[Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de module Venneweg]

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

martindomburg
Berichten: 4202
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door martindomburg » 20 jul 2015 19:14

Die vind je op dinamousers.net

Heb je nog geen klanten status stuur me even een email op info@domburgtrainsupport.nl met je contactgegevens. Dan regel ik die voor je

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support - Uw partner in Modelspoortechniek

Digitaal- Ombouw- en Installatie specialist / Support Dinamo / Support iTrain

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3433
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje » 20 jul 2015 19:15

@ Martin, ik hoor wel wanneer ik je baan helemaal vol moet komen kwasten dan :twisted: :twisted: :twisted:

@ Ad_M Dank je, voor mij persoonlijk werkt het heel goed om per module te werken. Het houdt m'n focus beter vast én is kostenbesparend! Anders ga ik alles kopen 'wat ik ooit nog nodig denk te hebben op de baan' met alle gevolgen van dien. Daarnaast helpt het 'ruimte-probleem' hier natuurlijk ook mee aan gedoseerd bouwen en goed plannen.

@ Hookies, Dank je. Toen de hele baan grijs was liepen er mensen tegen aan :evil: :cry: Daarnaast vind ik het kleurcontrast wel mooi. Het trekt de aandacht. Mocht het niet bevallen, dan kwast ik het gewoon weer over :)
Op Rail stond ik met de baan van onze club, MC de Spoorstaaf. Dit is mijn eigen baan, die zal te zien zijn in Lochem. De scenery module op de foto bestond nog niet tijdens Rail 2015 :mrgreen: Deze beleefd echt zijn beursprimeur in Lochem, september 2015.

@ William :D :D :D

@ Martin de Deugd: Dank je wel

@ Modelspoorbarry, mocht je er niet uitkomen, trek aan de bel! PB of reageer in m'n draadje. We lossen het wel op! Wat Martin zegt is wel belangrijk, software en firmware moet gelijk zijn, anders werkt het (soms) niet.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Vandaag geen nieuws, kwamen teveel dingen tussen om te kunnen knutselen :cry: Maar later deze week kan ik weer even naar m'n baan afreizen hoop ik :D...

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

william
Berichten: 951
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door william » 21 jul 2015 20:29

Geen probleem, we wachten rustig af.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl


Modelspoorbarry
Berichten: 316
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Modelspoorbarry » 21 jul 2015 22:07

@Martin:

Ik heb een login voor dimaousers.net.
Of is een klantstatus iets anders. Ik heb mijn 1e OC32 bij Leon van Perlo gekocht.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / Koploper (W7 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3433
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje » 02 aug 2015 01:57

Bouwupdate:

Zo, de afgelopen week stond in het teken van:

> Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren
> Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen
> I-train uitproberen

Vorig weekend togen 2 Spoorstavers en ik naar het altijd gezellige Limburg om aldaar in de inmiddels ons zo bekende werkplaats een modulebak voor mij te maken. 3 Spoorstavers voor 1 simpele bak? Jazeker, 1tje legde zich toe op het inprogrammeren van 'al' mijn digitale treinen (5 stuks). 2 Loks voor de clubbaan en 3 loks voor deze baan.

Het bouwen van de nieuwe Schaduwstationmodule + toebehoren:


In Lochem wil ik jullie module Venneweg & Module Station Rijen tonen. Daarvoor is het noodzakelijk dat ook voor onder Module Station Rijen een Schaduwstationmodule komt.
Volgens de inmiddels geijkte methode werd er wederom een module gemaakt van 122 x 80 x 15 cm. (LxBxH).
Bij de Hornbach en Multitool werd het benodigde hout gehaald, een plaat Maranti - multiplex 12mm van 244 x 122 cm.
Voordeel van deze plaat is dat er naast de schaduwstationmodule ook nog een scenery module (122 x 60 cm) uitgehaald kan worden én er voldoende resthout is om de staanders en verstevigingen te zagen. Incl. schroeven komt de totaalprijs voor een modulebak dan op ongeveer 25,- euro. :o

De scenerymodule ligt momenteel opgeslagen in de berging, ik heb immers al 2 scenery modules die om aandacht genoeg vragen... :geek:

Hier enkele foto's van de bouw:

Afbeelding

De 'meester' aan het werk. Afpassen van de latjes waar later de zijkant tegenkomt...

Afbeelding

Passen van de kopse kantstukken...

Afbeelding

Bevestigen zijwand...

Afbeelding

Het resultaat na 1 uur verzagen, meten, passen, lijmen en schroeven. Het lijkt al ergens op!

Afbeelding

Inbouwen middenrib tegen torderen van de bak...

Afbeelding

De (inmiddels opgeslagen) scenerymodulebak is een simpel, recht-toe-recht-aan model...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze module zit in het midden een extra versteviging in de vorm van 2 driehoeksverbindingen tussen middenrib en zijwanden. Extra robuust t.o.v. de eerdere ondersteuning door enkel een balkje haaks op de middenrib tegen de zijwand...

Afbeelding

Omdat de modules tussen de helix en keerlus nu samen een lengte van 244cm overbruggen, is er een gevaar van doorhangen. Dus een extra IKEA® pootje gehaald, waar deze module op te rusten komt. Net als de Helix en keerlusmodules doen. 1 pootje kan een gewicht tot 100 kg. aan, men adviseert tot 50 kg. te belasten. Ik denk niet dat ik dat ga redden... :D

Afbeelding

Bevestiging van de modulebak op het pootje geschiedt d.m.v. een aluminium hoekprofiel 30mmx30mm (LxB)

Afbeelding

Na een kleine 3 uur werken, ben ik weer 2 modulebakken rijker. De schaduwstationmodule is ook weer voorzien van 2 handvaten aan elke kopse zijde...

"Ivm de policy wijziging van Photobucket in juli 2017, zijn deze foto's verloren gegaan. Helaas zijn de originelen ook onvindbaar. Dus is hier enkel tekst te vinden"

Na thuis voorzien te zijn van de eerste voorbereidingen voor elektra & blauwe Gamma plaat, gaat de module op reis naar de rest van de baan...

Afbeelding

Was ik zo dom om de stekkers te vergeten... Dus alleen de kabels zitten nog onder deze module. 1 voor 7,5V en 1 voor 15V. Ook weer afgeschermd in flexibele buis, gelijk aan de andere modules...

Afbeelding

Afbeelding

Alvorens in zijn Duif-grijze jasje gestoken te worden, wordt eerst de gehele module in de grondverf gezet. Rechts op de foto liggen de 4 staanders voor de module Station Rijen die boven deze module komt te hangen. Ook deze staanders zijn gegrond...

Afbeelding

De reeds geplaatste staanders op de modules zijn vandaag verder afgewerkt. De zijkantjes zijn in Duif-grijs gestoken. Ook is de rest van de ombouw nogmaals voorzien van een laag Duif-Grijs om kleurverschil te voorkomen...

Het testen van de baan + verhelpen eventuele problemen


Na het schilderwerk ben ik begonnen met het opnieuw testen van de baan. Na de verhuizing van de gehele baan heb ik nog wel wat gereden, maar echt getest heb ik niet meer. Ook heb ik inmiddels de wissels van het Schaduwstation allemaal aangesloten en ingeregeld. In OCConfig werkte dat prima, in I-train ook, maar dan zonder treinbewegingen of het 'automatisch rijden'. Daarnaast bezit ik dus inmiddels een nieuwe laptop speciaal voor de modelbaan, en of daar alles goed op geïnstalleerd was, was de vraag...

De eerste inschakeling van het systeem was dan ook heel erg spannend! :ugeek:
Máár, het resultaat was geweldig! Van de 8 wissels waren er 2 die niet lekker meewerkte, dit was zo opgelost via OCConfig. De suspend tijd bij 1 wissel was net te kort, waardoor het wissel niet omging. De servo werd te vroeg afgeschakeld namelijk.
Bij het ander wissel bleek ik 1 instelling niet opgeslagen te hebben, dus kreeg hij niet het juiste commando.
De rest werkte! Een enorm fijn gevoel! :D :D :D

Afbeelding

De 'nieuwe' laptop, hier even provisorisch op de module Venneweg. Later komt er óf een laptopslede in een van de modules, óf ik scharrel ergens een klein klaptafeltje op. Het laatste heeft als voordeel dat ik een eventuele consumptie op de beurs (of thuis) niet op de baan hoef te zetten!

Verder werden nog enkele kleine problemen snel verholpen, te weten:

> 3 gebroken solderingen in de helix. 1 Daarvan was zo ernstig dat ik een stuk rails heb vervangen... Wat een K*Tklus is dat in een beperkte ruimte! :roll:

> Een blok bleek nog geen ingeslepen secties te hebben, waardoor er niet 1 maar 3 bezetmelders tegelijk oplichtten in I-train en de treinen ook niet meer verder wilde rijden. Na 2 keer slijpen met de dremel was dit verholpen...

> De baan was ontzettend smerig geworden, ondanks dat het een schone ruimte is waar hij staat. Dus samen met Vera een half uur flink met een katoenendoek en wasbezine aan het poetsen geweest. Daarna waren er een stuk minder contactproblemen...

> In de scenery van module Venneweg stond 1 bovenleidingsportaal voet binnen het profiel-vrije ruimte. Althans, de voet. Thuis heb ik e.e.a. getest met de MaK van Minitrix, dat is zo'n beetje de breedste lok die er te vinden is in N-spoor, dus ik dacht, dat zit wel goed! Helaas... :?
Ik heb o.a. een werktreintje met zelflossers van Flm rijden. Deze bezitten een soort hendeltje / pootje aan de zijkant wat naar buiten toe wegbuigt. Deze kwam nét tegen de voet van het bovenleidingsportaal aan. Na een paar halen met de dremel is de voet wat versmald en kunnen de wagonnetjes passeren. Hieronder enkele begeleidende foto's:

Afbeelding

De boosdoener...

Afbeelding

De messingschroef werd iets afgeslepen met de dremel...

Afbeelding

Tadáaaaa het past weer! :mrgreen:

I-train uittesten

Het rijden werkt verslavend. Daarnaast zijn er zoveel instellingen in I-train die je aan kunt passen voor een nog soepelere treinenloop, dat je al snel tijd tekort komt. Zo ook deze week. Allerlei afspraken en verplichtingen gooiden roet in het eten om écht uitgebreid te testen. Ook het feit dat de baan niet 'af' is en de treinen op module Venneweg dus 'doodlopen' helpt niet mee. Toch zijn er al wel belangrijke dingen ontdekt in I-train m.b.t. het zo storingsvrij mogelijk rijden. Bijvoorbeeld:

> Een maximum snelheid van 100km/h in de helix binnenbocht is veel te hoog. Treinen ontsporen daardoor, vooral op de weg naar boven. Een maximum van 60 - 80 km/h is acceptabeler. Echter voor sommige analoge treinen betekend dat zij pas op gang komen bij 60 km/h. (Onge-ijkt)

> I-train veroorzaakt een deadlock bij meer dan 4 treinen op de baan. Nu heb ik 6 opstelsporen, dus hopelijk verhelpt het zichzelf als de treinen wél via station Rijen en de keerlus kunnen rijden...

Vandaag (zaterdag 01 augustus) heb ik in totaal 3uur gereden, waarvan 30 minuten écht vol automatisch. Zonder al te grote problemen. Wat mij opvalt is dat soms alles probleemloos gaat en dan plots treinen in hetzelfde rondje als daarvoor om de haverklap stilvallen. Vuil op de rails, verloren reservering, doorschieten na een bezetmelder etc. etc. Die finetuning hoop ik de komende tijd eruit te filteren!

Planning


> Afronden van de bouw van de 2 schaduwstation module. Dat is dus incl. leggen van de rails en aansluiten van de electra. Op deze bak komt vooralsnog geen TM44 of OC32, dus is het zaak dat er enkel de electra doorverbonden wordt.

> Module station Rijen bewerken. Dit is nog een module van een andere, minder stevige houtsoort en constructie. Samen met de module Karolusstraat is dit een module o.b.v. Vuren hout en MDF. Al het verhuizen en gesjouw met de module heeft hem geen goed gedaan. Zowel qua constructie áls qua scenery moet hier nog heel veel gebeuren voor een toonbaarder resultaat dan nu het geval is! :o

> Fabriceren van de draagconstructie voor module Station Rijen. Deze constructie klinkt erg duur / complex, maar het wordt niet meer dan 4 dragende staanders, bestaande uit Maranti multiplex 43,5 x 10cm x 12mm (LxBxH) welke d.m.v. schroeven vastgezet gaan worden.

> "Minder typen, meer foto's en filmpjes uploaden en posten"... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tot slot...

Afbeelding

Sluiten we af met een sfeerplaatje van de module Venneweg welke ik vandaag gemaakt heb tijdens het testen. De Railion 6408 vertrekt richting Tilburg GE met een autotrein + lege bakwagen van de Bauknecht®.

Hopelijk binnenkort veel meer foto's en filmpjes van de rest van de baan!!! Alle successen deze week, geven me wel veel goede moed, inspiratie en motivatie! Dus stay tuned!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2781
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door BenQ » 02 aug 2015 09:20

Alwin,
Ziet er goed uit die modules.
Je hebt een dwarslat tegen het schranken geplaatst, maar ik kan me vergissen maar een kruis zal beter werken.
Even over het programma, dat heet geen I-train maar iTrain, Xander vindt het niet leuk als je de naam verkeerd gebruikt.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0

Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2857
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Maurits71 » 02 aug 2015 09:31

Thanks voor de update Alwin.

vindt het wel grappig dat je bepaalde issues met Ai-TrAiN aangeeft wat je met andere software programma's ook heb :), ik kan met Koploper ook uren zonder issues rijden en de andere keer elke 5 minuten gezeik hebben.

have fun :)

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Berichten: 3433
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hoontje » 02 aug 2015 09:43

@Benq, ok iTrain it is dan! Een kruis werkt inderdaad nog beter. Echter neemt dat veel ruimte in. Daarnaast werkt dat het beste als de houten benen ervan gekruist doorlopen. Dat is een precies werkje waar ik nu bewust niet voor kies. De modules richting Oosterhout Vijf Eiken krijgen dit wel. Zij hebben geen onderliggende schaduwmodule namelijk.

@Maurits dank je! Blij te horen dat andere software ook dat beeld kan geven. Daarnaast ligt het ook aan mijn analoog materieel. Dat vraagt gewoon een goede fine-tuning.

Groetjes

Hoontje



Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2204
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Hookies » 02 aug 2015 11:15

Je bent behoorlijk bezig geweest Alwin. En met succes. Dan nog zo'n lange post, :D . Ik moest wel lachen om je bijna laatste zin.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.


Bouwe
Berichten: 1226
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Testen, testen, testen...

Bericht door Bouwe » 02 aug 2015 16:36

Leuke update Alwin!


3D geprinte modeltreinen en toebehoren: Mijn shop bij Shapeways

Plaats reactie