Arnhegen Centraal: de nieuwe bouwput

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Hoi Heiko

Lijkt me inderdaad goede aanpak om niet te groot te beginnen of eventueel modulair zo ben ik ooit weer begonnen.
Eerst 1 module met rondje en stationnetje en toen later 2de en 3de module erbij gebouwd.

En grootse plannen hebben we allemaal, het is nooit af en de kamer is uiteindelijk altijd te klein ;)

Succes

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

heilko1970
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door heilko1970 »

Hoi Ronald,bedankt voor je antwoord.

Ja die kamers....ik ga eens beginnen met een simpele plaat denk ik...gewoon het gevoel weer krijgen van rijden met treintjes...wat rangeren etc en wat wissels aansluiten.

En ondertussen wat tekenen op de ontwerpprogramma´s.

Modules zijn zo gek nog niet.

Ik ga beginnen een klein stukje baan te naken...een diorama om scenery te oefenen en wat dingen te proberen.

Maar nu vanavond eerst de grote treinen rijden en morgen eens kijken wat ik uit mijn handen krijg.

Groet Heilko



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Wablo »

Ronald,
Fijn te horen dat alles goed is gegaan met de operaties van jou en je vrouw, je heb weer aardige bouwplannen zie ik.
Vraagje over die Minitrix Dreh-shiebebuhne, is dat een speciale digitale versie of de oude analoge versie :?:
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Hoi Bert,

Ik heb de nieuwe, Minitrix 66540, zit nog netjes in de doos, maar volgens de handleiding kan je die inderdaad digitaal aansturen via Marklin M84 decoder.

Toevallig heb ik deze week de handleiding eens opgeslagen om dit te bekijken.

Ik vind de handleiding niet echt duidelijk/uitgebreid en vraag me af of Marklin M84 decoder samengaat met gelijkstroom (is maar schakeldecoder dus zal wel) of dat je hier bv ook een Viessmann 5213 (die gebruik ik momenteel) voor kunt gebruiken.

Staat op de ToDo lijst om hier eens goed in te duiken.

Mocht er iemand zijn die hier ervaring mee heeft dan houd ik me aanbevolen voor tips.

Bert, heb jij er ervaring mee?

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Wablo »

Ronald,
Ik heb de oude analoge uitvoering, de 66513 met een bijbehorend kastje met druktoetsen als besturing dus ik kan jou helaas niet helpen, ik ben zelf al enige tijd op zoek of dit oudere systeem ook te automatiseren is.
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Bert,

Ok ik begrijp het, misschien hier eens kijken/informeren?

http://www.bmbtechnik.de/web/

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Debvd »

Top Ronald :!: :!: :!:

Bovenstuk ziet er goed uit en idd met aanpassing van de wissels heb je mooi overloop. Ben ook blij dat niemand nu zeurt/klaagt over de rechte sporen in een station dat dat saai.... hier absoluut niet van toepassing.

Dit ziet er gewoon top uit...kan niet wachten totdat je weer verder gaat :D :D

Gr. bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Beste N spoorders,

De afgelopen periode ben ik rustig doorgegaan met de voorbereidingen voor de echte bouw , het sporen leggen. Iets wat enorm veel tijd kost (mij althans) en waarvan je straks nauwelijks iets terug ziet, maar als je het niet goed en nauwkeurig doet je later erg veel last kun krijgen. Het is hierdoor inmiddels een georganiseerde bende in de treinenkamer.

De verlichting van de onderbaan is inmiddels gereed en nu met de bekabeling en bedrading bezig, voor mij het minst leuke klusje van het modelbouwen. Ik heb er weer voor gekozen om een flink aantal 16 aderige kabels van de elektronica panelen onder de baan naar de bovenbaan te leggen, zodat ik straks makkelijk alle terugmelders, wissels etc kan aansluiten en dan niet steeds tussen het onder- en bovendek klem kom te zitten. Op de middelste fotoos zie je de plaat met 96 terugmelders voor deze kant van de baan waarop nu inmiddels 4 kabels zijn aangesloten. Iets vergelijkbaars komt er voor de wissels, seinen, verlichting en schakeldecoders op twee afzonderlijke panelen, dat is het volgende klusje.
2019-01-13 forum.JPG
2019-01-13 forum.JPG (104.97 KiB) 5616 keer bekeken
Verder is er een lading Peco rails, wissels en Cobalts binnengekomen uit het VR, dus al het benodigde spoormaterieel is ook in huis.

Ik heb me afgelopen week ook beseft dat het zaak is een achtergrond te monteren voordat ik echt ga bouwen, dus ontwerp daarvan is nu gaande. Hiervoor gisteren op onze WinDigiPet bijeenkomst in Culemborg ook goede tips van Bob (Feldberg baan) gehad.

Het werk is afgelopen week ook weer begonnen, dus nu veel minder tijd voor de baan. Ik ben dus nog wel een poosje druk met dit soort voorbereidingen en dat is best leuk werk (op bedrading na dan), voordeel is dat het straks met alles aansluiten lekker snel gaat.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Korte update

Inmiddels alle veertien 16-aderige kabels gereed en ook de 1ste van twee panelen die onder de baan komen om alle draden anders dan de terugmelders naar toe te leiden zit eronder (dus massadraden, Cobalt aandrijvingen wissels en in toekomst ook seinen en verlichting).

Mijn eerste post in de nieuwe look van de website, ziet er mooi uit, maar moest wel beetje wennen aan de lay-out.

Afbeelding

Nu komende week aan de gang met het tweede paneel en nog wat laatste bedrading en dan gaan we langzaam toekomen aan het echte werk, rails leggen en meters maken 8-)

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ron »

Wordt altijd jaloers als ik dat keurig afgewerkt kabelwerk zie.
Mooi gedaan hoor.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Weer eens tijd voor een update,

Afgelopen weken druk geweest met het werk maar tussendoor toch nog wat klusjes kunnen doen.

Het tweede paneel voor onder de baan is gereed.
Afbeelding

Ik heb de derde monitor (kopie van scherm 1) waarop het gehele baanplan wordt getoond geïnstalleerd zodat ik nu ook als ik rondloop een oog kan houden op de loop van de treinen.
Afbeelding

En eindelijk (ik denk na 1 jaar of zo in de doos) de Minitrix schiebebuhne uitgeprobeerd. Eerst analoog getest, dat werkte goed alleen vind ik dat de buhne niet echt mooi recht voor de aansluitsporen stopt dus daar nog eens goed naar kijken.

En vandaag ook simpel digitaal geprobeerd en dat werkte ook prima. Nu komt nog de uitdaging om de buhne via een schakeldecoder aan te sturen en alle sivia Windigipet aan tes turen en controleren.

Afbeelding

In de handleiding staat vermeld dat dit via een M84 decoder van MArklin moet (natuurlijk) maar dat kan toch met elke functie decoder of zit ik er dan naast?

Heeft iemand al ervaring met het digitaal aansturen van deze schiebebuhne?

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,
Heeft iemand al ervaring met het digitaal aansturen van deze schiebebuhne
Zo te zien ben je de eerste ;)

Mooie uitdaging die schiebebuhne maar dat gaat wel goed komen ik denk dat je op de Duitse fora wel voorbeelden kan vinden.
En je gebruikt WinDigiPet en daar kan alles mee.................. :D :lol:

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Hoi Bob,

Ja blijkbaar, kan ik me eigenlijk niet voorstellen, maar goed ik zal eens kijken op Duitse fora en wellicht iets op WDP forum zetten, kijken of daar ervaring is.

Ik heb de M84 decoder inmiddels besteld en van de week eens proberen, gaat vast lukken in WDP en anders weet ik je te vinden ;)

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Ronald1 »

Update april 2019,

Deze tijd van het jaar wordt altijd duidelijk dat de modelspoorbaan bij mij toch vooral een winterhobby is en dus de laatste tijd vooral veel in de tuin en buiten op de fiets te vinden geweest. Maar omdat ik dit jaar het hondebot qua sporen af wil krijgen, na maanden van voorbereiding eindelijk het spoorplan bevroren en begonnen met het leggen van de sporen.

Afbeelding

Dit stuk van de baan wordt volledig Peco 55 spoor en daarbij ook wat stukken railbedding van Peco gekocht, daarmee nu de eerste twee rails gelegd, verder het tunnelspoor en de verhoging waarop de hoger liggende sporen komen te liggen gemaakt. Om er goed bij te kunnen en het onderligende spoor te beschermen een houten vlondertje gemaakt waar ik op kan werken.

Afbeelding

Kijken of we in mei nog wat meer gedaan kunnen krijgen ;) .

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er allemaal heel netjes uit Ronald. Mooie baan om te volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door Michiel »

Het grootse van je baan blijft imponeren, en het blijft orderlijk en strak. Success met de maand mei. Laat je vooral maar eens goed gaan! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0: Baustelle

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,

Mooi weer eens aan de slag gegaan dus......
Begin gemaakt met het rails leggen en dat zal zo de komende tijd wel blijven, daar kom je de maand mei wel mee doorheen :D
tuin moet nu toch ook op orde zijn want alles moet nu groeien en dus tijd voor de modelbouw zou ik zeggen ;)

Goed idee om het sporen plan nu te bevriezen en dat te gaan uitwerken.
Wijzigingen komen er zo wie zo altijd wel en gaande weg zie je je baan dan groeien, advies zodra het e.e.a. rond is ga dan direct rijden dan zie je de eventuele probleem plekken. (hier spreekt een ervaring deskundige :oops: )

Momenteel helaas zelf niet actief maar dat komt wel weer.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door Ronald1 »

Het modelspoor seizoen is weer geopend, vandaar deze 1ste update

Na een zomer van lekker buiten zijn en ondanks goede voornemens helemaal niets doen aan de treinenhobby begon het afgelopen week ook mij bij weer te kriebelen en heb ik baan om te beginnen maar eens afgestoft. Het rijd dan toch altijd weer opmerkelijk snel rond dat is lekker.

Maar de focus gaat dit modelspoor "seizoen" toch helemaal liggen op het afmaken van het baanplan en zo een volledig gesloten en rijdend hondebot te krijgen.

Daarom alle hulpmiddelen weer tevoorschijn gehaald (ongelofelijk hoeveel gereedschap en dingetjes je nodig hebt om een beetje aan je trein te klussen) en met frisse zin begonnen met het leggen van de rails in de bovenbaan aan de korte kaan van de baan.

Ik leg daar Peco 55 rails en wissels met de Peco ondergrond - dat laatste is nieuw voor mij - dus weer even puzzelen en een nauwkeurig werkje.
Ik ben begonnen met het zijspoor dat ligt er inmiddels prima in en richt me nu eerst op de rails en wissels die hoger en achteraf liggen.

Afbeelding
Afbeelding

De komende periode lekker verder klussen met rails en wissels leggen, Cobalts monteren, alles bedraden en aansluiten en testen in Windigipet.

Groet,

Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald1 op 17 okt 2019 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit. Werkt die PECO ondergrond fijn? Het lijkt me heel statisch/clean om een of andere reden... Weet niet goed wat ik eraan zie.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Ronald,
Mooi dat je er weer zin in heb (geld voor mij ook trouwens) Heb natuur afgelopen week een tipje van de sluier opgelicht gezien bij de baan en als je dat allemaal klaar krijg deze winter (hoop dat het het een echte winter wordt overigens met veel sneeuw en vorst) dan heb je wel wat voor elkaar gekregen en is de "hond bot" rond.

Blijf je op de voet volgen, tot as.zaterdag op de maandelijkse WinDigiPet gebruikers dag in Ochten.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door Ronald1 »

Heren,

Hoontje, weet niet precies wat je bedoelt maar werkt voor mij best prima. Het spul is goed te vormen in bochten, ziet er in mijn ogen Ok uit, is makkelijk te verlijmen en ook de rails zit er goed strak in. Het scheelt straks veel ballasten, vooral in de wissels lijkt me dat een crime.

Bob, ja jouw bezoek heeft me weer geïnspireerd ;) en ja is inderdaad nog flinke klus.
Zie je zaterdag dan weer lekker bezig met Windigipet.

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door spoor65 »

weer mooi bezig Ronald.

Ja dat balasten van wissels, daar zou die ondergrond van peco wel eens mooi voor kunnen zijn.

heb je toevallig ook een close-up foto van die railondergrond met rail? wel benieuwd naar.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door Hoontje »

Ronald1 schreef: 08 okt 2019 20:25 Heren,

Hoontje, weet niet precies wat je bedoelt maar werkt voor mij best prima. Het spul is goed te vormen in bochten, ziet er in mijn ogen Ok uit, is makkelijk te verlijmen en ook de rails zit er goed strak in. Het scheelt straks veel ballasten, vooral in de wissels lijkt me dat een
Dat was precies wat ik bedoelde. Ik had het dus mis. Wat ik op de foto zag, is dus goed te bewerken en te vormen. Ik dacht dat het allemaal gewoon hard gevormd was als ondergrond en dat het dan net niet mooi past bijvoorbeeld. Dus openplekken rond de bielzen of een fe strak ballastbed.
Dank voor de uitleg.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Het seizoen is weer geopend!

Bericht door Ronald1 »

Heren

Freddy, u vraagt wij draaien, ik hoop dat dit je goed beeld geeft van rails in bedding.

Afbeelding

Afbeelding

Hoontje, ik heb van dat Tracksetta spul en daarin buig ik rails en railbed voordat ik ze monteer een poosje in de goede vorm dat helpt m.i. flink in de verwerkbaarheid van de op zich wat stugge bedding.

Afbeelding

Groet

Ronald
Laatst gewijzigd door Ronald1 op 17 okt 2019 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ronald1
Berichten: 427
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Arnhegen 3.0: Bouw update

Bericht door Ronald1 »

Bouwupdate,

Inmiddels heeft de winterkoorts goed toegeslagen dus de afgelopen week de eerste rails en wissels gelegd van wat de verhoogde sporen aan deze kant van de baan moeten worden.

Afbeelding

Inmiddels flink proef gereden (vandaar de tijdelijke draden spaghettti) en het rijdt mooi en soepel over de wissels.

Ook de aansluiting met de brug (op de onderste linkerfoto nog in aanbouw) rijdt prima en is bovendien een goede manier om de rails op de brug goed te spannen.

Afbeelding

Groet

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Plaats reactie