Modulebaan Denfeld IV

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jerome

Maar dat ziet er erg goed uit.
Ga zo verder ;)

Grtz Martin de Deugd



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Hatsjoe!! uche uche, wat een stof in dit draadje! :mrgreen:





Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Ad_M »

Jerome schreef:Hatsjoe!! uche uche, wat een stof in dit draadje! :mrgreen:
Mintens tijd voor een update :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jeroen »

Wel weer even een momentje om die helix-tjak van jou nog eens goed te bekijken. Begrijp ik het nou goed dat die laatst gemaakte spiraal van jou uitneembaar is? Sjiek hoor.....


Afbeelding

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Ja hoor, ben ik weer. Niet stil gezeten hoor, alleen ging het treintechnisch allemaal een stuk trager afgelopen maanden. De planning was dat het eigenlijk nu af zou moeten zijn.... pff. Maar drukke periode op het werk, en druk bezig geweest met de tuin en andere zaken.. En dus weinig tijd voor hobbieen... En als er dan tijd was, dan had ik weer geen zijn en te moe..

Anyway. Ik heb wel wat vorderingen gemaakt hoor. Daarvoor meer.
Eerst ff antwoorden: ja Jeroen, deze helix kan ik eruit halen, anders kom ik echt niet meer bij de wisselaandrijvingen draden, seinen,servos en ander spul wat er onder dit baantje wil hangen. Kost wel veel extra tijd om een uitneembare helix te bouwen... maar goed.
Eerst nog ff 2 foto´s uit de oude doos:
Afbeelding
Afbeelding
Dit is een beetje wat ik van plan ben, de trein komt uit de tunnel omhoog in een lichte boog, verkant, om vervolgens weer onder een brug te verdwijnen. Richting de rechter helix.
Maar wat is er dan afgelopen maanden gedaan aan de baan??
Dat lees je in mijn volgende bericht....over 3 maanden! :mrgreen: :mrgreen:

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door william »

Jerome,

We hebben alle tijd ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Wie wil Modulebaan Denfeld IV zien in Lochem op 21 Sep?

Bericht door Jerome »

Ok vandaag maar eens een grotere update met saaie foto´s van een hoop hout en rails...

Maar eerst een vraag: Ik heb me reeds vorig jaar opgegeven om met mijn baantje naar Lochem te komen. Toen wist ik nog niet dat ik zo weinig tijd zou hebben om aan de baan te werken. Mijn intentie was altijd: ik ga deze baan pas laten zien als ie "af" is.. (scenery, bovenleiding, seinen, Fries etc). Maar dat gaat me niet lukken.. Ook kan ik niet op zaterdag 20 sep omdat mijn dochter jarig is, en dat wil ik uiteraard ook niet missen. Dus... ik kan zondag komen met mijn baantje, maar dan zie je alleen een zooi hout en wat rails.. ik kan dan wel de techniek demonstreren die ik heb toegepast en automatisch rangeren, ontkoppelen en koppelen van wagonnetjes. Ik weet niet of ik dan de alles meeneem (helixen en poten), of alleen de bakken.

Dus.. iemand interesse hierin? Dan ga ik de komende tijd knalhard aan het werk om het technisch voor elkaar te krijgen en kom ik met mijn meuk naar Lochem op zondag 21 September.

Ik lees het wel!

Ok, wat heb ik gedaan de afgelopen tijd? rails gelegd, Bezetmelding (met Loconet via Ecos en Wim Rosoft spul) aangesloten, Koploper geconfigureerd en andere zaken.

Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
De treinen kunnen nu automatisch hun rondje rijden. Het is gewoon èèn groot hondebot (met 2 keerlussen)

De bedoeling is dat de treinen in een verkante bocht hier een tunnel induiken. Op de plek van de waterpas komt een kleine overslag voor chemische troep. Het idee is dat een dieselloc een wagon kan afkoppelen, omlopen en later weer aankoppelen. Foto:

Afbeelding

Dat rangeren zou automatisch moeten gaan via koploper, terwijl tegelijkertijd allerhande treinen voorbij komen denderen:
Afbeelding

Afbeelding

Op die laatste foto is een wagon die de rails schoonmaakt. Sinds ik deze op de baan heb rijden loopt het allemaal vele malen beter!

Zo, ik heb nog wat foto´s. Als ik zin heb zal ik ze straks ff posten.

Greetzz, Jerome.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door spoor65 »

Jerome,

Een baan die "af" is, is natuurlijk mooi om te zien, maar een baan in aanbouw, waar nog duidelijk alle technische snufjes te zien zijn, is minstens zo leuk.

ook jouw afneembare helix is een mooi item om te zien. gewoon de hele baan meenemen zodat je alles ook kunt laten rijden,
daar krijgt een demo baan nog meer charme van.

Jammer dat ik waarschijnlijk zaterdags aanwezig ben en niet op zondag.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jeroen »

Jeronimo, gewoon doen hoor. Ziet er goed en 'smart' uit. Feitelijk hebben jij en ik dezelfde principes.

Ooooohhww, en vertel even wat meer over die schoonmaakwagon. Die ziet er erg clever uit!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Hoontje »

Hoi Jerome,

Hier zitten we (Vera en ik) een beetje in hetzelfde schuitje. We willen 3 modules tonen in Lochem met 2 banen... Geen van beide is nu 'rijklaar' dus Stress!!!
Kijk gewoon wat haalbaar is! Ik zou heel graag dat automatisch ontkoppelen enzo zien, wil dat zelf ooit ook op een module toe gaan passen namelijk!

Groet,

Hoontje



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Modulebaan Denfeld IV zien in Lochem op 21 Sep

Bericht door Jerome »

Jerome schreef:Zo, ik heb nog wat foto´s. Als ik zin heb zal ik ze straks ff posten.
Tja, ik had wel zin, maar ben er niet aan toe gekomen.... na de vorgaande post heb ik de rest van de dag in het ziekenhuis gezeten...mijn dochter had een gebroken teen :shock:. Daarna andere "belangrijke" bezigheden, Feestje, North Sea Jazz, BBQ, tuinieren.. En toen was het zondagavond.

Maar goed. Ik kom dus naar Lochem, het is bevestigd. Dus.. knalhard aan het werk! Wat moet er nog minimaal gedaan worden:

Laaste deel rails/wissels leggen en aansluiten,bedrading, valbescherming helix maken, koploper inregelen, constructie steviger maken, rijdend materieel rijklaar maken en dan testen, testen en testen. pff...

Goed, we gaan verder met de foto´s.

Het volgende deel is een beetje een uitdaging, het is allemaal passen en meten. Volgens mijn ontwerp kan het allemaal net. Ik ben benieuwd! Hier komt dus de overslag met een overloopspoortje. Eigenlijk stelt het niets voor, zoals je dat vaak ziet in het echie.

Afbeelding

ff kijken of het past en hoe het "oogt":

Afbeelding

en dan de kleine wisselstraat. Ik maak gebruik van stukjes bocht van minitrix omdat die lekker star zijn (dat stukje tussen de hoofdbaan en de eerste wissel). Een klein stukje Peco is bijna niet in een bocht te vormen en te houden.

Afbeelding

hmm verder kom ik niet lekker uit bij de moduleovergang, dus naar verzinnen we een list op.
Afbeelding

Ik heb met de dremel een stuk van de linker en rechter bochtwissel afgeslepen zodat het precies uitkomt zoals ik het wil. Als voorbeeld zie onderstaande foto. De bovenste wissels heb ik aangepast. Scheelt toch weer ongeveer 1.5 cm.
Afbeelding

Hier nogmaals een overzicht hoe het moet gaan worden.
Afbeelding

Inmiddels ben ik bezig met het aansluiten van de bedrading en aandrijvingen, dus de boel ligt weer uit elkaar. Later weer een update!

PS: Jeroen, later zal ik een apart verslagje maken van die schoonmaakwagon, want dat ding is een aanrader! Ik neem em ook mee naar Lochem.

Laterzz!

[/color]



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Modulebaan Denfeld IV zien in Lochem op 21 Sep

Bericht door Jerome »

Zo,

ff een kleine update zonder foto's (tis nog steeds alleen een berg hout met rails) . Ik ben druk bezig de modelbaan klaar te maken voor de beurs. Afgelopen zaterdag bij Tsoek nog ff H@ns gesproken waardoor ik er nog meer zin in heb! Ik was daar met DMV´er JP en hij heeft besloten om ook zijn baantje te showen.

Wat werkt nu (bijna) zonder problemen: Automatisch aan en afkoppelen en omlopen waarbij het system zelf (willekeurig) kiest welke loc te gebruiken (ik ben geen fan van vaste routes in Koploper). Ik kan uitleggen hoe je dit (kopelen) kan doen zonder veel kosten te maken. Als ik tijd heb zal ik ook een loc van Krois koppelingen voorzien, zodat ik ook dat kan demonstreren. Aangezien de baan nog niet is aangekleed, kan ik ook evt uitleggen hoe ik de baan heb gebouwd, zoals de helixen.

De focus op de beurs zal liggen op het rangeren, koppelen en omlopen, maar ik neem ook wat treinen mee die rustig hun rondjes zullen rijden (als het nog gaat lukken om ze klaar te maken (schoonmaken, ijken en inrijden).

Laterzz.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door maarten »

Ik krijg steeds meer zin in Lochem! 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Maarten, mooi!

Maar verwacht er niet teveel van, mooie scenery wat jij liet zien met OA de NV heb ik dus nog niet! Daar ga ik na lochem mee aan de slag.

Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Modulebaan Denfeld IV zien in Lochem op 21 Sep

Bericht door Maurits71 »

Jerome schreef:Zo,

ff een kleine update zonder foto's (tis nog steeds alleen een berg hout met rails) . Ik ben druk bezig de modelbaan klaar te maken voor de beurs. Afgelopen zaterdag bij Tsoek nog ff H@ns gesproken waardoor ik er nog meer zin in heb! Ik was daar met DMV´er JP en hij heeft besloten om ook zijn baantje te showen.

Wat werkt nu (bijna) zonder problemen: Automatisch aan en afkoppelen en omlopen waarbij het system zelf (willekeurig) kiest welke loc te gebruiken (ik ben geen fan van vaste routes in Koploper). Ik kan uitleggen hoe je dit (kopelen) kan doen zonder veel kosten te maken. Als ik tijd heb zal ik ook een loc van Krois koppelingen voorzien, zodat ik ook dat kan demonstreren. Aangezien de baan nog niet is aangekleed, kan ik ook evt uitleggen hoe ik de baan heb gebouwd, zoals de helixen.

De focus op de beurs zal liggen op het rangeren, koppelen en omlopen, maar ik neem ook wat treinen mee die rustig hun rondjes zullen rijden (als het nog gaat lukken om ze klaar te maken (schoonmaken, ijken en inrijden).

Laterzz.
cool, is het veel werk ( ja is het antwoord ) om dat uit te leggen, dit omdat ik hier zeker in ge interesserd ben echter lochem wel ver weg is vanuit Engeland, zker met de 0,0 tijd die ik even heb


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Maurits,

Is geen probleem. ik zal na Lochem een verslagje maken met foto's en filmpjes.

Greetz, Jerome.



Rene100x
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 sep 2014 20:31

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Rene100x »

Ik heb met verbazing naar jou baan staan te kijken in Lochem. Ik heb zelfs nog de moed gehad om je aan te spreken over die geweldige uitvinding van het ontkoppelen. Ik moet het je nog eens zeggen ik was onder de indruk. Je vertelde mij dat je dit op het forum ging uitleggen.
Kijk en nu ben ik weer ongeduldig hoe je dat heb gedaan. Helemaal geen rekening houden met jou drukke werkzaamheden.
Dus niet te lang wachten he en met foto,s als het kan.

Met vriendelijke groet Rene



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Hallo Rene,

Ja, belofte maakt schuld! Ik ben zeker van plan om een verslagje maken hoe ik dit heb gedaan, maar dat gaat deze week nog niet lukken. De baan ligt nog uit elkaar... En op dit moment zijn er wat andere zaken die mijn aandacht vragen. Tijdens de beurs heb ik ook wat zaken ondekt die ik moet aanpassen (overgangen naar andere modules die niet lekker liepen) en die wil ik ook nog aanpakken.

Ik hoop dat je nog even wat geduld hebt....

Greetz, Jerome




Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Peter »

Ontkoppelen ben ik ook nieuwsgierig naar.....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Peter,

Ik doe mijn best 8-).

Overigens ik sta ook in december in Zutphen. Dus daar kan je het ook live zien.

En uiteraard als de baan af is hoop ik dit te mogen demonstreren, alleen dan zal de techniek niet goed te zien zijn. Ik ga dus een klein demo plankje maken om het toch uit te kunnen leggen.

Eerst maar "even" die baan weer in elkaar zetten.

Greetz, Jerome




Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Peter »

Tipje van de sluier misschien... Ik heb zelf ooit de krois koppeling getest. Werkt op zich prima, vind het alleen een nadeel dat je de wagons ook van andere koppeling dient (of wellicht diende) te voorzien. Ik blijf dus nieuwsgierig naar jou oplossing ;)

Zie volgend filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=SXtQMYrx8OE

Grtz.
Peter

(P.s. met een Tran decoder is het afkoppelen overigens volledig te automatiseren, druk op de knop, de lok loopt iets terug, afstand en snelheid in te stellen, koppelt af en rijdt vooruit, ook wederom afstand en snelheid in te stellen. Wellicht dat andere decoders deze functionaliteit ook bieden, daar heb ik mij nog niet in verdiept).


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Hallo,

@Peter, ziet er goed uit. Ik heb ook diverse Krois koppelingen (ik oa heb de versie waarbij je voor de andere wagens geen speciale koppeling nodig hebt) en daar kom ik later ook op terug, maar (hier is dus het tipje) in dit geval maak ik gebruik van magneten. Ik heb zelf met name Kuhn's in mijn treinen zitten, maar dat is een handige feature met die Tran!

Ik denk wel dat deze (Krois/Tran) optie alleen werkt als je een langere sleep afkoppeld en niet alleen een enkele wagon hebt achter je loc die wilt afkoppelen?

@All: Ik heb diverse mensen belooft op de beurs in Lochem, via dit forum, PB en mail dat ik een verslagje zou maken. Nou die komt er aan hoor maar wel later dan gehoopt. De baan zit weer sinds een paar weken in elkaar, maar ik heb eerst wat probleempjes aangepakt op de baan. Met name had ik 2 module overgangen die regelmatig ontsporingen veroorzaakten. Nu werkt alles weer als een zonnetje (nou ja.. zo goed als..) , dus kan ik eindelijk aan de slag met een verslagje. Maar duty calls, dus nog even geduld AUB. ;)

Greetz, Jerome



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

En ja hoor, Eindelijk is mijn verslagje klaar!

viewtopic.php?f=21&t=8042

Groet, Jerome.



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV, klaar voor Zutphen!

Bericht door Jerome »

Hallo

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om mijn baan klaar te maken voor de beurs in Zutphen. Net als in lochem is er nog niet veel (geen dus :mrgreen: ) scenery, maar hierdoor kan ik wel laten zien hoe baan is opgebouwd. Uiteraard het automatisch koppelen/rangeren, maar ook de helixen in mijn baan, digitaal rijden en koploper. In Lochem kreeg ik vooral veel vragen over de grote helix in de baan. vergeleken met Lochem zal ik meer treinen meenemen en laten rijden, wat met name wel leuk om te zien is in de helix.

Morgenavond nog ff wat zaken finetunen, vrijdagavond de baan in de auto proppen en zaterdag om 06:00 uur vertrekken vanaf Zoetermeer. Je moet er wel wat voor over hebben. :shock:

Dus.. Als je in de buurt bent, kom ff gezellig langs!

Greetz, Jerome



Onderwerp starter
Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Modulebaan Denfeld IV

Bericht door Jerome »

Grr, Net een heel verhaal ingetypt, sluit ik per ongelijk het tabblad in chrome..

Dus, hier gaan we weer..

En daar zijn we weer, het is even geleden. Tijdens en na de beurs in Zuthpen in December kwamen wat dingetjes aan het licht die ik moest aanpakken.

De linker module:
Afbeelding
De helix in de module zit min of meer los. Het gevolg is dat deze moeilijk is op te tillen, maar ook de overgangen naar de "bovenhelix" en andere module niet goed uitkomt. Dus, de helix heb ik vastgezet aan het houten frame. Het is niet op de foto te zien, maar het is een stuk steviger nu..

De overgang naar de "bovenhelix" pas ik nu ook aan de nieuwe situtie. Dus de overgang los gehaald:
Afbeelding
Nu zit de overgang tijdelijk met een knijper vast wat eigenlijk prima werkt. Maar later zal ik de boel weer goed vastzetten.

Tijdens de beurs gaf de tijdelijke rechtermodule ook wat problemen. Met name de duwtreinen (dus kopbak voorop) veroorzaakte ontsporingen. Nu kan ik wel deze trein met de loc voor laten rijden, maar dat juist minder leuk. Het hout had ik nog liggen, dus dat was zo gedaan:
Afbeelding
Nu heb ik ook gelijk een plek waar ik de voedingen enzo kwijt kan. De bovenplaat wordt nog vervangen zodat de helling minder steil en bocht minder scherp is.

Ik ben ook nog bezig geweest met ontkoppelen met de magneten, ik kon het niet laten om de Dapol koppelingen te testen. :mrgreen: Maar daar later meer over.
Ik ben de magneten, solderen, zagen, rails leggen een beetje zat.. en het is wel eens tijd dat er wat gedaan wordt aan de aankleding van de baan. Dus bij Hans een zooi Viessman bovenleiding gescoord. Maar voordat ik dat kan, eerst de modules klaarmaken voor scenery.

Wordt vervolgd!

Greetz, Jerome



Plaats reactie