Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Goed, en zowaar ga ik mij eens aan een post-belofte houden. Hierna volgt een stappenplan hoe je van een zooi piepschuim, XPS en gips nog wat kan maken. De bouwbeschrijving van de ruïne die ik voor een groot deel af heb nu. De finishing touch kan ik pas doen als hij vast op z'n plekje staat, en dat wil ik morgen gaan doen, want nu kan ik daar de gipswerkzaamheden afronden.

Er volgt nu een heel lang lulverhaal met 15 foto's, dus scroll door, zoek een andere hobby of pak er gewoon lekker wat te drinken bij.

Als eerste heb ik een plateau gemaakt van piepschuim. Zoek ergens op internet op een piepschuimsnijder; ik vond er eentje voor 2 tientjes en je hebt er goed lol van, want veel minder afval. De toren was het moeilijkste deel. Ik heb gezocht tussen mijn afval (.................nogmeerpuntjes) en ik heb een mal gemaakt van een afgezaagd stuk kitspuit. WD40 is ook hier je beste vriend. De binnenkant heb ik ingevet met dit spul, en volgegoten met modelgips. Heel even liften zodat je ook een 'voet' hebt, en verder rustig wachten tot het iets(!) harder is. Met wat beleid druk je je toren er zo uit en kun je wachten tot ie droog is.

Afbeelding

Met de andere attributen van je piepschuimsnijder modelleer je een beetje naar voorbeeld en een beetje naar eigen inzicht de rest van wat ooit een dik kasteel was. Je kunt ook beginnen met krassen van de voegen in de toren.

Afbeelding

Met XPS restjes maak je wat vervallen muren. Mag je straks ook te lijf voor de voegen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu begint het al wat meer 3D te worden, niet? Even proefplaatsen. Dit is het hoekje boven mijn railspiraal naar de schaduwstations. Die witte vlekken op de burcht zijn de afgebladderde stukken muur, gewoon met een lepeltje en spateltje opgebracht gips.

Afbeelding

Als alles gekrast en wel is, wordt het tijd voor wat kleur. De ondergrond natuurlijk, maar ook de gronding van je bouwwerk.

Afbeelding

De uiteindelijke basiskleur. Vanaf hier ga je werken met wat washen (ik gebruik eigenlijk alles, maar vooral Vallejo ligt hier in de voorraadbak). En natuurlijk is het veel opbrengen, weghalen met een stukje spons, wachten, nog eens, biertje drinken, washje, weghalen, weer-een-persconferentie, wachten, nadenken over hoe je Chinezen kan straffen voor hun virus, en dan uiteindeljik maar weer een wash.

Afbeelding

.....en dat resultaat zie je hieronder dan. Hier zit ook al wat drybrush op. Als je hierna klaar bent, ben je -als het goed is- blij. Want je rotzooi die je liet slingeren is nu van nut en is een soort ruïne geworden. Je ziet ook al dat ik de ondergrond heb gestrooid.

Afbeelding

Die ondergrond bestaat trouwens uit Woodland Scenics 'Earth' Fine Turf en wat gruis en steentjes. Net of je aan het koken bent, zo is de manier van opbrengen. Onthoud: less is more!

Afbeelding

En dan! Dan begint het leukste deel, namelijk lekker klooien met allerhande groen. Aangezien ik tussen de stappen (dus ook drogen) bezig was met die LKW Walter-trein heb ik niet per stap de foto's. Maar goed. Je haalt je GreenKeeper van stal. Eerst wat lage plukjes verdord gras. Hier en daar. Erna wat heftiger langer gras (wat lage struiken en onkruid gaan worden). Al naar gelang nog wat vezels erin knallen. En als het allemaal droog is, voorzichtig met spuitlijm wat turf eroverheen jensen, een struikje en boompje hier en daar, wat mos op de randen van de muren en.....ja, hallo: ga gewoon even lekker creatief doen. Leukste deel van de hobby, want: geen vaste handleiding! _o_

Afbeelding

....ook weer even proefpassen. Het slaat allemaal nog nergens op bij die Witte Reus Compact, maar dat komt allemaal vanzelf goed. Aan de stenen kun je de proporties zien. Als het straks af is plaats ik hoe dan ook een achtergrond daar, want die bakstenen dat vind ik maar niks.

Afbeelding

Een paar detailfoto's, eigenlijk net gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Een soort middelvinger lijkt het wel. Naar China, ja. Of staat ie gericht op het Binnenhof? Who knows..... :evil: :evil: |:(

Afbeelding

En de laatste voor vandaag. Spaarzaam nog wat bloempjes eroverheen gemikt, van MiniNatur.

Afbeelding

Zo! Nu gaan we morgen aan de gang met het gips rondom de ruïne. Dan kan ik de laatste rotsen aldaar ook gaan hakken, en als alles dan droog is deze week.....dan gaan we kleuren. Nog veel te doen, maar........al met al heeft de baan zich vandaag zo'n 6 uur goed gedragen met rijden tijdens het bouwen en weatheren. Op het moment van schrijven zitten we rond de 3200 Koploperkm's (voor de Koplopercijferfetisjisten -> woordwaardeeeeee! 8)7 ) en is het wel weer even mooi geweest. Updates volgen wel weer!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Lekker bezig ouwe prutser _o_

Prima gelukt zou ik zeggen en er een mooie plek voor bedacht, als dat stuk helemaal af is is dat meteen weer zo'n eyecatcher op de baan.
praat ik nog niet over de uren bouwgenot die je gehad heb om dit te bouwen.
Na die coronashit sta ik toch een keer op je deurbel te rammen, want ik wil dit toch een keer live zien.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door maarten »

Pff wat een werk man... :shock: Maar met maximaal resultaat!! Echt heel gaaf geworden! _o_


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Raymond (UK) »

Gaat snel dit zeg. Super mooi die kasteel ruine.

Jeroen schreef: 22 mar 2021 22:36 @Raymond (UK) ,

Ik herken je probleem zo af en toe, maat.....met dat Nederlengels. Maar je bedoelt 'vangrail' waarschijnlijk. Thanks in ieder geval. Zie je wel, vorige zin? 8)7 :lol: :lol:
Vangrail! Die ja. Ik zit over plus minus een maand alweer 20 jaar aan de andere kant van de vijver...


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hans »

Heel mooi !!
Petje weer af.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door jerrytrein »

En daar heb je voorbeelden genoeg voor ruine inspiratie


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Thanks guys! Leuk te lezen weer.

Zoals gepland ben ik vandaag weer verder gegaan met het hoekje van de ruïne. Ik heb eerst in het plateau een stuk piepschuim weggehaald en een draadje getrokken. Of ik het ga verlichten weet ik nog niet, ik denk van wel want dat is altijd wel gezellig om te zien, maar dan ligt de draad er in ieder geval. Mocht het niks worden, dan camoufleer ik dat gat heel makkelijk. Toen was het tijd voor gips, want nu wordt het plateau-plus-bouwsel opgenomen in het reeds aanwezige landschap.

Afbeelding

Je brengt het gips op en werk dan een beetje door daarmee, want je hebt maar een paar minuten voordat het een te harde brei is geworden. Maar daarna kun je rustig even wat anders gaan doen. Voorheen begon ik direct met de beitels te werken, maar ik vind dat de structuur mooier wordt als je even wacht tot het wat harder is. Het is dan wat 'zwaarder' werken, maar het breekt wat mooier af en dat wil je wel met rotsen.

Afbeelding

Kwast af en toe even wat weg van die brokjes. Anders zie je niet zo goed meer wat je aan het doen bent. Tip: als je dus te vroeg gaat hakken, en je gaat enthousiast kwasten, dan is het gips te zacht en worden je scherpe hoeken weer wat meer stomp dankzij die kwast.
Hoe harder het gips wordt, hoe meer detail je erin kunt gooien. Doe gewoon stukjes per keer, ga soms eens zitten en even kijken, en denk beslist niet: DIT MOET NU AF WANT ANDERS KRIJG IK CORONA :twisted: :twisted: . Krijg je niet, dus doe gewoon kalm aan.

Afbeelding

Afbeelding

En na een paar uur lekker aan de gang met beitels ziet het er dan zo uit. Ik moet nu gewoon wachten tot het droog is, want dan kan ik met de verf aan de gang. Vanzelfsprekend heb ik daar al zin in, want dat witte vind ik maar niks. Net zoals Sylvana S. .

Afbeelding

Toen ik alle krantenpapier weer had opgeruimd ben ik toch maar weer wat gaan rijden en heb me zitten beraden op de volgende stappen die ik moet nemen om dit hoekje verder aan te kleden op termijn. Uiteraard moeten er weer genoeg steunmuren worden gekrast.....en daar heb ik nog even geen zin in. Wel viel mij een grijs VW T2 busje op. Grijs. Saai. Daar moest ook wat kleur op, en ach ja...die kwasten lagen toch nog onder handbereik. Hoe de scene uiteindelijk wordt is wat voor een volgende update, maar een foto kon ik jullie niet onthouden. Het is hierboven ook alleen maar wit, wit en grijs, dus hatseklats:

Afbeelding

Joooo!

J.


Afbeelding

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Raymond »

Ik zou haast zeggen...dit is geen modelbouw maar kunstwerk!
Gaaf gemaakt man👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ennn....met dank aan jouw mooie commentaar, Raymond, hebben we direct de scene wat meer sjeu gegeven. Uiteraard is het geen onbekend gegeven (@shoven ) dat lelijke Greta met al haar malle 15-jarige klimaat-hersenspinsels (uit een brein voorzien -medisch aangetoond!- van de meest rare ziektes) niet binnen afzienbare tijd zich zal mogen scharen tot mijn beste vriendenkring. Nee, Greta zal nog boos worden op het feit dat mijn modeltreinen met stroom worden voorzien die ook voor andere doeleinden had kunnen worden gebruikt. Ik heb nieuws voor Greta: ik heb vanmiddag een tosti gebakken om mezelf te voeden. Zij was het waarschijnlijk eens met mijn hond; echt eten is elke dag hetzelfde, komt uit een bak, en eet je koud. Okay Greta. Tot zover Greta.

Lezen jullie nog mee? Met het verven van het T2-busje wilde ik een 1:160 middelvingertje maken naar mijn minst favoriete gemeente-in-de-buurt, te weten die van links anarchistisch Wageningen. Na een lange beraadslaging met Vriend van de Show @Kevin Nijssen heb ik het maar een andere kant uit gestuurd. Greta en Wageningen komen nog wel een keer.

Wat is er dan allemaal aan de hand? Wel, dit:

Afbeelding

We zien een hipster-busje, geel kenteken (geïmporteerd dus) met een opmerkelijk gekleed vrouwmens, iets wat voor een kuthondje door moet gaan, een mannetje zonder mening en wat auto's. JA OKAY! We zien ook een ongeverfde muur etc etc, maar daar gaat het even niet om. Zeikerds! |:(

Laten we de situatie nou even wat closer gaan bekijken. Aha!

Afbeelding

Het wordt al duidelijk zo langzamerhand. Een kleine voorstelronde. Bij gebrek aan tropische vakanties, typisch een wens van vrouwlief, moet er dus met de auto worden gegaan. En dat is zij niet gewend kunnen we wel stellen. Over wie hebben we het hier? Het nieuwbakken Corona/Tinder-koppeltje uit Haerrrrlem, te weten Anne-Wil Pijpen-den Oudsten Sierthaer met roots in Bloemendaal aan Zee. Omdat pappie zijn inkomsten uit Circuit Zandvoort CM.COM drastisch zag teruglopen heeft hij haar maar ondergebracht in een 12-kamer appartement in het Haerlemsche, temidden van alle bijkans studieloze, vegan-latte-drinkende studentjes. Wat een armoede, begrijpelijk. Maar liefde kent geen Ceureunaah noch grenzen, en bij Anne-Wil begon het natuurlijk ook te kriebelen om elke dag in het park chardonnay per fles te moeten drinken......en ja, dan loop je gauw tegen je nieuwe compaen aan. Mag ik dan ook de handjes op elkaar voor Sjef Thieman-Hett Zaedmans de Witthe? (je ziet duidelijk de roots die hij en zijn vermogende familie heeft -VAG concern, pappie in de bak...iets met diesels- met bepaalde stranden aan de Titisee). Ja. Een duidelijk verhaal dus; een roadtrip naar het Rheintal, want enigszins in de buurt en 'oom Beffers had 'de Teeee Tweee' zo aardig opgeknapt'. Dat was makkelijk touren natuurlijk. En makkelijkst scoren voor Sjef, aldus Sjef. De stumper.
Anne-Wil stond er dan wel op dat haar (kut)hondje Likki-Mi meeging. Knarsetandend, zo min mogelijk gebruik makend van zijn dure speeksel, ging Sjef daarmee akkoord. De hele A3 ging het goed, hoewel zij om de oren werden gereden door al het beste dat Das Haus, Neckarsulm, en München in petto hebben om een paar mensen, bagage en een (kut)hond te vervoeren. Alles voor de liefde, dacht Sjef, en om zijn geliefde Anne-Wil -met alle bijbedoelingen op termijn!- te pleasen namen ze de prachtige route door het Rheintal, via Backeramm naar hun niet-bestaande 6 sterrenhotel met uitzicht op de Rijn. Sjef had Anne-Wil namelijk nog niks van de goederentreinen verteld. Dat wist hij zelf ook nog niet. Staat in het echt ook niet in de folder trouwens..... :Thumb :Thumb _o_

Ahum. Wat je dus op de foto ziet is dat Likki-Mi PERTINENT NU EN WEL HIER een plasje moet doen. Daar in de contreien waar Anne-Wil vandaan komt zet je dan de auto stil, en laat je Likke-Mi doen wat hij/zij/het moet doen. Sjef remt zuchtend af van 60 km/h (de max van die bus) naar stilstand. Anne-Wil tongt hem een 'dankjewel'. Maarrrrr......tot plots




(ja, ik ben nog niet klaar met het verhaal.....maar ik zal het nu dan wel kort houden)

Een Audi rijder -ook een Nederlander-, een S4 met een atmosferische V8 (4.2 liter, 344 pk, quattro aandrijving) is al de HEU-LEU-WEG klaar met die hipster-teringbus en ziet zijn kans schoon. Hij gaat ervoor. En terecht. Oftochtniet?

Afbeelding

We doen een klein 'Leo de Haas'-momentje. Prima. Maarre........mag dit? Wat nu? Wie is fout?

Afbeelding



(....)

Jullie zijn er nog? Komt de scene over? Of zal ik volgende keer gewoon een foto van een trein maken?

8-)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het word bijna ouderwets met een leuk verhaaltjes vertellen voor het slapen gaan.

Lekker bezig Jeroen en vooral mee door gaan, mooie afsluiter van de dag.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door shoven »

Haha, geweldig. Ik ben nog wel benieuwd naar het verhaal van die Audi-rijder. Dat is vast iemand die zich net lekker wou afreageren op de Duitse wegen omdat hij gefrustreerd is door een urenlang verhaal van een 15-jarige Zweedse waar hij maar niet van af kwam. En dan heb je dat busje voor je neus. Misschien een zekere Jeronimus Bakkerames?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

De verhalen worden steeds meer erotischer , heerlijk wordt toch een beetje een mannenforum. 8-)
Weliswaar met mannen die met treintjes spelen, maar toch!
Geweldig verhaal weer, zonde dat er bij het onderschrift geen "wordt vervolgd" stond.
Maar tis een prachtige scene geworden. :Thumb

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

goede dag zeg,

Wat een heerlijke fantasie......... :lol:

Als ie klaar is met z'n baan gaat hij boeken schijven denk ik, daar valt best wat te verdienen.

Kasteel is gaaf geworden, als de omgeving ook zo wordt dan komt het dik voor elkaar.
Ik mis alleen de hagedissen nog die je altijd op die muurtjes zie zitten.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Robert_N-Nm »

Jeroen een boek schrijven?? Ik denk dat dat eerder over de verschillende Duitse bieren gaat die je kan consumeren tijdens het bouwen dan over het bouwen zelf....

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Zo allemaal,

We hebben weer wat te updaten hier, want dat vorige bullshit-verhaal is alweer van zo'n 2 weken geleden. Zonder verder introductie gaan we meteen even kijken waar we staan en wat we te doen hebben. Het wordt tijd om die witte hoop gips wat van kleur te gaan voorzien.

Je geeft hem eerst een basis/grondlaag. Gewoon lichtgrijs in mijn geval. En let wel: dit is mijn manier, en zeker niet de enige manier.

Afbeelding

Tegen de tijd dat je hiermee klaar bent (ik werk gewoon van links naar rechts) kun je door met wat meer kleur te brengen in je toen witte, nu grijze hoop gips. We gebruiken hiervoor eerst een wash van wat bruingroen.

Afbeelding

Afbeelding

Nou, als dat droog is rammen we er nog een wash overheen, ditmaal van wat oker en bruin. Het wordt altijd een kliederzooi met die dunne verf, dus houd met je andere hand de spons erbij. Met die spons kun je het ook prima opbrengen trouwens. Gewoon een beetje proberen. Je voelt je vanzelf weer kind worden met je vieze mannenklauweeeh. 8-) 7(8)7

Afbeelding

Afbeelding

Nou, en dan komt de echte grote stap. Nu ga je met een zwarte wash flink tekeer op je rotsen. Dus redelijk opbrengen, en direct met de spons weer weghalen. Dat gaat het best met stampende bewegingen (jahaaaaa....stelletje viezerikke |:( |:( ). Zo blijft de verf mooi in de richels e.d. zitten en krijg je een gaaf diepte-effect. Ook zie je nu dat je een soort steenachtige kleur krijgt met die tinten van de eerdere stappen er doorheen.

Afbeelding

Wat er dan nog rest is het 'op smaak brengen' van het geheel. Dit doe ik met wat bruine verf en wat steenachtige verf die ik op de rotsen tamponneer. Eigenlijk drybrushen, zo goed als. Als laatste nog even met wat gebroken wit een drybrush van de uitstekende delen en klaar ben je.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo.....en dan even fastforward naar gisteren. Toen ben ik begonnen met de basislaag van het groenen.

Afbeelding

As we speak ben ik al de hele middag in de weer met de GreenKeeper. Dat zijn de leukere karweitjes allemaal. We doen gauw weer een fotorondje met wat rollends!

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Nico Essers »

Ziet er weer fraai uit Jeroen. :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door [Patrick] »

Valt me bek van open kerel! :o


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Mag ik een waterval aanvragen Herr J :P

Afbeelding

Kunnen de treinen meteen douchen

:lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door enderscw »

Goed bezig keerltie.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Thanks guys!

@Ad_M : Tja.......dat was best een aardig idee geweest. Ik zie het in mijn herinnering nou niet als iets typisch' Rheintal, zo'n waterval. Ooit zou ik nog eens wat Zwitsers willen doen. Een baan bouwen dan he, niet dat andere. 8)7. Ik sluit alleen niet helemaal uit of dat ook in schaal N zou moeten zijn. Maar goed, we hebben hier eerst nog een andere halve (niet te verwarren met dat haatwoord 'anderhalve' |:( ) zolder vol te plempen met nog meer spoor N. Komt allemaal...komt vanzelf......

Maar daar ging deze post niet over. Ik heb jullie gisteren verteld hoe ik de rotsen verfde. Daar stond ook te lezen dat ik al drukdoende was met groenen. Ik heb gisteren de hele middag lopen schieten met de Greenkeeper. Dankbaar werk, want de boel gaat direct leven. Eigenlijk sowieso met groen. Het behoeft verder geen betoog dat ik dit ook schaar onder mijn favoriete klusjes.

De eerste laagjes gras zitten erop.

Afbeelding

En van een afstand. Hier ook al met een secundaire laag, zo hier en daar, om wat meer diepte en uiteindelijk laag struikgewas te creëren.

Afbeelding

Een tip van @Kevin Nijssen : de eerste laag voorzien van wat lijm op de toppen van de vezels. Daar knal je dan vervolgens een tweede laag, in dit geval kortere vezels overheen. Een top-tip voor een top-apparaat!

