Wat nu?

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Wat nu?

Bericht door Detlev »

Bob,

bij PHPBB (de software van dit bulletin board) is het zo dat je berichtje in het postvak uit blijft totdat het door de ontvanger gelezen is, een soort leesbevestiging. Dus als het bij jou nog in postvak uit staat betekent dat alleen dat Edwin het nog niet gelezen heeft, niet dat het niet bezorgd is.

groet Detlev


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Wat nu?

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Detlev,

Bedankt voor je medeling ik wist dat niet. ;)

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Wat nu?

Bericht door Schachbrett »

Hallo Edwin,

Hoe staat met jou plannen?
Ik ben wel benieuwd na de vorige baan schept het natuurlijk verwachtingen!


Gr. Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Schachbrett schreef:Hoe staat met jou plannen?
Met de plannen gaat het goed, met de uitvoering wat minder :D

Ik verwacht komende jaar niet veel te kunnen doen op modelspoor gebied, omdat we een huis gaan bouwen, dus ik heb geen tijd en geen ruimte...

... maar om toch af en toe wat afleiding te hebben ben ik bij een modelspoorclubje gegaan hier in de buurt en ga ik binnenkort een testbaantje bouwen voor computerbesturing - niet helemaal standaard deze keer. Wanneer ik iets tastbaars heb, start ik daar een nieuw draadje over.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Even een oud draadje onder het stof vandaan halen.

Ondertussen zijn we weer een jaar of 3 verder en wordt het tijd om echt aan de nieuwe baanplannen te gaan werken. Mijn uitgangspunten (pagina 1) zijn niet echt gewijzigd, de invulling daarvan gaat wel anders worden. Ook heb ik binnenkort (veel) meer ruimte tot mijn beschikking. Toch moet het een vervoerbare baan worden, dus gebouwd op losse segmenten. Zo kan ik klein beginnen en in de loop van de tijd uitbreiden. Evt. met tijdelijke segmenten om de baan rijdbaar te maken.

Intussen heb ik een "less is more" baantje gebouwd en daarmee op een beurs gestaan. Mijn nieuwe baan moet ook zeker weer realistisch worden, maar wel met wat "entertainment", er moet nl. altijd wat bewegen voor de toeschouwer. Ik heb nog even gespeeld met het idee om een retrobaan te bouwen (à la Märklin jaren 80), maar ik denk dat ik daar toch maar vanaf zie...

Ik vind het jammer van veel banen dat het grootste deel van de rails "onder de grond" ligt. Ook staat het grootste deel van het rollend materieel achter de coulissen. Ik zat te denken dat het mooi zou zijn om het schaduwstation in het zicht te hebben, bijvoorbeeld in de vorm van opstelsporen. Vaak ligt in de buurt van een station een goederenemplacement, ook zie je vaak personentreinen opgesteld staan in de laatste km voor een station.

Al met al kom ik tot de conclusie dat ik misschien wel een middelgroot station wil bouwen met opstelsporen ervoor/naast, maar dan in een "less is more" uitvoering. Wat dit precies betekent in de praktijk en of dit wel haalbaar is weet ik nog niet. Vooral lijkt het me een uitdaging om iets groots te doen in kleine stapjes, die dan als segmenten op zich toch bruikbaar zijn.
Wat er zeker niet gaat komen is een megalomane baan met zowel een hbf, een lokaal stationnetje, een paradebaan, bergspoortje, oja en ook nog een bw, wat industrie, een paar helices en nog een eindstation ergens.

Het lijkt me bv leuk om een station te bouwen met ouderwetse overkapping, bv:
Afbeelding

Deze hoort bij het volgende sporenplan, wat iets aan de ambitieuze kant is :D
Afbeelding

Misschien vereenvoudigen richting zoiets:
Afbeelding

Met wat elementen van deze:
Afbeelding

Van de ene kant lijkt dit natuurlijk veel te ambitieus, maar als je bedenkt hoeveel tijd (en geld) er al in het gemiddelde schaduwstation met helix gaat zitten en tegen de tijd dat je dat boven de grond legt, ben je al een heel eind! Ook zal ik ivm de ruimte concessies moeten doen om e.e.a. te vereenvoudigen, dus bv. slechts 1 kant van het station uitbeelden (dus maar 1 uitgebreide wisselstraat en aan de andere kant een hele compacte.

Nou ja, schieten maar :o

De plaatjes zijn trouwens aangepast van Sporenplan.nl.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Wat nu?

Bericht door Ron »

Inderdaad, het meeste spul staat meestal onder de baan.

Vind het een leuk plan en ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wat nu?

Bericht door shoven »

Ik ben benieuwd! Hoeveel ruimte heb je voor de baan?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Ron schreef:Inderdaad, het meeste spul staat meestal onder de baan.
Precies, dat vind ik nou zo jammer, maar dat is dan wel weer lekker om stof te voorkomen - daar moet ik dan een andere oplossing voor verzinnen.
shoven schreef:Ik ben benieuwd! Hoeveel ruimte heb je voor de baan?
9.5 bij 5m, maar deze ruimte is niet alleen voor de modelbaan, vandaar de segmenten, dat ik hem op kan bergen of deels op kan stellen.
De bouwvergunning moet overigens nog goedgekeurd worden...

Ik ben ondertussen even wat aan het schetsen en een beetje station zit al over de 2m, zonder wisselstraten :o


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Wat nu?

Bericht door shoven »

evo schreef: 9.5 bij 5m
:o :shock:
Bouw je een loods aan of zo?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Nee, een verbouwing van een oude boerenschuur die naast ons huis staat. De zolder wordt hobby/werkruimte.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu? - iets concreter

Bericht door evo »

Dit is een eerste ruwe schets van wat ik in gedachten heb. Het idee is dat alle personentreinen op zichtbare opstelsporen staan en een paar in het station. De goederentreinen staan op het goederenopstel deel. Er rijden continu 5-10 treinen en voor de afwisseling zit er 1 lus aan de linkerkant. Dit is in feite een hele grote helix met 1 slag. Hierin kunnen bv 2 of 3 treinen achter elkaar onzichtbaar staan, dus elke keer als er 1 trein in rijdt, komt er ook 1 uit. Een FiFo schaduwstation zonder wissels dus.

Het midden van de baan is vlak, achter 5-6cm hoger dan voor en de stad aan de linkerkant ligt iets verhoogd (max 10cm). De lus aan de rechterkant gaat om een berg heen, waardoor je als toeschouwer niet ziet dat het een lus is. De rivier verdwijnt optisch tussen de bergen.

Afbeelding


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Wat nu?

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Edwin,

Ik heb eens naar je plan zitten kijken en begrijp het eerlijk gezegt nog niet helemaal (zal wel aan mij liggen hoor). Daarom zie ik het spoor verloop nog niet zo. Begrijp ik het goed dat er geen schaduw station komt en dat het station en goeden deel nog uitgewerkt moet worden.
Dat met die rivier is een leuk idee maar vergt wel veel kunst werk van je.

Blijf het volgen.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Hoi Bob,

Het was even een vlug schetsje, ik heb er nu iets meer detail in gebracht. Het goederenemplacement moet natuurlijk nog iets meer worden dan alleen wat opstelsporen.
Het is nu gespiegeld, maar de lus aan de rechterkant is idd een schaduwstation (zonder wissels). En je hebt gelijk over de rivier, maar daar denk ik nog even verder over na.

Afbeelding


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Wat nu?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Leuk idee, de rivier geeft opties voor allerlei activiteiten. Je zou alleen het rangeerterrein moeten spiegelen, dus de doorgaande lijn komt bovenin en het rangeergedeelte onderin. Op die manier kun je er een haven bij maken met kade voor lossen/laden goederen van trein naar boot en andersom. Het station is wel erg vet, paar sporen minder lijkt me beter. Past dan ook beter bij het verdere baan ontwerp. Uiteindelijk is het maar een dubbele baan, bij zoveel opstelsporen in het station wordt het dan dringen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Wat nu?

Bericht door evo »

Hoi Joop,
wat je zegt over het rangeerterrein is helemaal terecht. Ik was niet zozeer van plan om het te spiegelen, maar wel om een paar sporen langs het water te laten lopen. Dat moet nog helemaal in detail uitgewerkt worden.

Het station had ik al kleiner gemaak tov wat eerdere schetsen, maar 3 perrons lijkt me wel het absolute minimum om toch een overkapping te kunnen rechtvaardigen. Dat lijkt me nl. een mooi gebouw om te maken. De sporen links van het stationsgebouw zijn overigens bedoeld om passagierstreinen op te stellen die niet in gebruik zijn, dat wordt dus min of meer het schaduwstation. In het station zelf zullen niet meer dan 2-3 treinen tegelijkertijd stil staan.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie