Kalldorf

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kalldorf

Bericht door bpieters »

Ik zie net dat ik op een heel oud bericht gereageerd heb.
Ik neem aan dat de reactie inmiddels overbodig is.😂



Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Besloten de Intellibox voor de besturing van de baan te vervangen. Diverse knopjes werkte alleen nog na stevig aandrukken. Ook de laatste tijd wat problemen gehad met decoders wat vermoedelijk veroorzaakt is door de hoge baanspanning van de IB. Tot slot wilde ik een handregelaar om ook op de uitbreiding van de baan te kunnen rangeren.

Gekozen voor de zwarte Z21 set met de WLAN muis. Helaas geen mogelijkheid om de S88 rechtstreeks op de Z21 aan te sluiten. Ik heb het nu opgelost door de bezetmeldingen nog via de Intellibox te laten lopen. In Traincontroller is het mogelijk om de meerdere centrales aan te sluiten. De bezetmelders gaan nu via de IB en de locs en wissels via de Z21. Nadeel is dat de Z21 geen zicht heeft op de bezetmelders maar dat is ook niet echt nodig.
Afbeelding

Paar zaken waar ik tegenaan liep:
  • De nummering van de wisseldecoders is net anders in de Z21. Ik moest alle adressen in traincontroller met 4 verhogen. Het was niet nodig om de wisseldecoders opnieuw te programmeren.
  • In eerste instantie kwamen de signalen van een deel van de S88 melders niet goed door. Het ging alleen mis met de oudere melders van Littfinski. Na lang zoeken opgelost door in de Z21 instellingen de Railcom schakelaar uit te zetten.
  • De instelling voor lange adressen voor de loc decoders werkt blijkbaar net even anders. Dat gaat net mis bij de nummers tussen de 100 en de 128. Door de CV17 en 18 te gebruiken en in CV29 bit 5 op 1 te zetten zijn die adressen gewoon te gebruiken.
Verder heel tevreden over de Z21 en de muis. Rijden met de muis gaat prettig en deze is ook relatief eenvoudig te programmeren. Het is ook mogelijk met de muis wissels te bedienen of wisselstraten in te stellen. Programmeren van locdecoders via de Z21 op de ipad werkt ook prettig.
Nog niet zo veel gebruik gemaakt van wissel en treinbesturing via de app.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Ook langzaam bezig de baan een stukje uit te breiden. De drie nieuwe opstelsporen zijn aangesloten op een spiraal omhoog. Het plan is daar een module met het eindstation van de zijlijn op aan te sluiten. Aan het voorste spoor zijn ook nog twee korte opstelsporen aangesloten (nog niet op de foto). Om de spiraal zo compact mogelijk te houden heb ik gebruik gemaakt van R2 bogen van Fleischmann met een stukje rechtstand. Het is gelukt om de helling onder de 3% te houden en de meeste loks komen gemakkelijk de helling op. Op de zijlijn gaan natuurlijk ook geen hele lange treinen rijden.
Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Na de vakantieperiode verder met de uitbreiding van de baan. Onderstaand het sporenplan van het eindstation. Het station komt schuin op de module te liggen. Hoewel het maar een klein station is zijn er toch nog flink wat wissels nodig.

Afbeelding

Afbeelding
Tijdelijke opstelling met de module in aanbouw.

Afbeelding
De module voorzien van de grijze platen van de bouwmarkt. Bij de overgang ga ik de sporen wel vast solderen op een printplaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb gekozen voor de Cobalt IP digital wisselaandrijving. Tot nog toe heel tevreden met deze keuze. De aandrijving is eenvoudig te plaatsen met de meegeleverde tape om ze vervolgens vast te schroeven. Groot voordeel van deze aandrijvingen is dat geen aparte wisseldecoder nodig is, die zit namelijk in de aandrijving ingebouwd, en ook geen aparte voeding. Het is ook mogelijk om de wissels, naast digitaal, direct met schakelaars te bedienen. Weet nog niet of ik dat ga gebruiken maar de mogelijkheid is er.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Kalldorf

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Martin,

Je schreef
Tot nog toe heel tevreden met deze keuze.
Ik gebruik ze al jaren en ben het helemaal met je eens. Een verademing t.o.v. servo's al maken ze een iets wat meer geluid.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Tijd voor een kerstvakantie update.
Het nieuwe eindstation van de zijlijn is inmiddels spoor technisch gereed en in gebruik genomen. Nu nadenken over de afwerking en de plaatsing van de gebouwen. Ook nog op zoek naar een passende achtergrond.
Afbeelding

Na de module overgang splitst de spoorlijn zich in de spiraal naar het schaduwstation en een "gesloten" voorlopig fictieve zijlijn. Mogelijk dat daar ooit nog een module aangebouwd wordt maar voorlopig is het vooral een handig uithaalspoor bij het rangeren.

Afbeelding

Om het station te bedienen een eenvoudig bedientableau gemaakt. Deze is gemaakt van een stevige kartonendoos van de opticien. Bleek precies het goede formaat om een S88 terugmelder in te plaatsen. Met Anyrail een sporenplan gemaakt en op fotopapier geprint. Vervolgens met de hand voorzichtig de gaatjes voor de schakelaars gemaakt.

Afbeelding

De schakelaars zijn verbonden aan de S88 massadetector. De S88 signalen zijn gekoppeld aan knopjes in de Traincontroller software die dan de juiste rijweg instelt. Met de rode en groene knop kan, in combinatie met een rijwegknop, een spoor geblokkeerd of vrijgegeven worden voor gebruik door Traincontroller. Handig als op een spoor nog een paar wagons staan. Het tableautje is dus alleen met de S88 kabel verbonden met de rest van de baan.

Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

De module met het eindstation is nu voorzien van een achtergrond. De dunne multiplex plaat is met bouten en vleugenmoeren bevestigd aan de module zodat deze ook weer gemakkelijk los te maken is.

Afbeelding

Gekozen voor de rustige loofbomen achtergrond van Peard. Deze is gedrukt op stevig fotobehang en is goed te bevestigen met gewoon behangplaksel. Het zit mooi strak op de achtergrond geplakt waarbij het papier om de achtergrond heen is gevouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het station ziet er al gelijk een stuk beter uit met deze achtergrond.

Afbeelding

Op de dwarswand is de achtergrond met alleen lucht geplakt. Ook verder gegaan met de bouw van de heuvel en de tunnelingang naar de spiraal.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Kalldorf

Bericht door FidOo »

Hoi Martin. Ik dacht eerst ff dat dit stukje baan alles was totdat ik ff terug scrollde en er achter kwam dat er veel meer was. Wat een flinke baan zeg.

Vind je uitbreiding echt heel tof. Sporenplan is logisch en gaaf. Tevens de aankleding bevalt mij persoonlijk ook erg goed.

Mag ik jou vragen welke bouwpakket dat is met die 2 opslagtanks. En hoe groot die tanks zijn?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Hoi FidOo,

Bedankt voor je positieve reactie. Voor mij is het sporenplan en het realistisch kunnen rijden een van de belangrijkste onderdelen van hobby.

De tanks zijn een bouwpakket van Kibri. Ik heb het tweedehands en gebouwd gekocht en ben bezig om het nog wat te verouderen. Dat gaat bij mij meestal stap voor stap en dat kan wel maanden duren...

Het is bouwpakket Kibri 37467. De tank zijn 7 cm hoog en hebben een diameter van 5,5 cm.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Weer tijd voor een korte update. Verder gewerkt aan de afwerking van het nieuwe deel van de baan. Met behulp van boomschors uit de tuin wat rotsen gemaakt. De folie was om de achtergrond te beschermen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vanwege het toegenomen rangeerwerk is ook een BR 260 van Fleischmann aangeschaft. Een heel fijn traag rijdende lok.
Afbeelding

Afbeelding
Laatst ontdekt dat het gebouw dat ik op deze plek wilde plaatsen eigenlijk een schaal Z gebouw is. Ik vond raampjes al wat aan de kleine kant. Dus maar een nieuw BayWa gebouw aangeschaft. Nu waren de kleuren van de set die Faller recent heeft uitgebracht niet naar mijn zin. Alles maar geschilderd en gelijk verouderd. De opstelling van de gebouwen een beetje afgekeken van Feldberg.

Afbeelding
Ook nog een kleine aanpassing aan het sporenplan. Besloten het meest linkse spoor op de afbeelding wat schuin te leggen zodat er meer ruimte is voor industrie. Nu is er ruimte om aan het volgende spoor een laad en losplek te maken voor ketelwagens.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Kalldorf

Bericht door peter5143 »

Zier er erg mooi uit!



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kalldorf

Bericht door tv_man »

Een hele poos geen update en we worden getrakteerd op foto's! Heel realistisch gedaan dat groenen rond de tunnel. En dan een langzaam langsrijdende goederentrein door het landschap laten rijden, mooi.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Omdat een schaduwstation nooit groot genoeg kan zijn, wederom een kleine uitbreiding. Dit keer vier extra sporen gebouwd aan de voorzijde van de baan. Het is een simpele houten plank die aan beide kanten voorzien is van een kunststof profiel voor de stevigheid en als valbeveiliging.
Het zijn vier "doodlopende" sporen die ik ga gebruiken om vooral goederentreinen neer te zetten. Na aankomst op een van de doorgaande opstelsporen worden ze achteruit naar de nieuwe sporen gereden. Omdat de sporen aan de voorzijde liggen en gemakkelijk bereikbaar zijn, is het ook mogelijk de samenstelling van de treinen aan te passen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kalldorf

Bericht door Krab »

Wat een mooie baan heb je zo natuurgetrouw dan moet ik nog veel aan mijn baantje doen ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

Nog een kleine aanpassing aan het schaduwstation. In de module met de spiraal naar het eindpunt van de zijlijn lagen twee extra opstelsporen. Deze bleken niet zo handig in gebruik omdat het aansluitende spoor vaak bezet was door een andere trein. Ook waren de sporen lastig te bereiken als een trein weigerde om te gaan rijden. Daarom de sporen opgebroken en de wissels gebruikt om twee spoortjes in de keerlus te maken. Het zijn twee korte sporen en dus erg geschikt voor het opstellen van bijvoorbeeld een kort treinstel.

Afbeelding

Afbeelding
Zoek de verschillen in de beide afbeeldingen...
Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kalldorf

Bericht door HST »

Het verschil is helder. Op de nieuwe locatie is de beschikbaarheid van de twee spoortjes duidelijk hoger!
Mooie vorderingen aan het nieuwe deel van de baan.

gr. Erwin



Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

En er zijn nog meer vorderingen. Op de hoek module een boerderij geplaatst. De wei aan de linkerkant is al voorzien van een afrastering om te voorkomen dat de koeien ontsnappen. Het prikkeldraad is in schaal N zo dun dat het niet te zien is.... (ik heb het maar weggelaten). Aan de rechterkant moeten nog heel wat paaltjes in de grond worden geslagen.

Afbeelding
De overgang tussen de boerderij en de losplaats op de andere module is nog niet helemaal naar m'n zin. Daar komen in ieder geval nog wat boompjes om het uitzicht van onze "bauer" wat mooier te maken. En ook het watertje mag nog wel wat natuurlijker.

Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Kalldorf

Bericht door Hans »

Hallo Martin,

Dat is heel mooi geworden.
Vooral van het afwisselende groen ben ik onder de indruk. Erg natuurgetrouw.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Kalldorf

Bericht door Schachbrett »

Hallo Martin,

Dat ziet er sfeervol en authentiek uit.
Erg mooi.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kalldorf

Bericht door Krab »

Dat hoekje is wel heel mooi geworden , en zie dat je ook verschillende soorten bomen als achtergrond gebruik.
Het watertje zou iets lichter mogen maar vind het nu al mooi zo je het gedaan is .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kalldorf

Bericht door HST »

Wat mij intrigeert is de houder voor wagenkaarten.

Niet alleen ben ik benieuwd waar je die vandaan hebt maar ook hoe je die gaat gebruiken?

Gr. Erwin



Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

De houders heb ik zelf gemaakt van wat plankjes en een dun latje. Ik heb er drie gemaakt met elk drie vakjes. Een voor het hoofdstation, een voor de zijlijn en een voor de treinen in het schaduwstation. Ik ben er nog niet uit hoe ik ze precies ga gebruiken. Ik heb voor een deel van de goederenwagens al wel wagenkaartjes gemaakt waar je dan kaartjes met bestemmingen kunt instoppen.
Maar dat systeem lijkt me toch wat omslachtig dus ik ben nog op zoek naar een betere oplossing.

Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kalldorf

Bericht door kanarie »

een heel mooi hoekje
misschien het watertje een klein beekje maken en veel bomen aan beide kanten van het beekje waar het beekje dan bijna in verdwijnt.geeft dan meteen een mooie overgang naar de volgende module
groet kees



Onderwerp starter
Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Kalldorf

Bericht door Martin K »

En weer een aanpassing van het sporenplan:
In de wisselstraat bij het station lag in de hoofdroute een engels wissel. Voor een deel van de loks was het steeds afwachten of deze er zonder te stoppen overheen kwamen. Omdat ik op dit deel van de baan nog balast wil aanbrengen besloten deze engelse wissel te "saneren" en te vervangen door een normaal wissel. Voor de verbinding naar het BW was helaas geen ruimte omdat ik de rest van wisselstraat niet wil aanpassen.
Nadeel is dat een lok vanaf een perronspoor niet meer direct naar het BW kan rijden maar eerst moet keren op een van de hoofdsporen en dan moet terugrijden naar de goederensporen.

De oude situatie:
Afbeelding

En de nieuwe situatie:
Afbeelding


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox
Plaats reactie