Afbeelding

Afbeelding

Staar je nog niet blind op de hoeveelheid of de lengte van het gras. Daar maak ik met turf allemaal dingen van. Je kan her en der straks terplekke ook het gras wat terugduwen. Ik zou zeggen, net als met wapentuig op Gretha: leef je helemaal uit. :Thumb _o_

Nu gaan we de open plekken -in dit geval aan de kant van het Bitburgerplein- een beetje opvullen met wat struikgewas. Ook hier heb ik weer een een stappenplan voor. Ik heb zoveel mogelijk foto's tussendoor gemaakt, speciaal voor jullie. Waarvan akte. Geen dank.

Je hebt een metalen plaat nodig en een stuk bakpapier daarop vastgeplakt. Ja, en natuurlijk een GreenKeeper, spuitlijm, groen etc etc. Van decotwister en vijverwatten en wat spaarzame plukjes zeemos (bijvoorbeeld van Noch) maak je een soort matje. Let niet op de kleur, niet boeiend. Pluk de boel zoveel mogelijk uit elkaar, en ga zeker niet te enthousiast met je vlakke hand kracht zetten. Dat luchtige willen we juist houden.

Afbeelding

Dit zooitje spuit je vervolgens met een goedkope spuitbus (krijg je bij de bouwmarkt, evenafspraakmakenmorgenophalenfuckjemoetweertot20eurobestellenendanvergeetjealsnogjemondkapjewantcoorhoooonaaaaaa |:( |:( |:( |:( ) bruin. Nu is je ondergrondje klaar.

Vervolgens ga je met de spuitlijm en je GreenKeeper (grassmaster, electrostaat, whatever) aan de gang en ga je spaarzaam (!) hier en daar wat vezels erin knallen. Verschillende soorten, verschillende plekken. Ik heb hier helaas geen foto's van. Wel van de stap die erna komt. De eerste turf aanbrengen hier en daar. Nu begint je matje al echt te leven. Net zoals je toen na maanden weer een keer naar de kapper kon.

Afbeelding

Dan, als finishing touch doe je misschien hier en daar nog wat kleur erin. Ik gebruik van MiniNatur van die 'Bluten'. Maak er niet direct een Keukenhof van, of wel. Net wat je wil. Less is more, jullie kennen mijn devies.

Afbeelding

En.....dan met weer wat spuitlijm spuit je de onderkant van je matje wat in, en leg je 'm op de plek die je voor ogen had. Voorzichtig(!!) aandrukken hier en daar. Zo hou je de boel wat luchtig en heb je weer een stukje groen erbij.

Afbeelding

De boel wordt groener en completer zo. Onderwijl hebben de treinen gisteren ook de hele tijd doorgereden, en zo ook vandaag. Ik vond nog een klein foutje in Koploper, en sinds ik dat heb verholpen rijdt de boel echt prima. Gisterennacht heb ik de boel maar uitgezet, en met een gemiddelde van 620-640 km's/uur, gemiddeld zo'n 10 treinen rijdend hebben we de 5000 km totaal aangetikt. Welgeteld 3 x iets een zetje moeten geven. Zo moet techniek!

Grtz,

J.


Afbeelding

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door erik-n-fan »

Mooi stukje natuur nagebootst!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Kevin Nijssen »

Gewoon mega 🤙🏻


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen,

Weer even niet op het forum gekeken en weer een dag nodig om alles te lezen en te bewonderen :lol:
Erg leerzaam (al die foto's), deze methode van werken is ook echt interessant...... om bossages temaken :Thumb

Jeroen dat met 2 laagjes werken is (begrazen) kan natuurlijk ook met verschillende lengtes hoeft niet met korter kan ook met andere kleur.

Veel plezier verder

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hookies »

Jeroen, je schreef in het begin: Je hebt een metalen plaat nodig en een stuk bakpapier daarop vastgeplakt. Ik zie verder geen beschrijving waarom je dit nodig hebt en daar was ik wel benieuwd naar. Kun je me dat nog uitleggen>


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Hopelijk is dit het antwoord....... (als het niet zo is horen we Jeroen wel :!: )

Als je met een greenkeeper of andere begrazings apparaat werk moet je massa maken.
Dat is waarom het gebruik van een bakplaat gebruikt kan worden.
Het papier is iets vettige en dus kan je de struiken er makkelijk afhalen

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie