"Modulebaan: Kiel-Nordhafen"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door [Patrick] »

Oh maar we staan niet alleen in Lochem. 13 dec in Houten. Misschien komen er nog wel meer data bij.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Wablo schreef:Joost,
Jij heb een NS station voor de deur, ik ben heen en terug al 2,5 uur onderweg met bus en metro naar CS Rotterdam, dus retourtje Lochem kost mijn aan reistijd 9 a 10 uur, ik probeer wel wat interesse op de Eilanden te kweken om met een paar man in een auto te gaan, 1 eventuele meerijder heeft zich al gemeld.
Bert
Toch tijd om te verhuizen bert, gewoon in t bewoonde gedeelte van NL gaan wonen. :geek:
Maar je dacht toch niet dat ik met die 3 modules op nek in de trein ging zitten. :mrgreen:

Zoals je ziet, er volgen meer beurzen waar we gaan staan. Er komt vast wel een kans voorbij!

@ Freddy, ja de 15e zullen ook wel foto's van komen.

Gister even proef gereden, dus t eerste stukje spoor is bereden. Filmpje gemaakt maar nog geen tijd om te uploaden!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Wablo »

Joost,
Ik woon aardig in de bewoonde wereld, hemelsbreed nog geen 5 kilometer bij jou vandaan, alleen aan deze kant van de Waterweg is OV een ramp,
gr.
Bert


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door spoor65 »

Niet klagen Bert,

Je kunt ook gewoon in de bewoonde wereld komen wonen. ;) :twisted:

Naar je kunt natuurlijk ook nog wat verder kijken dan alleen die zandplaten, mogelijk woont er wel iemand op de route die ook wel ergens wil instappen en meerijden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Zo weer tijd voor een update! (sorry ff foutje tussendoor)

Ik wilde het filmpje uploaded maar ik kan die niet zo gauw terugvinden. Dus binnenkort maar eens een nieuw filmpje maken.

Foto's hebben we wel genoeg: (sorry voor het hotlinken, maar ik ga geen fotos bewerken/dubbel uploaden voor diverse fora. Dus even doorklikken voor High-res beeld)

Allereerst wat foto's van de draden bende onder de baan.
Aan alle rails zit inmiddels draad en puntstukken zijn ook voorbereid. Ook voor de doorvoering van het dcc en 12v zitten er klemmen gemonteerd. De servo's heb ik zelfgemaakte beugels voor gebruikt en die zitten ook op hun plekje.
Niet op de foto, de OC32 en de klemmenstrook waar alles op binnenkomt.
Afbeelding

Hier de doorverbinding tussen 2 modules.
Afbeelding

Toen was ik het dradengedoe ff helemaal zat, er moest wat aan de scenery gedaan worden. Dit is de eerste keer voor mij dat ik verder kom als hout/rails/draden, dus heb genade :lol:
Als eerst een Dijk gebouwd op de verhoging tussen het havengebied en de doorgaande spoorlijn. Hierop komen straks een berg bomen en struiken. Die moeten de dubbelsporige hoofdlijn gedeeltelijk "verbergen" omdat deze in t echt hier helemaal niet ligt.
Aangezien ik in t verleden al zooi verzameld heb maak ik gebruik van Piepschuim om de ruwe vorm te creëren, deze heb ik daarna in zn definitieve vorm gebracht met "fix & Finish" wat ik over had van het stucen van mn muren. Ook stiekem tussendoor nog Snelplamuur en zwarte acrylkit gebruikt om grote gaten te dichten.
Afbeelding

Afbeelding

Ook het paadje gemaakt tussen de dijk door, hier moet nog een brug over het hoofdspoor komen.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto achterin zie je een stuk karton ter hoogte van de dijk, hierop komen de de pijlers van de "hochbrucke" te rusten. Deze steekt zo'n 30-35M boven het terrein uit op het hoogste punt, dus dat geeft 18-21cm tot onderkant brugdek.
Afbeelding

Vervolgens heb ik de weg aangelegd, hiervoor heb ik een laagje gips (weer Fix & Finish) van 2mm gestreken. daarna ben ik met een stukje dun aluminium van 6cm breed in licht gebogen vorm en met opstaande randjes er overheen gegaan zodat het wegdek een bolling krijgt en gelijk een stoeprandje krijgt. De grote overweg heb ik tot aan de buitenzijde met gips afgestreken. Het stuk tussen de spoorstaven is met klei gemaakt omdat dit steviger is en niet "vloeit"
Afbeelding

Afbeelding

Als laatste heb ik de kleine overweg over 3 sporen gemaakt, hier ligt geen asfalt maar "kopfsteinen" dus met een stempel geprobeerd de stenen na te bootsen. Ik had 2 verschillende stempels geprobeerd, uiteindelijk voor degene gegaan van het bovenste spoor.
Oja had ik al gezegd dat dit echt een pokkewerk is? en ik moet nog 60/70cm zo doen.. :?
Afbeelding

Afbeelding

Zo was ff een flinke update, maar zo langzaam begint het te groeien. Ook begin ik door te krijgen hoe ik het een en ander moet aanpakken.
Grote vraagteken is nog waarvan ik de brug moet gaan maken. Deze moet afneembaar worden. En wil deze met magneten bevestigen.

Zie hier nog even een voorbeeldfoto:
Afbeelding

Dat was t weer, opmerkingen of tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Laatst gewijzigd door FidOo op 09 mar 2019 10:23, 4 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Jerome, ff opnieuw geplaatst (PC crashte)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Hoontje »

Joost, wat betreft dat viaduct, ik zou de basis gewoon uit hout optrekken en dan met muurplaten bekleden. Prijzig maar wel erg mooi! Er zijn ook goedkopere alternatieven zoals gipsen en krassen :mrgreen:

Goed bezig! Tot binnenkort weer!!!

Groetjes, ook van Vera

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door maarten »

De originele brug is toch van beton? Niet van baksteen? Ik zou zeggen: hout. Netjes plamuren, schuren, plamuren, schuren, etc. Totdat ie mooi glad en strak is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Ad_M »

maarten schreef:Ik zou zeggen: hout. Netjes plamuren, schuren, plamuren, schuren, etc. Totdat ie mooi glad en strak is.
Eens, zelfde techniek die je ook voor RC bootjes en vliegtuigen gebruikt
Balsa hout verwerk je met gemak, als het glad genoeg is / naar je zin in de spuitplamuur
Beetje schuren, spuiten en vervuilen, en je heb een machtig mooie brug

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Jongens bedankt voor de tips,

Aangezien de peilers van beton zijn, vind ik de hout optie en dan met plamuur/gips behandelen een goeie optie. Alleen dan het wegdek, deze is van staal. Constructietechnisch is balsa hout ivm gewicht wel het handigst.
Alleen het wegdek is gebogen dus zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg. en dan het staal imiteren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Ad_M »

Ook dat metaal is geen probleem meer Joost

De volgende oplossing: de luchtbuks en Alclad er in mikken
Wel een masker dragen, en flink ventileren, want je wordt echt "zingen" van dat spul :twisted:

Hier een linkje van Goegel naar de resultaten

O.a. Airbrush service Almere verkoopt dat spul, en zelfs karton wordt metaal met dat spul (zie mijn lift deurtjes in GB)
Nadeel, het is niet goedkoop....


Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door maarten »

Balsahout is enigszins flexibel. Daarnaast zou ik de 'klassieke' spanten-bouwwijze toepassen. Licht in gewicht en toch stevig. Wat je ook kan doen is nadat de ruwbouw in hout klaar is het geheel insmeren met kunsthars (eventueel met matje), wordt het keihard en stevig van. Vroeger heette dat G4, geen idee wat er nu verkrijgbaar is. :mrgreen: Andere optie is schuim! En dan het roofmate-achtige spul. Misschien zelfs wat makkelijker mits je een piepschuim-snijder hebt of kunt maken/lenen. Word to the wise: roofmate en spuitplamuur gaan niet samen, ook de acryl-variant niet. :oops:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Bedankt voor de tips jongen! Ik ga het meenemen voor wanneer de brug aan de beurt is.

Eerst maar eens begonnen aan wat eenvoudigers: De gebouwen die er staan. Als eerst heb ik het bijgebouw bij de wasserette genomen, deze is het eenvoudigst van vorm en dus een goed begin.
Na in houten met Mark kennis en een praatje gemaakt te hebben (vooral technisch) ben ik begonnen met de tekeningen maken in Draftsight (freeware versie van Autocad).
Als eerste begonnen met het Skelet van het gebouw waar later alles tegenaan geplakt moet worden.
Na een paar Controles en verbeterpuntjes vanuit Markenburg heb ik de tekening opgestuurd en kreeg ik van het weekend een mooi envelopje op de mat.
Natuurlijk kon ik niet wachten en heb zondag lekker op het balkon het gebouwtje in elkaar gezet. Ik had 1 foutje gemaakt met de versteviging binnen in (net ff te klein gemaakt) dus die heb ik weggelaten.

Als eerste het voorbeeld: (Rood omcirkelt)
Afbeelding

Het huisje heeft nu dus zijn ruwe vorm. Next up: alle buitenmuren / kozijnen en daken tekenen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 09 mar 2019 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Doolemeister »

Beste Joost,

Mooi gebouwtje!
Ben je er nog mee verder gegaan?
Ben benieuwd.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Arjan, ja en nee om eerlijk te zijn.
De tekening van de buitenkant ligt bij Markenbrug klaar voor productie, het is ff afwachten totdat Mark weer een gaatje heeft in zijn planning om deze mee te produceren.
Ik heb een begin gemaakt met het hoofdgebouw, deze is alleen een heel stuk gecompliceerder doordat deze verschillende hoogtes en structuren kent. Maar goed we hebben de tijd.

En verder heb ik nog 2 seintjes in elkaar weten te prutsen. En zijn we idioot druk geweest met het aansluiten en werkend krijgen van alle modules, zoals je kunt lezen in Martin zijn draadje.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Zo ondanks dat mijn modules bij John S staan in afwachting van Lochem heb ik thuis wel wat kleine dingetjes gedaan.

Als eerste zijn 2 digirails dr4018 aangeschaft voor het aansturen van de seinen. Ik heb op de buitenste modules elk 2 seinen staan. Dus het Is makkelijker om per paar daar een decoder onder te plaatsen ipv 1 centrale oc32.

Verder heb ik 2 gecombineerde seinen in elkaar gezet. Zie de eerste foto:<br /><br />Ook Is het 2e deel van het eerste gebouw binnengekomen vanuit markenburg. De buitengevels en het dak zijn gemonteerd. Zie hier voor de overige foto's

Sein:
Afbeelding

Bijgebouw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het voorbeeld:
Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Zo, ook hier even een kleine update.

We zijn weer terug van een enerverend weekendje Lochem, wat echt geweldig was!

We hebben ons kostelijk vermaakt, helaas wat kleine opstartproblemen gehad vrijdagavond en zaterdag omdat we simpelweg geen tijd meer hadden om uitgebreid te testen. Maar zaterdagavond on zondagmorgen had martin nog wat tijd om itrain te tweaken en zondag reed het dan ook een stuk beter. 7 a 8 Treinen op de baan was geen probleem.

Ik heb me nog kostelijk vermaakt met alle andere deelnemers en bezoekers. Leuke en technische vragen gehad en hopelijk goed beantwoord. Weer nieuwe gezichten achter de naampjes gezien.
Robert-nm, leuk om je te leren kennen.
Ad ook leuk om jullie zo gesproken te hebben. Mocht je zoon nog meer fan van MAK worden kom dan een volgende keer zeker kijken. Ik heb er steeds meer.
Rob Smolderz Bedankt voor het mogen rijden op jouw baan. Beetje Duits materieel op een NL baan is nooit weg. Ik ben erg benieuwd naar de verdere aankleding van je baan. Uiteraard ook bedankt voor het gebruik mogen maken van je imposante erts-sleep.

Daar hebben we nog een Filmpje van!

Heb ook nog wat nieuwe aanwinsten, daarvan volgen de foto's wat later.

Ook was er nog iemand die interesse had in mijn Mallet op de beurs, maar ik kan me even niet herinneren wie daar naar vroeg.
Meld je hier anders nog even.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Zo dan eindelijk weer eens een nuttige update over mijn eigen modules.

Ivm beperking van het vervoer kan ik nog geen hoge items vast op de baan monteren. Dit omdat alle modules nu op elkaar gestapeld in de auto mee moeten.

Wat heb ik gedaan, ik heb wel de gaten voor de seintjes geboord en de seinen aangesloten en los gemonteerd, ik kan ze nu tijdelijk voorzichtig lostrekken en vlak neerleggen zodat "niks" kapot gaat.

daarnaast lag er nog geen ballast op het rangeerterrein, maar aangezien de rails daar meer in en tussen de grond ligt dan echt ballast was het even zoeken naar de juiste mix tussen de materialen.

Goed dan eerst de foto's van het aanleggen en de hele bende in de natte lijm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het drogen en schoonmaken van overtollig ballast ziet het er dan ongeveer zo uit.

Afbeelding

Rails deels geroest en ook nog een paadje gecreëerd:

Afbeelding

Vervolgens de weg die geasfalteerd is in zijn eerste kleurtje gezet. Hier moet nog wel het een en ander aan verbeterd worden om de textuur en kleur realistischer te krijgen.

Afbeelding

Dit is dan het eindresultaat van gister waar de kleuren het meest overeenkomen met de werkelijkheid.

Afbeelding

Goed dan een kleine toegift: Vergelijk deze foto maar eens met het origineel

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FidOo op 09 mar 2019 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Ron »

Joost,

Kan niet met klosjes oid. werken vwb. transport
Zie namelijk wel dat je al en dijk gemaakt hebt.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door FidOo »

Helaas ron,

Ik heb 3 modules mee te slepen en alleen een fordje Ka zonder trekhaak tot mijn beschikking. Mijn volvo V70 is 2 maanden terug in puin gedraaid (4.500,- weggegooid). Dus het moet maar ff zo.

Na de volgende beurs (houten 13 dec) heb ik wat meer tijd, dan ga ik een frame bouwen waar alles veilig in meegenomen worden kan. Dan huur ik wel een aanhanger en leen ik de auto van me ouders.

Die dijk is inderdaad ook al gehavend zoals je kunt zien op de 6e foto...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door shoven »

Leuk hoor. Het ziet er wel nogal modderig uit, past wel bij een industriespoor.
Is die slijptol op foto 1 om je spoorstaven door te slijpen? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door maarten »

FidOo schreef:Goed dan een kleine toegift: Vergelijk deze foto maar eens met het origineel

Afbeelding
Ik mis de fiets op jouw Köfje Joost.. :mrgreen: ;) Verder goed bezig geweest, begint wat te worden zo!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7357
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"

Bericht door Krab »

Hoi Joost , gewoon een fietsje van artitec volgende beurs kopen .
Ze verkopen ze in een set van 4 stuks ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie