Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Bericht door Bouwe »

Het spookt al enkele jaren door mijn hoofd om een kleine pendelbaan te maken voor op de tv kast. Deze kast is 2,4 meter lang en 0,4 meter breed. De baan zal worden gebouwd op 2 modules van gelijke lengte. Niet veel ruimte maar hopelijk ga ik er wat leuks van maken.
De modules zullen ook voorbereid worden op het plaatsen van poten. Hierdoor zal er bij de 4 kopse kanten een extra lat worden geplaatst waar de poten tussen kunnen vallen. In het ontwerp heb ik al rekening gehouden met de plaats van de wissels ivm de aandrijving.

Het idee is om zowel met electrisch als dieselmateriaal te rijden. In mijn hoofd heb ik een kopstationnetje zitten met een soort van eilandperron, de ene zijde electrisch met bovenleiding en de andere zijde voor de dieseltreinen.
Afbeelding
Het eerste ontwerp wat ik in mijn hoofd had. Het fiddle yard is qua aantal sporen aan te passen en zal niet echt zichtbaar moeten zijn op de baan. Voor het fiddle yard ben ik van plan om een dorpsstraatje te maken met daarin een desolaat straatspoortje richting het station. De goederenloods wordt nog maar weinig gebruikt en hier zal dan ook een statisch lokje staan met een goederenwagen. Uiteraard zijn het fiddle yard en station met elkaar verbonden, op de tekening heb ik de rails hier tussenuit gelaten.

Afbeelding
Het tweede baanplan wat ik in gedachten had. Hierbij heb ik de goederenloods verplaatst naar de voorzijde van de baan. De goederen zouden dan via het straatspoortje aangevoerd kunnen worden zoals in vroegere tijden wel gebeurde. Het geëlectrificeerde perronspoor heeft een extra spoor gekregen om kop te maken. Echter begint mij dit wat tegen te staan. Ik zou hier ook een tweede perronspoor of een opstelspoor van kunnen maken. Genoeg nog om over na te denken.
Afbeelding

De rails zijn van Peco en dan code 55, houten bielzen. De wissels zullen worden geschakeld met servo's en het geheel zal worden aangestuurd met een mini laptop waarop koploper draait. Bezetmelders zijn van digirails en de centrale is de Intellibox van Uhlenbrock.

mvg Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 11 jan 2023 16:55, 3 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Hey Bouwe,

De smaak te pakken zie ik! Ben erg benieuwd, het lijkt me een mooi scenery project te worden.

Veel succes!
Ga je volgen,

Hoontje


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Kleine pendelbaan

Bericht door evo »

Als dit net zo mooi gaat worden als jouw materieelbouwprojectjes, dan belooft het nog wat!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

De keuze is gevallen op een baanplan, maar wel weer met wat aanpassingen :D Het is het derde ontwerp geworden maar dan zonder het extra opstelspoor naast het geëlectrificeerde perronspoor. Ook zullen de perronsporen minder schuin worden neergelegd om ruimte te creëren voor de goederenloods.

De bakken zijn klaar, het eerste pendelspoortje is gelegd en morgen eens kijken of ik het eerste pendelstukje aan het rijden krijg. Zo kan ik ook de lengtes van de stopsecties bepalen. Verwacht zelf dat ik met een stopsectie van 10 cm toe kan, dit omdat de treinen niet snel zullen rijden.
De foto's :D
Afbeelding
Afbeelding
Op de laatste foto zitten de bakken niet strak tegenelkaar aan, vandaar de grote spleet bij de moduleovergang :)

De bedrading van de beide bakken zullen met sub-d connectoren worden verbonden. Deze zijn inmiddels besteld.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Ook de baan heeft een naam gekregen: Brongergea, een Fries buurtschap bij Oranjewoud (voor de liefhebbers: klikkieklikkie. Nooit aan het spoor gelegen, maar vind het een mooie naam voor de baan. :D


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Helaas afgelopen dagen geen tijd gehad om te kunnen testrijden. Maar vanochtend lekker vroeg opgestaan, proefstukje in Koploper gezet en de instellingen aangepast. En hopsakee, de Spurt rijdt nu al 2 uren heen en weer zonder een enkele storing.

Filmpje van de eerste meters? Uiteraard: Filmpje.

mvg
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Maurits71 »

goed man.

kom je uit met die korte stop secties ?

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Jeroen »

Ik las dat je stopsecties hebt van 10 cm. Dat is toch meer dan voldoende? (@Mau) Heb bij DU-B. ook die lengte aan stopsecties en dat is zelfs al vrij lang. Op mijn pendelspoortje daar heb ik secties van 2 cm. Maar nu kruipt dat flut/boemel/dennenappeltreintje ook enkel wat heen en weer. Bij Backeramm heb ik verschillende lengte van stopsecties, maar nergens meer dan 10 cm. Mijn ervaring is dat KL er niet doorheen schiet, mits je de trein niet op Mach .84 voorbij laat blaffen.....


Afbeelding
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Maurits71 »

mm, ik zit net ff te kijken, ik heb inderdaad ook ongeveer zulke lengtes, onzin vraag dus :oops:


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Jeroen »

Hahahaah! 8-)


Afbeelding

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Het komt inderdaad mooi uit met de 10 cm ;) Kan er zelf nog een stootjuk op kwijt.

Op naar meer meters rail :)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Het werd weer eens tijd voor een update. Door tijdgebrek dankzij een nieuwe hobby heeft de bouw een hele tijd stil gelegen. Afgelopen week de draad weer opgepakt en bedacht dat het huidige baanplan toch niet zo handig was. Het schaduwstation zat op een moeilijk bereikbare plaats (lees tegen de zijmuur) dus het hele baanplan maar gespiegeld en verder ingetekend. En de rails welke al lag verwijderd. Het nieuwe baanplan:

Afbeelding
De spoortjes zijn even snel los getekend, de sporen bij de goederenloods zijn allemaal onder voorbehoud :), suggesties zijn welkom. De sporen bij het station en het Fiddle Yard liggen al vast. Bovenste stationsspoor wordt een dieselaansluiting, het onderste spoor is bedoeld voor electrische treinen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Een dagje hard zwoegen en de rails van het station en het fiddle yard liggen op hun plek en zijn inmiddels aangesloten op de bezetmelders :D

Een paar fotootjes gemaakt met het mobieltje, niet de allerbeste kwaliteit maar gaat om het idee.
Afbeelding
De wisselstraat van het fiddle yard.

Afbeelding
Vijf opstelsporen.

Afbeelding
De modulebak overgangen. Simpel met printplaat en opgehoogd met een stukkie styreen. Bedoeling is om de printplaat nog grijs te verven en met behulp van Evergreen strips de dwarsliggers na te maken. Na het ballasten is er dan hopelijk niets meer te zien van de printplaat.

Afbeelding
Het halve eilandperron. De tegels van het perron zijn geplot op een styrenen plaat welke weer vastgelijmd is op de houten basis van het perron.

Uiteraard moesten er ook stootjukken komen en deze moesten naast er een beetje goed uitzien ook functioneel zijn. Oftewel er moest een trein tegen aan kunnen rijden zonder schade aan beiden. In 3D heb ik een stootjukje getekend welke precies past op de Peco code 55 rails. De voorste staanders zijn voorzien van "blokken" welke precies tussen de dwarsliggers passen en hopelijk zie je na het ballasten deze blokken niet echt meer. De stootjukken heb ik laten printen in WSF en ben tevreden. Heb al een serie treinen er tegen aan geparkeerd en het stootjuk bleef staan ondanks dat ie nog niet vast zat gelijmd en bleef ook nog eens heel.
Afbeelding
Afbeelding
En met een likje verf, de achterste houders worden op de rails vastgelijmd met een drupje secondelijm.

Afbeelding
Om op het perron te komen heb ik in 3D ook een drietal trappen getekend waarvan 1 trap is voorzien van een helingbaan voor rolstoelgebruikers. Ook geprint in WSF en voorzien van het eerste laagje grijs.

Tot zover de update!

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Ad_M »

Leuk om weer vorderingen van je te mogen zien Bouwe :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Jos »

Goed bezig Bouwe!

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

En het pendelspoortje voor de goederentrein is ook gelegd. In tegenstelling tot de tekening heb ik er geen wissel ingelegd. Wel geprobeerd maar het werd naar mijn idee dan te druk met spoor en de spoortjes na de wissel zouden dan vrij kort zijn en eigenlijk geen doel hebben.

Afbeelding
Ook hier is het de bedoeling dat er automatisch gereden wordt, de korte goederentrein (max vier wagens) zal hier stoppen bij de goederenloods van Tilly models welke ik nu aan het bouwen ben (heb volgens mij een maandagochtendbouwpakket, veel naden en alles past te ruim....)

Afbeelding
Het fiddle yard met rechts het opstelspoor voor het goederentreintje. De draden worden nog bij de rails door de plaat gevoerd.

Afbeelding
Het station met perron en rechts nog net het stukje goederenspoor met stootjuk. Voor het stattion zal nog wat scenery komen.

Afbeelding
Een kijkje onder een van de twee bakken (op speciaal verzoek ;) )

Tot zover de update.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Leuke update Bouwe. Ben erg benieuwd naar je vorderingen qua scenery.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Michiel »

Je bouwt met een aanstekelijke eenvoud en zorg! Boeiend om zien. Ik ben benieuwd naar het vervolg.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Al 6 weken geen update :D

In deze weken heb ik de rails tussen de spoorstaven geballast, zodat deze vastzit en al die lelijke schroeven eruit kunnen. Daarnaast de spoorstaven van een roestkleurtje voorzien op de linkermodulebak met station. Pff waar ben ik aan begonnen ;)

Ook de eerste huisjes zijn in elkaar gezet:
Afbeelding

Alsmede de goederenloods van Tilly Models:
Afbeelding
Om eerlijk te zijn viel de kwaliteit van dit bouwpakket mij vies tegen. Veel spleten (tot 2 mm!!!) welke opgevuld moesten worden met plamuur en slecht passend. Het bovenlicht was zo krom en grillig als .... (aantal puntjes willekeurig gekozen) Heb er maar het beste van gemaakt.

En tot vandaag ziet het er zo uit:
Afbeelding
De goederenloods geplaatst op de verhoging gemaakt van balsahout, met uiteraard Herbie. Het dak zit nog niet vast, eerst moet ik de ledjes nog even monteren en wat goederen plaatsen in de loods.

Afbeelding
De huisjes, nog niet af maar kan even geen kwast meer zien.

Afbeelding
Ook deze maar in elkaar geprutst, wie kent hem niet. De overbekende Faller molen, uiteraard moeten de wiekjes ook gaan draaien. De molen is gepland voor de rechter modulebak om ook hier wat van beweging te creëeren. De treinen zullen hier grotendeels uit het zicht staan op het fiddle yard. Hoe ik de treinen ga verbergen ben ik nog niet helemaal over uit. Zit zelf te denken aan een simpel hoog plankje voor het fiddle yard met een eeuwig blauwe lucht met wat wolkjes.

Afbeelding
Het station wat ik ooit in het verleden in 3d heb getekend en laten printen (Klikkieklikkie). Ik zat eerst te twijfelen tussen dit station en het station Dokkum van Tilly Models, maar gezien mijn ervaring met de goederenloods gekozen voor het vijfde klasse waterstaatstation. Nog niet helemaal af, beetje bijwerken, ledjes erin, glas erin, schoorsteentjes erop en dat soort dingen.

Tot zover maar weer voor vandaag ;)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door sjoef »

Gaaf Bouwe......erg leuk om te volgen.

Jos


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Erg leuk allemaal Bouwe.
Jammer van het Tilly bouwwerk. Zelf heb ik iets soortgelijks bij Artitec gehad. Afgezien van resin kapjes voor enkele toekomstige trein-zelf-bouwprojecten, ben ik eigenlijk helemaal overgestapt op de producten van Markenburg. Daar mis ik dan wel weer het schilderen en aanpassen aan de eigen smaak, maar het product vind ik mooier.

Desalniettemin, het geheel wat je voor ogen hebt, komt erg mooi uit denk ik!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Ad_M »

leuke meters zo Bouwe
Begint meteen sfeer in te komen zo :D

@Hoontje, ook de Markenburg producten kan je nog gewoon superen hoor
Een likje verf hier en daar of wat verouderen doet echt wonderen om het op nog hoger niveau te krijgen (alleen oppassen dat het niet te nat wordt (kromtrekken e.d.))
Kijk maar naar je eigen station wat je daar nog kan doen bij de volgende keer ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Pleun »

Resin (giethars) modellen van bijvoorbeeld Tilly or Artitec worden gegoten in mal.
Als het te snel na het gieten gelost wordt uit de mal, dan kan het kromtrekken.

Het kan na productie ook door hitte krom trekken.
Deze eigenschap is ook te gebruiken om de kromme delen weer te fixen.
Door het onderdeel in warm water onder te dompelen is het recht te krijgen.
Ze heb daar een klein beetje ervaring mee met een Artitec loods waar ik een wand met warm handwarm water recht gekregen heb.
Voor de precieze methode en hoe warm het water moet zijn, zijn er vast experts op het forum te vinden die daar meer over weten of je Google-Fu gebruiken.
Helaas is het voor jouw gebouw te laat omdat deze al geverfd is.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Hallo hobbygenoten,

Even een kort vraagje, zag een draadje over de seinen van H@ns. Ik was van plan om de 3 hoofdseinen te bestellen en deze te gebruiken als uitrijsein voor de 2 perronsporen en goederenspoor. Klopt mijn aanname of heb ik meer seinen nodig?

Hoontje en Ad, bedankt voor jullie feedback. Markenburg heb ik al een tijdje in mijn achterhoofd en ook prettig contact mee. Wie weet voor in de toekomst voor een volgende vaste baan. Zou zonde zijn om de resinhuisjes niet te gebruiken. En de goederenloods......leuk project om te bouwen maar ben niet tevreden dus daar ga ik een alternatief voor zoeken en wel in mijn eigen dingetje: 3d tekenen ;)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Ad_M »

Hoi Bouwe,

Ik ben zeker geen autoriteit op NL seinwezen gebied, maar hierbij mijn beknopte poging
Je rangeer gedeelte kan je mee weg komen door dit een 40Km zone "rijden op zicht" te maken, en waar deze de hoofdbaan raakt heb je een sein nodig
(Dit kan een dwerg of hoofdsein zijn, zo lange je maar in gedachte houdt dat je maar met 40 Km/h een dwergsein mag passeren)

Bij de stationssporen en eigenlijk bij al je wissels (twee kanten op) heb je hoofdseinen nodig
Dus drie is eigenlijk iets te weinig voor beide kanten uit rijden

Hoopt dat dit helpt :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie