Pagina 2 van 65

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 15:51
door Zaunkönigs Bahn
shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
  • 1)Peco wissels zijn een paar bielzen en wat railstaven. Punt. Alle automatisering of ompolingen enz. zul je zelf moeten aanleggen. Als je dat niet erg vind geen punt, maar doe het dan wel onzichtbaar.
    2)Regelmatig zie ik enorme plakken tin aan de zijkant van de rails, waarom niet onder een railschoentje, dan is het onzichtbaar.
    3)Met de regelmaat rails met een soldeerbout aan elkaar geplakt gezien.
    4)Naast wissels vrij grote gaten voor de wisselbediening eronder.
    5)Tussen rail segmenten en vooral bij wissels grote gaten omdat er een paar bielzen ontbreken, reden?
    6)Van gelezen schijnt het puntstuk van Peco zo geconstrueerd te zijn dat er een hobbeltje is ingebouwd omdat er anders kortsluiting ontstaat, enkelen freesden dat weg, maar moesten wel een en ander aanpassen.
    7)De wisseltongen worden door een naar verhouding vrij grote plaat bijeen gehouden, deze valt op.
    8)Het puntstuk is niet helemaal conform wat er aan deze zijde in Europa ligt, maar met al die andere punten een kniesoor die daar over valt.
    9)Oh ja, de hoogte. Ik begrijp dat code 55 wat minder opvalt, je zou kunnen zeggen dat stoom liefhebbers er mee zouden moeten werken (zie daar mijn "probleem"). Echter alles na 1970 staat op een veel hoger profil dan in de jaren 20-63. Dus een hogere rail misstaat niet. Bijgaand een link naar de Duitse situatie, http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene_%2 ... verkehr%29 , de Nederlandse situatie is overigens niet anders.
    10)En dan nog dat 15 graden gedoe. Fleischmann heeft een 10 graden wissel in het programma die veel slanker oogt dan de Peco variant en volgens mij nog langere wisseltongen heeft. Maar dan zou ik het naast elkaar moeten zien. Helaas, geen plaatjes, ik ben er geen eigenaar van en ik heb geen zin in gezeur.
    11)En natuurlijk geeft zo'n enorme bak (de wissel aandrijving) aan de onderkant van de baan soms de nodige problemen, zoals op bruggen etc. Helaas is de leverancier van het "geheugen" draad failliet.
    12)Banen opgebouwd met bijvoorbeeld uitsluitend Fleischmann piccolo materiaal krijgen nooit het commentaar van "Wat zijn je wisselhoeken groot" of zoiets.
    13)Het rustige lopen van het rijdend materiaal heeft meer van doen met het opvolgen van de wetgeving rondom de aanleg van een rail-wissel traject dan met de eventuele wisselhoek. Je zou nog kunnen vallen over de snelheid van de treinen, wissel worden standaard recht bereden, heb je nog met punt mee of tegen punt in. Afbuigend moet een stuk langzamer, maar iedereen laat zijn treintjes met een veel te hoge snelheid rijden, laat staan de snelheid over wissels. Ik heb zelf zo'n product in mijn oefenbaantje. Snel er overheen geeft inderdaad problemen, met een realistische snelheid geen problemen.
Tot nu toe heb ik slechts één baan gezien waar het alleen aan de plaat onder de wisseltongen was te zien dat het om Peco ging. Het kan dus kennelijk wel. Maar met al die punten wordt de vraag natuurlijk wel of dat andere railmateriaal nu echt zo slecht is. De vraag of het code 55 moet worden is met alle handreikingen die we moeten doen ook van een orde "een kniesoor die daar over valt". Als ik een boog wil neerleggen met de minimum radius dan heb ik al in schaal N ongeveer 1,20 meter nodig en dat is dan een industriespoortje voor maximaal 30km/u. Code 55, waar hebben we het over?

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 16:22
door Hoontje
Zaunkönigs Bahn schreef:
shoven schreef:Joop, kun je eens wat meer uitleg geven over wat je hier allemaal schrijft? Je bent nl. de eerste die ik er zo over hoor, en daar kunnen we misschien wat van opsteken.
Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven...
Helder betoog, dank je. Vooralsnog ligt er bij mij gewoonweg de Minitrix rails omdat ik die nu in huis heb en ik vind hem eigenlijk wel mooi. Van de week de PECO rails in mijn handen gehad en kreeg daar ook het advies om zelf te solderen etc. etc. Daarbij werd gezegd dat het qua modelbaan dan soms storend werkt. Ook het bedrijf kan eronder lijden als je geen juiste manier van solderen gebruikt.
Gezien mijn gebrek aan soldeerervaring, heb ik alleen al daarom niet voor de peco rails gekozen.

Voor nu ga ik weer verder met mijn baan in elk geval! Tot forums allemaal!! :P

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 16:49
door Jos
Ieder zijn ding natuurlijk. Ja, Peco rails is vele malen bewerkelijker dan de standaard Flm of Mtx.
Dat ompolen is nodig omdat er een metalen hartstuk in de wissels ligt. Die kunststof dingen van andere merken zijn een drama voor kleinere loks en wagons met stroomafname.
En ja, solderen doe ik aan de onderkant van de railstaven.
Die grote onderplaat zie je niet meer na het ballasten.
Met de standaard merken kan ik niet een dergelijke wisselstraat maken in een relatief flauwe boog met vloeiend verloop, zonder afwisselend rechte stukken en bogen neer te leggen:

Afbeelding

En een grote opening voor de aandrijving? Een sleufje van 6x2 mm is voldoende:

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 17:08
door Zaunkönigs Bahn
Mooie stukje emplacement, helaas ook een paar foutjes volgens de "spoorwet". Je hebt zo te zien twee wissels met de tongen naar elkaar toe zonder een recht stuk aan elkaar gezet, mag niet. Verder veel wissels achter elkaar zonder stukje recht. Ik verzin het ook niet.
Probleem met dat gaatje is dat je precies moet boren en daar ligt denk ik de uitdaging.
Ook na balasten blijf je het grote koppelstuk zien, de baan waar ik het over had was echt grondig gedaan. Het is een beweegbaar stuk en een deel zal balast kun worden, een deel niet.
Ik heb nog wissels van 25 jaar terug en twee assers rijden tergend langzaam over die wissels, dus daar ligt het echt niet aan. Probleem is dat de railoppervlakte snel vet wordt en dat door schuurmiddelen (vul zelf maar in) er miniatuur groefjes worden "gefreesd" in het oppervlakte waardoor de baan nog sneller vuil wordt en dat vuil gaat door die groefjes er maar moeizaam van af. De oplossing met een vet oplosser is denk ik de beste, ervaringen staan in dacht ik een ander draadje, maar het zou evengoed ook nog een ander forum kunnen zijn. Verder moet je materiaal natuurlijk in een top conditie zijn, dus geen vuil op stroomafnemers, regelmatig klein beetje olie op de raderen en de motorassen. Met nadruk op klein beetje.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 21:47
door Maurits71
Tja, ik denk dat we allemaal fouten maken welke niet conform de werkelijkheid is, maar laat dat nu het mooie zijn van onze hobby. op schaal en conform werkelijkheid nabouwen is onmogelijk

rest ieder zijn ding, vindt je redelijk aan de negatieve kant over Peco, moet je zelf weten. ik ben juist over gestapt van Fleischmann naar Peco en ik ben er heel blij mee en kan me in wel geteld nul punten van jou vinden.

maar goed om topic vervuiling te voorkomen, kijk naar de volgende update uit, heb vroeger regelmatig de treinen langs het haasje zien komen toen we daar een caravan hadden

gr.

M.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 21:54
door shoven
Ik sluit me aan bij Jos. De meeste van de punten die je noemt zijn niet specifiek voor Peco overigens.

De puntjes van Joop:
1. Peco is idd wat bewerkelijker. Of je het onzichtbaar doet is los van het merk rails.
2. Idem, komt bij elk merk voor.
3. 4. Idem
5. Komt door het wegsnijden van stukken biels, omdat het flexrail is, is dat soms nodig. En soms vergeet men het gat op te vullen (heb ik ook hier en daar). Komt bij ieder merk voor...
6. Nog nooit gemerkt.
7. Welke plaat? Er zit geen plaat onder de wissel, of bedoel je dat extra stukje biels bij het schuitje om de tongen te bewegen?
8. Geen idee, laat eens zien. Mijn baan is niet landgebonden, dus dat is minder boeiend. Er zijn ook Engelse banen.
9. Peco is in meerdere hoogtes verkrijgbaar. Ik heb hier Peco code 80 liggen.
10. Tja... Er is idd een mooie Flm wissel tegenwoordig, met Flm prijskaartje.
11. Welke bak? Servo's werken mooier dan die standaard klikklak dingen van de fabrikanten (Flm, Mtx, Peco, Roco, ...), en je ziet er weinig van. Merk maakt niet uit.
12. Tja...
13. Correct. Heeft niets met het merk rails te maken.

Begrijp me goed, het gaat me niet om het ontkrachten van het verhaal wat je ophangt, maar het ging me even te kort door de bocht. Alles heeft een keerzijde, en het is minder absoluut dan het werd voorgesteld.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 21:55
door Krab
Hoi ,
in de negatieve punten die je opnoemd Joop kan ik mij niet vinden .
Rijd nu al een paar jaar op peco rails en het bevalt me beter dan die fleischmann 's ,
waar ik meer storing op had en soms nog heb ze liggen namelijk in mijn schaduwstations .
Terwijl ik de afwerking van de peco's er veel netter uitkomen vooral de mooie slanke wissels .




mvg Sjaak

Ps ik rijd nog regelmatig bij t haasje over de overweg de schrikhekken staan er nog op sommige plaatsen .

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 22:50
door Hoontje
Hoi Sjaak,

Dat klopt, rondom de Ketense baan en langs grote stukken van de 5 Eiken weg ligt het stamspoor nog gewoon. De schrikhekken in het bos, in de houten uitvoering met reflectorplaatjes erop staan (en liggen) er ook nog, alhoewel Staatsbosbeheer bij het plaatsen van wildhekken de sporen verwijderd heeft. Sommige bielzen liggen er nog her en der...

Bij mij is het de bedoeling om in elk geval toch te zorgen dat het spoor intact gaat blijven én dat er treinen over gaan rijden... :mrgreen:

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 17 mar 2013 22:55
door Zolderspoor
Wissels NIET met de tongen tegen elkaar?

Tja, er zijn meer opvattingen in de Nederlandse spoorwereld, waarover elders totaal anders wordt gedacht. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnweiche en dan ietsiepietsie naar beneden scrollen, het 3de plaatje.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 00:52
door Hoontje
Goed, we sluiten het weekend af met de aanleg door de preisertjes van de 5-eikenweg incl. rotonde.
(Ok, de rotonde ligt verkeerd, namelijk thv de Karolusweg en niet, zoals in het echt thv de Soevereinstraat, maar ja plaatsgebrek :oops: )

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 06:41
door evo
Zaunkönigs Bahn schreef:Ik zit zelf voor de keuze wat voor railmateriaal ik zal gaan gebruiken. Dus je gaat eens kijken hier en daar. Je leest eens wat. En dan komt er wel een beeld naar boven drijven.
bla, bla...
Ik maak op uit jouw eerste zin dat je helemaal geen ervaring met Peco hebt en je mening baseert op wat je hier en daar gezien hebt.
Ik denk dat hiermee voldoende gezegd is.

Oke dan, ik moet toch dit nog even kwijt: Vrijwel alle punten die je noemt hebben te maken met de deskundigheid/nauwkeurigheid van de gebruiker, niet met de kwaliteit van het materiaal. Als jij denkt dat je het niet voor elkaar gaat krijgen om zonder er een puinhoop van te maken een paar draadjes aan de rails te solderen of een wisselaandrijving onder je baan te bouwen is dat prima, maar geef dan niet Peco de schuld. :o

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 11:17
door bob vermeulen
Hallo,

Heb ervaring met minitrix, fleischmann en Peco. Ik kan je verzekeren dat ze allemaal wat hebben.
Dus is het aan jouw om het beste er uit plukken, jij bent toch die modelbouwer die je eige baan maakt.
Werken met Peco is prima als je maar weet wat je doen moet en het eind resultaat is presies zo zoals je zelf werk.
Werk je net krijg je ook een nette baan (die technisch goed rijd) werkje slordig krijg je ook een mooie baan maar met even minder als bij net werken (hij zal dus met wat meer storingen rijden).

mvrg Bob

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 12:26
door maarten
Misschien dat een moderator de peco-discussie kan verplaatsen naar een apart topic? Ik denk niet dan men hier snel over uitgepraat raakt namelijk. ;)

@Hoontje: Wat nu restaurant De Seterse Hoeve (aanrader!) is, was jaren lang (meer dan 10 jaar!) slechts een leeg casco, daarvoor was het een bouwval van een boerderij. Krijgt dat ook nog een plaatsje op je diorama?

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 14:01
door Hoontje
Maarten,

De Seterse Hoeven is inderdaad een plaatje! Echter valt het mogelijk buiten de opzet van de module. Doch ben ik nog niet zover (is een andere plaat) dus wellicht dat als ik bij dat stuk aanbeland ben, ik hem er wel opzet. Of de jarenlange ruine.... In 1991 was er namelijk nog niet veel daar. ;)

Gisteren de offerte voor het station Gilze-Rijen in schaal aangevraagd bij Markenburg.nl. Eens kijken of dit product bevalt! Tot nog toe is de service 300%. Wellicht dat andere markante objecten daarna ook aangevraagd worden.

Voor nu is er wel een probleem. De gewenste railbedding van ER Decors is niet leverbaar tot september en de TNT / UPS / Selectmail / PostNL meneer is ook nog altijd niet geweest... Dus het werk ligt even stil...

Overigens erg motiverend om alle herkenning van het emplacement te lezen en de enthousiaste reacties!!! Dank daarvoor! :D

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 22:10
door shoven
Heb je een plaatje of beschrijving van die bedding? Mogelijk weet iemand hier een alternatief.
Want het is wel jammer als je tot september moet wachten.

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 22:30
door Hoontje
shoven schreef:Heb je een plaatje of beschrijving van die bedding? Mogelijk weet iemand hier een alternatief.
Want het is wel jammer als je tot september moet wachten.

Het gaat om de railbedding zoals uitgelegd op het plaatje hieronder. Deze werd gepromoot op Ontrax 2013 in het Spoorwegmuseum eerder deze maand. 35,00 euro voor 20 mtr. indien je het als N-variant gebruikt.

Vooral het bevestigingsgemak én de demping bevielen mij heel erg!
Mijn vorige ervaringen waren altijd met kurkbeddingen dus ik ben nog behoorlijk een leek in deze...

Groet,

Hoontje

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 22:51
door maarten
Ik zou daar niet op wachten eerlijk gezegd. Zo'n 25 tot 30 jaar geleden heb ik dubbelzijdige tape gebruikt als railbedding. Dat ging best goed en voor mijn kunnen van destijds prima resultaat maar het nadeel is dat de rand te weinig kleefkracht heeft en dus (gedeeltelijk) wat kaal blijft. Dus dan moet je die aansmeren met lijm en opnieuw/aanvullend bestrooien. Dat heeft weer als nadeel dat je demping voor een deel verloren gaat. Een flexibele lijm zoals boekbinderslijm schijnt overigens wel te schelen maar daar heb ik zelf (nog) geen ervaring mee.

Een ander nadeel vind ik dat je geen volume aan ballast opbouwt. Normaliter ligt het ballast (bijna) tot aan de bovenkant van de bielzen, dat ga je met dit soort oplossingen niet redden. De bliezen steken (een stuk) boven het ballast uit en ik denk (kan het niet hard maken hoor) dat je dat bij N wellicht eerder opvalt dan bij H0.

Die dubbelzijdige tape heb je ook in een zwarte variant (extra sterk naar het schijnt). Ik zou dus zeggen gewoon een proefstukje maken, dan weet je meteen of het bevalt en of dat het wachten waard is. ;)

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 18 mar 2013 23:16
door Hoontje
Hoi Maarten,

Dank voor je feedback. Het was precies wat ik aan de verkoper op die beurs ook vroeg :D
Nu was dit spul een soort rubber waarbij de rails na verhitting met een föhn tot 2/3e van de bielzen erin verzinkt. Vervolgens werd de ballast gestrooid en dat gaf een zeer realistisch resultaat. Het werkt dus qua plakken hetzelfde als tape. (rot :lol: ) maar verder waren de afwerk eigenschappen wel erg mooi... Helaas heb ik daar geen filmpje of plaatje van...

Groet en heel erg bedankt voor je open mening en feedback!

Groet,

Hoontje

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 19 mar 2013 00:10
door rien
een goede morgen nu dus
ik gebruik boekbinderslijm super
hou het geluid redelijk gedempt
beter dan hout lijn schild erg veel kwa geluid

gr rien mazarron

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 19 mar 2013 08:47
door RonaldB
Hoi Rien,
Ik hoor vaker mensen roepen over boekbinderslijm. Als ik in de winkel sta, zie ik nooit een bordje;"Hier boekbinderslijm te koop"!
Kan je een tip geven, waar je zoiets kan kopen en/of welk merk er te koop is bijvoorbeeld?

Groetjes Ronald

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 19 mar 2013 09:09
door evo
Kantoorboekhandel?

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 19 mar 2013 09:11
door Krab
Hoi Ronald ,
het is te koop bij pipo's en V&D zo ik weet en er zullen nog wel meer hobby winkels zijn waar ze het hebben .


mvg Sjaak

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 19 mar 2013 13:46
door Sweex

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 20 mar 2013 17:07
door Hoontje
Hallo allemaal,

Vandaag weer even geknutseld. Aan de hand van de nproject site wat tips aan de hand gedaan inzake het belijnen van wegen. Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat, maar het oogt wel mooi. Hopelijk droogt het wat strakker op... De midden belijning trek ik nog niet, heb een stift met te dikke punt daarvoor.
De bermen en het fietspad langs de 5 Eikenweg is aangelegd.
De kenmerkende bomenrij is gestart tussen de uitrit van het tankstation en de rotonde. Helaas heb ik niet meer bomen én weet ik nog niet precies hoe het industriegedeelte uitkomt, dus de overzijde van de weg is nog niet voorzien van bermen + bomenrij.

Uiteraard wat foto's om het een en ander te tonen.

Groet,

Hoontje

Re: Mijn N-baan / Emplacement Oosterhout '5 - eiken'

Geplaatst: 20 mar 2013 17:09
door Hoontje
En nog wat emplacement foto's.
De uitsparing onder het hek voor het spoor richting van de van Leeuwen loodsen blijkt precies te passen!
Ook zijn alle wissels inmiddels binnen en electrisch, dus ligt het emplacement er nu 'zoals bedoeld' bij. Het wachten is nu op de beddingen...