Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

dit weekeinde wat bezig geweest met een beetje hout. De frames voor de onderbouw zijn bijna klaar en om een indruk te krijgen van de baan heb ik ze even tijdelijk opgesteld.

Ik heb teweinig ruimte en geen groothoeklens om de volledige baan in 1 stuk te tonen, uiteindelijk zijn de afmetingen 420 x 275 cm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik me misrekend had op de hoogte van het onderstel moet ik nog enkele balkjes bij gaan halen om het onderstel af te werken. Dat zal dan voor ergens van de week zijn. Verder nog enkele triplex plaatjes laten zagen om de contouren van het landschap aan te maken.

In een van de bakken moeten nog enkele dwars latten gemonteerd worden maar hier wacht ik nog even mee aangezien die onder het station komen en ik absoluut wil vermijden van een dwarsbalk juist onder een wissel te plaatsen.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door brizbo »

Luxe hoor zo een ruimte! 8-)

Ben benieuwd naar het vervolg!


Fabrice

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Ja, dat is de luxe die je krijgt als de kinderen uit het huis zijn.
Een kamer voor de hobby voor mij en een kamer voor de hobby van mijn vriendin..
Dat is het voordeel van een groot huis.
Ook gemakkelijk werken, als je stopt, gewoon de deur toetrekken, je hoeft niets op te ruimen.

Volgende week wat hout bestellen maar de bouwwerken zullen op een laag pitje staan, ik ga eerst enkele dagen helpen in brugge bij de jongste zoon (Davy) die een decoratie voor winter moments maakt.
http://happenings.be/2013/10/28/schitte ... anthurium/


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Eindelijk terug wat tijd gevonden om verder te werken, door een gebroken voet van de zoon is Brugge niet doorgegaan maar heb ik wel enkele dagen moeten inspringen om de zaak draaiende te houden.

De eerste module wat verder afgewerkt, die afronding achteraan was wel redelijk wat werk om die gebogen te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Later komt er nog een achtergrond achter , die ga ik waarschijnlijk met forex plaat maken , dat is gemakkelijker te buigen.
Nu eerst verder de verschillende spanten maken en dan kunnen de eerste rails gelegd worden.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Paul B »

Ziet er degelijk uit. Ik was verbaasd om die triplexbodemplaten te zien, ik had na de eerste foto's een open constructie verwacht...



Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Hoi Paul,

Aangezien ik nog 3 vezelplaten van 9 mm had staan heb ik die gebruikt als bodem voor de modules. Het max hoogte verschil van de sporen op de baan is slechts 2 cm en dan werkt het gemakkelijker om met een volledige bodemplaat te werken dan om het volledige spoortraject uit te zagen.
Nu gewoon 3 mm isolatie tussen de plaat en de rails en we kunnen starten. Enkel op module 5 en 4 (module 5 is diegene waar ik mee bezig ben) is er een hoogte verschil voor de sporen. Al de andere hoogte verschillen zijn voor de scenery en die worden gemaakt met styodur platen en een deel volgens de hardschel methode.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Nog wat met hout aan het spelen geweest, het gaat maar traag vooruit omdat ik telkens na een uurtje werken even pauze moet pakken. Maar stilaan begint het vorm te krijgen.

De tweede module is bijna klaar, nog wat tussen schotten maken om de bocht mooi recht te houden en dan kunnen we stillaan op deze twee modules de rails binnen te leggen.
Afbeelding

Op de eerste module is al een stukje landschap met styrodur gemaakt (hier komt later nog een laag gips over), maar het is nog niet helemaal naar de zin. De auto weg naar boven is nog niet zoals ik wil , dus die gaat er terug uit.

Enkele bruggen geplaatst, die gaan nog aangepast worden maar om een idee te krijgen en de afmetingen van de brug af te tekenen is het goed genoeg. (Die bruggen zijn ongeveer 40 jaar oud, die komen nog van mijn allereerste modelbaan en hebben tot nu steeds opgeborgen gezeten)

Afbeelding

Afbeelding

Nu wat rust en straks vol goede moed aan de tussen schotten beginnen.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Maurits71 »

mooi Dirk.

ga je die bruggen nog iets ouder maken ?, zwart wasje doet wonderen, dan is gelijk dat plastic achtige eraf.

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Die bruggen gaan nog een grondige behandeling krijgen. O.a. de onderkant moet nog helemaal gewijzigd worden want die is nu nog volledig glad.
Ik had ze er maar even opgezet om een idee te krijgen van het effect.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Ron »

Knap zaagwerk Dirk, ziet er goed uit.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Traibergen »

Wow!
Bruggen van 40! jaar oud.



Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Ja die bruggen zijn oldtimers. Enkel de railing heeft de verschillende verhuizingen niet overleeft.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door bob vermeulen »

Heel professioneel houtwerkt (lijkt wel dagelijks werk).
Ben benieuwt naar het vervolg


mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Vandaag niet zoveel zin in werken met hout. Dus maar eens iets anders geprobeerd.

De bruggen die nog had liggen eens bekeken en 1 brug voorzichtig uit elkaar gehaald, die moet breder voor de weg.
Omdat de onderkant niet afgewerkt is en deze in het zicht komt ben ik maar eens gaan beginnen te experimenteren.

De boog opgeschuurd en daarna ingesmeerd met houtlijm en dan een laagje klei die ik nog had staan erover. een half uurtje laten drogen en dan met de kraspen aan de gang. Gewoon om te testen of de klei blijft hangen en niet afbrokkeld bij het behandellen of nadien bij het hanteren van de brug.

resultaat van het probeersel : in het midden de bewerkte boog, rechts de onbewerkte. Ik moet wel alles nog eens overdoen want nu sluit het niet goed aan maar het resultaat is te doen. Wel merk ik op dat ik iets minder diep moet krassen om hetzelfde resultaat als de brug zelf te krijgen.
Die bogen worden toch niet meer gebruikt omdat de brug 4 cm wegdek moet krijgen en het wegdek nu maar 2 cm is.

In elk geval blijft de klei goed hangen, ik kan zelf de boog verbuigen en laten vallen (om te testen, niet omdat ik onhandig ben :D ) zonder dat er stukjes afkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Straks eens de andere brug onderhanden nemen die is reeds van de juiste breedte en hoogte moet enkel onderaan verbeterd worden en voorzien worden van een railing. Voor die railing had ik een mooi setje gevonden bij abe in frankrijk : http://www.abe28.fr/fr/grille-et-rambar ... 88131.html maar de verzendkosten zijn even duur als het stuk zelf. Nog maar eens verder zoeken.

@bob, zeker geen professioneel gewoon een knoeier die door foto's kan laten lijken of het professioneel is


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Hoontje »

Wellicht is ndetail.de beter qua extra kosten?

Grts

Hoontje



Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

@hoontje, ik zal eens kijken op de site van ndetail. bedankt voor de tip.

Vandaag niet zoveel gedaan. wat verder geprutst aan die bruggen.
Hellemaal goed vind ik ze nog niet maar het begint er al op te trekken.

Voor de schilderwerken :
Afbeelding

Na de schilder werken, de voorste brug moet nog verder behandeld worden. Nu op de foto zie ik ook nog wat fouten in de verf, had ik niet gezien bij het schilderen, zo een dichtbij opname geeft wel alle fouten weer.
Afbeelding

Ik vind wel dat de foto niet het correcte beeld weergeeft, op de baan zijn de voegen donkerder en is de brug ook niet zo licht.
Zal eens een cursus fotografie moeten gaan volgen denk ik.

De voorste brug heb ik verbreed van 2.5cm naar 4 cm. die staat nog in de grondverf en moet nog een nabehandeling krijgen.

Afbeelding

Nog een foto, die is al wat beter

Afbeelding

Ik heb nog veel te leren, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Wim »

Ik zie de eindfoto................ prachtig hoor :-)


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Ron »

ziet er prima uit, de plastic-look is er helemaal vanaf.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door Ad_M »

Bizar wat de juiste "verf" technieken kunnen doen met de juiste handen
Super!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

De brug begint de juiste kleur te krijgen, nu nog wat vervuilen maar daarvoor ga ik eerst nog op zoek naar de nodige fotos.
In elk geval is het resultaat vrij geslaagd vind ik zelf.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door gek op stoom »

ziet er prima uit hier en daar nog wat mos aanslag

Gr Andy



Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Nog verder gewerkt aan de tweede brug. Het wegdek krijgt later een defenitieve kleur samen met de wegen om kleurverschillen te vermijden. Wel had ik vandaag gezelschap van een aandachtige toezichter.

Zijn scherpe ogen wijzen me steeds op de kleinste foutjes. Alhoewel hij vandaag een beetje moe eruit ziet.

Afbeelding

Dan nu de bruggen :

Afbeelding


Ik ga ze voorlopig zo laten en later nog wel verder vervuilen en voorzien van een railing.

Nu eerst op naar een volgend projectje, de tunnelingang op de eerste module. Eerst eens in de rommel doos gaan kijken met hat afbraak materiaal en ja hoor er zit nog een tunnelingang in. (ook weer 40 jaar oud).

Afbeelding

Nu merk ik op dat ik het landschap nog moet gaan aanpassen , de berg gaat anders te steil zijn. Eerst was gepland van een tunnelgallerij op die plaats te maken, maar ik weet voor het ogenblik niet hoe eraan te beginnen. Ik dacht van die te maken met styrodur maar het uitsnijden van de bogen is niet zo gemakkelijk. Daar zal ik nog eens een nachtje over slapen.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Gisteren even een testje gemaakt om te kijken of een tunnel galerij wel past in het landschap.
Om een zicht te krijgen heb ik snel uit styrodur een steunmuur en tunnel portaal gemaakt en van een laagje verf voorzien. De zijkant is uit papier gesneden, die ook uit styrodur maken duurde te lang.
De afmetingen en vorm van het tunnelportaal zijn niet correct, maar alles is snel uit de losse hand gemaakt. Het is tenslotte maar een test stukje.
Nog even een oud lokje en wagonnetje bovengehaald en erbij geplaatst voor de foto.

Afbeelding

ofwel moet ik achteraan een extra stuk muur voorzien en alles wat naar voor schuiven, ofwel een boog weglaten van de galerij en vervangen door een stukje muur. Zo zie je maar als je landschap inplant klopt het nog steeds niet volledig.

Voor de aansluiting van de verschillende delen ga ik ook nog een oplossing moeten zoeken, nu valt de overgang tussen de steunmuur en het portaal nog teveel op. Ik ben nog steeds op zoek naar een goede methode om die galerij te maken, styrodur zou eventueel gaan naar om de bogen mooi uitgesneden te krijgen is niet zo gemakkelijk.

Misschien moet ik eens op zoek gaan naar pluimkarton (architecten karton) van 10 mm en daarmee proberen. Jammer dat er in Herentals geen modelbouw winkel meer is en ik naar Antwerpen of zo moet rijden om nog materiaal te vinden.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

Onderwerp starter
DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door DirkH »

Al een paar dagen aan het experimenteren geweest met pluimkarton ook wel schuimkarton genoemd.
Daarmee heb ik een tunnel galerij gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Het is nog niet volledig zoals ik wil, vooral de hoek vooraan stoort mij nog. Ik ga nog even afwachten tot er een laagje verf over zit anders begin ik terug opnieuw.


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Modelbaan Moustiers V2 start van de bouw

Bericht door BenQ »

Dirk,
Ziet er prima uit, misschien nog wat steriel.
Maar dat komt bij het afmaken toch goed.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie