Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door BenQ »

Bouwe schreef:met een stanleymes aan het goochelen gegaan
Valt me mee dat je hele internet niet hebt gesloopt. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Pas maar op Ben ;)

Afbeelding
De 3 plaatjes werden er toch 4. Het bleek na proefpassen dat er een loc net niet/net wel onder de dakdragers door kon tuffen. Voor de zekerheid een tweetal extra mm erbij opgeteld wat resulteerde in een extra plaatje van een vertrekstaat (die dingen zijn 2 mm dik, dus dat kwam mooi uit).
De zijkanten beplakt met een plaatje steenmotief van Slathers wat ik nog had liggen.
Met een stanleymes even hatsikadee gedaan en de stelconplaten ingesneden zonder mijn vingers te raken.

Afbeelding
Daarna ff geknoeid met wat verf en een smalpuntig stiftje. Let niet op het grijskleurig plaatje rechts op de stelconplaten, deze was daar stiekem gaan liggen onder het motto van: ik wil ook op de foto.

Afbeelding
De op/afrijhelling had ik aan de achterzijde bedacht, daar houdt de module op en hoef ik deze dus ook niet te maken, lekker lui ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding
De duimstokkenfabriek krijgt een plekje naast de goederenloods. De stelconplaten zijn ook weer getoverd met een stanleymes. Moet toch eens gaan denken aan een plottertje.
Tussen de goederenloods en de duimstokkenfabriek had ik een klein parkeerplaatsje bedacht voor de auto's van de werknemers, of ik schuif de bedrijven naar elkaar toe waardoor ik in het hoekje nog wat ruimte over hou voor een klein stukje scenery.

Tot zover maar weer.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Wat leuk allemaal weer! :)

Groetjes

Hoontje



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Zo, even een dikke laag stof van dit draadje en de baan afblazen. In de zomermaanden ligt de hobby vooral stil bij mij, maar ik ga weer rustig beginnen.

Afbeelding
Voor het station zijn de klinkerweg en de stoep gelegd. De klinkertjes zijn geplot door een lieve Hagenees van wie ik ook de stoeptegeltjes heb gekregen.
Er komen nog nieuwe trappen voor het station.

Afbeelding
De fietsenrekken zijn geplaatst en de eerste Preisertjes hebben hun stalen ros al geparkeerd. Tussen de weg en de stalling komt een bloemenperkje om de verstening te doorbreken. De lantaarnpaal ligt al klaar om geplaatst te worden.

Tot zover!

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Bouwe,
Mooie vorderingen allemaal weer , wat plotters allemaal kunnen doen voor modelbouwers is heden ten dage ook enorm ;)
Waarom ga je de trappen voor het station vervangen? Ziet er zo to goed uit.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door tv_man »

Vergeet niet om nog een fiets in het bloemenperkje te 'parkeren' straks. Dat er zat ruimte is in de fietsenrekken is geen argument om ze ook te gebruiken! :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Eén van de trappen is naar mijn idee iets te smal, de bovenste tree is smaller dan de opening van de deur. De andere is juist weer iets te breed. Kleine moeite om een nieuw trappetje te tekenen en te laten printen zodat het voor mij goed is.

Komt helemaal goed Norman, woon dicht op een station en ken voorbeelden genoeg ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Net de lantaarnpaal geplaatst (nog zonder licht) en het bloemenperkje geplant:

Afbeelding

De eerste fietsen staan netjes in de rekken en het bloemenperkje is nog onaangeroerd maar dat zal met de loop der tijd veranderen
Voor het station komen ook lantaarnpalen van dit type, uiteraard kom ik net weer een paal tekort :lol:

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding

De bouw lag door omstandigheden een tijdje stil maar de draad zal langzamerhand weer worden opgepakt. Vanuit Sodor is in ieder geval een lief stoomlocje gearriveerd ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Mooi dat er weer beweging in zit! Ik ben benieuwd naar je verdere bouwperikelen!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Afbeelding
Links het winkeltje van Sinkeltje, hier wil ik een kleine buurtsuper van maken. Tevens zal hier een SRV wagen worden gestald ter bediening van het achterland.

Afbeelding

Na een tijdje huisjes van Tilly Models te hebben geschuurd, geplakt en ondergekegeld met verf leek het mij wel leuk om eens wat te doen met de tweede module. Hier ligt alleen wat rails en de meuk/gereedschap wat ik gebruik om te hobbyen (lees rommelhoekvolmetspulwaarikteluivoorbenomhetnetjesopteruimen). Het is de bedoeling dat er hier vlak voor het wissel een overwegje komt met een AKI. Zo gedacht zo gedaan en met behulp van styreen ongeveer de hoogte van de helling aangebracht. Hier tussenin ga ik de helling maken met muurvuller. Als dit is uitgedroogd dan komt het wegdek van geplot styreen hier op te liggen.

Wordt vervolgd.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Heel af en toe gebeurd er nog wel wat. Een van de kids kwam met het idee van een eetcafé met een groot terras. Zo gezegd, zo gedaan. De bakkerij van Tilly Models had ik nog liggen en deze leek mij wel geschikt om er een kroegje van te maken. Uiteraard met interieur, een bar met krukken en een drankenkast en natuurlijk tafels met stoelen.

Afbeelding
De kroeg annex eetcafe. De wanden wil ik nog wat versieren met oude posters.

Afbeelding
Het dioramaatje in de voormalige bakkerij geplaatst.

Afbeelding
Overzichtsfotootje van het terras in wording, de twee picknicktafels zijn al in gebruik genomen door de eerste gasten :)

Tot zover deze update.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door traiNiac »

Dat wordt leuk Bouwe. Ik neem aan dat er meer tafels op het terras van het eetcafé komen?


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Spoor010 »

Hallo Bouwe,

Zijn er nog vorderingen met de Brongergea pendelbaan :?:


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Nee, totaal niet. De bouw ligt stil ivm een grote verbouwing thuis wat het meeste van mijn vrije tijd opslikt. Wel ben ik bezig met Hotel de Wereld van Tilly.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Tussen het verbouwingsgeweld en het spelen voor basisschoolmeester, ben ik bezig met "Hotel De Wereld" van Tilly Models. Een model dat alleen in 2020 is geproduceerd. Het is een model wat de 3D printtechniek en de giettechniek combineerd. Qua passing kan ik merken dat deze niet altijd helemaal samen gaan. Maar goed, modelbouw is hobby en in de hobby moet je veel doen om het naar je zin te maken.
Een drietal foto's van zoals het hotel er nu voor staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is dat de serre zal worden gevuld met tafels/stoelen en gasten. Ook een soort van barretje wil ik hier in maken zodat het model wat gaat leven. Daarnaast ben ik niet van plan om alle ramen te "blinderen" zodat er toch her en der toch iets te zien is.

Tot zover deze korte update.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Zo, dat is een tijdje geleden dat hier een teken van leven wordt gegeven. In de tussentijd is er niks gebeurd aan de baan. Ik begon te twijfelen en bij twijfel moet je even pas op de plaats maken. Het begon een beetje te knagen dat ik op deze baan niet echt met een goederentrein en een getrokken trein kon rijden. Echter een rondje op een 39 cm brede baan gaat helaas niet.
Gelukkig begrepen de vrouw en de kinderen dat en mocht ik nadenken over een nieuwe baan. Nog steeds beperkt door de ruimte, maar met veel mitsen en maren gaat de pendelbaan vervangen worden door een rondje om de kroeg.
Afmetingen van de nieuwe baan worden 2400 bij 600 mm. Aan de lengte ben ik gebonden omdat deze baan ook nu nog steeds op het TV meubel komt te staan. Het TV meubel wordt 200 mm naar voren geschoven (ook handig voor als er iets achter valt) zodat de baan in breedte kan toenemen.

Het plan:
Een rondgaand ovaal met aan de achterzijde een schaduwstation van ongeveer 5 opstelsporen op 200 mm breed. De bogen zullen een iets grotere straal krijgen dan de r2 van Fleischmann. De bedoeling is om een boog te leggen met r2 rails van Fleischmann en dan aan de buitenzijde een Peco code 55 flexje te leggen. Het schaduwstation wil ik uit het zicht houden door een wandje met een mooie achtergrond.
In het zichtbare gedeelte zullen de items van de oude pendelbaan terugkomen. Qua sporen van het station ben ik er nog niet over uit of dit een eilandperron wordt met 2 stationssporen of dat ik het houd bij 1 stationsspoor. Met het leggen van de rails ga ik een keus maken. De goederenloods komt uiteraard weer terug en ook daar over de sporen moet ik nog keuzes maken.

De opbouw:
De baan wordt gemaakt op 2 modules van elk 1200 x 600 mm. De rails zijn weer van Peco code 55 en alles wordt weer aangestuurd door de DR5000 icm met Koploper.
De modules zijn inmiddels gemaakt van berkentriplex. De gaten voor de kabeltjes moeten nog worden gemaakt waarna de zijkanten van de modules zwart worden geverfd.

De eerste foto:
Afbeelding

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Ronaldp »

Ik zie op een foto een thomas de trein....is dat een echt rijden n spoor treintje?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Zeker, maar hij is niet te koop ;)


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Ronaldp »

Heb je hem zelf gebouwd?
Of komt die uit een winkel?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea V2

Bericht door Ad_M »

Ronaldp schreef: 17 nov 2021 12:48 Heb je hem zelf gebouwd?
Of komt die uit een winkel?

Mvg ronald
Ronald, kijk hier eens :D :
https://www.amazon.com/Tomix-93810-Thom ... B01LXIN4C6
Steekwoorden voor google; Tomix Thomas n scale

Leuke uitbreiding zo Bouwe!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea V2

Bericht door Bouwe »

Het eerste baanplan van de V2 is gereed:

Afbeelding

Het onderste schaduwspoor wilde ik opdelen in twee blokken zodat daar 2 korte pendeltreinen kunnen staan. De trein op het linkergedeelte pendelt dan tussen het linkeropstelspoor en het kopspoor van het station.
Als deze trein op het station staat, dan kan de pendeltrein op het rechtergedeelte via het doorgaande perronspoor pendelen naar het linkeropstelspoor in het schaduwstation en vv.
De bovenste twee opstelsporen worden gebruikt voor getrokken goederen en passagierstreinen.
Als er bij het leggen van de rails blijkt dat er nog genoeg ruimte is voor nog een opstelspoor in het schaduwstation dan komt dat erbij zodat er meer rijmogelijkheid is.
Voor het kopspoor en beide goederenspoortjes wilde ik een engels wissel gebruiken. Doordat de ruimte toch vrij krap wordt om meerdere wissels achterelkaar te leggen leek mij een engels wissel beter.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie