Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

@ Peter, ik heb geen schaaltekening. Ik heb met foto's en het opmeten van enkele maten het gebouw in 3D getekend.

Mvg,

Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Peter »

Bedankt voor je reactie Bouwe!

Toch maar een keer naar Utrecht rijden voor een aantal tekeningen....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Vergeet ik ook nog eens een foto te plaatsen :?

Afbeelding
De goederenloods ben ik momenteel in 3D aan het tekenen omdat ik toch niet echt helemaal tevreden was over de loods van Tilly. Als voorschot hierop heb ik alvast wat tonnen getekend en deze 3D laten printen. Deze komen achter de geopende deuren zodat de goederenloods niet zo leeg lijkt.

Natuurlijk zijn jullie erg benieuwd naar de goederenloods, voor deze ene keer een sneak preview:
Afbeelding

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Vers van de printboer, alleen supportmateriaal wat ruwweg weggehaald. Moet nog even wat worden verfijnd maar het eerste beeld is daar:

Afbeelding

Afbeelding
En nog een detail van de steentjes.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Maurits71 »

mooi loodsje zo


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Weer even wat stof van dit draadje afblazen.

De muur om het fiddle yard te verbergen, is ook geplaatst.Afbeelding

Afbeelding
De goederenloods is ook voorzien van wat laklaagjes, aan beide zijden zijn twee deuren open gezet om een blik naar binnen te kunnen werken.

Afbeelding

Afbeelding
Het dak wordt gemaakt van styreen, geprint zou het dak mij wat te prijzig worden. De rest van de loods is wel geprint in ABS.

Wordt vervolgd.

Mvg,

Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Oscar »

Wat een pracht van een loodsje, mag je met recht trots op zijn!

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door shoven »

Mooi, zo'n loods staat ook in Goes bij de stoomtrein-stichting daar.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

In de spaarzame uurtjes vrij wat aan de ene helft van het talud kunnen doen:

Afbeelding

Afbeelding
Ook kan er eindelijk gespeeld worden

Afbeelding
Kleine Oscar zit al op de schommel, de zandbak moet nog even geweatherd en gevuld worden zodat kleine Raymond ook kan spelen ;)

Mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door bob vermeulen »

De kinderen (rechts op de foto) hebben de pap al op van het spelen :mrgreen: :mrgreen:

Dat betekent dat de speeltuin goed gelukt is en goed bespeelbaar is

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Oscar
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 jan 2016 20:15
Locatie: Den Haag

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Oscar »

Lekker bezig Bouwe, ik schommel me gek! :lol:

Groet,
Oscar


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door gek op stoom »

mooie speeltuin Bouwe
is die als set te koop


Gr Andy


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door WimC »

Ziet er leuk uit 8-)

@Andy, dat is een set van Faller, volgens mij. Busch komt dit jaar ook met speeltuinmateriaal.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Klopt Wim, is een setje van Faller.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

:oops: :oops: tijd niet aan de baan gewerkt

Rechts van de brug lag nog een braak liggend stukje wat nog geen bestemming had. De molen heeft hier helemaal rechts een plaats gevonden aan een sloot welkje uitmond in een meertje. Over de sloot komt een fietsbrug met uiteraard een fietspad. Tussen de doorgaande weg en het meer komt een klein recreatiestrand met enkele zwemmers.

Direct rechts van de brug zijn twee weilanden ontstaan met enkele bewoners.

Genoeg tekst, twee foto's.

AfbeeldingAfbeelding
Firma Van Dommelen is ook aanwezig voor funderingswerkzaamheden.

Wordt vervolg :D

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Het commandocentrum is aangepast. Werd de baan eerst bestuurd middels een Intellibox icm Koploper, de IB is vervangen door de DR5000 van Digikeijs. Fijne centrale en neemt gelijk minder ruimte in.
Daarnaast een DC voeding geplaatst voor de verlichting.

Afbeelding
Mijn speelparadijs.

Nu maar weer verder met de baan :)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Een tijdje stil geweest, niets gedaan aan de baan (op rijden na) en inmiddels langzaamaan weer de draad opgepakt. Waar Preisermensjes zijn wordt ook afval geproduceerd en dat moet worden verzameld. Daarom in 3D maar wat containers en glasbakken getekend en laten printen:

Afbeelding
Een ouderwetse glasbak.

Afbeelding
Een glasbak om glas op kleur in te zamelen

Afbeelding
Een oud papiercontainer

Afbeelding
En zo zien ze er geprint uit.

Afbeelding
Een kliko, ook wel bekend als afvalcontainer en tegenwoordig sortibak. Inhoud 240L (het 1:1 model dan)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Drie verschillende rolcontainers van 500L, 750L en 1100L (het 1:1 model dan)

Afbeelding
De verzameling kliko's, rolcontainers geprint

Afbeelding
Een afzetcontainer van 6m3
Afbeelding
Een afzetcontainer van 10m3

Afbeelding
Afbeelding
En geprinte afzetcontainers

De printjes liggen in de wasbenzine, wordt vervolgd :)

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Debvd »

Gaaf :D



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Het is hier al een tijdje stil, de stil.

Een tijdje niets gedaan aan de baan, geen motivatie om lekker te priegelen. De baan begon mij ook tegen te staan. Is dit nu wat ik wil? Niet meer. Daarom na lang wikken en wegen besloten om met de bouw te stoppen.

Maar niet getreurd, op de bakken van deze baan zal Brongergea herrijzen. Minder spoor, maar wel meer mogelijkheden om te rangeren met bijv een sikje.
De bedoeling is om zoveel mogelijk her te gebruiken.

Ik zal binnenkort een eerste schets plaatsen van het baanplan.
Als niemand het erg vind, ga ik gewoon verder in dit draadje.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Debvd »

Ben benieuwd ;)

En complimenten voor je keuze, is altijd moeilijk om je oude baan af te breken voor een nieuwe.



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

De bakken zijn bijna helemaal weer kaal om opnieuw te beginnen. Intussen wat schetjes gemaakt voor een nieuw baanplan. Let wel op dat de maten nog steeds ongewijzigd zijn: twee bakken van 120 bij 39 cm. Totaal dus 240 bij 39 cm. Niet veel mogelijk, maar niets is onmogelijk :D
Het NFLS station zal het station Dokkum (van Tilly Models) worden, kan echter ook geen gebouw komen.

Het eerste baanplan:
Afbeelding
Station linksboven kan eventueel terug worden gebracht tot 1 spoor, desnoods zonder stationsgebouw. Links zou het middelste spoor gebruikt kunnen worden om bijv. een passagierstrein te parkeren. Middelste spoor als omloopspoor voor de goederenloc is niet ideaal, je moet het hoofdspoor gedeeltelijk op om kop te maken. Helaas te weinig ruimte om een stukkie spoor tussen de wissels te plakken.

Het tweede baanplan:
Afbeelding
Het kopstation rechts heeft nu twee opstelsporen, voordeel is dat ik het oude perron kan hergebruiken. Korte spoor voor een lokaaltreintje van bijv. Arriva of wadloper of wie weet ooit een blauwe engel (Piko leest u mee?) Goederenloods heeft geen omloopspoor meer, daarentegen wel weer 3 stukken spoor om een (stel) wagen(s) even te parkeren/mee te rangeren en/of een fabrieksaansluitinkje.

Het derde baanplan:
Afbeelding
Idem als baanplan 2, maar dan slechts 1 spoor bij het linkerstation.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar het tweede baanplan. Maar wie weet heeft een van jullie een betere optie/verbeteringen?

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door maarten »

Mij spreekt de tweede het meest aan. Misschien een extra/andere wissel van het spoor aan de loods naar het bovenste spoor aan het perron? (Kruis) Nu zijn de sporen rechts van de loods niet bereikbaar als er geladen/gelost wordt aan de loods.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de feedback Maarten! Ik ga binnenkort het baanplan uitleggen op de plaat en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door erik-n-fan »

Heel stoer dat je een herstart maakt. Ik ken het gevoel van uitgekeken zijn op een oud idee.

Twee tips:
- maak een dienstregeling voor je baan, welke treinen en hoeveel aan goederen en reizigers en welke rangeerbewegingen/rangeerpuzzeltjes voorzie je om het interessant te houden
- bedenk of je de grote boze buitenwereld kunt simuleren met een cassette zodat je makkelijk een trein kan uitwisselen / omdraaien waar nodig. Dan kun je wat langer treinen rijden/ een langer of gevarieeerder dienstregelingetje uitvoeren...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de tips Erik. Was ondertussen al aan het brainstormen om de dienstregeling in de toekomst spannender te maken.
Momenteel is het grootste probleem: ruimte. De baan staat op de tv kast van 240 cm bij 39 cm. Daar mag ik het de eerstkomende jaren mee doen. Zal twee pendelende personentreinen worden of 1 personentrein en een sikje, sikje zou ik ook kunnen laten rijden op alleen het goederengedeelte.

Voor de nabije toekomst zou ik aan de rechterzijde een helix (dubbelspoor) kunnen aanleggen en dan onder de baan een schaduwstation met enkele opstelsporen zodat er met afwisselende treinen kan worden gereden. Een enkelsporige helix zou ook kunnen alleen dan creëer ik een soort van bottleneck waardoor er pas een trein richting station kan vertrekken als de helix vrij is.
Ik heb het baanplan drastisch aangepast. Wissel voor de helix zou ik ook in de helix kunnen plaatsen. Voor nu kan ik het rechterstuk gebruiken om een personentrein op te laten pendelen.
Niet het spannendste baanplan, veel rails staat mij tegen en lijkt mij ook overkill op een beperkte ruimte. De scenery wil ik ook een belangrijke rol geven.

Genoeg geluld, de tekening (ik ben er van op de hoogte dat er tussen twee wissels een klein gat zit, ik had geen zin om te pielen om daar een lijntje te krijgen)
Afbeelding

Ter info:
- twee modules van 120 bij 39 cm
- peco code 55 rails
- bezetmelders van DigiKeijs
- centrale van DigiKeijs
- Koploper op een minilaptop

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie