Arnhegen Centraal: de nieuwe bouwput

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Hi Nico,

Nou ik ga vooral eerst eens goed op het forum rondkijken wat jullie allemaal voor mooie dingen gemaakt hebben en dan maar gewoon proberen.

Ik zou de verwachting tav mijn creativiteit voorlopig niet te hoog inschatten ;)

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Hans »

Hallo Ronald,

Landschap maken is inderdaad leuk om te doen.
Ik zag er ook tegenop. Daarom heb ik eerst proefstukje gemaakt met allerlei groen en ander materiaal. Dat stukje is uiteindelijk ook op de baan gekomen.

Kijk vooral ook naar "Kreis um die Kirche" van Brendo.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Door het mooie weer end ruk met het werk niets gedaan aan de baan de laatste twee maanden, maar wel mooi stationsbord gekregen voor de verjaardag.

Niet helemaal 1:160 maar hij krijgt mooi plaatsje aan de muur.

Afbeelding

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Nico Essers »

Mooie upgrade voor je hobbykamer Ronald. :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Hoontje »

Dat is een heel mooi bord! Hebben ze dat zelf gemaakt of is zoiets gewoon te koop ergens? Want dan weet ik mijn verjaardagscadeau al :lol:
En natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Hoi Hoontje,

Nee niet zelf gemaakt gekocht bij www.informatiebord.nl en bedankt.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: Arnhegen 3.0: De laatste vorderingen

Bericht door Hugo »

Ronald1 schreef: 30 apr 2020 16:57
Afbeelding
Ga je de brug nog ondersteunen met 1 of 2 pijlers? Een dergelijke lange overspanning die veel langer is dan noodzakelijk is, immers er is meer dan genoeg ruimte voor pijlers/kolommen, is een hele dure- en veel te luxe oplossing.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Hugo,

In de eindsituatie (zie foto bij bericht van 17 juli) ligt het aardig vol met sporen (en er komt nog een weg) onder de brug.

Antwoord is nee ik ga er geen pijlers onder zetten, omdat ik zo'n lange overspanning juist mooi vind.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Spoor010 »

Hallo Ronald,

Ik ben het eigenlijk wel eens met Hugo.
De brug is wel erg lang zonder peilers of ondersteuning.
Nu kun je de sporen en eventuele peilers nog op elkaar afstemmen. Straks misschien niet meer.
Twee dikke muren van baksteen die diagonaal (parallel aan de sporen) onder de brug staan zou bv een mooie oplossing kunnen zijn.
Bij de andere brug (onder het raam) oogt het veel natuurlijker met die peilers.

Met vriendelijke groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen: De baan is gereed: alle sporen en wissels liggen erin.

Bericht door Ronald1 »

Hoi Frank

Ja dat mag maar toch komen er geen pijlers (smaken verschillen ;) ), wel brughoofden aan beide zijden maar dat is voor later.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: Het hobbyseizoen is weer van start

Bericht door Ronald1 »

Een update,

Na een zomerslaap de treinenhobby weer vol opgepakt en inmiddels alweer flink wat gedaan.

Het stationsbord heeft inmiddels een mooi plekje aan de muur gekregen. Ik vind het wel iets toevoegen.

Afbeelding

Verder een aantal klokanker motoren gekocht die treinenvriendje Jan W uit W. voor mij in twee wadlopers en twee koplopers heeft gezet. Deze mooie treinen gaven me de laatste tijd veel problemen maar nu rijden ze beide in multitractie weer perfect over de baan. Deze modellen horen echt thuis op mijn voornamelijk Nederlandse baan. Ik ga zeker nog een aantal oude modellen van zo'n klokanker motor (laten ;) ) voorzien.

Dit heeft mij er ook toe gezet een aantal oude (vnl Selectrix) decoders te gaan vervangen dus dat traject is nu ook in volle gang. De eerste keer best eng om de soldeerbout in een loc te duwen maar al doende leer je en het vervangen gaat me nu goed af.

En nu alle sporen erin liggen ook begonnen aan een geheel nieuw WindigiPet project. Waarom kan je vragen. Nou ik heb twee monitoren en in mijn huidige project is het baanplan verdeeld over beide monitoren met op beide ook ruimte voor andere zaken. In het nieuwe project (zie plaatjes onderaan) heb ik het gehele baanplan op 1 monitor gefrot, zodat ik de volledige 2de monitor voor andere WDP of Excel etc zaken kan gebruiken, voor mij veel overzichtelijker.

Dit betekent echter wel dat ik van scratch af aan een geheel nieuw project in WinDigiPet moet bouwen, dat is niet moeilijk en leuk werk maar het kost wel tijd, heel veel tijd. Bijkomend voordeel is dat het je wel weer goed inzicht krijgt in wat je ooit allemaal in elkaar geprutst hebt en eigenlijk alweer vergeten was.

Het rijden met de hoofdbaan en de schaduwstations zit er inmiddels goed in, dus we kunnen weer rijden en dat is belangrijk!
Nu verder uitbouwen.

Groet,

Ronald

Het eerste scherm met het volledige baanplan

Afbeelding

Het tweede scherm met diverse WinDigiPet vensters en het besturingsdashboard

Afbeelding


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Arnhegen Centraal: Het hobbyseizoen is weer van start

Bericht door Adriaan »

Dag Ronald, als je de oude selextrix decoders weg doet: ik heb er interesse in.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: Het hobbyseizoen is weer van start

Bericht door Ronald1 »

Hoi Adriaan,

Ik heb twee D&H050 en een D&H100 decoder laat maar weten via PB met adres als je ze wilt hebben, dan stuur ik ze naar je op.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: Halte De Steeg is gereed

Bericht door Ronald1 »

Het is weer eens tijd om dit draadje af te stoffen.

Na oktober2020 eigenlijk een hele periode alleen maar lekker gereden met de baan en al het materieel schoongemaakt, gereviseerd en deels van andere motoren en decoders voorzien. Verder de bouwactiviteiten een tijdje laten rusten.

Vorig jaar oktober gezegd dat alle sporen erin liggen dat is bijna waar gebleken, want ik heb van de winter toch besloten op de lange kant van de bovenbaan een haven met wat opstelsporen toe te voegen, dat zijn dan echt de laatste sporen.

Ergens begin augustus van dit jaar ben ik op bezoek geweest bij twee modeltrein vriendjes en toen begon het te kriebelen dus heb ik de bouw weer opgepakt. Alvorens de nieuwe sporen te gaan leggen besloten eerst de verhoging aan de korte kant qua scenery aan te pakken. Vooral omdat ik die nu nog naar voren kan halen en dat in een later stadium niet meer mogelijk is.

Nu is scenery voor mij een redelijk onbeschreven blad maar met alle mooie banen op dit forum en de vele YouTube voorbeelden wat ideeën opgedaan en maar gewoon begonnen met verouderen van het spoor, seinen en lampen plaatsen, een station in elkaar zetten alles een beetje schilderen en smutsig maken en flink gras strooien natuurlijk.

Gisteren de verhoging weer teruggeplaatst, het is nog niet 100% af, elektrisch is alles in orde, maar de gebouwen dienen her en der nog wat aangepast te worden, de Preisertjes ontbreken nog en ik ga in de toekomst nog wat meer bomen e.d. planten.

Hiermee is de Halte de Steeg officieel op de spoorkaart van Arnhegen gezet.

Nu dit gedaan is kan ik verder naar het middenstuk en de lange kant van de baan om daar de nieuwe sporen te gaan leggen. Doel is om dat met de kerst af te hebben en weer te kunnen rijden.


Groet,

Ronald

Afbeelding
Links de situatie in 2020, rechts de huidige

Afbeelding
Halte De Steeg


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Arnhegen Centraal: Halte De Steeg is gereed

Bericht door Bjor »

Scenery bouwen gaat je zo te zien prima af. Die niveauverschillen maken een interessant landschap mogelijk. Het eerste stuk ziet er in ieder geval goed uit.
Ik blijf je volgen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen Centraal: Halte De Steeg is gereed

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Kijk het gaat goed, je moet gewoon beginnen aldoende leert men en wordt het steeds mooier en gevarieerder.
Mooi dat je het weer opgepakt heb, zo zie je maar weer waar vrienden goed voor zijn. ;) :D :o _o_

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Ronald1 »

Hier weer een update,

Sinds de vorige post zo’n 7 weken geleden heb ik me volledig gestort op de echt(!) laatste uitbreiding van het sporenplan, zijnde de zijlijn en de haven met industriegebied aan de lange kant van mijn baan. De totale baan gaat dan richting de 300 meter rails en 100+ wissels en dat is genoeg, het moet ook nog een beetje te bedienen en te overzien blijven. Hierbij is dit dus officeel de laatste bouwfase.

Niet zichtbaar op bovenstaand plaatje is schaduwstation SchuytOord wat ook aan die kant ligt en dus ingepakt” moet worden. Dus dat eerst opgepakt. Inmiddels redelijk klaar met het houtwerk dus vanaf nu kan ik bezig met de rails en wissels. Het originele plan was klaar te zijn met de kerst maar dat ga ik zeker niet halen. Geeft niks er is voortgang.

Onderstaand wat fotoos van de afgelopen weken
Groet

Ronald

Afbeelding
3D plaatje van de boenbaan. De rechterkant wordt het nieuwe deel van het baanplan.

Afbeelding
Eerst maar eens een licht houten skelet hieromheen gemaakt, waarop dan de nieuwe sporen moeten komen.

Afbeelding
Het schaduwstation is ingepakt, een deel van het dak blijft los liggen zodat ik overal goed bij kan indien nodig.

Afbeelding
Ook de helix wordt van een mobiel dak voorzien.

Afbeelding
De eerste Peco rail is geballast volgens methode “Vermeulen. De randen zijn later nog bijgewerkt.

Afbeelding
De helix is ingepakt en de tunnelingangen geplaats, later volgt verder afwerking en vergroening.


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Mooi dat je weer wat heb kunnen bouwen.
De Helix is nu toch effe een heel ander gezicht nu hij dicht is....

Ik ben vereerd ......... :Thumb


mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Ronald1 »

Korte update,

In de afgelopen maand flinke voortgang geboekt met de laatste bouwfase van het sporenplan. De zijlijn is zo goed als gereed en de havensporen met de wisselstraten liggen erin, de Cobalts zitten eronder en alles functioneert en rijdt naar behoren.

Afbeelding

De komende weken nog het hoofdspoor (dubbele brug) aansluiten, de eindhalte van de zijlijn maken en de opstelsporen boven de helix. Even sprintje trekken dan rijden we voor het eind van jaar weer rond.

Het totaal moet er straks ongeveer zo uitzien

Afbeelding

Groet, Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Rtoonen »

Tjonge, indrukwekkende baan. Veel plezier!

Groet,
Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Ronald1 »

Korte update,

De laatste verbouwing is nog niet helemaal af maar de baan zit weer dicht, alles is opgeruimd en we kunnen weer RIJDEN.

Dat in combinatie met de vandaag opgehaalde WinDigiPet 2021 release houdt mij wel zoet in de kerstvakantie/lockdown.

Afbeelding

In het nieuwe jaar nog de opstelsporen boven de helix afmaken (linksonder) en de eindhalte van de zijlijn doortrekken (helemaal linksonder, deels buiten beeld).

Nu de treinen weer terug op de baan en rijden, altijd lekker.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Pierre »

Imposante baan Ronald! En lekker opgeschoten zeg. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Momfer »

Netjes, hoor. Veel plezier met het ontdekken van de windigipet mogelijkheden!


Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-Ex | Arduino Mega + Motor shield
Besturing: EXRAIL | Traintastic | RocRail | Engine Driver | DecoderPro
Rails: Minitrix / Fleischmann Piccolo
En hier vind je de bouw van mijn kerstbaan en Starten met EXRAIL
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: De laatste bouwfase

Bericht door Ronald1 »

Iedereen de beste wensen voor 2022, blijf gezond!

De afgelopen week flink wat treinen terug op de baan gebracht, lekker gereden en de nieuwe features in de WDP 2021 update uitgeprobeerd.

Ook de laatste dagen de zijlijn kunnen afmaken, de eindhalte zit erin en het laatste stukje spoor ligt te drogen.

Groet

Ronald


Afbeelding


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen Centraal: De bouw is gereed, alle sporen liggen erin!

Bericht door Ronald1 »

Alle rails, wissels en terugmelders liggen erin!

Eindelijk na iets meer dan 8 jaar (met veel plezier) bouwen, testen, plannen maken en herzien, fouten maken, verbeteracties en tussendoor heel veel rijden, testen en heel veel plezier ligt het totale spoorplan met alle rails, wissels en terugmelders erin (uiteindelijk 292 meter spoor, 104 wissels en 343 melders) en werkt alles technisch naar behoren (behalve een issue met de minitrix rolbrug dat heb ik nog even voor me uitgeschoven).

Het is me inmiddels ook wel duidelijk dat het mooi is zo. De baan/elektronica en het rijdende materieel is te onderhouden/rijdend te houden in je eentje, dus plannen voor een tweede hoofdstation, meer rails/wissels/treinen en andere wilde ideeën heb ik inmiddels definitief overboord gezet. Vanaf nu ga ik veel rijden en de variatie daarin uitbouwen en serieus bezig met de scenery, de eerste baby stapjes daarin zijn al gezet.

Dus hierbij - als een soort van afsluiting van 8 jaar bouwen - een kort overzicht van de baan zoals hij nu is geworden.

Het sporenplan is in feite een groot hondebot met het dubbele hoofdspoor met aan beide einden een schaduwstation en in het midden een flink station (Arnhegen Centraal), aangevuld met een zijlijn en onderweg een drietal industrie, haven, rangeer en/of opstel gebieden die voor de broodnodige variatie in het rijden zorgen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit alles rijdt volautomatisch aangestuurd met Windigipet. Hierbij kan ik kiezen om alleen de hoofdbaan te rijden of andere segmenten van de baan toe te voegen al naar gelang waar ik behoefte aan/zin in heb. Een compleet rondje is zo’n 125 meter spoor, dus het duurt even voor een trein rond is.

Met de capaciteit van de schaduwstations en opstel/rangeer terreinen kan de baan in totaal zo’n 40 tot 50 treinen/locs herbergen. Op het hoofdspoor wordt met een personen/goederen treinen verhouding van 3:1 gereden met daarin variatie in het type personentreinen (ICE,IC,stop,pendel). De goederentreinen rijden op de hoofdbaan met uitstapjes naar de industriegebieden Kleefsepoort en Nieuwe Haven. Ongeveer elke 1 tot 1,5 minuut komt er een nieuwe trein in de hoofdbaan en verlaat er dus ook eentje de hoofdbaan richting het schaduwstation. Op de industrie/opstelterreinen worden optioneel loc/rangeerbewegingen uitgevoerd, locs gewisseld en treinen in/uit bedrijf genomen van het hoofdspoor.

Ik heb nog wel 1 dingetje sinds de laatste uitbreiding van de baan en dat is feit dat ik bij het intensief starten/stoppen van 10-12+ treinen - er rijden er zo’n 8 tot 14 tegelijk - die dus ook zeer regelmatig starten/stoppen af en toe heb dat een trein niet op de juiste plek stopt. Het lijkt er vooralsnog in mijn ogen op dat af en toe een commando van WinDigiPet niet bij de desbetreffende locomotief aankomt. Dit resulteert in bijvoorbeeld een stilstaande trein (die volgens WDP behoort te rijden) of een trein die niet correct tot stilstand komt (te ver stopt of heel, heel langzaam doorrijdt, terwijl WDP snelheid 0 aangeeft). Dit gebeurt niet vaak en zoals gezegd alleen bij intensieve start/stop activiteit en is ook wel onder controle te houden maar het is natuurlijk ongewenst en moet beter kunnen.

Na allerlei tests zit ik momenteel op de gedachte dat de Intellibox 1 – PC koppeling (met Loconet – PC overgang) wellicht wat data oververhit wordt en ik ga de komende maand een van een collega spoorder geleende IB-2 (met directe USB koppeling) proberen. Als mensen dit “probleem” herkennen en advies/ideeën hebben over de mogelijke oorzaak dan sta ik daar open voor. (even ter info via mijn IB worden alleen locs aangestuurd en wissels geschakeld, terugmelders gaat via een HSI, buiten de IB om).

Nu eerst het zomerreces en veel buiten spelen, daarna updates met scenery voortgang, zin in.

Groet,

Ronald

Afbeelding

Afbeelding


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Plaats reactie