[Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venneweg]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door mdedeugd » 16 mar 2013 07:55

Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3491
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje » 16 mar 2013 13:20

Hallo,

Hoe groot Joop zijn traject is weet ik niet; dit project van mij komt in beginsel als module van 122cm X 60cm in een groter geheel van ongeveer 3.50 x 90 cm.

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5040
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door shoven » 16 mar 2013 16:40

mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3491
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje » 16 mar 2013 19:32

shoven schreef:
mdedeugd schreef:Hallo Joop.

Erg mooi project ;)
Hoe groot is de ruimte waar het totaal gaat komen ?
sucses, toppie

Martin de Deugd
Martin, "Hoontje" heet Alwin. Joop is die andere (die nog wat ging terugmelden over waarom rails wel of niet realistisch zijn 8-) ).
En waar wij dus met smart op zitten te wachten :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3491
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje » 17 mar 2013 15:50

Vandaag weer even kunnen hobbyen.
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en bomenrij zijn geplaatst. Ook ligt het grind rondom de loods al op zijn plaats en ben ik aan het wachten tot de lijm gedroogd is. Daarna staat het verwijderen van het overtollige grind op het programma en het 'planten' van het groen rondom de bomenrij.

Groetjes

Hoontje
Bijlagen
IMG_1735 eindresultaat loods en hekwerk.jpg
De loods staat op zijn plaats en het hekwerk en de bomenrij zijn ook geplaatst. Het grind ligt te drogen.
IMG_1735 eindresultaat loods en hekwerk.jpg (57.48 KiB) 4127 keer bekeken
IMG_1733 hekwerk van Leeuwen loods.jpg
Het hoge hekwerk rondom de loods is geschilderd in 'van Leeuwen blauw' en ligt rustig te drogen
IMG_1733 hekwerk van Leeuwen loods.jpg (114.45 KiB) 4127 keer bekeken



Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 623
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn » 17 mar 2013 15:51

shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
  • 1)Peco wissels zijn een paar bielzen en wat railstaven. Punt. Alle automatisering of ompolingen enz. zul je zelf moeten aanleggen. Als je dat niet erg vind geen punt, maar doe het dan wel onzichtbaar.
    2)Regelmatig zie ik enorme plakken tin aan de zijkant van de rails, waarom niet onder een railschoentje, dan is het onzichtbaar.
    3)Met de regelmaat rails met een soldeerbout aan elkaar geplakt gezien.
    4)Naast wissels vrij grote gaten voor de wisselbediening eronder.
    5)Tussen rail segmenten en vooral bij wissels grote gaten omdat er een paar bielzen ontbreken, reden?
    6)Van gelezen schijnt het puntstuk van Peco zo geconstrueerd te zijn dat er een hobbeltje is ingebouwd omdat er anders kortsluiting ontstaat, enkelen freesden dat weg, maar moesten wel een en ander aanpassen.
    7)De wisseltongen worden door een naar verhouding vrij grote plaat bijeen gehouden, deze valt op.
    8)Het puntstuk is niet helemaal conform wat er aan deze zijde in Europa ligt, maar met al die andere punten een kniesoor die daar over valt.
    9)Oh ja, de hoogte. Ik begrijp dat code 55 wat minder opvalt, je zou kunnen zeggen dat stoom liefhebbers er mee zouden moeten werken (zie daar mijn "probleem"). Echter alles na 1970 staat op een veel hoger profil dan in de jaren 20-63. Dus een hogere rail misstaat niet. Bijgaand een link naar de Duitse situatie, http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_%2 ... verkehr%29 , de Nederlandse situatie is overigens niet anders.
    10)En dan nog dat 15 graden gedoe. Fleischmann heeft een 10 graden wissel in het programma die veel slanker oogt dan de Peco variant en volgens mij nog langere wisseltongen heeft. Maar dan zou ik het naast elkaar moeten zien. Helaas, geen plaatjes, ik ben er geen eigenaar van en ik heb geen zin in gezeur.
    11)En natuurlijk geeft zo'n enorme bak (de wissel aandrijving) aan de onderkant van de baan soms de nodige problemen, zoals op bruggen etc. Helaas is de leverancier van het "geheugen" draad failliet.
    12)Banen opgebouwd met bijvoorbeeld uitsluitend Fleischmann piccolo materiaal krijgen nooit het commentaar van "Wat zijn je wisselhoeken groot" of zoiets.
    13)Het rustige lopen van het rijdend materiaal heeft meer van doen met het opvolgen van de wetgeving rondom de aanleg van een rail-wissel traject dan met de eventuele wisselhoek. Je zou nog kunnen vallen over de snelheid van de treinen, wissel worden standaard recht bereden, heb je nog met punt mee of tegen punt in. Afbuigend moet een stuk langzamer, maar iedereen laat zijn treintjes met een veel te hoge snelheid rijden, laat staan de snelheid over wissels. Ik heb zelf zo'n product in mijn oefenbaantje. Snel er overheen geeft inderdaad problemen, met een realistische snelheid geen problemen.
Tot nu toe heb ik slechts één baan gezien waar het alleen aan de plaat onder de wisseltongen was te zien dat het om Peco ging. Het kan dus kennelijk wel. Maar met al die punten wordt de vraag natuurlijk wel of dat andere railmateriaal nu echt zo slecht is. De vraag of het code 55 moet worden is met alle handreikingen die we moeten doen ook van een orde "een kniesoor die daar over valt". Als ik een boog wil neerleggen met de minimum radius dan heb ik al in schaal N ongeveer 1,20 meter nodig en dat is dan een industriespoortje voor maximaal 30km/u. Code 55, waar hebben we het over?


Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3491
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Hoontje » 17 mar 2013 16:22

Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven...
Helder betoog, dank je. Vooralsnog ligt er bij mij gewoonweg de Minitrix rails omdat ik die nu in huis heb en ik vind hem eigenlijk wel mooi. Van de week de PECO rails in mijn handen gehad en kreeg daar ook het advies om zelf te solderen etc. etc. Daarbij werd gezegd dat het qua modelbaan dan soms storend werkt. Ook het bedrijf kan eronder lijden als je geen juiste manier van solderen gebruikt.
Gezien mijn gebrek aan soldeerervaring, heb ik alleen al daarom niet voor de peco rails gekozen.

Voor nu ga ik weer verder met mijn baan in elk geval! Tot forums allemaal!! :P



Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4411
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Jos » 17 mar 2013 16:49

Ieder zijn ding natuurlijk. Ja, Peco rails is vele malen bewerkelijker dan de standaard Flm of Mtx.
Dat ompolen is nodig omdat er een metalen hartstuk in de wissels ligt. Die kunststof dingen van andere merken zijn een drama voor kleinere loks en wagons met stroomafname.
En ja, solderen doe ik aan de onderkant van de railstaven.
Die grote onderplaat zie je niet meer na het ballasten.
Met de standaard merken kan ik niet een dergelijke wisselstraat maken in een relatief flauwe boog met vloeiend verloop, zonder afwisselend rechte stukken en bogen neer te leggen:

Afbeelding

En een grote opening voor de aandrijving? Een sleufje van 6x2 mm is voldoende:

Afbeelding

Groetjes,
Jos



Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 623
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Contacteer:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Zaunkönigs Bahn » 17 mar 2013 17:08

Mooie stukje emplacement, helaas ook een paar foutjes volgens de "spoorwet". Je hebt zo te zien twee wissels met de tongen naar elkaar toe zonder een recht stuk aan elkaar gezet, mag niet. Verder veel wissels achter elkaar zonder stukje recht. Ik verzin het ook niet.
Probleem met dat gaatje is dat je precies moet boren en daar ligt denk ik de uitdaging.
Ook na balasten blijf je het grote koppelstuk zien, de baan waar ik het over had was echt grondig gedaan. Het is een beweegbaar stuk en een deel zal balast kun worden, een deel niet.
Ik heb nog wissels van 25 jaar terug en twee assers rijden tergend langzaam over die wissels, dus daar ligt het echt niet aan. Probleem is dat de railoppervlakte snel vet wordt en dat door schuurmiddelen (vul zelf maar in) er miniatuur groefjes worden "gefreesd" in het oppervlakte waardoor de baan nog sneller vuil wordt en dat vuil gaat door die groefjes er maar moeizaam van af. De oplossing met een vet oplosser is denk ik de beste, ervaringen staan in dacht ik een ander draadje, maar het zou evengoed ook nog een ander forum kunnen zijn. Verder moet je materiaal natuurlijk in een top conditie zijn, dus geen vuil op stroomafnemers, regelmatig klein beetje olie op de raderen en de motorassen. Met nadruk op klein beetje.


Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
http://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Bericht door Maurits71 » 17 mar 2013 21:47

Tja, ik denk dat we allemaal fouten maken welke niet conform de werkelijkheid is, maar laat dat nu het mooie zijn van onze hobby. op schaal en conform werkelijkheid nabouwen is onmogelijk

rest ieder zijn ding, vindt je redelijk aan de negatieve kant over Peco, moet je zelf weten. ik ben juist over gestapt van Fleischmann naar Peco en ik ben er heel blij mee en kan me in wel geteld nul punten van jou vinden.

maar goed om topic vervuiling te voorkomen, kijk naar de volgende update uit, heb vroeger regelmatig de treinen langs het haasje zien komen toen we daar een caravan hadden

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Plaats reactie