Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding

De bouw lag door omstandigheden een tijdje stil maar de draad zal langzamerhand weer worden opgepakt. Vanuit Sodor is in ieder geval een lief stoomlocje gearriveerd ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Mooi dat er weer beweging in zit! Ik ben benieuwd naar je verdere bouwperikelen!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding
Links het winkeltje van Sinkeltje, hier wil ik een kleine buurtsuper van maken. Tevens zal hier een SRV wagen worden gestald ter bediening van het achterland.

Afbeelding

Na een tijdje huisjes van Tilly Models te hebben geschuurd, geplakt en ondergekegeld met verf leek het mij wel leuk om eens wat te doen met de tweede module. Hier ligt alleen wat rails en de meuk/gereedschap wat ik gebruik om te hobbyen (lees rommelhoekvolmetspulwaarikteluivoorbenomhetnetjesopteruimen). Het is de bedoeling dat er hier vlak voor het wissel een overwegje komt met een AKI. Zo gedacht zo gedaan en met behulp van styreen ongeveer de hoogte van de helling aangebracht. Hier tussenin ga ik de helling maken met muurvuller. Als dit is uitgedroogd dan komt het wegdek van geplot styreen hier op te liggen.

Wordt vervolgd.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Heel af en toe gebeurd er nog wel wat. Een van de kids kwam met het idee van een eetcafé met een groot terras. Zo gezegd, zo gedaan. De bakkerij van Tilly Models had ik nog liggen en deze leek mij wel geschikt om er een kroegje van te maken. Uiteraard met interieur, een bar met krukken en een drankenkast en natuurlijk tafels met stoelen.

Afbeelding
De kroeg annex eetcafe. De wanden wil ik nog wat versieren met oude posters.

Afbeelding
Het dioramaatje in de voormalige bakkerij geplaatst.

Afbeelding
Overzichtsfotootje van het terras in wording, de twee picknicktafels zijn al in gebruik genomen door de eerste gasten :)

Tot zover deze update.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door traiNiac »

Dat wordt leuk Bouwe. Ik neem aan dat er meer tafels op het terras van het eetcafé komen?


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Hallo Bouwe,

Zijn er nog vorderingen met de Brongergea pendelbaan :?:


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Nee, totaal niet. De bouw ligt stil ivm een grote verbouwing thuis wat het meeste van mijn vrije tijd opslikt. Wel ben ik bezig met Hotel de Wereld van Tilly.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Tussen het verbouwingsgeweld en het spelen voor basisschoolmeester, ben ik bezig met "Hotel De Wereld" van Tilly Models. Een model dat alleen in 2020 is geproduceerd. Het is een model wat de 3D printtechniek en de giettechniek combineerd. Qua passing kan ik merken dat deze niet altijd helemaal samen gaan. Maar goed, modelbouw is hobby en in de hobby moet je veel doen om het naar je zin te maken.
Een drietal foto's van zoals het hotel er nu voor staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is dat de serre zal worden gevuld met tafels/stoelen en gasten. Ook een soort van barretje wil ik hier in maken zodat het model wat gaat leven. Daarnaast ben ik niet van plan om alle ramen te "blinderen" zodat er toch her en der toch iets te zien is.

Tot zover deze korte update.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Zo, dat is een tijdje geleden dat hier een teken van leven wordt gegeven. In de tussentijd is er niks gebeurd aan de baan. Ik begon te twijfelen en bij twijfel moet je even pas op de plaats maken. Het begon een beetje te knagen dat ik op deze baan niet echt met een goederentrein en een getrokken trein kon rijden. Echter een rondje op een 39 cm brede baan gaat helaas niet.
Gelukkig begrepen de vrouw en de kinderen dat en mocht ik nadenken over een nieuwe baan. Nog steeds beperkt door de ruimte, maar met veel mitsen en maren gaat de pendelbaan vervangen worden door een rondje om de kroeg.
Afmetingen van de nieuwe baan worden 2400 bij 600 mm. Aan de lengte ben ik gebonden omdat deze baan ook nu nog steeds op het TV meubel komt te staan. Het TV meubel wordt 200 mm naar voren geschoven (ook handig voor als er iets achter valt) zodat de baan in breedte kan toenemen.

Het plan:
Een rondgaand ovaal met aan de achterzijde een schaduwstation van ongeveer 5 opstelsporen op 200 mm breed. De bogen zullen een iets grotere straal krijgen dan de r2 van Fleischmann. De bedoeling is om een boog te leggen met r2 rails van Fleischmann en dan aan de buitenzijde een Peco code 55 flexje te leggen. Het schaduwstation wil ik uit het zicht houden door een wandje met een mooie achtergrond.
In het zichtbare gedeelte zullen de items van de oude pendelbaan terugkomen. Qua sporen van het station ben ik er nog niet over uit of dit een eilandperron wordt met 2 stationssporen of dat ik het houd bij 1 stationsspoor. Met het leggen van de rails ga ik een keus maken. De goederenloods komt uiteraard weer terug en ook daar over de sporen moet ik nog keuzes maken.

De opbouw:
De baan wordt gemaakt op 2 modules van elk 1200 x 600 mm. De rails zijn weer van Peco code 55 en alles wordt weer aangestuurd door de DR5000 icm met Koploper.
De modules zijn inmiddels gemaakt van berkentriplex. De gaten voor de kabeltjes moeten nog worden gemaakt waarna de zijkanten van de modules zwart worden geverfd.

De eerste foto:
Afbeelding

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Ronaldp »

Ik zie op een foto een thomas de trein....is dat een echt rijden n spoor treintje?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Zeker, maar hij is niet te koop ;)


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Ronaldp »

Heb je hem zelf gebouwd?
Of komt die uit een winkel?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea V2

Bericht door Ad_M »

Ronaldp schreef: 17 nov 2021 12:48 Heb je hem zelf gebouwd?
Of komt die uit een winkel?

Mvg ronald
Ronald, kijk hier eens :D :
https://www.amazon.com/Tomix-93810-Thom ... B01LXIN4C6
Steekwoorden voor google; Tomix Thomas n scale

Leuke uitbreiding zo Bouwe!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Het eerste baanplan van de V2 is gereed:

Afbeelding

Het onderste schaduwspoor wilde ik opdelen in twee blokken zodat daar 2 korte pendeltreinen kunnen staan. De trein op het linkergedeelte pendelt dan tussen het linkeropstelspoor en het kopspoor van het station.
Als deze trein op het station staat, dan kan de pendeltrein op het rechtergedeelte via het doorgaande perronspoor pendelen naar het linkeropstelspoor in het schaduwstation en vv.
De bovenste twee opstelsporen worden gebruikt voor getrokken goederen en passagierstreinen.
Als er bij het leggen van de rails blijkt dat er nog genoeg ruimte is voor nog een opstelspoor in het schaduwstation dan komt dat erbij zodat er meer rijmogelijkheid is.
Voor het kopspoor en beide goederenspoortjes wilde ik een engels wissel gebruiken. Doordat de ruimte toch vrij krap wordt om meerdere wissels achterelkaar te leggen leek mij een engels wissel beter.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brongergea V2

Bericht door bpieters »

Leuk baanplan ,Bouwe
Lekker rustig en ideaal voor de scenery.
De radius van de bogen links-en rechtsonder zou ik zo groot mogelijk maken dus zonder verticale rechte railstukjes.
Hoe ga je de bogen wegwerken?
Met huizen,bomen oid?


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Bouwe schreef: 20 jun 2017 21:28
Het eerste baanplan:
Afbeelding
Station linksboven kan eventueel terug worden gebracht tot 1 spoor, desnoods zonder stationsgebouw. Links zou het middelste spoor gebruikt kunnen worden om bijv. een passagierstrein te parkeren. Middelste spoor als omloopspoor voor de goederenloc is niet ideaal, je moet het hoofdspoor gedeeltelijk op om kop te maken. Helaas te weinig ruimte om een stukkie spoor tussen de wissels te plakken.
Hoi Bouwe,

Kan je niet terug gaan naar je "eerste" baanplan qua station?
Daar heb je nog een omloop mogelijkheid in het nieuwe plan kun je niet zoveel rangeren denk ik.

Rechts een wissel toevoegen en je kunt ook rond rijden.
En misschien nog een eiland perron toevoegen zodat er twee treinen in het station kunnen staan.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

bpieters schreef: 25 nov 2021 20:59 De radius van de bogen links-en rechtsonder zou ik zo groot mogelijk maken dus zonder verticale rechte railstukjes
Komt goed, dit was alleen om aan te geven dat hier de bogen komen. De bogen uit het zicht had ik in gedachten door de achtergrond aan de uiteinden iets rond te laten lopen.

@ Frank
Wel grappig, dat eerste baanplan had ik ook nog even in gedachten. Echter vermoed ik dat dit een heel stuk van de baan in het zicht gaat opsnoepen. Ik heb een eilandperron liggen van 80 cm lang. Voor deze lengte heb ik gekozen omdat ik ook graag een 4delige koploper laat rondrijden welke ook stopt bij het station.
Maar goed, het deel in het zicht kan zomaar wijzigen bij mij. Bij het uitleggen van de rails kan ik ook zomaar gaan schuiven waardoor de uiteindelijke baan er heel anders uit kan gaan zien. Dat is het leuke aan modelbouw 😁.

Heeft er iemand toevallig ervaring met peco code 55 wissels en dan de kleine radius ( SL-E391F en zijn broertje de 392) icm rijtuigen en koplopers?

Mvg, Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea V2

Bericht door Hoontje »

Die wissels gaan goed. De hoek is gewoon 10grdn. Ik rij ook met 4 bakken tellende koplopers, soms in dubbeltractie. Voor mezelf laat ik ze via iTrain wel wat afremmen op een afbuigende wissel. Enkel over de grote 388/389 rijden ze volle vaart. Maar dat is esthetisch en niet omdat dat over kleine wissels niet gaat...

Groetjes

Hoontje



athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Brongergea V2

Bericht door athmulder »

Alle PECO-code-55 wissels (mits goed gelegd) hebben geen enkele rijbeperking. Al meer dan 20 jaar hebben we in beide keerlussen de kleinste radius liggen, die ook met duwtreinen tot 2 meter nooit problemen hebben gegeven. Alleen de Engelse Wissels moet je wat langzamer berijden.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de reacties over de Small Peco wissels! Die ga ik gebruiken in het schaduwstation.

Vandaag de beide modules op de grond in de woonkamer gelegd en gekeken of het allemaal wat ging passen met de wissels. Het engelse wissel ga ik niet gebruiken. Heb diverse keren geprobeerd maar icm het eilandperron is deze wissel wat onhandig op de plek waar ik hem had bedacht. Zo blijkt maar weer: wat op papier kan, kan niet altijd in het echie.

AfbeeldingAfbeelding

Ook even twee foto's genomen en achterelkaar gezet van de baanopzet met losgelegde rails en wissels. Bij de oranje stiften zit een steunlat. Alleen in het schaduwstation kom ik even met twee wissels in de knoei (links en rechts) maar dit is simpel op te lossen door de wissel iets op te schuiven.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Brongergea V2

Bericht door dwarsligger »

Mooi plan. Lekker simpel. Ik zou alleen op de plaats waar je nu stationsgebouw hebt staan een wissel maken. Dan kun je omlopen en heb je nog meer mogelijkheden. Nu kun je een trein niet opsplitsen en een deel bij de fabrieksaansluiting zetten en een ander deel bij het goederengebouw. Je kunt nu alleen een trein in de achteruit hier krijgen en dan moet je kiezen, of helemaal rondrijden met een loc om aan de andere kant van je trein te komen. Door die wissel kun je dus omlopen en elke wagen daar krijgen waar je wil.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Brongergea V2

Bericht door bpieters »

Afbeelding

Je zou bijvoorbeeld zoiets kunnen maken.
Dat omlopen kan dan en je gebouwen kunnen op hun plaats blijven .



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de suggesties heren. Ik hou het in mijn achterhoofd. Deze sporen ga ik pas mee bezig als de hoofdlijn ligt. Ook even afhankelijk van de beschikbare ruimte welke overblijft .


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

De aanleg van de rails is inmiddels begonnen. De beide modulebakken zijn gereed en de kurk (kurken onderleggers van Ikea, ooit een zwikje gekocht maar helaas niet meer leverbaar).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het baanplan is inmiddels ook iets aangepast. Bij het leggen van de rails in het schaduwstation vond ik dat het opstelspoor na de 3e wissel vrij kort zou zijn. Maar waarom zou ik niet twee kop opstelsporen maken voor de pendeltrein, er kan dan nog een pendeltrein heen en weer pendelen (leuk voor de afwisseling). Dus met de aanwezige wissels aan het puzzelen geweest en om geen nieuwe wissels aan te hoeven schaffen heb ik het stationsgebied verplaatst naar het linkergedeelte. De goederenloods ga ik plaatsen als ik daar met de rails bezig ga. Ook dan ga ik het pas indelen qua rails.
De bogen zijn vloeiend gelegd, let niet op de open stukjes tussen de rails. Scheelt weer op het aantal rails in de gratis versie welke ik heb van het railprogramma.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie