Pagina 4 van 9

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 20 jan 2014 17:43
door mmhajvth
Kijk die mannen gaan zeg!

Het is dat ik de foto's van je laatste update ook voorbij heb zien komen want tot dat moment leek het wel datacentrum Domburg. ;)
Maar ook dat bedoel ik als een compliment. Strak hoor!

m.v.g.

Mark

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 28 jan 2014 22:10
door Wim
Jeeh........... al ruim een week!

Ik mis de update?

:o

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 28 jan 2014 22:17
door martindomburg
Komt eraan :-) Nog ff geen tijd gehad sorry :-D

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 29 jan 2014 14:37
door martindomburg
Zo eindelijk tijd om een update te tikken :) Al is er niet heel veel nieuws. Sinda Houten staat het in het teken van aansluiten en voorbereiden.

Ik ben bezig om de Blokkaarten aan te sluiten en te voorzien van communicatie:

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast is Chris druk bezig om alle honderd wissels te voorzien van twee draadjes:

Afbeelding

Afbeelding

Standaard word de stroom voor het puntstuk doorgegeven via de wisseltongen. Bij servo aandrijving is die overgave niet zeker vanwege vuil e.d. Daarom solderen we twee draadjes om zo het puntstuk te garanderen van de juiste polariteit.

Ondertussen hebben we wel het wagenpark onder handen genomen. Alle locs zijn ingevoerd in iTrain en hebben een kleine onderhoudsbeurt gehad.
We hebben gezamenlijk nu al 25 locs en treinstellen :) De langste sleep is inmiddels bijna 2 meter.

Na Houten is er nog wel eea bijgekomen. Zo heb ik een 2-delige Piko Talent2 over kunnen nemen en 2 sets Minitrix sets met beide 3 NS ICR rijtuigen. Ook heb ik wat extra rijtuigen overgenomen om de huidige slepen aan te sterken.

De komende vrijdag en zondag ga ik verder met aansluiten en hopelijk kan ik zondag beginnen met aftekenen van het baanplan zodat we binnenkort kunnen beginnen met het leggen van de rails :)

Groetjes Martin

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 29 jan 2014 14:48
door Hoontje
Ha bouw-ploeg,

Machtig om te zien hoor! Hopeljk werkt het allemaal!
Handige tip van dat draadje, had het zelf ook zo bedacht, maar nog niet getest. k neem aan dat Chris ze om en om heeft gesoldeerd? Nu ljkt het of + aan - zit en v.v. maar dat kan zeker ook door m'n crappy beeldscherm komen...

Groet,

Hoontje

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 29 jan 2014 14:55
door martindomburg
He kerel,

Werkt alleen bij insulfrog wissels!!!

Ja om en om, dus niet de staven die naast elkaar zitten, maar de tong volgend.

Grz

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 02 feb 2014 16:40
door martindomburg
Vrienden,

na vandaag is er weer een flinke update te brengen. Na een aantal weken van aansluiten en solderen kunnen we eindelijk zeggen dat alle printen voor Dinamo zijn aangesloten en gereed zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na al het aansluiten kunnen we eindelijk gaan starten met het leggen van de rails. Nu heb ik hier wat uitdagingen mee:

1. aftekenen van de bogen.
2. passend maken van het baanplan op een onderplaat van 80cm met name vanwege plaatsing van de servo's

Om de bochten af te tekenen gebruik ik normaal een spijker en een touwtje. Alleen gaat dat hier niet lukken. Ik wil dat op gaan lossen door een mal te maken van de kleinste radius en de grotere bochten hieromheen te leggen met een hulpstuk van Peco.

De tweede uitdaging is de onderplaat. Het baanplan is getekend op 90cm ondergrond, maar de baan hebben we uiteindelijk op 80 cm gebouwd. Dat betekend dat er aan beide zijde nog maar 5 cm over voor het plaatsen van een servo. We hebben de eerste wisselstraten opgesteld:

Afbeelding

Qua ruimte gaat dat goed komen, nu de servo's:

Afbeelding

Door ze op de rand te plaatsen heb je nog 1,5 cm over naar het spoor. Gelukkig is dat ruim voldoende voor het materiaal om goed langs de servo's te komen.

Afbeelding

Ook aan de andere zijde aan de achterwand gaat het zoals het eruit ziet helemaal goedkomen:

Afbeelding

Afbeelding

Nu zal het wel vragen om een nauwkeurige plaatsing van rails en wissels maar goed dat wilden we sowieso al gaan doen. Ik zou eventueel een spoor laten vervallen wat betekend dat ik 3 opstelsporen zal missen. Dan vind ik de voordelen niet opwegen tegen de nadelen hiervan eigenlijk. Een andere optie zou kunnen zijn om de beugels te laten vallen en de servo's verticaal te plaatsen. Eerst dit maar eens testen want we weten nu dat het gewoon kan.

Kleine aanpassing zal zijn dat de rijdraden bovenlangs in een extra pvc buis zal gaan lopen. Ook de plaatsing van de SP4 printen voor de servo's zal om enige creativiteit vragen :)

Maar goed zelfs na twee jaar plannen kan je niet alles voorzien en dat maakt het maken van zo'n baan juist erg leuk. Dinsdag ga ik beginnen met aftekenen terwijl Chris gezellig door gaat met solderen van de wissels :)

Groetjes Martin

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 05 feb 2014 11:46
door Jeroen
Nou, dat gaat ook maar net zeg! Maar het gaat, en dat is het belangrijkst. It doesn't matter if you win by a mile or an inch...winning is winning.

Ik zag ergens de term 'datacentrum' voorbij komen. Daar doen deze foto's me inderdaad het meest aan denken. Holy shit zeg wat een apparatuur. Ben benieuwd of alles ook zo gaat werken als jullie hadden bedacht. Persoonlijk heb ik nog mijn twijfels over die scherpe wissels, maar we shall see.

Strak werk, boys! Dat sowieso!

J.

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 05 feb 2014 13:07
door martindomburg
Vanavond maat vanavomd.....

Stay tuned

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 05 feb 2014 21:53
door martindomburg
Tja, er is weer wat te melden..... best veel eigenlijk.... maar waar te beginnen :?

Bij het begin vrienden, want er is weer een big update!!!!!

Gisteren ben ik dan eindelijk begonnen met het leggen van de rails!!!

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk na twee jaar planning ligt er ook eens wat. Word wel een enorme puist werk om allemaal te leggen maar dat houd ons tenminste bezig. Anders gaan we weer rare dingen doen enzo :lol:

Mooi, meteen kwam ik een beste uitdaging tegen. Ik heb de spoorafstanden gemeten als ik de wissels achter elkaar plaats. Hierbij kom ik op 30mm uit. Ik ging er een beetje vanuit dat de spoorafstand bij het contra plaatsen van de wissels (overgang) hetzelfde zou zijn als dat van deze kant van Europa. namelijk 33mm echter aan de andere kant van de noordzee zijn ze echt overal eigenwijs mee zeg. Blijkt die maat 35mm te zijn. Oftewel ik heb een hartafstand verschil van 5mm

In de bochten mag ik volgens de NEM 30mm aanhouden dus ik hoopte goed te zitten. Wrong thinking.

Nu zijn de twee kopse kanten niet zo'n probleem. Ik kan hier zat schipperen en sporen iets weg laten lopen het zijn immers clusters. Alleen in de middenmodule is dat weer wel een uitdaging. Laaat ik daar nu net gek op zijn. Mijn vrije ruimte aan de zijkanten kwam hiermee in het geding dus ik heb besloten om de sporen zonder overloopswissels op 30mm hartafstand te plaatsen en de sporen met overloopwissels op 35mm

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien onderaan is er geen ruimte meer voor een servo.... :o wat te doen??? Nou gewoon dit:

Afbeelding

Ook weer opgelost.

Volgende probleem:

Afbeelding

In het midden komen de twee wisselstraten bij elkaar. De overgangsboog heb ik ook hart op hart 30mm gehouden. Maar nu blijkt dat dat bij peco ook 35mm moest zijn. Handig een catalogus en website waar die info zoals geometrie gewoon opstaan :cry: niet dus

Ik zie een giga aanpassing met schuine sporen niet zo zitten dus ik heb toch maar geprobeerd om het uit te voeren. Even in theorie, de aftakkingen van twee wissels is ook hart afstand 30mm bij 22 graden. Dan zou ik de knik moeten kunnen zien als een wisselafbuiging. Bij narekenen in anyrail kom ik op een radius uit van 175mm Dat is code zwaar rood. Maar omdat het om een overgangsboog gaat kan dat vaak een stuk makkelijker.

Anyhoe, ik heb het gelijk even getest met een minitrix BR003 met een ICK en een coupe rijtuig. Er is geen wrang te ontdekeiken en alles reed er best vloeiend en mooi overheen. Komend weekend ga ik eens testen met wat meer materiaal. maar ik verwacht er geen problemen mee eigenlijk.

De rechte sporen zijn nog wat krom, die liggen nog niet vast omdat eerst sleuven moet snijden voor de bedrading en aandrijvingen. Ik ga rouwens van bovenaf beginnen met leggen omdat ik anders op de verse gelijmde rails moet gaan leunen. Dat is natuurlijk niet handig.

De sleuven voor de bedrading en aandrijvingen komen er zo uit te zien:

Afbeelding

De wisselstraat zelf is al wel vastgelijmd. Ditmaal gebruik ik een methode die ik heb gezien bij Mischa Hoogendoorn. Met Hema hobbylijm langs de bielzen aan de buitenzijde van de rails een streep lijm trekken. Dit zakt tussen de bielzen door en zo zit de rails echt goed vast op de kurk. Nu kan ik gewoon een stuk recht leggen fixeren met punaises of nietjes en vastlijmen. Nisk geen gedoe met weer loshalen, houtlijm smeren, terugleggen alles natuurlijk eronder.. bah bah

Mischa tnxs voor deze tip!!!!!

Afbeelding

Door de nieuw opgedane vaardigheden heb ik besloten om een paar wissels te verplaatsen. Links van de middelste deel zaten twee rechter wissels om de doorgangsspoor met de beide linker wisselstraten te verbinden. Om 1 cm ruimte te winnen heb ik de wisselstraat links iets verplaats en de verbinding aangepast. Dit gaf me twee blokken waarmee ik aan de linkerzijde een locomotief opstelspoor extra heb gecreƫerd.

Dusssss.......

En nu? Gewoon lekker dit filmpje kijken die we hebben gemaakt van de eerste meters: (nog even geduld mannen, de film is nog niet vrijgegeven soor joeptoep, zodra hij live is zal ik hem hier plaatsen

Veel kijkplezier en stay tuned

Groetjes

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 05 feb 2014 22:14
door Jos
Zo! Indrukwekkend schaduwstation zeg!

Groetjes,
Jos

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 08:33
door 141
Jullie pakken dit project groots aan zeg, erg impressive!!!! Het werk wat jullie hoer laten zien ziet er strak uit. Laat het filmpje maar komen.

Groet, Clemens

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 09:17
door christiandomburg
Het is ook erg leuk om er aan te werken! Wel spannend moment dat nu de eerste treinen rijden:)

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 09:18
door rudi
:o eindelijk wat zichtbaar schot in de zaak. zeer benieuwd naar het filmpje !!!
Maar zie ik dit goed nieten jullie alles?? i.pv. schroeven lijmen o.i.d.?

groeten
Rudi

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 09:24
door martindomburg
Nieten alleen om het vast te zetten. Na het lijnen gaan de nietjes weg.

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 09:35
door Maurits71
lekker laten zitten die nietjes, is toch een schaduw station

ik zit net als de rest vol bewondering te kijken, volgende week rijdende treinen ??

;)

M.

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 10:21
door henry
met nietjes werkt perfect je kunt ze weghalen maar ook laten zitten.
strak werk Martin, waar komen de servo's te staan voor al die wissels?

gr henry

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 10:53
door mdedeugd
:o :o

Jullie samen maken er weer iets moois van.
Goed bezig heren ;)
Kon ik dat ook maar zo goed als jullie. :)

Martin de Deugd

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 11:18
door Evoluzione
Damn, wat een sporen zeg! En dat alleen in je schaduwstation! Ik ben zeer benieuwd naar de bovenbaan, maar dat zien we vanzelf langs komen. Ik hoop dat je het niveau van Marelburg kan evenaren, en er zelfs overheen kan komen! Dat topic heb ik altijd met veel plezier bekeken.

Veel succes!

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 13:20
door Doolemeister
Beste Martin en Christiaan,

Zeer indrukwekkend sporenplan!!
Ben benieuwd, naar het vervolg.
Ga zo door met het bouw tempo dan kun je snel rijden :D

Groet,

Arjan

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 20:14
door martindomburg
vanavond heb ik nog even de wisselstraat met al het rijdend materieel getest en Alles rijd grandioos. Vooral de stomers gaan erg mooi over de wissels heen.

Heb maar twee puntjes gevonden: De BR 103 (1x FLM en 1x trix) hebben telkens precies twee assen op een ongeisoleerd stuk. die wilde soms ff haperen wat voor de trix decoder een puntje is omdat deze dan telkens opnieuw opstart vanuit stilstand. Dit was snel verholpen zodra de loc snelheid had

Tweede was de Brawa Ludmilla BR 232 die op de puntstuk van een paar wissels wat sluiting veroorzaakte.

Maar al met al ben ik ruim uitstekend te spreken over de code 80 settrack wissels. Zoals het er nu uit ziet gaan we die ook toepassen op SS1.

en........

Jaaaa hoor het filmpje is eindelijk online:

http://youtu.be/-4Uu8RVb3T0

Veel kijkplezier

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 20:24
door Wim
Mooi filmpje Martin & Christiaan :o

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 20:34
door Adriaan
Gaaf!!!!

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 06 feb 2014 20:53
door Jos
Leuk! En vooral handig, die reuzeservo die alle wissels omzet :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Re: De bouw van Erlebniswelt Domburg

Geplaatst: 07 feb 2014 02:33
door Hoontje
Zoooo jammer! Geen sluitverlichting op de loc :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zonder gekheid, proficiat met de eerste meters en multi-trein bewegingen op de baan! Zag er allemaal goed uit! 8-)

Groet,

Hoontje