Brongergea, een digitale pendelbaan 240cm x 39 cm

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

De bakken zijn bijna helemaal weer kaal om opnieuw te beginnen. Intussen wat schetjes gemaakt voor een nieuw baanplan. Let wel op dat de maten nog steeds ongewijzigd zijn: twee bakken van 120 bij 39 cm. Totaal dus 240 bij 39 cm. Niet veel mogelijk, maar niets is onmogelijk :D
Het NFLS station zal het station Dokkum (van Tilly Models) worden, kan echter ook geen gebouw komen.

Het eerste baanplan:
Afbeelding
Station linksboven kan eventueel terug worden gebracht tot 1 spoor, desnoods zonder stationsgebouw. Links zou het middelste spoor gebruikt kunnen worden om bijv. een passagierstrein te parkeren. Middelste spoor als omloopspoor voor de goederenloc is niet ideaal, je moet het hoofdspoor gedeeltelijk op om kop te maken. Helaas te weinig ruimte om een stukkie spoor tussen de wissels te plakken.

Het tweede baanplan:
Afbeelding
Het kopstation rechts heeft nu twee opstelsporen, voordeel is dat ik het oude perron kan hergebruiken. Korte spoor voor een lokaaltreintje van bijv. Arriva of wadloper of wie weet ooit een blauwe engel (Piko leest u mee?) Goederenloods heeft geen omloopspoor meer, daarentegen wel weer 3 stukken spoor om een (stel) wagen(s) even te parkeren/mee te rangeren en/of een fabrieksaansluitinkje.

Het derde baanplan:
Afbeelding
Idem als baanplan 2, maar dan slechts 1 spoor bij het linkerstation.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar het tweede baanplan. Maar wie weet heeft een van jullie een betere optie/verbeteringen?

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door maarten »

Mij spreekt de tweede het meest aan. Misschien een extra/andere wissel van het spoor aan de loods naar het bovenste spoor aan het perron? (Kruis) Nu zijn de sporen rechts van de loods niet bereikbaar als er geladen/gelost wordt aan de loods.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de feedback Maarten! Ik ga binnenkort het baanplan uitleggen op de plaat en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door erik-n-fan »

Heel stoer dat je een herstart maakt. Ik ken het gevoel van uitgekeken zijn op een oud idee.

Twee tips:
- maak een dienstregeling voor je baan, welke treinen en hoeveel aan goederen en reizigers en welke rangeerbewegingen/rangeerpuzzeltjes voorzie je om het interessant te houden
- bedenk of je de grote boze buitenwereld kunt simuleren met een cassette zodat je makkelijk een trein kan uitwisselen / omdraaien waar nodig. Dan kun je wat langer treinen rijden/ een langer of gevarieeerder dienstregelingetje uitvoeren...


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de tips Erik. Was ondertussen al aan het brainstormen om de dienstregeling in de toekomst spannender te maken.
Momenteel is het grootste probleem: ruimte. De baan staat op de tv kast van 240 cm bij 39 cm. Daar mag ik het de eerstkomende jaren mee doen. Zal twee pendelende personentreinen worden of 1 personentrein en een sikje, sikje zou ik ook kunnen laten rijden op alleen het goederengedeelte.

Voor de nabije toekomst zou ik aan de rechterzijde een helix (dubbelspoor) kunnen aanleggen en dan onder de baan een schaduwstation met enkele opstelsporen zodat er met afwisselende treinen kan worden gereden. Een enkelsporige helix zou ook kunnen alleen dan creëer ik een soort van bottleneck waardoor er pas een trein richting station kan vertrekken als de helix vrij is.
Ik heb het baanplan drastisch aangepast. Wissel voor de helix zou ik ook in de helix kunnen plaatsen. Voor nu kan ik het rechterstuk gebruiken om een personentrein op te laten pendelen.
Niet het spannendste baanplan, veel rails staat mij tegen en lijkt mij ook overkill op een beperkte ruimte. De scenery wil ik ook een belangrijke rol geven.

Genoeg geluld, de tekening (ik ben er van op de hoogte dat er tussen twee wissels een klein gat zit, ik had geen zin om te pielen om daar een lijntje te krijgen)
Afbeelding

Ter info:
- twee modules van 120 bij 39 cm
- peco code 55 rails
- bezetmelders van DigiKeijs
- centrale van DigiKeijs
- Koploper op een minilaptop

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Zoals bedacht werkt het natuurlijk niet in de praktijk. Daarom maar even wat gaan knoeien met rails en de belangrijkste wijzigingen zijn dat het stationsgebouw naar de voorzijde van het perron verhuisd en de wissel naar beide perronsporen ivm de ruimte naar de andere module verhuisd.

Afbeelding
Een kleine luchtfoto!

Binnenkort los met de bouw :D


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Dat zul je altijd zien, past 't net niet ofzo ;)
Ziet er echter veelbelovend uit.
Ik zie op de tekening dat je jou AHOB ook wilt gaan bouwen, moet dus opschieten :P Want die staat hier ook op de planning! :D

Succes met de bouw verder en ik blijf volgen,

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Ook bij mij heeft het Photobucketmonster toegeslagen :?
Gelukkig zijn er alternatieven :D

@ Alwin, vermoed dat jouw AHOB er sneller staat. Mijn bouwtempo ligt niet zo hoog.
Ben wel tevreden dat er in het nieuwe baanplan waarschijnlijk ruimte is voor de AHOB. Ooit getekend voor de vaste baan op zolder maar door gezinsuitbreiding heb ik deze helaas moeten afbreken.

Afbeelding
De eerste rails ligt, zoveel mogelijk wordt er hergebruikt van de oude pendelbaan. Kurk is van Ikea.

Afbeelding
Over het stukje links van de wissel na de goederenloods ben ik nog niet helemaal uit. Voor twee opstelsporen voor goederenwagens zijn de sporen wat te kort naar mijn idee. Speel met de gedachte om het rechte spoor te gebruiken als opstelspoortje en het afbuigende spoortje naar iets van industrie te laten lopen.

Nu eerst maar eens de draadjes aansluiten op de bezetmelders en de servo's er onder knallen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Kun je het afbuigende spoortje inderdaad niet wat scherp weg laten buigen ri industrie of een laadlosspoortje?

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Inderdaad Alwin. Zit zelf te denken aan een scherp afbuigend spoor een industrieterrein op. Desnoods wat desolaat - wat af en toe gebruikt wordt om een loc te parkeren. Niet gedetecteerd omdat ik hier voornamelijk handmatig wil rangeren. Het spoor bij de goederenloods en het opstelspoortje hier rechts van wil ik wel detecteren zodat hier eventueel twee sikjes wat automatisch heen en weer kunnen pendelen/rangeren als ik lui ben.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Hahaha "lui" betekend; "als ik nieuwe 3D dingen aan het tekenen ben"? ;)

Je zou het ook kunnen laten verdwijnen in een half reliëf loods of i.d.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Genoeg opties Alwin, komt helemaal goed.

Afgelopen week volop besteed aan draden via bindruggen naar de bezetmelder trekken. Saai klusje maar moet wel secuur gebeuren. Tevens 2 servo's onder de beide overloopwissels geslagen.
Daarnaast veel nagedacht over de pendelbaan en met name de ruimte. Veel opties zijn gepasseerd en na veel leggen van rails en wissels en passen en meten toch maar besloten om rails te schrappen. Puur omdat het anders te vol wordt. Het eventuele schaduwstation zal waarschijnlijk pas realiteit worden als ik meer ruimte krijg.

Afbeelding

Afbeelding
De linkerbak, het station zal waarschijnlijk maar 1 spoor gaan tellen. Het tweede spoor heb ik voorlopig geschrapt, de wissel zou anders op de rechtermodulebak komen en daar teveel ruimte innemen van het opstelspoor/spoor richting schaduwstation.

Tot zover deze korte update.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Inmiddels ben ik gestart met het leggen en aansluiten van de rails op de rechtermodulebak. Toch een wissel erop gemikt om een tweede perronspoor op de linkermodule mogelijk te maken.

Afbeelding
Aan het andere einde van de modulebak komt nog een module overgang voor toekomstige uitbreiding. De AHOB of AKI heb ik nu bedacht tussen het wissel en de module overgangen.

En dan komt het saaiste werk, draadjes wegwerken in bindruggen en aansluiten.
Afbeelding

Al met al een langdraderig avondje ;)
Binnenkort de servo onder de wissel metselen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Alle servo's voor de wissels zijn onder de baan gemetseld en wonder boven wonder, ze werken :D
Afgelopen week is er op een frisse zomeravond ook het tweede perronspoor aangelegd en aangesloten. Rest alleen nog het laatste stukje afbuigend spoor van de wissel na de goederenloods. Tzt zal tijdens de bouw dat stukje nog worden gelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Nu alles in Koploper knallen en dan kan het testrijden beginnen. Owja en nog wat stukjes spoorstaaf verweren.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Ronaldp »

Heb je ook foto's hoe je de servo's onder de baan geplaatst hebt?

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Ronald,
Ik gebruik servo's van ESU. Voor tips kijk eens bij de buren klikkieklik

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Ronaldp »

Bedankt voor de link.
Hoe groot heb je het gat geboord naast de wissel?
2cm??

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

5 mm was voor mij voldoende.
Grootte van het gat wat nodig is, is afhankelijk van hoever de servo onder de wissel zit.

Mvg
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

De baan is in Koploper gezet en dan moet er getest worden :D
Twee korte filmpjes gemaakt met de telefoon:

Filmpje 1
Filmpje 2

Hopelijk zijn jullie niet in slaap gevallen ;)

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hans »

Hallo Bouwe,

Dat waren lange films, een hele zit ;)
Maar toch een eerste indruk: het rijdt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Door een kleine verbouwing een tijdje niets kunnen doen aan het baantje. Helaas is tijdens de opslag van de modulebakken een van de bakken onbruikbaar geworden. Na een korte bedenkperiode van een paar tellen besloten om beide bakken compleet nieuw te maken en de resterende bak te gebruiken om daar eventueel een fiddle yard van te maken mocht ik wat meer ruimte ter beschikking krijgen :) .

Het baanplan zal niet zoveel wijzigen, zit er alleen aan te denken om de twee perronsporen terug te brengen tot 1 zodat ik wat meer ruimte overhoudt voor scenery bij het stationsgebouw.

In 2018 ga ik met frisse moed opnieuw beginnen.

Afbeelding
Nieuwe bak in wording.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door tv_man »

Jammer dat de module onbruikbaar werd. Wat was ermee gebeurd? Iets om in de toekomst op te letten bij de opslag van die dingen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Na griepbuien, hoestbuien, niesbuien, hagelbuien, onweersbuien en geen zinbuien eindelijks wat kurk en rails op de eerste modulebak gesmeten.
Grootste verschillen zijn dat het grote kopspoor verlengd wordt tot een (toekomstige) module overgang zodat ik - mocht de situatie zich voordoen - hier simpelweg een extra module aan kan hangen. Ander verschil is dat het station iets naar rechts en naar achteren opschuift, het gebouw staat daardoor minder dicht op de randen. Leek mij optisch wat mooier. Hierdoor is het korte kopspoor iets korter geworden maar dat zal geen problemen opleveren met het materieel wat hier zou moeten stoppen.
Het wissel links van de goederenloods heb ik weggelaten, in mijn ogen was dit wat overdone gezien de grote van de baan.
Genoeg geklaagd, nu de foto's:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Het stukkie spoor met de module overgang moet nog worden aangelegd, eerst zin vinden om rails op de printplaat te stampen met de bout.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Bouwe »

Een avondje besteed aan het draadjes door bindruggen trekken. Prachtig werk :D
Heb nu een halve module gedaan (60x39 cm), deze week de andere helft van deze module en de servo's voor de wissels plaatsen en inregelen.

Afbeelding

De draadjes heb ik nog wat langer gehouden. Ik gebruik bezetmelders van Digikeijs, kwam tijdens het testen erachter dat er wederom een uitgang defect was. En dit is niet de eerste keer :? Heb nog wel een paar ongebruikte uitgangen op de printplaat, draadje in een andere steken en opgelost. Maar als er meer defect raken zonder reden.......Zit er nu aan te denken om de bezetmelders te vervangen door een ander merk.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Brongergea, een kleine pendelbaan

Bericht door Hoontje »

Goed te zien dat je de draad opgepakt hebt! (Pun intended :lol: )

Groet,

Hoontje


Plaats reactie