Arnhegen 3.0: Baustelle

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Ronald1

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 » 05 jan 2019 14:08

Hoi Heiko

Lijkt me inderdaad goede aanpak om niet te groot te beginnen of eventueel modulair zo ben ik ooit weer begonnen.
Eerst 1 module met rondje en stationnetje en toen later 2de en 3de module erbij gebouwd.

En grootse plannen hebben we allemaal, het is nooit af en de kamer is uiteindelijk altijd te klein ;)

Succes

Groet

Ronald

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2018.0b

Filmpjes van de baan

heilko1970

Bericht door heilko1970 » 05 jan 2019 15:57

Hoi Ronald,bedankt voor je antwoord.

Ja die kamers....ik ga eens beginnen met een simpele plaat denk ik...gewoon het gevoel weer krijgen van rijden met treintjes...wat rangeren etc en wat wissels aansluiten.

En ondertussen wat tekenen op de ontwerpprogramma´s.

Modules zijn zo gek nog niet.

Ik ga beginnen een klein stukje baan te naken...een diorama om scenery te oefenen en wat dingen te proberen.

Maar nu vanavond eerst de grote treinen rijden en morgen eens kijken wat ik uit mijn handen krijg.

Groet Heilko

Wablo

Bericht door Wablo » 06 jan 2019 13:03

Ronald,
Fijn te horen dat alles goed is gegaan met de operaties van jou en je vrouw, je heb weer aardige bouwplannen zie ik.
Vraagje over die Minitrix Dreh-shiebebuhne, is dat een speciale digitale versie of de oude analoge versie :?:
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Ronald1

Bericht door Ronald1 » 06 jan 2019 15:06

Hoi Bert,

Ik heb de nieuwe, Minitrix 66540, zit nog netjes in de doos, maar volgens de handleiding kan je die inderdaad digitaal aansturen via Marklin M84 decoder.

Toevallig heb ik deze week de handleiding eens opgeslagen om dit te bekijken.

Ik vind de handleiding niet echt duidelijk/uitgebreid en vraag me af of Marklin M84 decoder samengaat met gelijkstroom (is maar schakeldecoder dus zal wel) of dat je hier bv ook een Viessmann 5213 (die gebruik ik momenteel) voor kunt gebruiken.

Staat op de ToDo lijst om hier eens goed in te duiken.

Mocht er iemand zijn die hier ervaring mee heeft dan houd ik me aanbevolen voor tips.

Bert, heb jij er ervaring mee?

Groet

Ronald

N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2018.0b

Filmpjes van de baan

Wablo

Bericht door Wablo » 06 jan 2019 16:55

Ronald,
Ik heb de oude analoge uitvoering, de 66513 met een bijbehorend kastje met druktoetsen als besturing dus ik kan jou helaas niet helpen, ik ben zelf al enige tijd op zoek of dit oudere systeem ook te automatiseren is.
groetjes,
Bert

Onderwerp starter
Ronald1

Bericht door Ronald1 » 06 jan 2019 17:53

Bert,

Ok ik begrijp het, misschien hier eens kijken/informeren?

http://www.bmbtechnik.de/web/

Groet

Ronald

Filmpjes van de baan

Debvd

Bericht door Debvd » 08 jan 2019 14:24

Top Ronald :!: :!: :!:

Bovenstuk ziet er goed uit en idd met aanpassing van de wissels heb je mooi overloop. Ben ook blij dat niemand nu zeurt/klaagt over de rechte sporen in een station dat dat saai.... hier absoluut niet van toepassing.

Dit ziet er gewoon top uit...kan niet wachten totdat je weer verder gaat :D :D

Gr. bjorn

Onderwerp starter
Ronald1

Bericht door Ronald1 » 13 jan 2019 14:00

Beste N spoorders,

De afgelopen periode ben ik rustig doorgegaan met de voorbereidingen voor de echte bouw , het sporen leggen. Iets wat enorm veel tijd kost (mij althans) en waarvan je straks nauwelijks iets terug ziet, maar als je het niet goed en nauwkeurig doet je later erg veel last kun krijgen. Het is hierdoor inmiddels een georganiseerde bende in de treinenkamer.

De verlichting van de onderbaan is inmiddels gereed en nu met de bekabeling en bedrading bezig, voor mij het minst leuke klusje van het modelbouwen. Ik heb er weer voor gekozen om een flink aantal 16 aderige kabels van de elektronica panelen onder de baan naar de bovenbaan te leggen, zodat ik straks makkelijk alle terugmelders, wissels etc kan aansluiten en dan niet steeds tussen het onder- en bovendek klem kom te zitten. Op de middelste fotoos zie je de plaat met 96 terugmelders voor deze kant van de baan waarop nu inmiddels 4 kabels zijn aangesloten. Iets vergelijkbaars komt er voor de wissels, seinen, verlichting en schakeldecoders op twee afzonderlijke panelen, dat is het volgende klusje.
2019-01-13 forum.JPG
2019-01-13 forum.JPG (104.97 KiB) 939 keer bekeken
Verder is er een lading Peco rails, wissels en Cobalts binnengekomen uit het VR, dus al het benodigde spoormaterieel is ook in huis.

Ik heb me afgelopen week ook beseft dat het zaak is een achtergrond te monteren voordat ik echt ga bouwen, dus ontwerp daarvan is nu gaande. Hiervoor gisteren op onze WinDigiPet bijeenkomst in Culemborg ook goede tips van Bob (Feldberg baan) gehad.

Het werk is afgelopen week ook weer begonnen, dus nu veel minder tijd voor de baan. Ik ben dus nog wel een poosje druk met dit soort voorbereidingen en dat is best leuk werk (op bedrading na dan), voordeel is dat het straks met alles aansluiten lekker snel gaat.

Groet

Ronald

Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Ronald1

Bericht door Ronald1 » 09 feb 2019 20:13

Korte update

Inmiddels alle veertien 16-aderige kabels gereed en ook de 1ste van twee panelen die onder de baan komen om alle draden anders dan de terugmelders naar toe te leiden zit eronder (dus massadraden, Cobalt aandrijvingen wissels en in toekomst ook seinen en verlichting).

Mijn eerste post in de nieuwe look van de website, ziet er mooi uit, maar moest wel beetje wennen aan de lay-out.

Afbeelding

Nu komende week aan de gang met het tweede paneel en nog wat laatste bedrading en dan gaan we langzaam toekomen aan het echte werk, rails leggen en meters maken 8-)

Groet

Ronald

Filmpjes van de baan

Ron

Bericht door Ron » 10 feb 2019 13:29

Wordt altijd jaloers als ik dat keurig afgewerkt kabelwerk zie.
Mooi gedaan hoor.

gr. Ron

Ik rommel maar wat aan!

Plaats reactie