Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Ook de tweede module is zover dat er eindelijk weer gependeld kan worden. Alles getest en op een eigenwijze servoswitch na geen problemen. De hondekop en zetpil pendelen om de beurt hun baantje. Vredig om naar te kijken :D

Afbeelding
Bij het station.


Afbeelding
N.a.v een vraagje van een medemodelspoorder hoe ik de modules uitlijn en koppel. Voor het uitlijnen maak ik gebruik van plankendragers uit een oude boekenkast welke ik ooit al eens gesloopt had. Eén van de bakuiteinden heb ik iets naar binnen geplaatst (ivm de verdikking in het midden van de plankendrager). De modules koppel ik aan elkaar met behulp van slotbouten en vleugelmoeren. De slotbouten zitten in één van de modules uitgelijnd met behulp van inslagmoeren.

Nog een kort filmpje van aankomst en vertrek van de hondekop en zetpil:



Volgende op de agenda is het ballasten tussen de spoorstaven. To be continued.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Hallo Bouwe,

Leuk om te zien dat de pendelbaan het doet.

Staat het stationsgebouw ook in je shapeway shop ?

Ik ga de bouw zeker volgen.

groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Hallo Frank,

Het stationsgebouw staat niet bij Shapeways, als er belangstelling voor is kan ik de tekening binnenkort opzoeken en uploaden. Qua prijs ligt het door het grotere volume wel behoorlijk hoger dan bijv. een geprinte wagon.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Bouwe,

Kan je een voor mij een foto maken van de rails op de bak-overgangen? Ik ben namelijk op zoek naar een oplossing voor mijn projectje.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Hallo Bouwe,

Het station is nog zichtbaar op internet.

https://www.shapeways.com/product/H6E7G ... n-schaal-n

Wellicht wil ik er in een later stadium wel eentje laten printen.

Ik ga mij eerst even verdiepen in mijn baanplan en de 5e klasse stations materie.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

@ Robert

Afbeelding
Rails vastgesoldeerd op printbaan, in een later stadium lijm ik hier geschilderde stripjes styreen op voor imitatie van de dwarsliggers.
Meer foto's zie mijn vorige posts in dit draadje.

@ Frank, ahhh toch ooit al eens geupload :oops: Voor ik hem daadwerkelijk te koop aanbied wil ik de tekening nog even nalopen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

De afgelopen weken geballast tussen de spoorstaven, niet echt mijn favoriete onderdeel van de hobby. Maar ben blij dat ik niet zoveel spoor heb.
Bij de wissels was het even goed opletten dat ik de wissel niet vastlijmde maar het is gelukt:
Afbeelding

Tijdens Station N spoor twee nieuwe treinstellen gekocht bij ons forumopperhoofd. Een treinstel heeft al zijn nodige slagen gemaakt over de baan, de andere is even retour met een klein defectje welke keurig wordt opgelost door H@ns.

Afbeelding
Eén van de nieuwe aanwinsten, met een filtertje over de foto zodat het niet al te modern lijkt.

De DR5000 centrale is ook weer terug nadat bleek dat de USB poort niet vast zat.

Tot zover deze korte update.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

En een kort filmpje:



Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Leuk filmpie en erg mooie treinen.

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Het perron moet natuurlijk ook verlicht worden en deze keer eens iets niet wat geprint is maar gewoon standaard dubbele lantaarns van Viessmann. Gekocht als bouwpakket (scheelt wat centjes) en ze moesten toch uit elkaar voor een spuitbeurtje. Standaard zijn ze grijs en dat vind ik niet mooi op het perron. Ik heb ze matzwart gespoten. Hopelijk kan mijn spuitwerk ermee door.

Afbeelding
Enkele palen moet ik nog wat bijbuigen. De achterste staat los, ik had opeens een steekvoetje minder. Of deze er wel bij zat of dat ie nog ergens ligt, durf ik niet te zeggen.

Op de foto ook nog een nieuwe aanwinst, de GTW Arriva Vechtdallijnen. Gekocht op station N spoor, maar ivm defect was deze even retour gegaan naar Lochem en is supersnel opgelost en weer retour gekomen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Ziet er weer goed uit Bouwe!



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit de lantaarns op het perron.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Mooi foto Bouwe !

Echt een leuk stukje Nederland gaat dit worden.

Straks met de goederenloods erbij zal het een nog mooier geheel zijn denk ik.

Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de complimenten heren. Toch was ik zelf nog niet helemaal tevreden. De lantaarnpalen stonden nog iets te hoog ondanks dat ze door het perron heen op de bodemplaat stonden. Met behulp van een dremel heb ik elke paal 12 mm ingekort en nu zijn ze wel tot mijn tevredenheid. De warmwitte leds zijn inmiddels besteld, hopelijk gaan ze binnenkort licht geven :D

Afbeelding
Inmiddels is het eerste groen ook gaan bloeien, een haagje van Heki is aangebracht tussen het korte perronspoor en stoep/parkeerterrein. Ook de fietsenrekken met een paar fietsen zijn weer opgeduikeld uit de opslagdoos.
De stoep zal zeer hoogstwaarschijnlijk nog worden vervangen door een geplotte stoep met een Nederlandsch tegelverband.

Afbeelding
De eerste boom is ook herplant, om de boom komt een grasveldje met eventueel wat bloemetjes. Geen fietsenstalling om te voorkomen dat het te versteend wordt op dit hoekje.
Voor dit veldje ligt al de betonnen ABRI, het plan is om hier een bushalte te maken voor de streekbus.

Tot zover deze korte update.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Vanavond een begin gemaakt met de verhoging waar de goederenloods op komt te staan. Was eerst van plan om hier balsahout voor te gebruiken maar het bleek dat ik te weinig had liggen. Daarom maar een vertrekstaat gepakt (voor als er iemand in paniek raakt, heb deze legaal verkregen ;) ) en met een stanleymes aan het goochelen gegaan en dan krijg je dit:
Afbeelding

Voor de foto even op elkaar gelegd en de goederenloods erop gegooid:
Afbeelding
De plaatjes met thinner aan elkaar geplakt en ze liggen nu buiten om even te ontdampen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door BenQ »

Bouwe schreef:met een stanleymes aan het goochelen gegaan
Valt me mee dat je hele internet niet hebt gesloopt. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Pas maar op Ben ;)

Afbeelding
De 3 plaatjes werden er toch 4. Het bleek na proefpassen dat er een loc net niet/net wel onder de dakdragers door kon tuffen. Voor de zekerheid een tweetal extra mm erbij opgeteld wat resulteerde in een extra plaatje van een vertrekstaat (die dingen zijn 2 mm dik, dus dat kwam mooi uit).
De zijkanten beplakt met een plaatje steenmotief van Slathers wat ik nog had liggen.
Met een stanleymes even hatsikadee gedaan en de stelconplaten ingesneden zonder mijn vingers te raken.

Afbeelding
Daarna ff geknoeid met wat verf en een smalpuntig stiftje. Let niet op het grijskleurig plaatje rechts op de stelconplaten, deze was daar stiekem gaan liggen onder het motto van: ik wil ook op de foto.

Afbeelding
De op/afrijhelling had ik aan de achterzijde bedacht, daar houdt de module op en hoef ik deze dus ook niet te maken, lekker lui ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding
De duimstokkenfabriek krijgt een plekje naast de goederenloods. De stelconplaten zijn ook weer getoverd met een stanleymes. Moet toch eens gaan denken aan een plottertje.
Tussen de goederenloods en de duimstokkenfabriek had ik een klein parkeerplaatsje bedacht voor de auto's van de werknemers, of ik schuif de bedrijven naar elkaar toe waardoor ik in het hoekje nog wat ruimte over hou voor een klein stukje scenery.

Tot zover maar weer.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Wat leuk allemaal weer! :)

Groetjes

Hoontje



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Zo, even een dikke laag stof van dit draadje en de baan afblazen. In de zomermaanden ligt de hobby vooral stil bij mij, maar ik ga weer rustig beginnen.

Afbeelding
Voor het station zijn de klinkerweg en de stoep gelegd. De klinkertjes zijn geplot door een lieve Hagenees van wie ik ook de stoeptegeltjes heb gekregen.
Er komen nog nieuwe trappen voor het station.

Afbeelding
De fietsenrekken zijn geplaatst en de eerste Preisertjes hebben hun stalen ros al geparkeerd. Tussen de weg en de stalling komt een bloemenperkje om de verstening te doorbreken. De lantaarnpaal ligt al klaar om geplaatst te worden.

Tot zover!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Bouwe,
Mooie vorderingen allemaal weer , wat plotters allemaal kunnen doen voor modelbouwers is heden ten dage ook enorm ;)
Waarom ga je de trappen voor het station vervangen? Ziet er zo to goed uit.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door tv_man »

Vergeet niet om nog een fiets in het bloemenperkje te 'parkeren' straks. Dat er zat ruimte is in de fietsenrekken is geen argument om ze ook te gebruiken! :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Eén van de trappen is naar mijn idee iets te smal, de bovenste tree is smaller dan de opening van de deur. De andere is juist weer iets te breed. Kleine moeite om een nieuw trappetje te tekenen en te laten printen zodat het voor mij goed is.

Komt helemaal goed Norman, woon dicht op een station en ken voorbeelden genoeg ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Net de lantaarnpaal geplaatst (nog zonder licht) en het bloemenperkje geplant:

Afbeelding

De eerste fietsen staan netjes in de rekken en het bloemenperkje is nog onaangeroerd maar dat zal met de loop der tijd veranderen
Voor het station komen ook lantaarnpalen van dit type, uiteraard kom ik net weer een paal tekort :lol:

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie