Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V3

Bericht door Bouwe »

Na deze warme zomer begint het toch weer te kriebelen om verder te gaan met de baan. Maar.....er is een positieve ontwikkeling. De baan kan ik verlengen tot 285 cm ipv 240 cm. De breedte blijft wel gelijk: 60 cm. Ik speel daarom met de gedachte om met Brongergea V2 te stoppen en verder te gaan met Brongergea V3.
Ipv op 2 modules van 120x60 cm zit ik te denken aan 3 modules van 95x60 cm. Qua lengte ook beter hanteerbaar en iets praktischer als ik de modules ooit verhuis naar een leeggekomen slaapkamer (de baan past dan mooi langs een wand).
Afijn, eerst maar eens het baanplan:

Afbeelding

Het idee is een simpel ovaal met een schaduwstation. Voor mij is scenery op de baan ook belangrijk, daarom probeer ik zo weinig mogelijk rails aan te brengen. Less is more :D. Het schaduwstation zal ongeveer 20 cm breed zijn, dan blijft er nog 40 cm over voor het zichtbare gedeelte. De bochten zullen vloeiend worden gelegd, het tekenprogramma wilde niet meewerken ;)

Het station zal bestaan uit 1 perron van ongeveer 80 cm lang langs 1 spoor. Het andere spoor wordt gebruikt als doorgaand/inhaal spoor voor (lange) goederentreinen en passagierstreinen welke het station overslaan.
De goederenloods staat aan een eigen spoortje wat te bereiken is via het perronspoor. De goederenloc kan hier ook omlopen zodat hij duwend de goederenwagen(s) naar de goederenloods kan brengen.
Het schaduwstation bestaat uit totaal 4 sporen welke ik opsplits in 2x4=8 opstelblokken waar treinen kunnen wachten op hun beurt.
Rails en wissels zijn van Peco code 55. Wissels in het zicht zijn de large wissels, in het schaduwstation liggen de kortste wissels.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brongergea V2

Bericht door FidOo »

Bouwe,

Mooi dat je meer lengte hebt weten te vinden, Dat is natuurlijk altijd fijn.

Wat betreft je baanplan: Het is nogal recht toe, recht aan. En Hoewel het principe Less is More natuurlijk goed is, is dit denk ik wel een stapje te simpel.
Heb wat verbeterpunten voor je:
* De wissels is in het schaduwstation liggen nu een stukje recht tussen, das onnodig en kun je dus gelijk uit de bocht de wissel leggen, hier creëer je toch weer 20 cm extra lengte mee. Hierdoor kun je bijvoorbeeld makkelijker 2 treinen achter elkaar op hetzelfde spoor zetten.
* leg het zichtbare deel in een boog en misschien de lange wissels veranderen naar Medium.
Hierdoor ontstaat net even wat meer ruimte en kun je een wat natuurlijker ogende baan neerleggen.
Kijk eens voor inspiratie naar deze baan: https://mm-xtra.de/p25-wippermuehle-kulissenanlage/
Je zou bovenstaand voorbeeld de achterste dijk kunnen aanpassen naar een Dijk met een Rivier ipv spoordijk. Doordat je links en rechts in een wand eindigt kun je dit prima realistisch vorm geven.
* Omlopen/rangeren is leuk, maar in N zonder handmatig ingrijpen (ontkoppelen, loks een zetje geven) wel lastig.

Mijn 2 centjes.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Bericht door Bouwe »

Wow, hier is het stil geweest. Maar tijd voor een update :D

De drie modules stonden op het tv meubel om hier rustig aan te werken. Module pakken en op de tafel lekker er aan werken. Maar na eens goed te hebben gekeken zou ik in de toekomst tegen een klein probleempje oplopen. De baan staat vrij hoog voor een modelbaan, nl op een hoogte van ruim 1,4 meter. In geval van een storing of een trein welke in het schaduwstation een zetje nodig had om op gang te komen, dan zou ik er niet bij kunnen zonder een trappetje. Vooral ook omdat het schaduwstation uit het zicht zou worden onttrokken door een achtergrond. Niet echt praktisch dus en het maar in het huiselijk overleg gegooid.
Kort gezegd kwam daar het volgende uit:
De modulebakken van 60 cm breed gaan in de opslag, maar worden wel zover gereed gemaakt dat het even opbouwen is en er kan worden gereden. Ideaal als ik even zin heb om met lange treinen te rijden. Qua scenery zal er eerst niets verschijnen op deze baan, immers zal dit in de opslag snel beschadigen.
Maar, het zou anders wel leeg worden op de tv kast en hier keert de smalle pendelbaan weer terug! De beide modulebakken had ik gelukkig bewaard. Wel een iets andere opzet en als voorwaarde dat er veel hergebruikt gaat worden van rails, wissels en scenery en dat er praktisch niets wordt bijgekocht. Leuke uitdaging!

Het iets gewijzigde baanplan:
Afbeelding

Zoals te zien is het stationsgedeelte en de goederenloods scheef gelegd op de modulebak. Geeft toch een wat speelser effect. De pendeltrein rijdt rechts naar de volgende moduele naar het opstelspoor. Hier had ik eerste bedacht om 2 opstelsporen te maken. Maar doordat een extra wissel teveel ruimte zou in nemen, heb ik overwogen om een Engels wissel toe te voegen. Helaas heb ik deze niet liggen. Wel even gekeken naar wat zo'n wissel zou kosten. Wow, schrok nog even van de prijs. Hier nog maar even over nadenken, zal wel meer mogelijkheden geven qua pendelen.

Voor de schrik alvast 2 foto's, er is inmiddels al wat rails gelegd tbv het lange perronspoor en de goederenloods.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Bericht door Bouwe »

Het heeft even geduurd maar er is een engels wissel van Peco code 55 gearriveerd. Iets van vertraging door een hack bij de Royal Mail. Het engelse wissel gaf mij wat meer ruimte om eventueel wat extra opstelsporen te maken. Het onderstaande railplan rolde uit de koker:
Afbeelding

Tijdens het leggen van de rails kwam ik op een ander idee (wie heeft dat nou niet :D ). Wat nou als ik een perronspoor extra maak in combinatie met de goederenloods. Dan kan dit perron gebruikt worden tijdens de spits en in de rustige tijden zou er dan een goederentrein kunnen staan welke gelost/geladen wordt bij de goederenloods.
Afbeelding
Ik ga voor deze optie, daar deze naar mijn mening iets meer ruimte geeft voor afwisseling.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie