Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Bouwen uitbreiding Schaduw
Geplaatst: 18 aug 2015 17:18
@ Michiel, dank je wel!
@ Maurits. Jup 'kleine' update. Het is nog niet af en er reed nog niets...
@ Patrick, 19 - 20 september sta ik in Lochem met deze baan. En anders moeten we maar eens wat plannen tijdens een Spoorstaaf event hier in de buurt of bij jou in de buurt?!
@ Jeroen: Dank. En inderdaad een containersleep gaat er niet doorheen komen. Wat niet erg is. De langere treinen (> 6 bakken) lopen om de opstelsporen heen. Ze zijn in de regel namelijk toch langer dan 1.10 mtr. en moeten dus naar het inhaalspoor in de grote keerlus.
@ Ad_M dank je. Het testen zal het uitwijzen hoe een en ander gaat lopen. Hopelijk vlot het aansluiten van de blokken 1 & 2 goed, zodat ik me dan kan richten op het gereedmaken van [Module Station Rijen]. In het scenery deel moeten de treinen nu een sprong maken van 1.22mtr...
Bouwupdate:
Vanmiddag even tijd gehad om te knutselen. Het gaat erg snel! En erg goed! De eerste lok heeft al op commando door I-train gereden door geheel Blok 1! De bedrading was in 1x juist gesoldeerd aan alle stekkers en doorverbonden.
Methodisch werken werpt nu echt zijn vruchten af. Ik trek draad voor draad los en kijk waar ze heen gaan. Daarnaast sluit ik per blok alles in 1x aan, dus v.a. het spoor tot en met de corresponderende TM44. Dat is omslachtiger en tijdrovender dan alle draden per module direct aan te leggen, maar voorkomt storingen en ik kan per blok testen. Met als resultaat dat vandaag de eerste trein weer door het schaduwstation reed.
Ik had daar een filmpje van, maar je krijgt een rare nek als je daarnaar kijkt. Op een of andere manier heeft Jijbuis het filmpje een kwartslag gedraaid. Magoe, als bewijs, klik
Nog enkele foto's van de bedrading:
Enkele uren op m'n rug gelegen dus, zoals te zien aan de foto-hoek. Bij TM44-2 moeten blok 1 t/m 4 opnieuw bedraad worden. Ondanks dat er 'slechts' 8 draden bijkomen was het nog even puzzelen. Blok 1 is erg lang en heeft per sectie 2 voedende draden voor de A-staaf. Dat zijn er in totaal zo'n stuk of 8 dus. Deze komen samen in een lasklem en deze is doorverbonden met de stekker op de TM44. Daarin passen namelijk geen 8 draden!
De bedrading onder de nieuwe schaduwstation-module is wederom weggewerkt in de bekende ringbanden...
De 25-polige Sub-D stekkers tussen [Module Schaduwstationbak-1] en de [Module Keerlus beneden] werd weer ontdaan van z'n kapje. Ik dacht alles netjes gedocumenteerd te hebben i.z. mijn aansluitingen en stekkerverbindingen. Helaas, deze stekkers waren nog niet genoteerd! Dus dat gelijk ook maar gedaan. Nu staat in een overzichtelijk eXcel bestand welke van de 25 draden waarvoor dient...
Links de 'oude' male connector welke rechts de 'nieuwe' female connector ontmoet welke onder de nieuwe schaduwstationmodule hangt. In totaal zaten er al 12 draden aan de connector, daar komen er nog zeker 12 bij als alle electra aangeloten is. Binnenkort komt er dus nog een 25-polige Sub-D connector bij tussen de modules.
Morgen weer verder, kijken of blok 2 net zo vlot aangesloten gaat zijn als blok 1. Dan kunnen er weer treinen pendelen tussen de grote keerlus, het schaduwstation en het bovengelegen scenery gedeelte. Dan is [Module Station Rijen] aan de beurt om helemaal in orde gemaakt te worden! Dat wordt nog een hels karwei! Dan daarna de bovengelegen keerlus aanleggen en dan zijn we klaar... (uhu )
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje
@ Maurits. Jup 'kleine' update. Het is nog niet af en er reed nog niets...
@ Patrick, 19 - 20 september sta ik in Lochem met deze baan. En anders moeten we maar eens wat plannen tijdens een Spoorstaaf event hier in de buurt of bij jou in de buurt?!
@ Jeroen: Dank. En inderdaad een containersleep gaat er niet doorheen komen. Wat niet erg is. De langere treinen (> 6 bakken) lopen om de opstelsporen heen. Ze zijn in de regel namelijk toch langer dan 1.10 mtr. en moeten dus naar het inhaalspoor in de grote keerlus.
@ Ad_M dank je. Het testen zal het uitwijzen hoe een en ander gaat lopen. Hopelijk vlot het aansluiten van de blokken 1 & 2 goed, zodat ik me dan kan richten op het gereedmaken van [Module Station Rijen]. In het scenery deel moeten de treinen nu een sprong maken van 1.22mtr...
Bouwupdate:
Vanmiddag even tijd gehad om te knutselen. Het gaat erg snel! En erg goed! De eerste lok heeft al op commando door I-train gereden door geheel Blok 1! De bedrading was in 1x juist gesoldeerd aan alle stekkers en doorverbonden.
Methodisch werken werpt nu echt zijn vruchten af. Ik trek draad voor draad los en kijk waar ze heen gaan. Daarnaast sluit ik per blok alles in 1x aan, dus v.a. het spoor tot en met de corresponderende TM44. Dat is omslachtiger en tijdrovender dan alle draden per module direct aan te leggen, maar voorkomt storingen en ik kan per blok testen. Met als resultaat dat vandaag de eerste trein weer door het schaduwstation reed.
Ik had daar een filmpje van, maar je krijgt een rare nek als je daarnaar kijkt. Op een of andere manier heeft Jijbuis het filmpje een kwartslag gedraaid. Magoe, als bewijs, klik
Nog enkele foto's van de bedrading:
Enkele uren op m'n rug gelegen dus, zoals te zien aan de foto-hoek. Bij TM44-2 moeten blok 1 t/m 4 opnieuw bedraad worden. Ondanks dat er 'slechts' 8 draden bijkomen was het nog even puzzelen. Blok 1 is erg lang en heeft per sectie 2 voedende draden voor de A-staaf. Dat zijn er in totaal zo'n stuk of 8 dus. Deze komen samen in een lasklem en deze is doorverbonden met de stekker op de TM44. Daarin passen namelijk geen 8 draden!
De bedrading onder de nieuwe schaduwstation-module is wederom weggewerkt in de bekende ringbanden...
De 25-polige Sub-D stekkers tussen [Module Schaduwstationbak-1] en de [Module Keerlus beneden] werd weer ontdaan van z'n kapje. Ik dacht alles netjes gedocumenteerd te hebben i.z. mijn aansluitingen en stekkerverbindingen. Helaas, deze stekkers waren nog niet genoteerd! Dus dat gelijk ook maar gedaan. Nu staat in een overzichtelijk eXcel bestand welke van de 25 draden waarvoor dient...
Links de 'oude' male connector welke rechts de 'nieuwe' female connector ontmoet welke onder de nieuwe schaduwstationmodule hangt. In totaal zaten er al 12 draden aan de connector, daar komen er nog zeker 12 bij als alle electra aangeloten is. Binnenkort komt er dus nog een 25-polige Sub-D connector bij tussen de modules.
Morgen weer verder, kijken of blok 2 net zo vlot aangesloten gaat zijn als blok 1. Dan kunnen er weer treinen pendelen tussen de grote keerlus, het schaduwstation en het bovengelegen scenery gedeelte. Dan is [Module Station Rijen] aan de beurt om helemaal in orde gemaakt te worden! Dat wordt nog een hels karwei! Dan daarna de bovengelegen keerlus aanleggen en dan zijn we klaar... (uhu )
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje