Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
ZThijs1

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 » 01 jan 2015 19:29

Zo, alle feestdagen-perikelen zijn weer voorbij, dus we kunnen weer wat meer op de hobby focussen. Nog een goed 2015 iedereen.
walter schreef:Ze doen het prima. Dik tevreden mee. Wel zorgen dat ze goed plat liggen en uitgelijnd zijn.
Dank voor je bericht. Wat bedoel je met goed uitgelijnd? Dat de aanliggende railstukken netjes aangesloten en zonder knikken eraan zitten?
Maurits71 schreef:echter in mijn nieuwe baan komen er een stuk of 12 dus had mijn eigen plan al getrokken
Dat moet dan wel een flink plan zijn Maurits! :D

Goed, het eerste deel van de bestelling is al binnen en het volgende is onderweg, waaronder een nieuwe lok. Met wat nieuwe rails en wissels kunnen we weer even verder, al de tijd ervoor moet ik nog een beetje vinden. Ook wordt het plan voor de ene helix steeds definitiever, ik hoop daar deze maand ook een start mee te kunnen maken.

grt,
Thijs

Am Waldrand

traiNiac

Bericht door traiNiac » 01 jan 2015 19:40

Jij kan ermee voor de dag komen, het is een heel mooie wisselstraat geworden. Als je geïnteresseerd bent heb ik nog wel ergens wat artikelen uit tijdschriften over het gebruik van hele en halve wissels bij het grootbedrijf.

Onderwerp starter
ZThijs1

Bericht door ZThijs1 » 10 jan 2015 14:46

Harry, ja maar voor nu is die nog vrij kaal. Artikelen en achtergrond informatie zijn altijd welkom!

Ik ben begonnen met de volgende module klaar te maken om rails te leggen. Eerst heb ik de module vastgemaakt met slotbouten. Daarna kwamen de welbekende blauwe platen. Even een grondkleurtje zodat het blauwe niet meer zo opvalt (gewoon meest simpele donkerbruine verf op waterbasis... :roll: ). Dit zit nu te drogen, daarna nog ff snel een 2e laagje, en dan wordt het tijd om rails te leggen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog wat foto's van de nieuwe lok. De zwarte MRCE G2000 "Victoria", een lekkere zware diesel. Voor de foto maar even wat zware staalwagons erachter geknald.

Afbeelding

Afbeelding

Nu snel het 2e laagje verf erop, zodat ik morgen rails kan leggen :D.

grt,
Thijs

Am Waldrand

Onderwerp starter
ZThijs1

Bericht door ZThijs1 » 11 jan 2015 17:25

Yes, we hebben weer wat meters kunnen maken. Deze module is de stationsmodule. Omdat dit recht-toe-recht-aan is gaat het vrij vlot. De eerste 3 sporen liggen er, de andere 4 moeten nog... :roll:. Ook alvast een malletje gemaakt dat de breedte aangeeft van het eiland perron tussen spoor 2/3. Enige wat nog wel wat tijd kost is de module-overgang. Ik ga deze weer doen met het solderen-op-schroefjes-methode. Bevalt me wel :D .

Oja, en ik heb de welbesproken hele engelse wissel vervangen voor een halve engelse wissel, maar man oh man, wat was dat nog een gekloot. Maar het zit er allemaal weer in.

Goed, foto's zeggen meer:

Hier even een overzichtje. Het spoor wijdt iets uit zodat het perron van 5,5 cm breed er tussen past. Ik denk dat dat breed genoeg is. Het perron zal deze hele module beslaan, dus ongeveer 100-110cm lang.
Afbeelding

De eerste module-overgang is een feit.
Afbeelding

Nog even vanaf de wisselstraatkant. Een beetje een pauper foto, maar goed heb geen beter licht.
Afbeelding

We gaan snel weer verder!! 8-)

grt,
Thijs

Am Waldrand

Jeroen

Bericht door Jeroen » 12 jan 2015 12:36

Strak werk! Ziet er heel goed uit allemaal, die wisselstraat. Ik ken je gepiel met wissels eruit halen enzo....wacht maar tot je straks gaat ballasten, dan ben je redelijk geneigd die hele zooi uit het raam te knikkeren.

Mooi man!

Afbeelding

Onderwerp starter
ZThijs1

Bericht door ZThijs1 » 25 jan 2015 16:39

Herr J., dank, ja jij heb daar al ruime ervaring mee. We gaan het zien hoe het ballasten verloopt.

Eerst maar weer verder met rails leggen. De stationsmodule gaat gestaag verder, railsje voor railsje. Maar daar later meer over (incl foto's). Er was een leuke aanbieding voor een decoupeerzaag, dus die kon ik niet laten liggen. En ja, als je weer nieuw speelgoed hebt moet dat ook gebruikt worden. Dus ik ben begonnen met het frame voor de helix. Deze is 90x90cm, waarbij in het midden ruimte is om te pielen of te kijken. Een beetje zitten rekenen, maar met de ruime boog kan ik een stijgingspercentage halen van om en nabij 2,3%. Nog ff een fototje, en dan de boel weer opruimen. Draadeindes, moertjes, ringetjes en het nodige hout heb ik ook, dus we kunnen ook al beginnen met de daadwerkelijke spiraal.

Nog advies over de hoogte tussen verschillende lagen in de spiraal? :roll: Zat zelf aan 6cm te denken (wil met panto's omhoog rijden).

Afbeelding

Goed, binnenkort meer..

grt,
Thijs

Am Waldrand

Hoontje

Bericht door Hoontje » 26 jan 2015 12:25

Hoi Thijs,

Mooie vorderingen weer. Mijn helix was 4,8 cm per wenteling en daarin konden de panto's ook omhoog. Wel was er een geleidedraad / bovenleiding nodig.
Bij 6 cm. is het ruim voldoende om de panto's helemaal uit te laten klappen, als je geen bovenleiding maakt. Echter is het stijgingspercentage dan best flink voor lange slepen. Maar dat is een kwestie van testen denk ik :)

Succes met de bouw!

Groetjes,

Hoontje

Paul_DMV

Bericht door Paul_DMV » 27 jan 2015 09:49

Ten eerste, Wat mooie wissel straat! Ziet er goed uit!

Maar Heren, ik snap de hele discussie over een half of heel engelswissel niet.

Er wordt meerdere malen schreven "MOET HIER". Maar volgensmij vergeten de meeste, dat in Nederland bijvoorbeeld, nauwelijks gebruik is gemaakt van half engelse wissels, puur omdat het beveiligingsysteem hier niet mee over weg kon / kan. In veel beveiligingssystemen wordt een engels wissel gezien als twee aanliggende wissels en leg dan een set relais maar eens uit dat een bepaalde combinatie niet mogelijk is. Dat is in veel gevallen dan omslachtiger en kostbaarder dan een heel engels wissel neer te leggen. Dus niks MOET, maar is een mogelijkheid.

Zo heb ik op mijn tableau ook heel half engelse als twee losse wissels getekend en dan ga je zelf toch redelijk snel in de fout. En dan krijg je, "heej waarom rijdt die trein recht door?"

Dus ook al is de mogelijkheid overbodig, wil niet zeggen dat het niet raar is om toch een dubbel engels wissel neer te leggen.

.. iets anders nog..

ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.

Peter

Bericht door Peter » 27 jan 2015 10:21

Paul_DMV schreef:ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.
Yep, die ervaring deel ik met je Paul. Wissels vooral isoleren. Voorkomt een hoop ombouwen achteraf.

Grtz.
Peter

Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

bob vermeulen
Contacteer:

Bericht door bob vermeulen » 27 jan 2015 11:11

Geheel mee eens, goed isoleren is het halve werk.
voorkomt later veel problemen

mvrgr Bob

Feldberg-bahn in spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Plaats reactie