbeelding

De basis is gewoon koperdraad wat over is van al het technische geneuzel in onze hobby. Verschillende diktes draai ik door elkaar heen om verschillende dikten in stam en takken te krijgen. De gemiddelde start lengte van mijn draden is 10 cm. Al bij al komt er een boompje uit met een hoogte van ongeveer 7 - 8 cm. Hier zijn ze ook al voorzien van Anita schorspasta. Erg licht en makkelijk verwerkbaar...

Afbeelding

De basis kleur is een soort oker / rood. Hier komen nog strooiseltjes en washjes overheen...

Afbeelding

Afbeelding

Het bladerdak bestaat uit HEKI mikroflor-matjes. Hier kleine stukjes uitknippen van 1 x 1 cm en deze met de vingers helemaal uit elkaar trekken. Dan over de bomen draperen. Sommige krijgen 1 kleur, anderen meerdere...

Daarna volgt een bekleding/besprenkeling met Woodland scenics fine turf in verschillende tinten groen en bruin. Dat is hier nog niet gedaan, aangezien m'n matte blanke lak op is om een en ander te kunnen fixeren...

Afbeelding

En ondertussen wordt de vloot geijkt. Het schaduwstation is echt veel te klein zo...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 09 feb 2018 09:01
door Stanley
Dan zijn nog eens vorderingen, nice 8-)
Die boompjes van je zien er wel echt toppie uit, veul beter dan de standaard boompies.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 09 feb 2018 10:00
door Rem_Brand
Leuke update, ziet er goed uit :)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 09 feb 2018 10:43
door Traibergen
Mooie vorderingen!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 09 feb 2018 23:57
door Hoontje
@ allen, dank voor de complimenten.

Bouwupdate:

Vanavond begonnen met de eerste 10 cm. groen. Even kijken of ik het nog 'kan' zeg maar. Bedoeling is een verdwijnpunt te creeëren voor de treinen die hier de daadwerkelijke Helix induiken, of uitkomen, net welke kant ze opgaan...
Ondertussen zijn verschillende bestellingen gedaan op Shapeways en andere toeleveranciers, dus weldra kunnen de electrische locs ook naar boven tuffen!

Ben benieuwd naar jullie meningen...

Afbeelding

De basislaag ballast is op dit stuk gedroogd. In de verte is de eerste scenery alweer geplaatst. Hier is de aanmeldsectie voor de verderop gelegen spoorwegovergang en het 'beginpunt' van mijn modelbaan. Het bordje is zelfbouw, de relaiskast van Artitec...

Afbeelding

Close up van de scene in wording. Er komen nog potjes langs het spoor en van die grote metalen kleppen etc...

Afbeelding

Onderin de foto zie je nog net het 'dak' van de helix. Hier verdwijnen de treinen (of komen tevoorschijn) en wil ik een mooi verdwijnpunt maken. Er komt een wat wilde bossage en enkele bomen die de trein aan het zicht ontrekken. Eventuele foto's die gemaakt worden van de tegenoverliggende spoorwegovergang Moerstraat, hebben zo hopelijk een wat mooiere achtergrond...

Afbeelding

Preiser-view de Helix uitkomende... (Rechterzijde foto = publiekszijde)

Afbeelding

Preiser-view de Helix inrijdende... (Linkerzijde foto = publiekszijde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie foto's die voor het publiek vaak niet mogelijk zullen zijn te maken. Je kijkt hier richting de publiekszijde namelijk. Er staan op de achterkant geen bomen, omdat ik hier mogelijk nog iets met een achtergrondplaat wil gaan doen en dan krijg je rare schaduwen enzo... Daarnaast, de bestuurder van de baan wil ook een mooi zicht natuurlijk! De moer blijft zichtbaar aan deze kant, zodat, mocht het nodig zijn ik er nog bij kan. Vanaf de publiekszijde is hij niet zichtbaar...

Afbeelding

Dit is het zicht vanaf de publiekszijde. Je ziet hier al op enkele plaatsen stukjes rails zichtbaar, dus leuke doorkijkjes! De foto is schuin van voren genomen, met zoom vanaf [Module Venneweg] kijkende richting de meest rechterpunt van de module [Helix Tilburg]...

Wat vinden jullie ervan?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 10 feb 2018 10:47
door Ronald2016
Het komt tot leven. Top.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 12 feb 2018 13:41
door Stanley
Leuke plaatjes! Is toch wel op te merken dat je zelfs de moertjes van de helix in de natuur laat in ''blenden'' ... Aan alles gedacht laat je zo zien.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 13 feb 2018 01:36
door Hoontje
Bouwupdate:

Na vandaag de overige 180cm van de sporen in de ballast te hebben gelegd, was het tijd om de module [Helix Tilburg] verder aan te kleden. Morgen komen hopelijk de bovenleidingsportalen van Shapeways binnen, dus dan kan ik daarmee verder. Tot die tijd wilde ik met groen spelen!
Op het buurforum kreeg ik een tip voor de aankleding die ik erg origineel vond! In plaats van het aloude viaduct of tunnel, een ecoduct of wildpassage! Dit om een verdwijnpunt te creeëren...

Zo gezegd zo gedaan! Na wat googlen en het bezoeken van zo'n ecoduct hier in de buurt, had ik voldoende inspiratie. Zoveel, dat ik vergeten ben tussendoor foto's te maken, sorry!
Dus hier plaatjes van het resultaat tot nu toe. Alles is nog nat en glimmend, dat is hopelijk na een nachtje drogen over!

Afbeelding

Eerst begonnen met het verven van de toplaag van de helix. Acrylverf van de Action, gewoon egaal bruin. Dat is een mooie basis om op verder te bouwen...

Afbeelding

De in/uitgang ziet er nu als volgt uit. Met styreen plaat en H-profiel heb ik een ingang gefabriekt. Van dat grauwe, prefab beton zoals ze wel vaker gebruiken bij dit soort bouwkundige hoogstandjes. Rechts is een vluchtdeur te zien met een klein bordes en enkele bordjes. Deze komen van de oude Spoorstaaf modules...
De witte letters komen ook van de Action, ongeveer 10mm hoog vormen zij een soort kunstzinnige barrière voor al te avontuurlijke dieren. En is gelijk duidelijk wat ik uit probeer te beelden hier...

Afbeelding

Preiserview vanuit een cabine van een loc richting het schaduwstation...

Afbeelding

Luchtfoto's en het bezoek aan het ecoduct hier in de buurt leerde dat er veel verschillende soorten grond worden gebruikt. Er moeten immers allerhande dieren over kunnen steken... Zo is er drassige/natte grond voor amfibieachtigen en reptielen, droge zand en grasgrond voor grazers en grotere dieren en hoog gras en bossages voor de kleinere dieren. Bomen zie je amper, deze kunnen de bouwkundige structuren met hun wortels flinke schade toe brengen...
Hier zie je mijn interpretatie van de grasgrond met bossages. Opgebouwd uit verschillende strooisels, clumpfoliages en fine turf...

Afbeelding

De andere helft heeft wat zandgrond (gezeefd zand + Busch) hogere plukken gras (NOCH) en donkerdere 'natte/drassige' grond. Deze is gemaakt van donkere fine turf van Woodlands. Ook nog wat toefjes clumpfoliage om het geheel wat relief te geven...

Afbeelding

Een overzicht/helikopterview van de wildpassage...

Afbeelding

In de andere hoek, die tegen module [Venneweg] aan, heb ik een begin gemaakt van een bos en wat hoger groen. Dit om een overgang te creeëren naar de verdere scenery vooraan deze module en [Module Venneweg] waar beduidend meer bomen op komen te staan. Ook deze ondergrond is opgebouwd uit fine-turf, verschillende strooisels en clumpfoliage. De bomen zijn zelfbouw, zoals eerder aangegeven...

Afbeelding

Doorkijkje richting de publiekszijde van de baan. Hoewel vlak, lijkt er hier door de verschillende hoogtes in het groenwerk wat speels relief te ontstaan. Voor later meer diepte etc. te krijgen is een achtergrond foto overigens wel noodzakelijk. Zeker als ik vanaf de publiekszijde foto's maak, mis ik die enorm. Dus daar moet ik nog wat op bedenken!

Afbeelding

Detailopname van een houtwal welke de scenery scheidt tussen het bos en de wildpassage. De takjes komen uit een doosje van Anita Decor wat ik ooit gekocht heb als probeersel om boompjes mee te maken. Dat lukt niet zo goed, maar een houtwal vlechten kennelijk wel dus...

Nou, hopelijk morgen al vroeg in de middag het pakketje van Shapeways, zodat we ons daarop kunnen gaan richten! Helaas begint het werkende leven overigens ook weer, dus zullen de updates wel wat trager gaan volgen op elkaar...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 13 feb 2018 20:24
door stejaap
Ha Alwin, leuke oplossing zo, ziet er top uit!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 13 feb 2018 21:05
door Alfred
Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 13 feb 2018 21:10
door Traibergen
Leuke manier om de overgang weg te werken!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Geplaatst: 14 feb 2018 21:19
door shoven
Alfred schreef:Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)
Als je wilt weten hoe het zit is deze site heel handig. Hier vind je informatie over het Meerjaren Programma Ontsnippering, waar men faunapassages en dat soort dingen uit financiert. Je kunt er ook de leidraden downloaden, die uitleggen hoe dit soort dingen in elkaar moeten zitten voor welke soorten beestjes. Zoals het een goed ambtelijk stuk betaamt zijn de leidraden lekker dik. :mrgreen:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 10:09
door Traibergen
Gefeliciteerd met je 34e verjaardag!

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 10:14
door Ad_M
Op naar die rollator race Alwin :P :lol:

Mvg,
Ad

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 11:41
door Hoontje
Dank Abel.

@Ad, sinds januari weer helemaal topfit verklaard. Die rollator blijft nog ff in de kast! Hahaha wel goed je weer op het forum te treffen!

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 13:52
door Jelle
Van Harte Gefeliciteerd Alwin. En nog vele goede jaren.

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 14:19
door BenQ
Alwin,
Gefeliciteerd met je 35e verjaardag, nog veel leuke spoorse jaren. :)

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 15:01
door Krab
Gefeliciteerd Alwin met je verjaardag en nog een fijne dag .
Zag dat je test ook goed succesvol afgelopen is .


mvg Sjaak

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 20:17
door RogerB
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 01 mar 2018 23:42
door wim lagerwaard
Gefeliciteerd Alwin

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Geplaatst: 02 mar 2018 00:18
door Hoontje
Dank allemaal!!!

@Benq; mag het ook 34 zijn? :lol: :mrgreen:
@ Sjaak; jup jup treinen doen het goed inmiddels... Helaas is een ander scenery project nu falikant mislukt. De bovenleidingportalen zijn toch nog wat te krap in de bogen. Dus beraden over oplossingen. Waarschijnlijk alles opnieuw aanleggen. :roll:

Groetjes,

Hoontje