Baden-Württemberg

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

De nieuwe aanwinst is vandaag aangekomen. In top conditie van binnen en van buiten. Rijdt goed analoog zover. De decoder was een paar dagen geleden al gearriveerd en de kort koppelingen ook.

Moet zo op vakantie dus het ombouwen komt later wel.

Even naast z'n elektrische broer gezet. 8-)




Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Vandaag de decoder in de nieuwe lok geplaatst en een paar test rondjes gereden.

Ik gebruik het lok nummer als virtueel adres. Hoe doen jullie dat als je twee dezelfde loks hebt? Nu is één '218' en de ander '2182' :?



Afbeelding


Afbeelding




Het spoor dat de enkele tunnel ingaat aan de linkerkant zou een spiraal (1/2 laag) ingaan zodat we wat kop sporen konden leggen om wat treinen te stallen. In de praktijk past dat niet dus na wat denken gaat dit spoor naar de achterkant omhoog, dan met een boog terug over een zichtbare flyover en dan met een loop weer terug en naar beneden.

Er moet dus een extra wissel aan de rechter kant komen dus de zaag erin…. Ik heb een blokje hout onder de decoupeerzaag gedaan zodat de bodemplaat van de zaag de rails niet raakt.



Afbeelding


Volgende week twee weken vrij dus dan kunnen we weer aan de slag :D


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Weinig voor elkaar kunnen krijgen over de Easter Holidays. Wat tussen de stations sporen geverfd en wat spoeltjes afgedekt. Een nieuwe trafo (Fleischmann 6705) op de kopt getikt om het probleem met de haperende wisselspoeltjes op te lossen. Wat ook is gelukt :)

Afgelopen Maandag een knie operatie gehad dus ik kan de zolder niet op komen tot het allemaal een beetje geheeld is. Wel jammer want ik heb tijd zat nu…..

Tussentijds nog wel een tweetal rijtuigen binnen gekregen in mijn favoriete livery :geek: Blijft mooi vind ik. Wel raar dat de 8191K een zwarte streep onder het blauw heeft. Ik dacht dat ik een verkeerde had gekocht maar mijn andere 8191K heeft ook een zwarte streep. Dit is de enige Fleischmann (K) die geen blauwe streep heeft. Maar ja, zoveel valt het ook weer niet op… Beide kwamen met kort koppelingen dus dat scheelde ook weer een paar stuivers.



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Raymond, bedoel je nu dat het onderste deel van deze 2 rijtuigen verschillend zijn? Want dat is niet zo heel gek hoor, zijn namelijk 2 heel verschillende type rijtuigen. Kijk ook maar eens goed naar de draaistellen en de gehele constructie van de rijtuigen.

De bovenste is het type: Aüm 203 (een 2e klasse wagon zou het type Büm 234 hebben)
De onderste is het type: Bpmz (eerste klaase is dan: Apmz)

De bovenste zijn een oudere generatie, de onderste zijn gemoderniseerde wagons.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Hi Joost,

Ik weet dat het twee totaal verschillende rijtuigen zijn.

De oudere modellen (voornamelijk de non K modellen van Fleischmann) hadden een zwarte streep en de nieuwere werden meegespoten in kleur. Dat is ook het geval met de rood/creme en silberlinge rijtuigen.

Wat ik me afvroeg is waarom het onderste deel niet is meegespoten in blauw op de laatste 8191K?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Vandaag een 'nieuwe' aanwinst binnen gekregen. Mijn vader had vroeger ook een N baan en had het meeste bewaard. Nu heeft hij besloten om alles stukje bij beetje op te sturen naar Engeland. Vandaag kwam er een ouwe E03 van Minitrix langs. Daar speelde ik 40 jaar geleden nog mee...

Onze baan staat inmiddels alweer een paar jaar stil maar vandaag na 'home schooling' met mijn oudste zoon all track gepoetst en alles rijdt nog zoals het een paar jaar geleden deed.

De hele baan even op DC gezet en de ouwe E03 een paar rondjes laten rijden. Rijdt op zich best netjes, beetje luidruchtig en de verlichting doet het niet maar dat zoeken we wel uit.

Ik weet niet of ik deze op de bewaar plank moet zetten of proberen een decoder er in te plaatsen? Volgens mij is dit best een opgave met dit oudje.

Nou ja. Een plaatje van de 'nieuwe' E03 en naast z'n nieuwe broer/zus


Afbeelding

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Het nieuwe Baden is uitgetekend dus het oude Baden is nu in de afbreek fase. :|

Het plan is om 30x300 centimeter aan te bouwen, alle wisselspoel gaten op te vullen en overnieuw te beginnen. Misschien toch de wissels weer bovenop de baan ipv eronder. Veel problemen gehad en lastig om die dingen te vervangen ondanks extra ruimte er omheen gezaagd. Nieuw Baden krijgt 36 wissels.

Het nieuwe Baden wordt net als het oude Baden handmatig aangestuurd maar wel digitaal. Minder treinen kunnen tegelijkertijd rijden maar meer mogelijkheden qua rijden en rangeren. Twee doorgaande banen voor IC's etc, twee inner tracks voor regio's, DMU's en goederen treinen. Opstel sporen vooraan voor het rangeren etc.

Het Baden station blijft. Vier sporen ervoor dan een platform en dan weer vier sporen. Op de voorgrond komt een lok loods welke nog even plaats neemt op het oude Baden.

Twee weken geleden de lok loods besteld en een paar servo's (nooit mee gewerkt). Ik had een servo decoder maar die bleek kapot. Vandaag een nieuwe ontvangen en de lok loods afgemaakt.

Verlichting is 2 x 6 LED's die ik met een zwarte watervaste stift wat minder fel heb gemaakt. (in het echt flikkert het licht niet, zal de camera wel zijn. Handen zijn ook een beetje bibberig :P ) Servo's zijn ESU aangedreven door een ESU SwitchPilot.

Ben er zelf best tevreden mee.



Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 29 nov 2020 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: Baden-Württemberg

Bericht door rongoos »

Heel mooi gedaan met die deuren.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Dankjewel voor het compliment rongoos.

Ben er zelf zeer tevreden mee. Komt wel op een mooier plaatsje te staan wanneer nieuw Baden begint.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

De oude baan is nog niet afgebroken dus nog geen begin aan de nieuwe dus geen bouwplaatjes maar wel nieuw materiaal.

Vorige week een mooie BR628 binnen gekregen. Decoder en functie decoder ingebouwd en het rijd als een zonnetje. Mooi ding en nog net in era IV.



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

8 uur vanmorgen kwam de nieuwe (2e hands) aanwinst binnen. Mooi ding. Daar heb ik er nu drie van. Eén in turquoise cream en nu twee in Oriënt rot.

Dubbel tractie is mooi voor 16 Erz wagonnetjes.



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Slabbetje »

Heerlijk die slabbetjes en dat mintgroen! Ik blijf jouw topic volgen.



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Ja die orientrode krengen zijn gaaf. Heb er hier 3 in die kleur (waarvan 1 met geluid, 1 dummy en 1 analoog) naast een creme/blauwe die digitaal is. Bij mij trekken ze vooralsnog een stam van 6 dubbeldekkers, maar mogen ook een ic van 11 wagens trekken. Of een setje mintlingen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Robert_N-Nm »

Orient rood, of ook andere kleuren. Aan de 218 (en andere varianten uit de familie) kan je je geen buil vallen als je naar Duits voorbeeld rijdt. Ik bedoel de eerste kwamen in 1960 op de baan (V160), de laatste 218's doen nog steeds dienst in Beieren, zo'n 60 jaar nadat de Lollo op de baan kwam. Lijkt me een geslaagde constructie te noemen.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de nieuwe FLM variant vs de oude FLM en uiteraard de Minitrix. Die laatste doen het hier ook goed. Alleen dan in iets oudere kleurenschema's (O/B en Bordeaux).....

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb echt een kist vol van de krengen op de baan. Alle kleurstellingen, en ook nog zo'n tractie met geluid van Fleischmann (de eerste met geluidsdecoder), en laatst nog een bad-wurtenburg verkeersrode. De oudere minitrix en Fleischmann zijn zeker al 30 jaar uit. Toffe loks


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 16 aug 2020 20:41Bij mij trekken ze vooralsnog een stam van 6 dubbeldekkers, maar mogen ook een ic van 11 wagens trekken. Of een setje mintlingen.
Ja, mooie meuk dat Orient. Ik heb er pas drie. Twee 218 en een 120 en wat bijpassende rijtuigen. Ik heb meer turquoise / creme spul. Blijft mooi!

Elf rijtuigen is wel een impressive gezicht en jij hebt daar ook de lengte baan voor. Bij mij gaan er max 9 langs het langste perron en dat is mooi maar het nieuwe baden wordt het max 7 maar likely 6.

Mintlingen :lol:



Robert_N-Nm schreef: 16 aug 2020 21:01
Overigens ben ik wel benieuwd naar de nieuwe FLM variant vs de oude FLM en uiteraard de Minitrix. Die laatste doen het hier ook goed. Alleen dan in iets oudere kleurenschema's (O/B en Bordeaux).....

MvG
Robert
Avond mede UK bewoner.

Wel het mooiste O/B en altrot en ook het hele TEE gebeuren.

Marksintpancras schreef: 16 aug 2020 22:36 Ik heb echt een kist vol van de krengen op de baan. Alle kleurstellingen, en ook nog zo'n tractie met geluid van Fleischmann (de eerste met geluidsdecoder), en laatst nog een bad-wurtenburg verkeersrode. De oudere minitrix en Fleischmann zijn zeker al 30 jaar uit. Toffe loks

Haha dat weet ik nog Mark. Een paar jaar geleden had je er al een stuk of 5-6. Je kan nooit te veel 218's hebben. Ik wilde je een pm sturen omdat er een mooie digitale 111 s-bahn te koop stond voor een koopje van £49 maar die was al verkocht.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Robert_N-Nm »

De TEE look heeft maar een lok gehad (van origine), de 218 217-8 heeft deze gedragen van 1974 tot 2002. Daarna was het schluß, de DB heeft het ding spijtig genoeg 'verkeerd' rood heeft gespoten. Geloof dat er daarna wel een tweetal andere Loks deze look aangemeten hebben gekregen, een 217 en 218 maar dat was weer enige tijd later.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Raymond (UK) schreef: 17 aug 2020 21:56
FidOo schreef: 16 aug 2020 20:41Bij mij trekken ze vooralsnog een stam van 6 dubbeldekkers, maar mogen ook een ic van 11 wagens trekken. Of een setje mintlingen.
Ja, mooie meuk dat Orient. Ik heb er pas drie. Twee 218 en een 120 en wat bijpassende rijtuigen. Ik heb meer turquoise / creme spul. Blijft mooi!

Elf rijtuigen is wel een impressive gezicht en jij hebt daar ook de lengte baan voor. Bij mij gaan er max 9 langs het langste perron en dat is mooi maar het nieuwe baden wordt het max 7 maar likely 6.

Mintlingen :lol:
Ik denk dat je je eigen vergist in de lengte van mijn baan, althans ik kan wel 2m kwijt in de schaduwsporen maar qua rijlengte valt het erg tegen. (totaal is het maar 3m wat ik kan rijden van/naar schaduwstation). Tis letterlijk maar een rondje om de kerk. Omdat het ooit een clubbaan was waarbij 1 rondje 50m was, waren deze lengtes acceptabel.
maar 6-9 is ook zeker niets om je voor te schamen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Robert_N-Nm schreef: 18 aug 2020 10:29 De TEE look heeft maar een lok gehad (van origine), de 218 217-8 heeft deze gedragen van 1974 tot 2002. Daarna was het schluß, de DB heeft het ding spijtig genoeg 'verkeerd' rood heeft gespoten. Geloof dat er daarna wel een tweetal andere Loks deze look aangemeten hebben gekregen, een 217 en 218 maar dat was weer enige tijd later.

MvG
Robert
Dat ding is dus in het echt net zo schaars als in N. :lol:

Wil er nog wel zo'n Orient rode, Altrode en O/B 218 bij hebben. Te veel locs voor de baan binnenkort....

FidOo schreef: 18 aug 2020 12:14
Ik denk dat je je eigen vergist in de lengte van mijn baan, althans ik kan wel 2m kwijt in de schaduwsporen maar qua rijlengte valt het erg tegen. (totaal is het maar 3m wat ik kan rijden van/naar schaduwstation). Tis letterlijk maar een rondje om de kerk. Omdat het ooit een clubbaan was waarbij 1 rondje 50m was, waren deze lengtes acceptabel.
maar 6-9 is ook zeker niets om je voor te schamen.

Ah, ik dacht dat alle drie de bakken 1 meter waren en vandaar naar het schaduw station. Jammer genoeg heb ik te weinig ruimte op zolder en mijn office is weer in gebruik dus het blijft op zolder. 3x1 meter 'deur' op het moment. Komt ca 20 cm aan voor de nieuwe baan dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baden-Württemberg

Bericht door FidOo »

Het rondje zal inderdaad compleet zo'n 6 meter zijn. Alleen gaat hier dan +/- 2m opstelruimte en 1 meter wisselstraat af. dus blijft er effectief maar 3m over wat dan als "rijlengte" beschikbaar is. Tis nog niet niks natuurlijk, alleen die clubbaan heeft me qua rijlengte flink verziekt :)

En met 8 opstelsporen zit ik allang over de capaciteit heen qua aantal treinen. Maar hey met de hand beetje wisselen is geen probleem.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 19 aug 2020 07:49 alleen die clubbaan heeft me qua rijlengte flink verziekt :)

En met 8 opstelsporen zit ik allang over de capaciteit heen qua aantal treinen. Maar hey met de hand beetje wisselen is geen probleem.
Dat zal best ja :lol:

8 opstelsporen is beter dan geen. Ik blijf zelf die dingen voorlopig handmatig verwisselen.

Ik had al een hint gegeven dat één van de slaapkamers van de kinderen is gereserveerd als die uit huis gaan maar dat werd geloof ik niet serieus opgevat... Zijn pas 9 en 12 ook... :P


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

Onder het motto van mooi rood is niet lelijk...

Een mooie Orient Rode 141 kwam vanmorgen door de post. Daar heb ik er nu twee van. Die andere is in O/B.

Dit ding gaat een stammetje van 4 RegionalBahn wagons trekken of duwen. Er moet nog een decoder in en twee kortkoppelingen maar die heb ik al liggen. Hopelijk later wat tijd. Decoder inbouwen is een friemel werk in dit ding!

Moeten nieuwe locs ingereden worden voor decoder inbouw? Ik heb deze nieuw gekocht.

Volgende keer maar weer wat türkis/beige kopen voordat het orient gebeuren uit de hand loopt.





Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 24 okt 2020 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Baden-Württemberg

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Loks hoeven niet annaloog ingereden te worden voor dat je er een decoder in zet.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Slabbetje
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 aug 2020 19:05

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Slabbetje »

Leuk hoor! Knalt hij ook zoals in het echt?



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Baden-Württemberg

Bericht door Raymond (UK) »

bob vermeulen schreef: 21 aug 2020 16:15 Hallo,

Loks hoeven niet annaloog ingereden te worden voor dat je er een decoder in zet.

Mvrgr Bob

Cheers Bob,

Ik ga proberen wat tijd vrij te maken om de decoder te plaatsen later. :geek:

Slabbetje schreef: 21 aug 2020 16:21 Leuk hoor! Knalt hij ook zoals in het echt?
Nee Bastiaan. Deze is verdacht rustig met optrekken :lol:


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie