Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Timtrein85 »

Geweldig stukje modelbouw weer!! Hoe realistisch wil je het hebben! En dat met een stukje XPS plaat, een mesje en wat verf. :D
Ik kijk uit naar de verdere vorderingen aan je baan! Succes :Thumb


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5077
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Prutsert schreef: 27 jul 2020 15:59 P.S.: Bij de Kwantum hebben ze ook grijze XPS tegels, alleen zijn deze 5 mm dik per pak van 10.
Maak daar maar pak van +/- 25 van, ik heb de laatste samen met Maarten en m'n vader gedeeld en we hadden allemaal 8 a 9 platen volgens mij.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door maarten »

Yep, is heel goed bruikbaar, ook voor dit soort knutsels! Alleen het rond-zetten van een tunnelwand is dan weer een ander verhaal. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ha Maarten,

Ja klopt, dat is eigenlijk geen doen met dit spul. Nu het portaal is geïnstalleerd zie je er niks meer van door het gebruik van (donkere) kleuren. Ook lang niet de hele tunnelwand is ingekrast. I'm crazy Henkie not, he. Ik plan morgen weer een bouwdag, en ik zal een paar foto's nemen van het portaal zoals hij er nu bij staat, maar ditmaal met een betere camera.

Jooo!

J.


Afbeelding

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Kevin Nijssen »

Goede morgen alle xps zoekers. Ik moet er nog gaan bestellen of contact mee hebben maar er is een online winkel die volgens mij het juiste spul verkoopt voor een niet te gekke prijs. Ook Ikea schijnt een en ander aan ondervloer materiaal te verkopen, dit moet ik zelf nog even nagaan.

De online shop; www.modelbouwenzo.nl

Vergeet ik bijna te zeggen, ziet er super tof uit de tunnelingang. Ik moet er zelf dus 4 gaan fabriceren, dat gaat leuk worden.

Groetjes, Kevin


Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Prutsert »

Hallo Kevin,

De winkel die ik opgaf heeft hetzelfde spul alleen in de kleur grijs.
Het groen spul van de Gamma is heel anders en niet fijn om mee te werken als je het blauwe XPS gewend bent.
En de winkel die ik op gaf daar kan je gewoon online bestellen of afhalen en is goedkoper als een pak van de Gamma

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

Jeroen schreef: 27 jul 2020 08:21 Omdat het origineel van een ruige natuursteen is gemaakt wilde ik dat ook nabootsen. Ik heb werkelijk met alles wat ik kon vinden dit getracht een beetje vorm te geven. Dus met een mes en schroevendraaier wat schrapen en duwen, met een tang met ribbels het oppervlak wat structuur geven en dan heb ik er ook nog een paar hengsten met een staalborstel op gegeven. Ik was zelf wel content met het resultaat.
De tunnelingang is erg mooi geworden! Ontzettend bedankt voor de tip om het één en ander ruiger te maken, dat was altijd een dingetje waar ik tegenaan liep.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Schachbrett »

Mooi werk weer Herr J. :Thumb

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jeroen,

ik kijk altijd naar je werk (kijken naar werken is altijd leuk :lol: ) maar als je wat zou willen doen voor me
en je schreef:
ik zal een paar foto's nemen van het portaal zoals hij er nu bij staat, maar ditmaal met een betere camera.
zou je dan ook een foto willen maken van de overgang van de profielen naar de rijdraad. _o_ _o_

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Frank_N »

:arrow: ""dan heb ik er ook nog een paar hengsten met een staalborstel op gegeven""

Geachte Heer J,
Gaarne zouden wij vernemen hoe deze bewerking correct uit te voeren door menschen welke
niet in het bezit zijn van 2 mannelijke paarden :roll:

(Ontiegelijk fraai resultaat Jeroen!!)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

bob vermeulen schreef: 29 jul 2020 08:38 Hallo Jeroen,

ik kijk altijd naar je werk (kijken naar werken is altijd leuk :lol: ) maar als je wat zou willen doen voor me
en je schreef:
ik zal een paar foto's nemen van het portaal zoals hij er nu bij staat, maar ditmaal met een betere camera.
zou je dan ook een foto willen maken van de overgang van de profielen naar de rijdraad. _o_ _o_

mvrgr Bob
Ha Bob,

U vraagt, wij draaien. Het is wel een miserabele foto geworden (ingezoomd screenshot van een filmpje), maar het gaat om het idee. Ik denk dat je het verder wel snapt. Een echt goeie foto wordt nogal lastig, want het is reeds ingebouwd enzo. Mocht je het echt allemaal willen weten dan waag ik nog een poging met een goeie camera. Maar stel je van die overgang niet teveel voor. Ik doe niet aan rocket science.

Afbeelding

De afgelopen 2 dagen ben ik weer druk geweest met bouwen. Er zijn wat meer spanten bij gekomen en ook ben ik begonnen met het gaas eroverheen spannen. Ditmaal heb ik alugaas gebruikt. Dat werkt ook wel prettig, maar ik zou in het vervolg een wat stuggere variant overwegen. Het werkt prima, en met het gips eroverheen heb je een mooie 'schaal'.

Afbeelding

Afbeelding

Dat laatste plaatje lijkt wel mooi he? Alles afgedekt, bekertje gips ernaast. Alles netjes opgeruimd.

Wait for it, dan doen we ook even de andere kant van dat emmertje.

Afbeelding

Tada! Wat dacht je dan?! Ik maak er altijd een grote teringzooi van. Heerlijk! Mijn schuur, mijn zolder, mijn regels. Hoppa! 8)7 :twisted: :twisted:

Maar dat kan ook niet anders. Met het gips erop (de snack, net zoals met groenenballastenbovenleidingrailsleggenduszegmaaralles: doe kleine stukjes per keer. Gewoon een bakje gips erop kwakken, misschien twee, en dan eerst dat eens bewerken) kun je beginnen aan een leuk aspect van onze hobby. Bergen hakken!

Afbeelding

Voor het maken van rotsen gebruik je plamuurmessen, beitels groot->klein, fijne mesjes aan zo'n soort potlood groot->klein. In die volgorde.

Bij onderstaande foto heb ik alle beitels al gebruikt, en moet ik het fijnere werk nog doen. Dat is inmiddels afgerond, maar daar heb ik geen foto van.

Afbeelding

Een voorlopig resultaat van dit stukje van de baan.

Afbeelding

Ja. Goed gezien. Er is ook een eerste steunmuur verschenen bij het tunnelportaal. Anders slaat de bergwand nogal nergens op. Ik heb dezelfde techniek als eerder beschreven gebruikt, en dezelfde kleuren. Daar heb ik een paar plaatjes van, zodat eerder geplaatst bericht completer wordt.

De basiskleur....

Afbeelding

....de effecten in de stenen zelf....

Afbeelding

En het resultaat. Van alle washes (met zwarte verf) en de effecten (zwarte strepen, bruine strepen, etc.) heb ik helaas geen foto's. Dat heeft ermee te maken dat je vingers en handen zo onder de tjak zitten dat je beter gewoon niks aan kunt raken. Plus: als je het zelf even probeert snap je meteen hoe 't moet, want het is allemaal -again!- geen rocket science. Maar niet getreurd, N-lingen, er komen vast nog meer muurtjes op dit stuk en dan zal ik trachten een beter gedetailleerd verslag te maken.

Afbeelding

Ga ik vandaag even andere dingen doen. Houdoe!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

wederom puik werk!

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door maarten »

Echt een gaaf muurtje zo, nice! 👍🏻


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Jeroen,

Bedankt heb de foto wat uitvergroot en kan zien wat ik graag bevestigd wilde hebben.
Ik heb zelf ook 2 tunnel in (-uit) gangen maar moet daar ooit nog eens mee gaan proefdraaien.
Heb het echter nog nooit geprobeerd, ik ben een beetje bang voor de mooie Loks ;) maar ja eens moet het toch gebeuren.

Bedankt voor de snelheid :Thumb

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Timtrein85 »

Geweldig om te zien hoe precies jij al jouw werkzaamheden uitlicht. Goeie inspiratiebron dit! Mensen krijgen door al die fotoreportages wel zin om een potje te gaan modelbouwen :D Blijf dit vooral met ons delen! Ben benieuwd naar je volgende stappen. Succes :Thumb


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Mooi weer hoor!



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Adriaan »

Schitterend heer Jeroen.
Mijn complimenten.
Begrijp ik goed als de baan gereed is dat je dan een spoorbrug maakt naar de buren voor het uitvoeren van de gezamenlijke hobby?


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hans »

Heel mooi Jeroen.
Ik krijg er zin van om ook op mijn baan met washes aan de gang te gaan.
Ik wacht dan tot dat over is :mrgreen: , want ik weet dat ik er dan een kliederzooi van maak. Ik had het in een eerder stadium moeten doen. En voor nu heb ik trouwens andere prioriteiten, namelijk mijn treinen weer eens aan de gang krijgen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door HST »

Ha Jeroen, je bent weer inspirerend bezig zeg, en dat midden in de zomer! Ik krijg er de kriebels van, nog even en dan zit ik ook bij 30+ graden boven op mijn kamertje te knutselen. (is hier thuis nog nooit vertoond) . 'The bloody mess' is wel weer heel herkenbaar. Ik ben binnen de kortste keren al mijn gereedschap kwijt als ik bezig ben.

De lijm die je aanbeveelt ga ik ook eens uitproberen voor het ballasten, houtlijm wordt idd bikkelhard. Overigens zit de grootste component van de geluidsproductie in de manier waarop het frame is gebouwd en hoe die als klankkast fungeert. Bij de modules heb ik geen last van kabaal, en wat zou het anders ook.

De baan smoelt absoluut nu al helemaal goed, zeker met de gemonteerde bovenleiding. Succes met heel houden tijdens het bouwen aan de scenery! Dat wordt vast ook weer helemaal super, je bent in ieder geval hard gegaan. Ik wordt al tureluurs als ik één stel knipperlichten op schakeldecoder moet aansluiten, als ik dan zie wat jij daar zo al hebt staan aan servodecoders (welk merk?) die je moet aansluiten, dat zou bij mij dus een eeuwigheid duren.

Anyway, bedankt voor de inspiratie; ik ga nu dus een biertje pakken! Cheers mate!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door shoven »

HST schreef: 02 aug 2020 16:29 De lijm die je aanbeveelt ga ik ook eens uitproberen voor het ballasten, houtlijm wordt idd bikkelhard.
Ik kan dit alleen maar ondersteunen. Bij de afbraak van mijn baan kon ik mijn wissels heel eenvoudig uit de ballast halen en hergebruiken, omdat het gelijmd was mbv boekbinderslijm. Nat maken en je kunt het eenvoudig weer loshalen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Raymond (UK) »

Dat ziet er heel mooi uit zo Jeroen!

Bedankt voor de uitleg over tunnel/muren bouwen, verven etc.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Hallo Jeroen,
Ontzettend mooi gemaakt dat tunnelportaal en die steunmuur! :Thumb :Thumb _o_
Een tijd geleden ben ik zelf ook bezig geweest met een tunnelportaal voor mijn baantje. Die is nog lang niet af (er moeten nog diverse washes over, en kalk en algen ed). Ik vond hem al best aardig gelukt, maar vergeleken bij die van jou verbleekt hij toch direct. :o
Nou ja, ik zal over een tijdje eens verder gaan en eens zien hoe ver ik met washes kan komen. Gebruik je alleen zwart of ook nog andere donkere mengsels?
Groet, Wim
PS de tip om het schuim flink te mishandelen met een staalborstel ga ik voor het volgende portaal proberen. Mijn 1e portaal is net iets te netjes...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Hey boys,

Zo, het is weer een tijdje geleden, maar dat wil niet zeggen dat we bepaald stil hebben gezeten. Vanwege de hoge temperaturen van de afgelopen tijd had ik vanzelfsprekend geen zin om me ook maar op zolder te begeven. Het was veel te lekker weer, en daar moet je van genieten. Plus, het is allemaal ook geen 'moetje'. Neemt niet weg dat ik de tijd die zo extreem rustig is op het werk natuurlijk wel benut om wat aan de baan te doen. Hieronder een update.

*Ik kom nog even op jullie comments hierboven terug, die heb ik ook niet allemaal nog uitgebreid gelezen; dat ga ik dus nog doen!

Doen we eerst een totaalplaatje? Dan hebben jullie direct een idee wat ik allemaal van plan ben met dit huidige nieuwe stukje Rheintal.

Afbeelding

Oei! Dat ziet er even anders uit he? Dat is dan ook wel pas sinds gisteren/vanmiddag dat het er zo bij ligt. Er is een hoop gebeurd qua landschapsbouw, want volgens mij was de vorige posting nog met enkel het spierwitte van de droge gipsmassa. Je kunt nu wel al zien in welke richting we moeten gaan denken qua thema.

Afbeelding

Inderdaad, we maken er een herfstpotje van ditmaal. In ieder geval dit deel. Dat gezomer en gelente dat kennen we nu wel.

Nadat de rotsen droog waren was het tijd om deze te kleuren. Ik heb op de telefoon nog wel een paar 'tussendoor'-foto's staan, dus de liefhebbers voor een beschrijving kunnen zich melden. Wederom geen rocketscience. Het recept moge bekend zijn, maar ik wil er best een aparte posting aan wijden. Aangezien ik nu even druk ben met struiken en bomen draaien, maak ik eerst even deze post af.

Afbeelding

Afbeelding

Na het kleuren van de rotsen (dat is meer werk) en het kleuren van de ondergrond voor bos enzo (dat stelt geen reet voor, gewoon bruin of groen ofzo) kun je met het groen aan de gang. Mensen die mij al wat langer kennen weten dat ik dit een leuk onderdeel van de hobby vind. Valt jullie op dat dat gras een beetje 'staat'? Zeker in onze schaal moet je af en toe goed kijken, maar inderdaad: we hebben voor een voor mij nieuwe methode maar eens zo'n Grassmaster 35 KV in huis gehaald. En als je daarmee een kwartier aan de gang bent geweest wil je nooit meer wat anders, en is dat argument "Ja maar huiliehuilie luister eens dat ding is net zo duur als een lokomotief snifmekkerblaat". Dat klopt, maar die lokomotief wilde pas gekocht worden als jij een gaaf landschap hebt gemaakt, en bouwen is minstens zo leuk als rijden!

Met die laatste 2 zinnen maak ik vast niet met iedereen vrienden hier, maar dat kan me niks schelen. Kommaarkommaarkommaar! 8)7 :twisted: :twisted: :lol:

Een kleine impressie van wat voor gaafs je voor elkaar kunt krijgen met behulp van dit elektrostatisch ding.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werkt super om daar mee graslagen te leggen (joh!), zeker laag op laag. En daar overheen turf of vlokken geeft een cool effect. Het geeft wel veel zooi vind ik, maar ja, je moet sowieso altijd een stofzuiger bij de hand hebben. Ook de stofzuiger zelf moet je bij de hand hebben, en klaar voor de stofzuiger. Dus help de stofzuiger een beetje door alvast de stekker in het stopcontact te doen. Wel zo sociaal.

Een plaatje van het bloksein vlak voor het nieuwe tunnelportaal. Dit stukje is wel zo goed als af.

Afbeelding

En ja, jullie hebben al lang geen plaatjes van treinen meer gezien natuurlijk. Dat gaan we dan ook even aanpassen. Vandaag ben ik weer het stof eraf aan het rijden terwijl ik wat boompjes en struiken aan het bouwen (het bekende 'draaien') ben.

Afbeelding

Jullie zien dat het randje op de voorgrond nog helemaal kaal is. Dit zal ook nog wel even blijven, want waar moet ik anders al mijn attributen (denk aan de 'slagveld-foto') neerzetten? En geloof me....als je gaat groenen op z'n jeroens, dan heb je echt de ruimte nodig! 7(8)7

Er staan wat meer foto's op de Flickr-account, maar ik laat het even hierbij. Vanavond of morgen gooi ik er nog wel een update tegenaan. Ik wil nog een paar meer foto's maken op dit moment.

Nog even een plaatje van de Taurus. Het begint ergens op te lijken zo!

Afbeelding

En door! Grtz,

J.


Afbeelding

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door erik-n-fan »

Nice! Good busy J.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Marksintpancras »

_o_ Herr J. ziet er weer helemaal geweldig uit.

7(8)7 grassmaster had ik laatst ook gekocht, tja ze zijn duurder dan je stofzuiger. Alleen het resultaat is anders. :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie