Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Zo, alle feestdagen-perikelen zijn weer voorbij, dus we kunnen weer wat meer op de hobby focussen. Nog een goed 2015 iedereen.
walter schreef:Ze doen het prima. Dik tevreden mee. Wel zorgen dat ze goed plat liggen en uitgelijnd zijn.
Dank voor je bericht. Wat bedoel je met goed uitgelijnd? Dat de aanliggende railstukken netjes aangesloten en zonder knikken eraan zitten?
Maurits71 schreef:echter in mijn nieuwe baan komen er een stuk of 12 dus had mijn eigen plan al getrokken
Dat moet dan wel een flink plan zijn Maurits! :D

Goed, het eerste deel van de bestelling is al binnen en het volgende is onderweg, waaronder een nieuwe lok. Met wat nieuwe rails en wissels kunnen we weer even verder, al de tijd ervoor moet ik nog een beetje vinden. Ook wordt het plan voor de ene helix steeds definitiever, ik hoop daar deze maand ook een start mee te kunnen maken.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door traiNiac »

Jij kan ermee voor de dag komen, het is een heel mooie wisselstraat geworden. Als je geïnteresseerd bent heb ik nog wel ergens wat artikelen uit tijdschriften over het gebruik van hele en halve wissels bij het grootbedrijf.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Harry, ja maar voor nu is die nog vrij kaal. Artikelen en achtergrond informatie zijn altijd welkom!

Ik ben begonnen met de volgende module klaar te maken om rails te leggen. Eerst heb ik de module vastgemaakt met slotbouten. Daarna kwamen de welbekende blauwe platen. Even een grondkleurtje zodat het blauwe niet meer zo opvalt (gewoon meest simpele donkerbruine verf op waterbasis... :roll: ). Dit zit nu te drogen, daarna nog ff snel een 2e laagje, en dan wordt het tijd om rails te leggen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog wat foto's van de nieuwe lok. De zwarte MRCE G2000 "Victoria", een lekkere zware diesel. Voor de foto maar even wat zware staalwagons erachter geknald.

Afbeelding

Afbeelding

Nu snel het 2e laagje verf erop, zodat ik morgen rails kan leggen :D.


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Yes, we hebben weer wat meters kunnen maken. Deze module is de stationsmodule. Omdat dit recht-toe-recht-aan is gaat het vrij vlot. De eerste 3 sporen liggen er, de andere 4 moeten nog... :roll:. Ook alvast een malletje gemaakt dat de breedte aangeeft van het eiland perron tussen spoor 2/3. Enige wat nog wel wat tijd kost is de module-overgang. Ik ga deze weer doen met het solderen-op-schroefjes-methode. Bevalt me wel :D .

Oja, en ik heb de welbesproken hele engelse wissel vervangen voor een halve engelse wissel, maar man oh man, wat was dat nog een gekloot. Maar het zit er allemaal weer in.

Goed, foto's zeggen meer:

Hier even een overzichtje. Het spoor wijdt iets uit zodat het perron van 5,5 cm breed er tussen past. Ik denk dat dat breed genoeg is. Het perron zal deze hele module beslaan, dus ongeveer 100-110cm lang.
Afbeelding

De eerste module-overgang is een feit.
Afbeelding

Nog even vanaf de wisselstraatkant. Een beetje een pauper foto, maar goed heb geen beter licht.
Afbeelding

We gaan snel weer verder!! 8-)


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Jeroen »

Strak werk! Ziet er heel goed uit allemaal, die wisselstraat. Ik ken je gepiel met wissels eruit halen enzo....wacht maar tot je straks gaat ballasten, dan ben je redelijk geneigd die hele zooi uit het raam te knikkeren.

Mooi man!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Herr J., dank, ja jij heb daar al ruime ervaring mee. We gaan het zien hoe het ballasten verloopt.

Eerst maar weer verder met rails leggen. De stationsmodule gaat gestaag verder, railsje voor railsje. Maar daar later meer over (incl foto's). Er was een leuke aanbieding voor een decoupeerzaag, dus die kon ik niet laten liggen. En ja, als je weer nieuw speelgoed hebt moet dat ook gebruikt worden. Dus ik ben begonnen met het frame voor de helix. Deze is 90x90cm, waarbij in het midden ruimte is om te pielen of te kijken. Een beetje zitten rekenen, maar met de ruime boog kan ik een stijgingspercentage halen van om en nabij 2,3%. Nog ff een fototje, en dan de boel weer opruimen. Draadeindes, moertjes, ringetjes en het nodige hout heb ik ook, dus we kunnen ook al beginnen met de daadwerkelijke spiraal.

Nog advies over de hoogte tussen verschillende lagen in de spiraal? :roll: Zat zelf aan 6cm te denken (wil met panto's omhoog rijden).

Afbeelding

Goed, binnenkort meer..


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Hoontje »

Hoi Thijs,

Mooie vorderingen weer. Mijn helix was 4,8 cm per wenteling en daarin konden de panto's ook omhoog. Wel was er een geleidedraad / bovenleiding nodig.
Bij 6 cm. is het ruim voldoende om de panto's helemaal uit te laten klappen, als je geen bovenleiding maakt. Echter is het stijgingspercentage dan best flink voor lange slepen. Maar dat is een kwestie van testen denk ik :)

Succes met de bouw!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Paul_DMV »

Ten eerste, Wat mooie wissel straat! Ziet er goed uit!

Maar Heren, ik snap de hele discussie over een half of heel engelswissel niet.

Er wordt meerdere malen schreven "MOET HIER". Maar volgensmij vergeten de meeste, dat in Nederland bijvoorbeeld, nauwelijks gebruik is gemaakt van half engelse wissels, puur omdat het beveiligingsysteem hier niet mee over weg kon / kan. In veel beveiligingssystemen wordt een engels wissel gezien als twee aanliggende wissels en leg dan een set relais maar eens uit dat een bepaalde combinatie niet mogelijk is. Dat is in veel gevallen dan omslachtiger en kostbaarder dan een heel engels wissel neer te leggen. Dus niks MOET, maar is een mogelijkheid.

Zo heb ik op mijn tableau ook heel half engelse als twee losse wissels getekend en dan ga je zelf toch redelijk snel in de fout. En dan krijg je, "heej waarom rijdt die trein recht door?"

Dus ook al is de mogelijkheid overbodig, wil niet zeggen dat het niet raar is om toch een dubbel engels wissel neer te leggen.

.. iets anders nog..

ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Peter »

Paul_DMV schreef:ik zie dat je niet overal isolatie schoentjes tussen de wissels hebt gedaan. Ik adviseer je uit ervaring om toch elk wissel te isoleren van andere wissels. Ik had dat in het begin ook niet, maar later heb ik dat allemaal moeten door slijpen omdat ik de schakelingen later toch anders heb uitgedacht.
Yep, die ervaring deel ik met je Paul. Wissels vooral isoleren. Voorkomt een hoop ombouwen achteraf.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door bob vermeulen »

Geheel mee eens, goed isoleren is het halve werk.
voorkomt later veel problemen

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Zo, weer een paar maanden verder. Moet eerlijk bekennen dat er niet heel veel gebeurd is, al ben ik dit weekend weer aan de slag gegaan. Eerst maar even antwoorden!

@ Hoontje: Okay thanks voor de referentie. Zit nog een beetje te puzzelen, maar als ik rond de 6 cm hoogte verschil zit, zit ik op een stijgingspercentage van om en nabij 2,6%. Vind ik toch nog redelijk netjes. Maar het zal ook een kwestie van testen zijn. Ik kijk behoorlijk op tegen een hele geleidingsdraad te maken bij de helix.

@ Paul: Thanks, en ik ben niet zo bekend met hele en halve engelse wissels. Afijn, het zal straks prima werken en er valt genoeg te spelen met rijwegen.

@ Paul, Peter and Bob: Scherp, en ook duidelijk beargumenteerd. Ik heb in ieder geval wel al elk railstukje, elke wissel etc. van aparte voedingsdraden voorzien. Dus als ik hier en daar nog ergens moet doorslijpen hoef ik niet apart nog draden eraan te solderen. BUT, ik zal in de toekomstige bouw dit zeker meenemen!

De laatste tijd veel gelezen op dit en andere forums. Weer veel tips & tricks rijker geworden, dus ga weer snel verder. De stationsmodule begint vorm aan te nemen, echter vanwege het lage budget gaat het echt wissel voor wissel. Foto's houden jullie nog tegoed.

Voor nu nog even snel door!


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Nog even twee foto's van de vorderingen... :roll:. Kan nu wel zeggen dat ik meters maak :lol:.

Afbeelding

Afbeelding

Nog drie sporen en dan is de structuur van de stationsmodule af, en kan ik de module-overgang in orde maken zodat deze modules ook van elkaar losgekoppeld kunnen worden. Sporenplan is in de tussentijd wel iets gewijzigd, zodat het station een logischer doorloop krijgt. Nu snel door! :mrgreen:


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Hoontje »

Het ziet er zoals altijd weer strak uit!
Hoe ga je je moduleovergangen maken? Rails vastsolderen op een printplaatje of messingschroeven? Ikzelf soldeer de railstaven vast op 4 messing schroeven. Cosmetisch een dikke 0, maar echt hufterproof.. (Zolang je ze goed soldeert, in mijn geval wil er nog weleens eentje losbreken... ;-) )

Succes verder,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Hey,

@ Hoontje: met soldeer-op-schroeven methode.

Zo, de laatste 3 sporen voor de stationsmodule zijn gelegd. Daarmee kan ik nu de module afkoppelen (moet nog wel even doorsnijden... :roll: ), en kan ik eens aan de onderkant bezig om wat orde in de dradenchaos aan te brengen, en al het één en ander aan te sluiten. De sporen op de stationsmodule moeten nog wel enigszins uitgelijnd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Goed! Dus. Snel weer door :mrgreen: .


grt,
Thijs

Am Waldrand

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door henry »

indrukwekkend station, blijf je volgen

gr henry


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Maurits71 »

:o , 2 perrons, met 4 sporen in totaal en de rest opstel en doorgaand, klopt dat ?

zit met bewondering naar de strakheid van het leggen te kijken

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door spoor65 »

waarom zou dat niet kloppen Maurits?

kan prima toch.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Evoluzione »

Volgens mij vraagt Maurits of zijn beeld van je station klopt Freddy.

Je modules en spoor ziet er strak uit! Ben benieuwd hoe de aankleding straks wordt :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

Hey,

Ja het wordt een vrij fors station met inderdaad twee eiland-perrons. Maar voor nu moet die module even "rusten" (lees: budget issues voor de wissels :mrgreen: ). Maar ik had nog een klein stukje te maken op de wisselstraat voor het station, namelijk twee opstelsporen. Dus dat maar even gedaan! Foto's zeggen meer :D

Afbeelding

Ik zie nu dat ik het lange spoor nog ietsjes moet uitlijnen. Daarbij ook nog een stukje van de oude baan weer terug geplaatst. Dat zal t.z.t. weer in het landschap verwerkt worden. Ook voor het andere spoor moet ik nog zo'n Weinert-stootblok-setje halen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo, en nu de laatste draadjes onder de baan in orde maken... en dan... (belastingdienst, schiet eens op met de teruggave :twisted:, wij willen door! )


grt,
Thijs

Am Waldrand

wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door wim lagerwaard »

Hallo Thijs

vraagje, met het leggen van de sporen werk jij met een laser of zo?
man wat ligt dat strak.
en als iets bewaard heb je nog wat en daar bedoel ik mee je stootjuk als alles zo wordt als bij dat stukje dan wordt het heel mooi
o ja nog een vraagje, jij heb van die hele mooie schakelkasten die bij de wisselstraten horen waar heb jij die vandaan? ik ben ook op zoek naar zoiets.

gr Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
ZThijs1
Berichten: 232
Lid geworden op: 09 jan 2014 14:49
Locatie: Amersfoort

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door ZThijs1 »

wim lagerwaard schreef:Hallo Thijs

vraagje, met het leggen van de sporen werk jij met een laser of zo?
man wat ligt dat strak.
en als iets bewaard heb je nog wat en daar bedoel ik mee je stootjuk als alles zo wordt als bij dat stukje dan wordt het heel mooi
o ja nog een vraagje, jij heb van die hele mooie schakelkasten die bij de wisselstraten horen waar heb jij die vandaan? ik ben ook op zoek naar zoiets.

gr Wim
Wim, dank voor deze complimenten. Ik hoop dat de hele baan zo mooi wordt als rondom het stootjuk. En nee geen laser, gewoon nog steeds ouderwets op het blote oog :mrgreen:

Met de schakelkasten bedoel je waarschijnlijk deze. Gelijk ook een link waar je ze kan halen (n-spoorstore natuurlijk :twisted: ).


grt,
Thijs

Am Waldrand
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door traiNiac »

Prachtig aangekleed stootblok Thijs, dat belooft wat voor de rest!



wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door wim lagerwaard »

Thijs bedankt voor de link.

Gr Wim


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door martindomburg »

Hoi Thijs,

Indrukwekkende wisselstraat, ligt er netjes in zeg (* mis een duim icoontje, bij deze *)

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am Waldrand (v2.0: 330cmx60cm)

Bericht door Jeroen »

(* mis een duim icoontje, bij deze *)
Hey Domburg, ga dan maar lekker bij Beneluxrailtrackgleisferrodever posten joh! 8-)


Afbeelding
Plaats reactie